trainingstips aan de hand van exterieur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Re: trainingstips aan de hand van exterieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:16

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:24

Afbeelding
Afbeelding

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:42

Ik vind wel dat als je vraagt om advies, dat je dan ook eerst even andere advies meot geven!!!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:46

Zo niet zo chagerijnig hoor Scheve mond

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:48

dan een zonder foto
ik heb op de keuring de opmerking gekregen dat ze achter wijd loopt in de stap

hoe kan ik dit d m v training verbeteren

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:49

MissEvil schreef:
Hier van mijn paard, ik ben heel beniewd!

http://pic40.picturetrail.com/VOL359/22 ... 526900.jpg
(is al wel een oude standfoto hoor!)

http://pic40.picturetrail.com/VOL359/22 ... 292047.jpg
(Ook dit is een oude foto.. Voor nieuwere foto's heb ik alleen rij-foto's..)

Volgens mij loopt ze onder het zadel snel opgekropt. Kan ik natuurlijk helemaal mis hebben. Knipoog
Dus ik zou zeggen probeer er wat meer lengte in te krijgen. Probeer ook de achterhand er goed bij te houden, volgens mij is dit ook een paardje wat snel op de voorhand loopt. Dus veel tempowisselingen, balkjes draven etc.

miramare

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 07:56

ik vraag me af waarom mensen eerst anderen ook advies moeten geven voordat ze advies vragen... Ik spreek voor mezelf dat ik het moeilijk vind om te zien aan het exterieur welke training je het beste kunt volgen dus daarom vraag ik advies.
Het lijkt mij daarom ook lastig, voor mij, om advies aan anderen te geven...

Vind het wel een leuk topic worden, alleen vraag ik mij af over het voorwaarts-neerwaarts, dat eigenlijk alle paarden hier profijt van hebben??

Nou ja, ik blijf het gewoon volgen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:51

Miramare: jazeker als je het goed doet wel,het belangrijkste bij vw-nw is dat het neusje eruit is.Dan rekt het paard de hele bovenlijn op en heb je verbinding van de achterhand totaan de mond.Wel is het bij ieder paard anders tot hoever het neusje eruit moet en tot op welke hoogte zeg maar.Een paard met een korte hals en steil achterbeen hoeft de hals maar totaan de boeg te laten zakken om een goede verbinding te hebben.Ieder paard heeft daarin dus zijn eigen balans en "aangrijpinspunt". Op pagina 2/3 van discussies staat een heel topic over vw-nw,mischien wel leerzaam om te lezen.

paard van somebitch bijvoorbeeld,zal met vw-nw lopen alleen maar tot aan de boeg hoeven zakken om goed te lopen,omdat hij neiging heeft tot een klein beetje onderhals en een steil achterbeen.Ook zal dit paard moeite kunnen hebben met het binnenachterbeen eronder te zetten,wijken dmv voltes sluiten en openen en SB zouden voor dit dier goed zijn.Al ziet hij er op de bovenste foto al een stuk beter uit,dus mischien word hier al aan gewerkt. :-}

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:56

Psm: jouw paard doet een beetje "stug" aan op de foto.Lijkt mij een paard die wat rek en souplesse mist in zijn lijf.Ook staat hij een beetje onderstandig voor{of het ligt aan de foto} maar het lijkt wel alsof hij veel stuwt achter en moeite heeft met dragen.Dit paard zou je wel vw-nw moeten rijden maar de hals moet iets voor de boeg blijven.Dus meer neusje eruit dan neerwaarts.Als je hem namelijk teveel neerwaarts laat lopen,dan denk ik dat hij op je hand duikt{en op de voorhand dus} en snel wilt hangen.Deze zou ik dus erg met het neusje eruit rijden voor de boeg en dan heel veel tempowisselingen en overgangen rijden zodat hij meer gaat dragen achter inplaats van stuwen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 17:20

MissEvil,
Op jouw foto's kan ik niet goed zien hoe de hoofdhalsverbinding is en hoe de rest van de hals is. Dit is wel erg belangrijk in de beoordeling. Ik zal je toch een beoordeling geven. Maar kijk dus niet raar op als die niet geheel blijkt te kloppen.

Bij jouw paardje valt ook direct op dat hij voor iets onderstandig is. Hier maak ik dus ook de opmerking dat hij wel eens makkelijk voorover zou kunnen vallen. Ik verwacht dat dit vooral gebeurt bij de overgang van en naar de galop (dankzij de draf foto).
In de achterhand zie ik net zo veel problemen. Deze heeft zeker de mogelijkheid om goed onder te kunnen treden. Dit zal echter niet vanzelf gaan. Het bovenste deel van het achterbeen lijkt wat strak te staan. Dit kan veel soepeler worden! Dit kun je aan pakken door verhoogde cavaletti te lopen. Doe dit in rustig tempo en begin hiermee aan de longe. Als je dit gaat trainen terwijl je er op zit kun je het paard flink belemmeren. Bovendien kun je met longeren goed zien hoe je paard beweegd. Probeer het ritme goed in je op te nemen zodat je exact weet wat hij doet als je er op zit. Ik zou je aanraden om te longeren met de dubbele longe. haal de lijnen door de bitringen en zet de uiteinden vast op het punt waar normaal ongeveer je beugels hangen. Ik heb het idee dat dit paard bet iets meer door die hals heen mag. Maar hij mag absoluut niet te diep. daarvoor lijkt er veel te veel spanning te zijn in de onderhals. Zet je paard niet langer dan 10 minuten op deze manier aan de lijn. Dan zal hij alleen maar in verzet gaan. Probeer de lijnen ook zo veel mogelijk losjes te laten. Ofwel; laat ze met een rustig contact mee veren in de bewegingen. Als het nodig is (naar buiten trekken van je paard) zul je een longeercirkel uit moeten zetten ter ondersteuning.
Ook bij jouw paard is voor niet zo veel ruimte. Maar ook dit zal wel verbeteren door het longeren met de cavaletti (verhoogde balkjes).

Ik wil hierbij wel vermelden dat je als je nog geen ervaring hebt met longeren met de dubbele longe je even hulp moet vragen van iemand die dit wel heeft.

Zoals op de volgende afbeelding zou ik je an raden de eerste en laatste 10 minuten te longeren. De lijnen lopen rechtstreeks van het bit door de ringen van de longeersingel naar jouw handen. De lijn van de buitenzijde loopt achter de achterhand langs.
Afbeelding

De tien minuten die er tussen zitten kun je op de volgende manier longeren. De lijn zit nu vast aan de ring waar je in de vorige foto de lijnen doorheen had. De lijnen lopen vanaf daar door de bitringen door ringen aan de bovenzijde van de longeersingel. Afhankelijk van wat voor singel gebruikt kun je nu de lijn nog langs de achterhand halen of de lijn bovenlangs over de rug halen (oranje lijn).
Afbeelding

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:21

Wauw, Malenka, wat een gave heb jij, en wat een uitleg!

Hij had inderdaad veel spanning in de onderhals (maar die foto's zijn eigenlijk al veel te oud, ik zet hier nog wat links van recentere foto's neer) en liep enorm op de voorhand.
De overgang naar galop was toen inderdaad een ware ramp, hij viel in de galop, en naar draf was helemaal een gehobbel van hier tot tokio! Gelukkig is dit nu een stuk beter hoor, hij springt echt aan vanuit de achterhand, en de overgang terug gaat ook al een stuk soepeler!

Alleen is mijn paard moeilijk te longeren, vandaar dat ik met hem handwerk (aan een lange lijn door heel de bak, ipv een rondje) en dubbele lijnen durf ik al helemaal niet aan haha!
Hij draait nl zn hoofd van je weg, draait om, en rent zó snel bokkend van je weg, dat je niks meer te zeggen hebt. Gelukkig is dit er al ver uit, maar ik heb het nog steeds niet aangedurfd om hem dubbele lijnen te longeren (heb er ook geen ervaring mee, maar mijn instructrice wel, ik zal het haar eens vragen).

Hier de foto's die stukken recenter zijn:
Afbeelding

http://pic20.picturetrail.com/VOL1331/4797639/16542193/254718569.jpg
(let hier niet op het feit dat ik mijn handen zo hoog heb, hij had hier last van zijn allergie, en schudde veel met zijn hoofd, mijn handen zo hoog is ter preventie, dat ik hem in zijn mond zou zitten, en dat ik het zadel niet uitgetrokken zou worden Lachen )

http://pic20.picturetrail.com/VOL1331/4797639/16542193/259796465.jpg

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 19:01

psm,
Jammer dat je al wat uitleg hebt gegeven over je paardje. Dat kan de reacties namelijk beïnvloeden en bovendien heb je geen manier meer om te kijken of de persoon die reageerd het zelf wel echt weet. Met jouw eerste foto kon ik niet zo veel. Dus dit is allemaal gebaseerd op de tweede:

En ja hoor, ook jouw paard is onderstandig voor. Het achterbeen is bovendien vrij recht. Wel is er wat ruimte in de schouder, maar niet veel. De hoofdhalsverbinding is lang niet optimaal. Wel heeft jouw paardje een mooie korte rug (ik vind dit mooi en positief, maar niet iedereen is het hier mee eens).
bespiering in de hals ziet er best goed uit. Daar zou ik vooral in het begin niet te veel aan sleutelen. De kans dat je daarmee namelijk de houding van je paard negatief beïnvloed is groot.

Het is waarschijnlijk lastig om jouw paard te buigen. Ik zou hier dan ook veel aandacht aan besteden. Vooral het verkleinen en vergtoten van de volte is hierbij een hele goede oefening. Je moet hem echter wel goed uit voeren. Dus besteed hier veel aandacht aan. Probeer je paardje altijd ontspannen te houden en in een rustig tempo te laten lopen. Door het verkleinen van de volte moet het het binnenachterbeen ver onder laten treden. Probeer dus niet te veel naar voren te drijven want de kans is dan groot dat je paard 'uit breekt' naar buiten en dan heeft de oefening in zijn geheel helemaal geennut gehad. Waarschijnlijk zal het paard af en toe de hals weg willen drukken om hoog of naar buiten. Probeer dit met je been te corrigeren en niet met je handen. Het is van belang dat je heel veel rust in die mond houd. De perfecte hoofdhouding komt vanzelf als je jouw paard achter goed hebt lopen.

De rug is dan wel kort, maar ook vrij stijf. Pas dus heel erg op met zware belasting. Ik zou met dit paard nog niet springen. Hellingen rijden zijn daarintegen erg goed... zowel heuvelop als heuvelaf. Probeer hierbij alleen wel de controle te houden over het tempo en denk er hierbij om dat je paardje absoluut niet hard mag! Wel kun je jouw paard erg goed belonen door na zware oefening even aan een lange teugel flink door te draven of galoperen. Probeer dan alleen voor je weer gaat stappen eerst weer bij elkaar te rijden ine en lager tempo. Je mag absoluut niet toestaan dat dit paard terug 'valt'. Het moet achter actief blijven.

Het volte verkleinen en vergroten zou ik vooral in stap doen omdat je dan goed overzicht houd in wat er precies gebeurt met het lichaam van je paard. Ook is dit meteen een van de zwarste trainingen voor de achterhand.

MissEvil,
wow, wat een reactie... Bloos
Dat wegrennen met longeren had ik al verwacht, daarom geef ik ook aan dat je dit zult moeten doen in een afgesloten ruimte waarin je een longeercirkel maakt. Dit kun je doen met prikpaaltjes en van dat rood/witte lint.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 20:01

Somebitch,
wat opvalt is dat jouw paardje mooie schouders heeft en een mooi recht voorbeen. Achter daarintegen is je paard vrij recht waar deze best wat meer gehoekt had mogen zijn. Ik verwacht dan ook dat de achterhand onder brengen erg lastig is. Om eerlijk te zijn zou ik hier ook niet te veel van verwachten. Het zit er gewoon niet zo in dat zakken achteren. Dat wil niet zeggen dat het been niet onder kan treden. Ik heb het idee dat dit paard best wel fel kan zijn... plotseling aktie terwijl het net nog rustig was, altijd op zijn hoede. Probeer vooral te werken aan die ontspanning. Er zit in het hele lijf van jouw paard spanning en die moet er uit voor je meer kunt gaan vragen. Ik zou je aan raden buiten een rustige omgeving op te zoeken en vooral over lange paden te rijden in bijvoorbeeld het bos. Daar kun je goed werken aan de controle over het tempo. Schakel vooral veel in het tempo. Eerst tussen de gangen die vlak naast elkaar liggen (dus van stap naar draf, naar galop, naar draf, naar stap, halt houden, naar stap enz.). Daarna ook binnen de aparte gangen (dus langzaam drafje, midden draf, uitgestrekte draf, weer terug naar je rustige drafje, stappen, uitgestrekte stap enz.). Als dit allemaal goed gaat ook eens een gang over slaan. Dus bijvoorbeeld vanuit een bijna verzamelde stap naar de galop. Hierdoor leid jij je paard af van de omgeving. Het is belangrijk je paard met zijn aandacht bij jou te houden. Zorg er voor dat de basisgangen rustig zijn. Ga elke keer dus weer terug naar die rustige gangen. Ook als jouw paard dan nog niet wil ontspannen. Het moet rustig lopen. Als het hard gaat kan het niet ontspannen.
Als je de volledige controle hebt over het tempo ga je figuren rijden (buiten, grote figuren). deze figuren maak je steeds kleiner waardoor er steeds meer buiging nodig is. Als je dit allemaal op het juiste tempo doet blijft jouw paard ontspannen, als je te snel gaat zal het hoofd omhoog gaan. Doe dan weer een stapje terug en verlaag het tempo. Als dit allemaal goed gaat kun je pas echt in de bak gaan trainen. Als je zo ver bent raad ik je aan om geregeld drafbalken te gebruiken om de spieren in de achtehand sterker te krijgen.
Nogmaals; schakel veel in tempo.

Evelli,
Sorry, maar dit topic is echt bedoeld om aan de hand van foto's van het exterieur tips te geven. Ik denk dat je met jouw vraag beter een ander topic op kunt zoeken. Of je moet foto's plaatsen natuurlijk voor een beoordeling.

xantippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:06

Afbeelding

Afbeelding

Dit is interessant!! Kunnen jullie iets met deze foto's? Mijn paard is de stoere bink die links op de foto staat.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 13:16

Sorry, maar dit soort foto's werkt niet. je paard moet met 4 benen op de grond staan.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:44

Stipje, super interessant topic! Kan ik veel van leren.

Malenka, jij schreef dat het bovenste deel van hat paard van MissEvil strak lijkt te staan; kun je me misschien uitleggen wat je hiermee bedoelt? Ik zie w.b. bovenbenen nl. nogal weinig verschil met de andere paarden (wel natuurlijk verschillen in gehoektheid/steilheid).

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:58

Laatst bijgewerkt door Apple op 02-12-07 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 3e foto in link veranderd

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 14:59

VeerenAshley schreef:
Stipje, super interessant topic! Kan ik veel van leren.

Malenka, jij schreef dat het bovenste deel van hat paard van MissEvil strak lijkt te staan; kun je me misschien uitleggen wat je hiermee bedoelt? Ik zie w.b. bovenbenen nl. nogal weinig verschil met de andere paarden (wel natuurlijk verschillen in gehoektheid/steilheid).

Ik wil wel proberen uit te leggen wat ik er mee bedoel. Maar het is vooral een totaalbeeld waarbij die omschrijving het beste past. Een beter omschrijving kon ik niet bedenken.
Een onderdeel van dat strakke is inderdaad het gebrek aan hoeking in het achterbeen. Maar ook zie je spanning in de bovenlijn op deze foto's (kijk maar eens naar de staart en de beweging van het achterbeen). Die spanning ziet er voor dit paard zo heel natuurlijk uit en zal dus waarschijnlijk een gewoonte zijn bij dit paard. Door daar veel aan te werken is het allemaal veel soepeler te krijgen waardoor het paard meer zal kunnen achter. Kijk maar eens naar deze foto(en de andere foto's die later geplaatst zijn):
Afbeelding
Ook hier zie je een achterbeen dat een redelijk rechte lijn vormt, maar er is al iets minder spanning in het paard. De achterhand toont al 'ronder'. (ik weet niet hoe ik dit beter uit kan leggen en hoop dat het zo duidelijk is)
Wel is er natuurlijk nog zat te verbeteren. Al kun je de hoekingen in het achterbeen niet echt veranderen. Dit paard zal nooit echt gaan 'zitten'. Maar dat doen veel paarden die hoog in de dressuursport lopen ook niet.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:08

Malenka, dank je wel voor je uitleg!
Grappig, want mijn eerste indrukken van het betreffende paard waren de volgende: compact en sterk, en daardoor makkelijker te verzamelen - tegengesteld dus aan wat jij zegt over het probleem met zakken van de achterhand.
Wat mij aan dit paard moeilijk lijkt, is vooral de hals: nogal zware onderhals en weinig kap. Maar ik ben echt een leek hoor, vandaar dat ik dit zo'n interessant onderwerp vind!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 15:18

kylah,
Wat het meest opvalt is de bespiering in de onderhals. Dit is niet echt de bouw van je paard heb ik het idee. Het is veroorzaakt door een hoop spanning. Mag ik vragen hoe jouw paard gestald is? Kan hijhet vinden met de andere paarden? (en als hij op stal staat; vooral het paard dat naast hem staat) is het misschien erg druk bij jullie? Probeer te zoeken wat de oorzaak hiervan is en neem die voor zover dat kan weg. In de training kun je natuurlijk zat doen om hem te laten ontspannen... maar als hij buiten het werk gespannen blijft heeft het natuurlijk helemaal geen nut.
In de training zou ik hem zo veel mogelijk stimuleren om te zakken. Dit desnoods aan een lange doorhangende teugel. Als hij maar naar beneden gaat met dat koppie. Hij moet die onderhalsspieren gaan ontspannen. Ik zou zeggen; gooi het tempo maar zo ver om laag dat hij bijna in slaap valt. Als hij helemaal ontspannen is kun je het werk op gaan pakken. Dus; helemaal ontspannen in stap? Probeer dan op deze ontspannen manier aan te draven. Waarschijnlijk voel je al weer spanning op komen. Laat hem dan weer 'in slaap vallen' in de draf. Doet hij dit? ga dan stappen en draaf opnieuw aan. Net zo lang tot hij rustig draaft. Als dit ook goed gaat doe je hetzelfde naar de galop toe. Ook hier weer; als je spanning begint te voelen ga je net zo lang door tot die ontspanning weer komt. Beloon en ga stappen. Als hij slim is heeft hij dit principe snel door en zal hij makkelijker ontspannen onder het rijden. Dan kun je langzaam aan het 'normale' werk weer oppakken.

Hij heeft een vrij hoog kruis. Hierdoor is het lastig om achter te zakken. Doordat hij voor zo indrukwekkend is zul je dit snel vergeten. Maar probeer hem vooral vanaf achter te trainen. Voor komt het allemaal wel als je hem ontspannen hebt en achter aan het werk krijgt. Want echt, ondanks die verkeerde spanning in de hals heb je een paard met een mooi en indrukwekkend front dat vrij makkelijk te bewerken is. Ik wil niet verder in gaan op de training van de achterhand aangezien die ontspanning eerst in orde moet zijn. Wel wil ik je aanraden om aan de lange lijn te oefenen. Heel veel stap werk doen en dan ook lekker voltes maken en die verkleinen en vergroten (mazzel voor jou want die kun je oefenen in de vorm van longeren dubbele lijn).

De oefening ter ontspanning die ik hiervoor heb beschreven voor onder het zadel kun je ook toepassen aan de dubbele longe.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 15:24

VeerenAshley schreef:
Malenka, dank je wel voor je uitleg!
Grappig, want mijn eerste indrukken van het betreffende paard waren de volgende: compact en sterk, en daardoor makkelijker te verzamelen - tegengesteld dus aan wat jij zegt over het probleem met zakken van de achterhand.
Wat mij aan dit paard moeilijk lijkt, is vooral de hals: nogal zware onderhals en weinig kap. Maar ik ben echt een leek hoor, vandaar dat ik dit zo'n interessant onderwerp vind!

Het paard zal wel kunnen zakken achter, maar gewoon niet zo heel erg ver. het achterbeen naar voren zetten zal echter steeds makkelijker gaan en kracht is er wel bij dit paard. Maar ik zie het bijvoorbeeld niet af zetten voor een hoge sprong oid. Dat is iets waar ze echt voor moeten kunnen 'zitten'.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:30

Elisa2 schreef:
Miramare: jazeker als je het goed doet wel,het belangrijkste bij vw-nw is dat het neusje eruit is.Dan rekt het paard de hele bovenlijn op en heb je verbinding van de achterhand totaan de mond.Wel is het bij ieder paard anders tot hoever het neusje eruit moet en tot op welke hoogte zeg maar.Een paard met een korte hals en steil achterbeen hoeft de hals maar totaan de boeg te laten zakken om een goede verbinding te hebben.Ieder paard heeft daarin dus zijn eigen balans en "aangrijpinspunt". Op pagina 2/3 van discussies staat een heel topic over vw-nw,mischien wel leerzaam om te lezen.

paard van somebitch bijvoorbeeld,zal met vw-nw lopen alleen maar tot aan de boeg hoeven zakken om goed te lopen,omdat hij neiging heeft tot een klein beetje onderhals en een steil achterbeen.Ook zal dit paard moeite kunnen hebben met het binnenachterbeen eronder te zetten,wijken dmv voltes sluiten en openen en SB zouden voor dit dier goed zijn.Al ziet hij er op de bovenste foto al een stuk beter uit,dus mischien word hier al aan gewerkt. :-}

Klopt hij heeft inderdaad veel moeite met de voltes hij loopt snel over zijn schouder. Lachen

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:31

Malenka bedankt voor je uitleg.
Ik zal kort wat over mex vertellen wat waarschijnlijk al een hoop verklaard. Van nature is hij een gespannen en zeer voorwaarts paard. Het belangrijkste deel van mijn training is inderdaad het terug rijden in tempo. Hij vind dit erg moelijk ( helemaal om dan ook nog eens te ontspannen) Ik moet zeggen dat het de laatste week erg goed gaat. Mijn laatste les ging super en we kunnen het niveau aardig aanhouden. Momenteel ben ik ook erg bezig met de stap. Lekker vw-nw en dan op een volte mooi overstappen zodat hij de achterkant ook wat meer gebruikt, vervolgens weer terug nemen naar de verzamelde stap. Lastig maar leuk om te zien dat het vooruit gaat.

Op stal vermaakt hij zich prima hij staat achter in ( rustig dus) en naast zijn lieve vriendinnetje. Daar ligt het niet aan dus maar wel aan zijn karakter ( en beetje arabieren bloed denk ik Haha!)

Dubbele lijnen vind ik heel interessant maar geen ervaring mee. Voordat ik daar zelf mee aan de slag ga wil ik eerst wat instructie van iemand hebben.

Bedankt voor de tips! Zeker wat om over na te denken.
Zal binnen kort proberen wat foto's onder het zadel te maken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:33

Malenka schreef:
Somebitch,
wat opvalt is dat jouw paardje mooie schouders heeft en een mooi recht voorbeen. Achter daarintegen is je paard vrij recht waar deze best wat meer gehoekt had mogen zijn. Ik verwacht dan ook dat de achterhand onder brengen erg lastig is. Om eerlijk te zijn zou ik hier ook niet te veel van verwachten. Het zit er gewoon niet zo in dat zakken achteren. Dat wil niet zeggen dat het been niet onder kan treden. Ik heb het idee dat dit paard best wel fel kan zijn... plotseling aktie terwijl het net nog rustig was, altijd op zijn hoede. Probeer vooral te werken aan die ontspanning. Er zit in het hele lijf van jouw paard spanning en die moet er uit voor je meer kunt gaan vragen. Ik zou je aan raden buiten een rustige omgeving op te zoeken en vooral over lange paden te rijden in bijvoorbeeld het bos. Daar kun je goed werken aan de controle over het tempo. Schakel vooral veel in het tempo. Eerst tussen de gangen die vlak naast elkaar liggen (dus van stap naar draf, naar galop, naar draf, naar stap, halt houden, naar stap enz.). Daarna ook binnen de aparte gangen (dus langzaam drafje, midden draf, uitgestrekte draf, weer terug naar je rustige drafje, stappen, uitgestrekte stap enz.). Als dit allemaal goed gaat ook eens een gang over slaan. Dus bijvoorbeeld vanuit een bijna verzamelde stap naar de galop. Hierdoor leid jij je paard af van de omgeving. Het is belangrijk je paard met zijn aandacht bij jou te houden. Zorg er voor dat de basisgangen rustig zijn. Ga elke keer dus weer terug naar die rustige gangen. Ook als jouw paard dan nog niet wil ontspannen. Het moet rustig lopen. Als het hard gaat kan het niet ontspannen.
Als je de volledige controle hebt over het tempo ga je figuren rijden (buiten, grote figuren). deze figuren maak je steeds kleiner waardoor er steeds meer buiging nodig is. Als je dit allemaal op het juiste tempo doet blijft jouw paard ontspannen, als je te snel gaat zal het hoofd omhoog gaan. Doe dan weer een stapje terug en verlaag het tempo. Als dit allemaal goed gaat kun je pas echt in de bak gaan trainen. Als je zo ver bent raad ik je aan om geregeld drafbalken te gebruiken om de spieren in de achtehand sterker te krijgen.
Nogmaals; schakel veel in tempo.

Evelli,
Sorry, maar dit topic is echt bedoeld om aan de hand van foto's van het exterieur tips te geven. Ik denk dat je met jouw vraag beter een ander topic op kunt zoeken. Of je moet foto's plaatsen natuurlijk voor een beoordeling.

Bedankt voor je informatie Haha!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:09

Hoi Malenka,

Zou je mijn pony ook eens willen beoordelen, dat zou ik erg leuk vinden! En natuurlijk zijn opmerkingen van anderen ook welkom. Een echte goede standfoto heb ik niet, want ponylief wil nooit stilstaan. Maar hopelijk kun je hier toch iets mee.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KLVZJFCC.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UGZWJ4PR.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BT78EMUS.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NUVVF4OX.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RYIHRHHD.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-D7ZMUGXH.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LXSCCSCP.jpg

Groetjes Veerle