Paard op hol, en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Paard op hol, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:38

Op hol, dan ben je niet blij.

Een schiet gebedje en afwachten wat komen gaat is het enige wat je nog kan doen.

Onder het zadel heb ik het nog nooit mee gemaakt, ook lekker houden zo hoop ik. Voor de wagen wel, 2x nu. En 2x te veel.

Mijn lieve, niet gek te krijgen Dennis(Dennis is te lui om een pas opzij te doen als er een eend onder hem door vliegt, zo braaf en cool is hij dus, om even aan te geven) ging idd blind rennen, ik van de kar gestuiterd en toen ik een half uur later thuis kwam stond hij druipend van het zweet nogsteeds te stuiteren in de stalgang. Het heeft nog bijna een uur geduurt tot hij wat bij z'n positive kwam.

Jaar later weer, lekker gedresuurd en hij ging weer blind. Iemand anders zat op de bok, ik d'r voor gesprongen maar hij ging gewoon door, d'r hing een goeie liverpool stang in en die heeft z'n mond ook goed zeer gedaan hoor, maar hij ging door tot hij muurvast zat in het hek van de bak en hij niet verder kon. Heeft weer zo'n 3 kwartier geduurt voordat hij een beetje bij z'n positieve was. Echt rollende ogen, zweten, stuiteren en gewoon 1 bonk stress.

Je doe dus helemaal niets.

Een beetje er vandoor spurten stelt natuurlijk niets voor. Paar honder meter galoperen ofzo is niets als je het vergelijk met echt op hol.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:52

KiWiKo schreef:
nou ik niet hoor, ik zet alle zeilen bij om te overleven.......... niks rustig praten en rustig zijn...... de eerste de beste boom probeer ik het dier tegenop te sturen..... als dat uberhaupt doorkomt

dat hebben wij wel eens geprobeert met een paard dat er vandoor ging maar die liep er dwars tegen aan maar ik weet van die paarden dat die onder aan de dijk als ze schrikken heel even de benen nemen waarna ze al heel snel weer gekalmeert zijn.
maar over dat rustig praten is wel als je ze al weer tot draf hebt he. Anders ben ik daar van mezelf veel te panisch voor

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:55

Ook voor een paard op hol is het (net als voor de ruiter!) echt een kwestie van overleven! Wanneer je als paard denkt (mogelijk) te zullen sterven, boeit het je als paard ook weinig of je "tere mondje" kapot getrokken wordt in een poging je te laten stoppen, je als ruiter erop zit, of niet meer, enz. (Wel of niet aan de teugels trekken als ruiter zijnde maakt dus niets uit, dus liever niet; het helpt je toch niet) Pas na een poos rennen zal het dier eens denken aan kijken wat dit levensgevaarlijke boject eigenlijk was. Kan best dat het eigenlijk helemaal niet gevaarlijk was, maar ja, je bent een vluchtdier, dus ren je....
Ook kun je het paard dus na de eerste vlucht pas omtrekken om controle terug te krijgen. Direct na de schik- en vluchtreactie heb je HE-LE-MAAL niets te vertellen.
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 09-11-07 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:56

ik heb een keer gehad dat paard echt op hol sloeg... hele groep trouwens. zijn uiteindelijk tot stilstand gekomen toen weer op de manege waren... enige wat ik gedaan heb is manen vasthouden en blijven zitten...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:57

Ik denk niet dat het voor iedereen duidelijk is wat: op hol geslagen betekend. Haha!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:58

nee idd als ze echt op hol slaan stoppen ze nergens voor des tijds is mijn vriendin die vooraan ging maar op het nippertje niet geraakt door een tractor anders vrees ik dat ze er nu allebei niet meer geweest waren

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:01

ik had een pony, die deed dat heel vaak, pakte hij lekker het bit vast en daag... in het begin was het eng, maar ik kon er op een gegeven moment mee lachen... lag dan helemala dubbel op men pony, tranen over men wangen, en maar blijven zitten en wachten tot hij stopt Haha!
als hij daarna bang is, gewoon doorrijden, been eraan en hem zo hard aan het werk zetten dat hij al heel snel vergeet dat hij zo raar deed!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:02

K1MmEl : dan spreken we niet van een paard op hol.....

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:04

Als ik de ruimte heb laat ik hem gewoon uitrenen. Als dat niet kan probeer ik hem toch op de volte te rijden en vooral rustig te blijven. Dat hij daarna druk is interesseert me echt niks Lachen Dan ga ik niks moeilijks van hem vragen maar vooral veel stappen en toch laag richting hals strekken te rijden. En gewoon de volgende keer weer wat serieuzer.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:05

Echt op hol heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt. Wel af en toe dat het net een tandje harder of ongecontroleerder ging dan de bedoeling.

Bij echt op hol zou ik gewoon blijven zitten (tenminste, verlichte zit lijkt me makkelijker) en kijken of ik weer tot paardlief door kan dringen en de zaak weer over kan nemen.

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:40

in ieder geval niet in paniek raken en ej pony dan proberene te kalmere

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:21

Irma_Maandag schreef:
K1MmEl : dan spreken we niet van een paard op hol.....

ik spreek wel van een paard ophol, want als een paard een bit vast heb je geen rem of geen stuur of iets dergelijks meer hoor... het enige wat ik nog kon was wachten tot hij uit zich zelfd stopte...
dan spreek je wel van een paard ophol. ik had het geluk dat mijn paard alleen ging rennen en verder geen rare bokkensprongen ging maken, daarom kon ik mooi lekker afwachten tot dat moment van stoppen kwam. vaak zijn we er ook onderuit geschoven, ging hij te hard door de bocht...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:35

Een paard dat op hol slaat is niet een paard dat het bit beet pakt en er even lekker vandoor gaat! Knipoog
Een paard dat op hol slaat is een dier dat in blinde paniek aan de kletter is geraakt en rent voor zijn leven. Hij ziet en hoort niets meer en zal ook niet stoppen voor dingen die op zijn pad komen. Je kunt niet meer tot hem doordringen met trekken, schelden, tieren, aaitjes of geruststellende lieve woordjes.
Hij gebruikt al zijn honderden kilo's en liters adrenaline om maar weg te vluchten.
Dat is een op hol geslagen paard.
Kortom levensgevaarlijke situatie.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:36

Klopt, maar als je paard "slechts" het bit vastpakt waardoor je niets meer te vertellen hebt, dan hoeft dit niet te betekenen dat je paard op hol is geslagen. Wanneer het paard echt op hol slaat, dan lig jij echt niet meer dubbel van het lachen op je paard, en is je dier echt in paniek. Ik noem wat jij omschrijft een paard dat er van tussen gaat, of er vandoor gaat. Dit vind ik heel wat anders dan een paard op hol.

Als het paard echt op hol is bokt ie ook niet, daar heeft hij de tijd niet voor. Het enige dat telt is om zo snel mogelijk weg te komen van het gevaar.
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 09-11-07 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:36

Shan, je was me voor..

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:39

Heb het 1x meegemaakt met m'n pony..in het bos.Nadat ze weer eindelijk stil stond ben ik gaan stappen( ben niet afgestapt) en tegen haar gaan praten, over de hals aaien etc. beetje aflijden enzo..dat ging hardstikke goed, ben zonder kleerscheuren weer op stal aangekomen.Maar ieder paard is anders, dus denk dat ieder paard wel een unieke benadering daarin nodig heeft

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:42

Irma_Maandag schreef:
Shan, je was me voor..

Bloos

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:44

Een lang, en dan bedoel ik ook een lang, dus niet 100 m, maar echt een kilometer of langer pad zonder bochten op zoeken,
en dan even laten galoperen, dat kunnen ze hun adrealine even kwijt.
Kijk op de helft eens of je hem terug kan nemen, doet hij dit braaf kun je weer galoperen.
Probeer het niet te laat, want krijg je hem te laat terug en vlieg je bv op de weg..
Dan kan dat nare gevolgen hebben!

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:45

erg moeilijk.. tegen een boom op parkeren is een hele goede optie.. En verder als je hem eenmaal terug hebt, rustig praten en over zn manen 'kroelen' wat hier eerder gezegd is. En toch in mijn geval vaak wel --> de kortste weg naar huis.. kan ik als ie op stal staat ook weer bijkomen haha

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:47

bergkraai schreef:
erg moeilijk.. tegen een boom op parkeren is een hele goede optie.. En verder als je hem eenmaal terug hebt, rustig praten en over zn manen 'kroelen' wat hier eerder gezegd is. En toch in mijn geval vaak wel --> de kortste weg naar huis.. kan ik als ie op stal staat ook weer bijkomen haha

Hoe vaak slaat jouw paard op hol dan bergkraai??

Zucht.......!!!

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:56

die van mij is nog nooit echt op hol geslagen uit paniek. krijg hemdan altijd wel terug..
alleen een keer met halster wezen rijden.. en toen ineens kreeg hij het te pakken, ws kop omlaag en ineens keihard wegspurten, stopte ook pas aan het eind van het park.

ik wou dat ik de ruimte had om een kilometer te galopperen. hier houdt alles op na 500 meter.. Tong uitsteken.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:22

Als eerst wil ik duidelijk maken dat je erop veiliger bent dan ernaast. Even een denkertje: wanneer ben je veiliger als je paard steigert: erop of ernaast ?
Een paard slaat op hol uit paniek, dat is gewoon kudde gedrag. Dan is het de kunst zelf rustig te blijven, voor de ene ruiter is rustig blijven moeilijker dan voor als de ander. Ik moet toe geven dat ik op zulke momenten tot de groepering 'babelaars' behoor. Oftewel : Hooo maar meisje, rustig maar. Clown Even nog een stukje door laten galoperen als alles weer onder controle is zodat het gevaar echt ver weg genoeg is, dan is het probleem dribbelen ook meteen vermeden, en heb ik alles weer 100% onder controle.
Ik zelf ben het vaak voor gelukkig, beter voorkomen dan genezen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:35

Ik ben het met mijn haffie ook meestal voor geweest, maar het is wel altijd ene echte paniekerd geweest en dan stopt niks haar, dus rustig praten en vooral blijven zitten. Vooral niet sturen want dat merkte ze toch niet. Dit klinkt heel gevaarlijk, maar ik rij hier in een groot heidegebied waar gelukkig dit soort momenten oplosbaar zijn zonder ongelukken. Verder stap ik dus wel af als dit zich aandient of als ze weer stopt. Dit aangezien ze meer vertrouwen heeft in mij op de grond en op zo´n moment heeft ze dat even nodig om bij te komen en anders schiet ze zo weer weg. Ik rij haar nu niet meer en ik ben heel eerlijk als ik zeg dat ik het van haar hebben kon, maar daardoor wel nooit buitenrij op een ander paard. Bij haar weet ik wat ik verwachten kan, maar bij een vreemde niet. Het is inderdaad angstaanjagend om dit mee te maken en ik had dit met haar 14 jaar lang een keer of 2 per jaar. De andere ritten niks aan de hand en altijd buiten rijdend in hetzelfde gebied, maar toch af en toe draait er een knopje verkeerd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:01

En dit had ik dus op vakantie, op een vreemde manege, vreemde pony.

Het was een behoorlijk kleine pony, super braaf, en ze hadden me daar er ook van verzekerd dat er niks zou gebueren.
Dus wel.
Pony schiet er samen met een ander vandoor. Ik denk: ''puh, zo'n kleintje, die stop ik wel ff." flinke ophouding gegeven, maar nee hoor, het stopte niet. Verdikkeme, toen begon het lastig te worden. Heb het maar uitgezeten, zelfs nog een sprongetje gemaakt. Ik dacht: joh die stop op den duur wel, laat maar gaan. Maar toen kwamen we opeens op een openbare weg, geen auto te zien maar vond het niet slim om daar te rijden. Toen hebben ik en dat andere meisje ze eindelijk gestopt, door ze gewoon om te trekken.

Daarna was nog heel even angstig, want ik stond midden op de weg stil, en pony begon achteruit te lopen. Heb toen maar een beuk tegen z'n ribbenkast gegeven, en geroepen: '' Lopen, en nu!" Even later vonden we de rest weer terug.
Kon er achteraf wel om lachen. Ciska komt op andere manege, en zet meteen de boel op stelten. Die mensen zeiden dat dit anders nooit gebeurde, ik geloofde ze ook wel. Ze waren best geschrokken.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:04

Eigenlijk is dit geen antwoord op de oorspronkelijk topic-titel, want de TS vraagt ons hoe we ermee omgaan nadat je paard weer onder controle is. Toch zet ik dit hier even bij.
Je hebt paarden die sneller op hol slaan dan anderen. Dit kan komen doordat het paard onzeker is of de situatie waarvoor ie op hol slaat niet kent.

Ik probeer te voorkomen dat een paard gemakkelijk op hol slaat, door in de gehele opvoeding en training het paard "bomproof" te maken. Dit houdt in dat ik eis dat het paard naar mij luistert, al in normale situaties als poetsen, opstijgen (stilstaan!) en rijden. Dit klinkt erg streng, maar ik probeer dit altijd eerlijk te doen. Als een paard iets moeilijk vind, dan heb ik daar begrip voor. Wanneer de grenzen door het paard worden opgezocht door de regels te overtreden die ik met het dier heb afgesproken, dan moet ie luisteren. (Niet door toepassen van geweld, maar wèl door correcties, of door de gevraagde oefening opnieuw uit te voeren. ) Maw. ik probeer altijd consequent te zijn.
Hierdoor krijgt het paard duidelijkheid van de ruiter, wat het dier zekerder maakt.
Als een paard dit vertrouwen heeft in zijn berijder, dan kun je het dier er gemakkelijker van overtuigen dat sommige situaties niet zo eng zijn als dat ze lijken.
Als je het dier daarnaast "wijs" kunt maken doordat hij regelmatig nieuwe dingen diet die hij nog niet kende, dan went hij daaraan. Schrik- en obstakeltraining kan je hiierbij ook helpen (vooral als je een schijterd, dus onzeker paard hebt)

Daardoor kun je het aantal "mogelijk levensgevaarlijke objecten" voor het paard aanzienlijk verminderen (openslaande paraplu's, plastic zeilen, water, vrachtwagens, andere dieren) waardoor het dier veel minder vaak hoeft te denken om op hol te slaan, simpelweg omdat hij het al kent en weet dat hij hier niet voor hoeft weg te rennen, omdat het je niet aanvalt. Als het dier twijfelt, kun je als ruiter die het paard zelfvertrouwen kan bieden, soms voorkomen dat op hol slaan nodig is, doordat je overtuigend overkomt.