Dag 1 al op een paard stappen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: Dag 1 al op een paard stappen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:08

En ieder paard leert het weer anders...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:32

Ieder paard is ook anders.

Ik zou zeggen, doe het zoals je jezelf er prettig bij voelt.

Paard is op zijn gemak bij iemand die ook op zijn gemak is en uiteindelijk leren ze het allemaal.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:44

Ik zou het ook gewoon rustig opbouwen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:25

Ik heb een tijd op een manege gereden, daar kwam een onbeleerde haflinger die ze gekocht hadden. Beestje was de trailer net uit toen die 'geshowd' moest worden aan iedereen van de manege, beestje deed geen vlieg kwaad in de nieuwe omgeving, binnenbak en vele klappende mensen dus moest ik (was daar soort stunter ofzo) erop, zonder zadel gewoon aan een halstertje, beestje deed niets dus moest heel de manege erop :s

(als ik nu nog een keer voor zoiets gevraagd word zou ik het echt niet meer doen, vroeger kende ik geen gevaar, dit is helaas wel overgegaan, soms handig, meestal toch wel rot als je niet alles meer durft Knipoog)

Week erna gingen ze er weer op (hier was ik niet bij) toen heeft die zo raar gedaan dat er speciaal iemand voor ingehuurd moest worden

De eerste paar keer of de eerste keer heb je veel kans dat de dieren overdonderd zijn zeg maar en doen niets maar na een tijdje gaan ze toch wel vreemdere stunts uithalen (mar je hebt er ook beestjes bij die helemaal niets doen natuurlijk)

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:27

lijkt mij dat het prettiger is voor het paard om eerst maar eens een beetje te wennen aan zown zadel op je rug, om der nou meteen een ruiter bij te krijgen.... ben ik niet zo voor maarja ieder zn mening

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 22:07

Nelleke1 schreef:
De eerste paar keer of de eerste keer heb je veel kans dat de dieren overdonderd zijn zeg maar en doen niets maar na een tijdje gaan ze toch wel vreemdere stunts uithalen (mar je hebt er ook beestjes bij die helemaal niets doen natuurlijk)

Dat heb ik ook gemerkt jah.
Mensen hadden een 3jarige Oldenburgermerrie (v. Perfect) gekocht voor hun dochter. Die deed er niks mee, met 3,5 paard naar De Nieuwe Heuvel gebracht en ze is daar 2 maand beleerd. Toen weer een 1/2 jaar stil gestaan en toen van eigenaar veranderd en daar heeft ze ook nog een half jaar stil gestaan. De eigenaar wou me er al gauw op hebben en dat ging de eerste 3 x goed. De vierde keer gooide ze me er af, maar was er niks aan de hand, ben ik weer opgestapt en super gereden. De keer erna: weer hetzelfde gedonder (op dr achterbenen omdraaien op het moment dat je bij het opstappen je rechtervoet in de beugel wilt gaan doen) en toen viel ik verkeerd.
Heb toen een tijdje niet zonder begeleiding mogen rijden en daarna ging het super. Dus daar waak ik wel voor, al heeft mijn paard een totaal ander karakter. Hij pikt alles super op en ik krijg het idee dat ie echt graag wil. Als hij 3 dagen stil staat is ie al zo onrustig in het begin en wil hij aan de longe amper stappen... (En niet onrustig qua vertrouwen ofzo, maar gewoon lekker ontspannen willen draven. Zodra we draven gaat ie zo lekker ontspannen Haha!

advanbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:06

Vanwaar de haast. Gun jezelf en je paard even tijd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:31

Wij longeren praktisch niet... soms zit er al iemand op eer ze hoofdstlm of zadel gevoelt hebben..
we doen incidenteel wel aan rondjes slingeren, maar dan meer om te kijken of er bewgingstechnisch iets niet goed zit, en dat rond slingeren kan aan een enkele of dubbele longerlijn zijn, maar ook gewoon los in de paddock...

Overrompelen doen we niet bewust... gebeurt vaak op de eerste keer wedstrijd of vreemde omgeving vanzelf.. ze kunnen er pas aan wennen als ze het meegemaakt hebben..

Benadren en behalndelen of er niets aan de hand is, zowel met zadelbekend maken als ruiterbekend maken is de sleutel bij de meeste paarden...

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:48

Wat die mensen zeiden vind ik beetje vaag.
Je moet een paard eerst met jou om leren gaan en met het zadel en de omgeving. De eerste dag opstappen vind ik ook een beetje apart. Of ze moeten het niet gesnapt hebben dat ze er iets anders mee bedoelen?