Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

cle0o_o0 schreef:Dat het met een jong paard te belastend kan zijn, oke. Maar het meisje dat mijn pony over gekocht heeft vliegt ook door alle klasses heen, ik heb met die pony Z2 gereden, dus dan vind ik het alleen maar leuk voor haar dat ze zo snel door de klasses heen kan.
Dus NEE ik ben geen dressuurruiter.
OemmiejO schreef:Ik denk dat dit geheel van paard en ruiter afhangt. Sommige paarden hebben al hoger gelopen of andere paarden snappen oefeningen snel, dan ga je natuurlijk sneller door klasses heen dan met een jong paard die nog niet alles begrijpt.
Maar ja, wanneer is je pony overbelast? Een goed getraind, gezond paard (met een niet te jonge leeftijd) zou toch niet overbelast moeten raken als hij 10 meter schouderbinnenwaarts of travers moet doen in de proef lijkt mij? Dan is je paard er duidelijk nog niet klaar voor.
marlies85 schreef:Ik ben van mening dat het paard aangeeft wanneer hij klaar is voor wat moeielijkere oefeningen en dus een hogere klasse.Alleen zijn er veel mensen die niet naar het paard luisteren maar naar zichzelf(sommigen denken zelfs: snel naar het Z dan mag ik met s&t ).En dat is zonde van de paardensport.Want paard en ruiter horen een team te vormen.
Nadiee schreef:Ik rijd nu 1,5 jaar wedstrijden. En ben 2 weken geleden voor het eerst M2 gestart, opzich is dit wel redelijk snel, maar ik rijd inprincipe 1a 2 x per maand een wedstrijd. De pony heeft bij de vorige eigenaar al op het hogere niveau gelopen.