Passage, aangeboren of kan je ze dat ook leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Passage, aangeboren of kan je ze dat ook leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 09:44

passage is een hele natuurlijke gang van een paard, aangeboren en al Lachen Lachen

een paard hoeft het dus niet te leren....

andere kwestie is onder de man Lachen Lachen in de vrije natuur is het voor een paard geen probleem, de storende factor (het mens op zijn rug) maakt het moeilijker...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 09:52

owjah? zie je een paard ooit passage doen als veulen? of een volwassen paard in de wei die passage doet?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 09:53

passage word aangeleerd.. maar een paard weet van nature natuurlijk al wel hoe hij elk been op moet tillen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:02

ELpatcho schreef:
owjah? zie je een paard ooit passage doen als veulen? of een volwassen paard in de wei die passage doet?

ja Lachen Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:08

Ik zie mijn paard ook regelmatig een soort van passage doen als hij een beetje opgefokt in de wei staat te dansen. Hele natuurlijk beweging dus.
Idd zal het met name met de ruiter te maken hebben, of ze het dan ook nog kunnen laten zien. Het ene paard zal sowieso wat meer actie tonen dan het andere, vanwege de aanleg.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:09

Ja maar de TS maakt verschil tussen zuivere passage of dribbel passage lijkt mij als je paard opgefokt is dat hij dan een dribbel passage maakt?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:25

ELpatcho schreef:
Ja maar de TS maakt verschil tussen zuivere passage of dribbel passage lijkt mij als je paard opgefokt is dat hij dan een dribbel passage maakt?

nee hoor! ook dan kunnen ze mooie hoge passen maken Haha!
een echt opgefokt paard wat vrij in de wei staat zal niet snel gaan dribbelen... dribbelen komt volgens mij doordat de ruiter het paard van voren tegenhoud Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:26

Yep Lachen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:29

nou dat vind ik al niet natuurlijk.. paard heeft gewoon vluchtneigingen en word tegen gehouden door ruiter.. zo word het ook aangeleerd.. dus hoe natuurlijk is dat dan wat jou paard doet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:30

passage is niks meer dan het natuurlijk imponeren van je tegenstander........ althans in vrije beweging.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:43

ELpatcho schreef:
nou dat vind ik al niet natuurlijk.. paard heeft gewoon vluchtneigingen en word tegen gehouden door ruiter.. zo word het ook aangeleerd.. dus hoe natuurlijk is dat dan wat jou paard doet?

lees mijn post eens goed dan Knipoog
dribbelen is niet natuurlijk passage wel Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 12:21

Passage is de kunst niet,ieder paard kan het leren.Ookal heeft de ene er meer talent voor dan de andere,dingen als kunnen gaan zitten en kracht in de achterhand en wil om te werken zijn belangrijke factoren.Maar niet ieder paard kan bijv. een piaffe,omdat ze daarvoor en klein moeten kunnen draven en weer het bekken kantelen om te zitten.Daar zitten meer knelpunten en het karakter,een dressuurpaard moet niet te dominant zijn,wel gevoelig maar niet te gevoelig enz enz. Er zijn dus veeeeeel meer factoren waarom een paard wel of geen gp kan lopen.Daar heeft een passage niet zo heel veel mee te maken.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:47

Voor een paard is een passage niets bijzonders. Anders wordt het onder de ruiter. Als het paard gezond is, geen exterieur beperkingen heeft en correct getraind, geschoold en gereden is, dan rijd je een paard zo in een passage. De passage is een logische stap die aansluit bij eerdere training, scholing en rijden, mits correct uitgevoerd. Tegenwoordig wordt bijna alles training en scholing genoemd. Als die training de vormen van een gatenkaas aanneemt dan is de kans groot dat een passage en piaffe niet lukt. De beperking zit meestal in degene op de rug van het paard en de kwaliteit van de instructie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:55

ELpatcho schreef:

Een veulen wat bij ons staat doet anders wel eens passage. Als een veulen niet danst in de wei zeggen ze ook dat het nooit een topper kan worden.
dat zegt iemand die al 2 goedgekeurde hengsten heeft gefokt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:04

gangen zijn aangeleerd, de bouw zorgt ervoor dat het ene paard het 'mooier' toont dan de andere, en een andere factor is de ruiter/amazone (en alle factoren die daar weer bijhoren, ervaring, zit, rijkunst, hanrnachement, enz)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:05

oef dus me shet is een topper! dan mag ik hem wel terug halen en gaan beleren enzo, aan de lange lijnen maar wat rijden zal niet gaan Haha!

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:18

Toch ken ik 2 paarden die het hoogste niveau niet haalden, omdat de passage niet uit de verf kwam. 'Toevallig' waren dit beide paarden met een tuiger-achtergrond. De piaffe was geen probleem, maar het 'opdrukken' in passage bleef voor deze paarden de moeilijkheid (teveel actie met de knieen omhoog aan de voorkant). Ik zal niet zeggen dat ze het niet hadden kunnen leren met een andere ruiter, maar dat zal je nooit meer weten.

Het ene paard heeft duidelijk meer aanleg voor deze oefening dan het andere, dat merk je al op zeer jonge leeftijd!

Het breekpunt voor de Grand Prix ligt meestal in deze oefening (passage dus), de piaffe of de wissels om de pas (er zijn paarden die 1 van deze 3 oefeningen niet onder de knie krijgen en daarom nooit doorstromen).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 06:31

Er is een verschil tussen passage en passage... de ene is een aangeboren manier van bewegen, de andere is die manier van bewegen tonen zoals de jury dat wil zien op een wedstrijd...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:57

Hengsten maken er ook indruk mee op de vrouwtjes... Clown

In principe zijn alle dressuurbewegingen natuurlijke bewegingen, ook passage en piaffe.
Als wij aardappelzakken Haha! erop gaan zitten, wordt het een ander verhaal.

Wat er uiteindelijk uitkomt, lijkt mij ook een aanleg+trainingsverhaal.

Ik ben het wel met Alane eens. Een passage in de wei wordt niet langs het FEIlijstje gelegd, onder de man zijn de eisen iets anders en dan moet je het maar afwachten.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:01

Een passage is een gang die een wilde hebgst laat zien om een merrie te imponeren.
Inprincipe is dit dus aan geboren en er zijn paarden die dit in de wei/paddock laten zien. Alleen het op hulpen laten doen is heel iets anders.
De tol kunnen de meeste ijslanders ook van naturen, maar onder het zadel si het heel anders.
Je moet het ze dus wel leren onder het zadel. Alleen kan je dit alleen doen als je een hele mooie/goede verzameling kan rijden.
Een paard moet goed op de achterhand komen en met de voorhand meer van de grond los komen. Hij moet gaan zitten en toch impuls naar voren houden.
De passage is een verzamdelde en verheven draf.