(zit 3x mijn berichten door te lezen.. volgde het al niet helemaal en idd beetje laat in de avond haha) Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
(zit 3x mijn berichten door te lezen.. volgde het al niet helemaal en idd beetje laat in de avond haha)
, maar niet alles en iedereen heeft zo'n zwart/wit-situatie. 

. 

xSharonax schreef:ik vind het bij sommige gevallen wel waar wat je zegt, net als bij al die paarden met hoefkatrol. soms kun je denk ik beter gewoon niet meer op je paardje rijden, als hij echt slijtage heeft aan z'n voorbenen of iets anders ernstigs... maar ik vind wel dat je gelijk heb dat mensen hun paarden veel te snel opgeven! (vaak)
Betteke schreef:@Vincenza, hoe kom je erbij dat paarden die op het land staan geen peesblessures kunnen krijgen?![]()
Verder denk ik dat je met correct rijden een paard goed kan laten lopen mits het paard geen ernstige blessures heeft.
Betteke schreef:@Vincenza, hoe kom je erbij dat paarden die op het land staan geen peesblessures kunnen krijgen?![]()
Verder denk ik dat je met correct rijden een paard goed kan laten lopen mits het paard geen ernstige blessures heeft.
sonjim schreef:Wat je daar zegt zep is bij mijn merrie ook het geval, na het uitverdoven is er nog zoveel meer te zien aan het andere been/benen en aan de rug dat je dit met rijden of medicatie niet meer top kunt krijgen. Zolang als ze dan pijnloos op de wei kan mag ze genieten van haar rust en als het niet meer gaat dan houdt het op. Ik heb haar overigens al 5 jaar langer dan ze haar bij de eerste diagnose gaven, mede door het rijden maar ook da houdt het een keer op.
ik zie dat om me heen vaak niet gebeuren en daar word je soms verdrietig van als je het aan moet kijken.Zep schreef:Je kunt een kreupel paard zo op zijn benen zetten dat je de kreupelheid niet meer ziet, maar dat betekent niet dat hij geen pijn meer heeft! Veel paarden met artrose, hoefkatrol etc zijn kreupel aan beide voorbenen, vaak zie je bij uitverdoven dat het "niet-kreupele" been nog veel pijnlijker blijkt te zijn dan het been waaraan je dacht dat hij kreupel was.
Een kreupel paard aan het werk zetten zonder goede diagnose en eventuele pijnbestrijding staat wat mij betreft gelijk aan mishandeling.
Zep schreef:sonjim schreef:Wat je daar zegt zep is bij mijn merrie ook het geval, na het uitverdoven is er nog zoveel meer te zien aan het andere been/benen en aan de rug dat je dit met rijden of medicatie niet meer top kunt krijgen. Zolang als ze dan pijnloos op de wei kan mag ze genieten van haar rust en als het niet meer gaat dan houdt het op. Ik heb haar overigens al 5 jaar langer dan ze haar bij de eerste diagnose gaven, mede door het rijden maar ook da houdt het een keer op.
Maar jij bent dan realistisch genoeg om te stoppen op het moment dat je merkt dat rijden er niet meer in zit en niets meer kan betekenen voor je paardik zie dat om me heen vaak niet gebeuren en daar word je soms verdrietig van als je het aan moet kijken.
Waar ik me het meest aan erger overigens is dat mensen zonder goede diagnose en begeleiding aan de slag gaan. Ik ben ook erg fel op een typ als Antoine de Bodt die meent het beter te weten dan de veeartsen en veel mensen valse hoop geeft. Gelukkig zie je tegenwoordig steeds meer afgestudeerde fysiotherapeuten, en gediplomeerde instructeurs die juist de handen ineen slaan en in combinatie met en onder begeleiding van een veearts aan de slag gaan met zo'n combinatie.
Cardy schreef:Wetenschappelijk onderzoek heeft toch andere dingen aangetoond.edit:
Ik vind ook dat 9 van de 10 kreupelheden uit de rug komen
Katja schreef:Cardy schreef:Wetenschappelijk onderzoek heeft toch andere dingen aangetoond.edit:
Ik vind ook dat 9 van de 10 kreupelheden uit de rug komen
Ik zie hier in de buurt nog wel eens wat paarden die onder begeleiding van leerlingen van een zekere rechtrichter getraind worden en dan na een paar maanden goed moeten lopen.
Komt er vaak op neer dat ze ipv aan 1 been nu aan minimaal 2 benen kreupel lopen en daardoor niet meer onregelmatig zijn maar alles behalve prettig lopen.
lailapri schreef:Dat rugproblemen vaak een oorzaak hebben in de benen en niet andersom. Dat heeft niets met de manier van rijden te maken.wat wijst wetenschappelijk onderzoek dan uit=
wat voor paarden pony´s wat voor manier getraint etc?