"Ontslofteugelen"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: "Ontslofteugelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:43

ik ken het probleem dus zal niet zeggen zo gepiept

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 15:45

Dat is waar Ja

Maar ik ben ook bang dat omdat ze al niet de beste beentjes heeft, het slecht is om (zolang als het duren moet) zonder ontspanning te rijden.. wat denken jullie daarvan?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:46

Ze heeft anders nog tijd zat te gaan! gewoon doorzetten dus

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:46

dan ga je weer een stapje terug

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:04

dondeyne schreef:
Thiedeman vind ik zelf niet zo fijn.. kun je toch niet mooi voorwaarts neerwaarts rijden en dat heeft ze wel echt nodig om te ontspannen! Voorwaarts neerwaarts doe ik wel al heel erg veel! Het is alleen zo frustrerend dat ze echt niet mijn hand op zoekt en dan kan ik wel gaan trekken maar we weten allemaal dat dat ook geen nut heeft Lachen Ze is dan wel prima voorwaarts en goed op de hulpen. Als ik haar met slofteugel rijd, is die gewoon de eerste 10 minuutjes nodig en kan ik hem erna helemaal losgooien en verder rijden..

Ik denk dat je in dat geval gewoon moet proberen als ze ontspant met slofteugel deze er dan af te halen of eerst een knoop in te leggen. Dan kun je 'in geval van nood' hem er altijd nog iets bij pakken. En zo kun je langzaam opbouwen om helemaal zonder te gaan rijden. Lachen

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:12

Ik heb heel veel van de thiedeman teugel geleerd. Als je paard zijn hoofd in de lucht wil doen, houdt de thiedeman dit tegen (tenminste bij mij wel). Zodra je paard zich ontspant, gaat de thiedeman ook los zitten, probeer het maar eens. Het kan geen kwaad!!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 16:13

Misschien is dat wel een goed idee als overgang van slofteugel naar niks zodat ik ook de slofteugel niet per ongeluk vast kan pakken.. Ben alleen bang dat ik dan daar weer bij blijf hangen Lachen

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:13

Ik denk niet dat de slof iets te maken heeft met beenproblemen. Het is natuurlijk niet zo dat een paard ontspant als je met slof rijdt. Je paard gaat pas ontspannen als je die slof niet meer nodig hebt en ze je hand gaat opzoeken. Ik ben het eens met de tip dat je je paardje goed bezig moet houden. Veel overgangen en wendingen zodat ze losser in het lijf wordt. En de leeftijd zegt niets. Ik heb een pony van 32 staan. Het liefst zou hij nog gezellig mee willen doen... Clown

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 01:36

Ik wil je even complimenteren (weer zo'n mooi werkwoord..) met het gegeven dat je eraan werkt om van het (structureel) rijden met slof af te komen. Alleen dat is al wijsheid!
Succes ermee... kan inderdaad een tijdje duren!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:45

Zoals ik het nu lees zal je helemaal opnieuw moeten beginnen, met alles

Ze moet leren zich te gaan ontspannen, vanuit die ontspanning kan je gaan werken aan rechtrichten en de aanleuning,
pas als dat voor mekaar is zal ze kunnen gaan zakken met haar hoofd, zonder een valse knik wat een slof nou eenmaal geeft.

Een correct gereden, ontspannen, rechtgericht en in de aanleuning gaande paard, zal namelijk nooit sterrenkijken en gaan rennen, maar ze zal zakken in de hand Knipoog en ontspannen marcheren

Dus echt back to basic, beginnen in de stap, en langzaam opbouwen geen hulpteugels meer! ook geen thiedeman, martingaal or whatever
Wel supergoed van je dat je de slof eraf haalt OK dan!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:00

Ook met een slof kan je daadwerkelijk een goed gereden paard krijgen zonder een valse knik. Alleen weinig mensen kunnen dat dus wordt de slof als vanzelfsprekend als slecht gezien. het is de hand die het doet.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:06

als je de slof zo goed kan gebruiken, heb je hem ook niet nodig Knipoog

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:13

dondeyne schreef:
Dat is waar Ja

Maar ik ben ook bang dat omdat ze al niet de beste beentjes heeft, het slecht is om (zolang als het duren moet) zonder ontspanning te rijden.. wat denken jullie daarvan?

Met de slofteugel lijkt het ontspanning, maar dat is gewoon nep omdat het paard met zijn hoofd naar beneden gedwongen wordt. Op de foto's in je profiel zie ik nergens een ontspannen over de rug lopend paard.
Gelijk die slof eraf en back to basic lijkt me. Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:36

Splinter schreef:
als je de slof zo goed kan gebruiken, heb je hem ook niet nodig Knipoog

Dat kan kloppen

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 23:45

@Betteke: De foto's in mijn profiel zijn al van héél lang geleden en zo rijden we nu allang niet meer..

Ben wel van mening dat je een paard met (losse) slof hetzelfde kan rijden als gewoon want dan dwing je een paard niet meer naar beneden maar rijd je hem ook zelf.. Het is alleen heel erg jammer als je net als ik een slof nodig hebt om dat te bereiken..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:53

Cil schreef:
Ik denk dat je in dat geval gewoon moet proberen als ze ontspant met slofteugel deze er dan af te halen of eerst een knoop in te leggen. Dan kun je 'in geval van nood' hem er altijd nog iets bij pakken. En zo kun je langzaam opbouwen om helemaal zonder te gaan rijden. Lachen

Dat zou ik doen...

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:44

dit is echt een typisch geval van de slof op de verkeerde manier gebruiken, weet dat jij er niets aan kan doen hoor, je was pas 8 en je wist niet beter dus dan doe je wat je gezegd word. Probleem is nu dat je paard/pony nu zo aan die slof is gewend dat je er niet meer afkomt, daarom ook mijn advies, haal die slof eraf en doe een martingaal of thiedeman op, leer eerst eens gewoon op je teugels te rijden. suc6!!

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:40

griebels schreef:
Cil schreef:

Dat zou ik doen...

Mee eens Ja ik ook!!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 21:02

@ Princess: ik denk niet echt dat dat nut heeft want dan zit ik daar weer mee.. Op het laatst reed ik vrij correct met de slof en hing deze altijd los dus..

Maar het is zover Lachen Ik heb vandaag zonder slofteugel gereden! Het ging vrij aardig.. in het begin een beetje sterrenkijken maar al vrij snel kon ik haar in stap mooi ontspannen aan de teugel rijden en in draf ging voorwaarts neerwaarts ook vrij prima! Uiteindelijk ging in het draf het oppakken ook goed voor een paar minuutjes Haha! Heb verder niet veel aan oefeningen gedaan maar ben al heel tevreden!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:31

Super hoor Dondeyne! OK dan!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:34

goed te lezen, ga zo door !

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 08:46

Ik moet wel zeggen dat het echt moeilijk was hoor! De eerste paar minuten gingen voor geen meter dus weet zeker dat als ik dit topic niet had geopend, ik de slof weer erop had gedaan Bloos

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:54

goed hoor zo lekker doorgaan en dan komt het helemaal goed

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:01

Weer helemaal bij het begin beginnen. Laat dat hoofd maar voor wat het is. Kijk gewoon niet naar kijken, kijk lekker voor je uit, erger je niet aan je paard omdat hij niet 'aan de teugel' loopt. Ga lekker overgangen, tempowisselingen en oefeningen rijden, dus lekker actief vanuit het achterbeen. Als je dat goed doet, zoekt je paard vanzelf je hand op.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 12:04

Heb maandag weer les gehad en ze was écht lastig (hoewel het de dag ervoor dus vrij aardig ging). Ze loopt niet gewoon niet aan de teugel maar ze steekt dus echt haar neus helemaal de lucht in! Dan valt er dus echt geen fijne oefening meer te rijden hoor!

Mijn instructeur vond dat paardje me voor de gek aan het houden was dus hebben we de slofteugel maar weer erop gedaan.. Daarna liep ze wel echt héél erg fijn!