Groot op kleine pony -> Oneerlijk voor pony ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Groot op kleine pony -> Oneerlijk voor pony ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:40

In hoeverre mijn klacht hier past weet ik niet...
Maar puur gelet op de topic-titel moet het hier kunnen staan.
Ik ben vandaag verwikkeld geraakt in een verhitte discussie met twee meisjes van 14 die rond 1:70 zijn en zo'n 55 kilo wegen. Ze rijden shets van rond de 1m. En ook nog eens intensief.
Daarnaast heb ik ook regelmatig woorden gehad met Lord-Ik, die ook een veel te kleine pony reed. Zij is daar inmiddels gelukkig mee gestopt.
Enfin, ik zou graag zien dat je als forum misschien grenzen stelt aan het toelaatbare.
Mensen pijnigen 90% van de lezers met foto's waarop ze het veel te kleine diertje verpletteren onder hun gewicht en lengte. Dat de dieren zo nobel zijn zich keurig te gedragen getuigt maar weer eens een van de grootsheid van dit dier.
Maar ik kan me voorstellen dat je als forum je uitspreekt tegen bepaalde praktijken. Het leidt alleen maar tot bladzijden vol geërgerde, verontwaardigde en misschien zelfs verdrietige commentaren paardenliefhebbers.
Misschien eerder de "rotte appeltjes" op de vingers tikken van hoger af?

ps: hier staan redelijk veel richtlijnen.... en ook nog eens een "nette" discussie... euh, over het algemeen: [RUI] Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:30

ligt eraan...sommige kan echt niet en andere wel
zelf heb ik lange benen en heb een pony van 1,56
zelf ben ik 1,75 ong en vind het nu al niet mooi staan
maar dat is mijn mening ...ik ben absoluut niet te groot of te zwaar (weeg 55 ong)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:44

Ik ben 1:80m en rijd al bijna 10 jaar op mijn pony van 1:46m
Een slanke maar gespierde NRPS merrie van 15jaar.
Ik rijd haar western dus voor het oog is het niet echt raar.

Maar ik bekijk het ook zo, ik rij haar al bijna 10 jaar en er zit nog steeds vooruitgang in...
Zolang ze nog vooruit gaat blijf ik op haar rijden.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:52

Brrrr, ik ben helemaal niet groot, 1.70 (en uitgegroeid), maar ik vind het niet eens fijn om op zo'n klein ding te rijden! Ik heb eens een pony van 1.53 ingereden, maar gelukkig was het voor korte tijd. Ik heb korte benen en ik kom, ondanks dat het een rank diertje was, lang niet onder zijn buik uit. Eigenlijk vind ik dat wel fijn, ik kan zo een fjord rijden, zonder dat het raar lijkt. Maar ik vind het leuker om op een megapaard van 1.80 te rijden, ook al is dat lastig met opstijgen. Doe mij maar een beetje meer body.

Daarbij ben ik niet heel erg licht en vind ik het niet eerlijk om dan op een kleine pony te rijden. Als het nog kan, prima, maar als het gewoon voor die pony te zwaar is, wat zit ik dan te doen daar op zo'n pony, toch? Voor wie rijd je dan?

Ach, wees gewoon realistisch naar jezelf toe. Ooit wordt je volwassen en kun je niet meer op een shet. Sterk of niet. Daarbij wat is de lol er dan nog van?

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:58

Ik zie bijv wel eens bij springwedstrijden jongen mee rijden op zeer grote paarden. De vader van deze jongen is zelf een zeer goede springruiter (geweest), hij heeft ook internationaal gereden deze man, en nu traint hij de paarden en zoonlief rijdt ze op wedstrijden. Dus hij heeft gewoon volautomaatjes lopen. Dat vind ik dus wat minder. Mar ik moet zeggen ik vind het wel goed van die jongen dat hij op zulke grote paarden durft te rijden terwijl hij best klein is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:43

Hangt er van af. Als zo'n groot persoon misbruik van z'n kracht maakt, vind ik het niet kunnen. Maar een geoefend ruiter die het paard niet stoord in de mond, rustig lichtrijd (dus niet in het zadel ploffen, hobbelen) zou van mij best op een iets kleinere pony mogen rijden. Bijv. een volwassene op een stevig gebouwde D of E pony. Ikzelf ben 1.75 tot 1.80, en heb ook een poosje vrij intensief op een (al wat oudere) fjord gereden. Zelfs buitenritten met stukken rengalop gedaan. Als je daarbij gewoon een verlichte zit aanneemt, licht contact met de mond aan neemt, en vooral: Het paard zelf laten bepalen of het iets zachter wil, en al voor het de 1e tekenen van vermoeidheid vertoont gaan stappen.

Als je rekening houd met het dier, en eerlijk bent, moet het denk ik best kunnen.

Debbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:49

Het maakt wel uit als de pony pijn lijd en zijn ruiter echt misbruik maakt van zijn macht.
IK heb zelf een pony waar ik dresuurvaardig wel te groot voor ben.
Maar zolang mijn pony er geen last van heeft en ik niet te zwaar en/of veelste groot er voor ben, kan ik er nog prima op rijden.
Het maakt ook een beetje uit wat voor ras.
Als je kijkt naar eens shetlander/fjord.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:57

leentje_x schreef:
ik vind niet dat het kwaad kan als je redelijk groot bent voor een pony'tje,, ik wil eigl ook een kleine pony kope Haha! om een beetje te gaan crosse enzo,, Knipoog
soms zie je wel volwasse mensen op die kleine pony'tjes zitten, die er dan op zitte te slaan en te kloppen, omdat hun kleine zus/broer de pony niet aan kan ,, dat vind ik er wel over,,
x

ja daar word die pony blij van Boos! . ik zou dus niet een kleine pony kopen om te gaan crossen. Koop een pony om er goed mee om te gaan en er plezier mee t hebben zonder dat t ten koste gaat van de pony

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:02

Ik vind het niet eerlijk tegenover de pony, omdat iedereen zegt dat ze wel sterk genoeg zijn..
Heeft de pony dat zelf tegen je gezegt dan? hoe laat ie 't merken dat je te zwaar bent..?
NIET, een pony doet gewoon wat ie moet doen, ookal is 't (te)zwaar.
Zeker de shetlanders worden verkeerd ingeschat, omdat die in vergelijking met paarden sterk zijn.
Een shetlander hoeft dus niet iemand van 60 kilo te dragen, omdat ze zo sterk zijn.. 45 is 't maximum volgens meerdere bronnen.
En je ziet (op bokt) best veel topics met meiden van mijn leeftijd (13-16 denk ik..) die op een shetlander rijden terwijl ze bijna mee kunnen lopen.. dat vind ik oneerlijk.
Ik denk dat dat wel te begrijpen is, als je even nadenkt als de pony zelf..

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:22

Inge_ schreef:
Ik vind het per combinatie afhankelijk. Ik ben 1.80 en ga niet op een Welshje zitten van 1.20. Knipoog

Maar ga wel pony'tje inrijden (arabierXwelshXnewforest) van 1.45, slank beestje. Tja het zal er niet mooi uitzien voor het 'plaatje' maar ben zeker niet te zwaar voor haar.

Vind goede gewicht belangrijker dan goede lengte om een paard te rijden. Ja

Klopt, ligt ook aan de bouw van de pony enz.
Je moet niet gelijk naar je lengte en de lengte van het paard gaan kijken, maar ook naar jouw gewicht en de bouw van de pony. Volwassenen kunnen btw ook op Shetlanders rijden heb ik gehoord.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:28

BlazingBoots schreef:
Ik ben 1:80m en rijd al bijna 10 jaar op mijn pony van 1:46m
Een slanke maar gespierde NRPS merrie van 15jaar.
Ik rijd haar western dus voor het oog is het niet echt raar.

Maar ik bekijk het ook zo, ik rij haar al bijna 10 jaar en er zit nog steeds vooruitgang in...
Zolang ze nog vooruit gaat blijf ik op haar rijden.

Hier het zelfde..
Al ben ik zelf 1,78 & pony ongeveer 1.47.. mooi is anders maar het past opzich prima & het rijden gaat hartstikke goed Ja.

*edit: en het is ook zeker niet dat ik er hard aan zit te trekken. Als ik mijn teugels op maat pak gaat hij al 'aan de teugel' lopen.. Dan rij ik hem nog helemaal los en dan heb ik helemaal niks meer in mijn handen. Super fijne pony! Lachen
Laatst bijgewerkt door _Lisanne op 27-12-07 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:33

Ik rij met mijn 1.73 ook een welshpony van 1.25 ongeveer,,
Tuurlijk hang ik eronder met mijn benen en wijken gaat ook niet echt.
Maar ik heb niet het idee dat ze me te zwaar vind ofzo Knipoog
En verder hoeft ze niet zo vaak te lopen, maar 1-4 keer per week (bij mij een uur bij andere misschien maar een half uur ofzo;))
maar ik ben haar nu ook wat langer aan het rijden zodat ze een wat betere conditie krijgt. Dus ik ben het hier niet mee eens. Al kan de pony je goed dragen en kan jy hem goed rijden vind ik het geen probleem dat je wat groter ben.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:08

Je kunt het ook van een heel andere kant bekijken.
Van oorsprong zijn alle paarden van pony-formaat. De meeste ponies van nu staan ook dichter bij het oorspronkelijke wilde paard dan de luxe rijpaarden. Die grote paarden (bv KWPN, Fries) zijn kunstmatig doorgefokt en eigenlijk groter dan goed voor ze is. Ze zijn vaak veel minder sterk dan de pony-rassen en hebben eerder last van allerlei kwaaltjes, pees- en spierproblemen, en niet in de laatste plaats van hun veel te sensibele karakter (want dat rijdt makkelijker). Dus wie is hier nou zielig?
Groter betekent lang niet altijd sterker.

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:30

Ik ben zelf zo rond de 1,63 en ik rij een pony van ongeveer 1,23/1,25. De pony vindt het rijden echt nog leuk, dat merk ik gewoon aan vanalles; als we gaan buitenrijden en we komen aan op een open veld ofzo, dan heeft zij altijd zoiets van; oortjes naar voren en crossen maar Clown .
De pony heeft trouwens ook een goede conditie en bespiering Knipoog.
Ik rij haar ook maar 1/2x per week en verder wordt ze gelongeerd etc. en als ik rij, dan rij ik eigenlijk alleen recreatief met haar of hobbelen we wat door de bak Clown niet intensief dus.
Daarbij is ze ook een pony die het meteen laat merken als ze het ergens niet mee eens is, zo heb ik wel eens een klein ruitertje op haar laten rijden die nog niet zo goed rijden kon en de hele tijd heen en weer hobbelde, je zag gewoon dat ze er last van had en het niet leuk vond. Een vriendin van mij die ongeveer even groot als mij is(een stuk groter dus als dat ruitertje), die wél netjes stil kan zitten, daar had ze juist helemaal geen last van..

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:27

Lengte vind ik wat minder erg dan gewicht eigenlijk.
Maar op wedstrijden is het natuurlijk geen pan om op een veel te
kleine pony te rijden, of het met gewicht nou kan of niet.
Op een gegeven moment komt er gewoon een tijd dat de ponytijd over is.
Wat ik inderdaad vaak storend vind is te grote kinderen op shetlanders
dat vind ik echt niet kunnen (of de pony het nou kan dragen of niet)

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:10

te groot voor haar?:
Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:14

Eerlijk gezegt... Ja... (Mijn mening)
Je bent mischien niet zo zwaar, maar wel heer lang, en dan word het zwaar en moeilijk voor de pony om evenwicht te behouden.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:36

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:45

Voor het oog....ja!
Voor de pony...(hangt er vanaf hoe je rijd)..maar ik als ik zo kijk...Nee!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:46

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:51

Loizy schreef:
Ik vind het niet eerlijk tegenover de pony, omdat iedereen zegt dat ze wel sterk genoeg zijn..
Heeft de pony dat zelf tegen je gezegt dan? hoe laat ie 't merken dat je te zwaar bent..?
NIET, een pony doet gewoon wat ie moet doen, ookal is 't (te)zwaar.
Zeker de shetlanders worden verkeerd ingeschat, omdat die in vergelijking met paarden sterk zijn.
Een shetlander hoeft dus niet iemand van 60 kilo te dragen, omdat ze zo sterk zijn.. 45 is 't maximum volgens meerdere bronnen.
En je ziet (op bokt) best veel topics met meiden van mijn leeftijd (13-16 denk ik..) die op een shetlander rijden terwijl ze bijna mee kunnen lopen.. dat vind ik oneerlijk.
Ik denk dat dat wel te begrijpen is, als je even nadenkt als de pony zelf..

ik ben het helemaal met je eens, maar ik ben 22 en reed 1 keer in de week op een shetlander, ik ben niet zo heel lang en weeg nooit meer al 47 kilo, ik reed die shetlander alleen omdat er ook kleine kids op reden, en ze oer vervelend was, als ik er 1 keer niet op reed. ik zoek even een foto op kunnen jullie zelf beoordelen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HIKOBWNW.jpg
zij is 1,07 trouwens
http://www.mijnalbum.nl/Foto-B87ZAZ4Y.jpg
niet de meeste mooie foto Clown

Zelf vind ik dat er best Tieners op kleinere ponys mogen rijden mits ze goed genoeg rijden een mooie stille hand hebben, een fijne en rustige zit, en een goede balans. Maar volwassenen nee dat vind ik niet kunnen.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:52

.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:04

iloveollever: Echt te groot hoor..

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 11:13

oke,, ik rij ook geen wedstrijden enzo met haar hoor;) en verder rij ik haar niet erg intensief. Als we naar buiten gaan gaat ze ook graag op een veld waar we altijd langskomen nog even in rengalop. Dus ik vind dat ik er opzich nog wel op kan rijden zolang ze niet gaat klieren enz. omdat ze er problemen mee heeft.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 11:24

Ik ben zelf 23 jaar en 1m78 hoog,maar zit ook nog gewoon op pony's. meestal zijn dit D en E pony's van leerlingen ( en zelf bezit ik ook een E pony die ik op concoursen uitbreng) maar van de zomer heb ik een meiske ook verder geholpen met haar C Welsh pony. en ja.. daar heb ik regelmatig een uurtje opgezeten omdat de pony strammer dan stram was en alleen kon sterrenkijken.
Na een zomer van trainen was de pony zodanig getraind dat het meiske er heerlijk mee op officieel concours kon en nu dus gewoon elke keer haar winstpuntjes rijdt op eigen kracht nu de basis er goed is ingereden en ze zelf ook veel meer heeft bijgeleerd.
Heerlijk toch voor zo'n kind dat dit hierdoor mogelijk is geworden? en ook voor de pony dat die basis er weer bijgereden wordt?

En ja.. dan ben ik er iets te groot voor ( zeker niet te zwaar ) maar dat perfecte plaatje wat iedereen altijd wil zien is ook niet realistisch vaak.
Zolang je er niet elke dag opzit jaar in jaar uit,gaat springen of echt officieel de sport mee ingaat kan het echt geen kwaad. en daar schort het vaak aan, want de meeste plaatjes die men in het hoofd heeft hiermee, zijn 14 jarige meisjes op shetlandertjes van 80 cm die er gevaarlijke hindenrissen mee springen.

Mijn doel.. kinderen helpen verder te komen met hun hobby en te zorgen voor betrouwbare rijdieren. en ja.. dan stap ik dus ook af en toe op de pony's bij problemen of rij ik er eentje door voor een paar maanden. Tot nu toe altijd tot volle tevredenheid en zeker in het voordeel van de pony omdat deze meteen de basis goed heeft en er niet maanden tot jaren mee geklooid word door kinderen die het zelf nog moeten leren en de pony dan dus ook kunnen hinderen.
basis erin.. en dan onder begeleiding verder, dat is het beste Ja