Stapmolens, voor luie mensen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Re: Stapmolens, voor luie mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:21

Het ligt eraan, als je paard kreupel is, en bijv 2 keer per dag rustig moet stappen kan ik me best voorstellen dat je je paard in een stapmolen zet, makkelijk voor jou en voor je paard. Maar ik heb zelf geen stapmolen thuis en ook nog nooit gebruikt.. Mijn paarden zijn allemaal nooit kreupel en als ze beweging nodig hebben stap ik ermee of gooi ik mijn paard gewoon lekker los. En ze staan zo vaak mogelijk is ook een paar uurtjes op het land

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:25

Ik vindt het wel handig, zeker voor extra beweging.
zie ook niet in waarom het erg belastend is, dan moeten we ook met zn allen stoppen met longeren.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:28

Tja ik zou het wel fijn vinden om een stapmolen tot mijn beschikking te hebben... Want mijn paardje heeft een peesblessure en ze is meestal wat gespannen als ze eindelijk uit stal mag... En als ik dan ook nog eens langs o zo enge koeien loopt heeft zij helemaal zoiets van ja daahaag Nagelbijten / Gniffelen Dus als ik een stapmolen had dan zou ik haar soms (even kijken aan de hand van hoe ze is) daar in zetten en dat zou wel wat schelen ja! Ik vind dat mensen die de stapmolen gebruiken in plaats van in en uitstappen dat dat idd wel een beetje lui is. Maar mensen die het als een extraatje gebruiken vind ik wel goed Ja

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 19:33

Als eerste, mensen die een stapmolen gebruiken zijn niet slecht voor hun paard hoor, dat bedoel ik niet Knipoog

@Tinkerloos en Judje, ben het met jullie eens Knipoog

En tuurlijk, als jij 3 of meer paarden hebt, dan is het lastiger om ze te stappen.. Maar dan doe je het toch meer uit noodzaak dan gemak? Maar dan reken ik je ook al onder het voorbeeld van de handelsstal Tong uitsteken Vooral als je ook nog moet mesten Knipoog

Jolynn schreef:
Ik gebruik de stapmolen meestal als extra.
Of voor na het rijden als Xantha echt nat is en ik heb haar goed uitgestapt dan zet ik haar nog even in de molen om op te drogen. Haha!

Bij ons op stal worden de paarden voor je in de molen gezet, dit is dus extra beweging.

Kortom, ik ben er blij mee en zie het als extra'tje Knipoog

Dit bedoel ik eigenlijk. Snap best dat je hem gebruikt aangezien die er is, maar, je kan hem toch ook zelf uitstappen na het rijden. Aan de hand dan hea Knipoog Dus eigenlijk wel een beetje gemakszucht.
Natuurlijk is een uur in de molen beter dan dat uur stil op stal.. Maarja, dat heb je als eigenaar zelf in de hand toch?

pearlie schreef:
Ik zou het vooral zien als hulpmiddel wanneer paarden herstellen van ziekte of blessure ofzo. Wij hebben thuis niet echt veel ruimte om lekker aan de hand te gaan stappen, dan wordt het toch gauw 'de bak op en neer'. Dan zou een stapmolen wel handig zijn. Maar verder ga ik er liever op zitten of longeren!

De bak op en neer, dat is voor een paard niet veel anders dan de stapmolen op en neer. Tenzij je natuurlijk een groot aantal paarden van jezelf hebt, en er gewoon weg geen tijd voor hebt. Maar revalideren in een stapmolen, dat is niet echt onder leiding van jou.. Kan je dan niet beter een tijdje aan de hand stappen en tempowisselingen maken? Lijkt mij makkelijker dan in één tempo lopen.

@Schimmelig, ik denk idd ook dat paarden weinig lol beleven in een stapmolen. Vooral een dichte stapmolen, met gaas tegen de wind. Waardoor ze moeilijker naar buiten kunnen kijken.

onley schreef:
volgens mijn dierenarts is een stapmolen juist goed voor je paard en voor zijn spieren.
ik vind het geen gemaks zucht maar een handig ding waar je je paard fijn in kan laten uitstappen zonder ruiter en ondertussen kun je al de spulletjes wegruimen en zijn voer klaarzetten ofzo.

ik sta ook op een prive stal waar geen manege paarden staan
en enkel prive paarden
ik vind het wel handig zo een ding alleen jammer dat ze zo duur zijn

Is het eigenlijk niet zo dat je DA zegt dat de beweging goed is? En je, twintig minuten in de stapmolen is makkelijker om je aan te houden dan twintig minuten stappen aan de hand.
En niet gemeen bedoeld, maar je zegt dat het geen gemakszucht is, maar ondertussen noem je als voorbeeld dat je je spullen op kan ruimen enz. Eigenlijk zet je hem in de stapmolen zodat je ondertussen andere dingen kan doen, dus voor het gemak. Ipv, dat na het stappen doen Knipoog Snap wel waarom je hem gebruikt hoor Tong uitsteken

nomes schreef:
Ik vind een molen van tijd tot tijd ontzettend handig, maar ben dan ook vreselijk lui Haha! .

Is het niet met alles zo dat je het niet moet overdrijven? Er wordt nu net gedaan of mensen die een molen gebruiken meteen geen tijd en aandacht meer aan hun paard spenderen, wat een onzin zeg! Het is vaak een extraatje dat in sommige gevallen ook echt een uitkomst kan zijn (zoals in mijn geval een geblesseerd paard...)

En ik merk aan mijn paard dan ook totaal niet dat ze het vervelend vindt, wij hebben op stal dan ook een vrij grote met veel bewegingsvrijheid per paard en een open zijkant, dus zooo geestdodend is het nou ook weer niet.

Tuurlijk moet je niet overdrijven. Maar ik vind ook niet dat het hier gedaan wordt. Er zijn idd mensen die bij gebruik van een stapmolen niet meer komen. Maar wat ik niet snap is waarom je niet even die tijd vrij maakt om met je paard zelf te stappen? Lijkt mij beter voor de band. Ik heb het gedaan op een pensionstal met een, geblesseerd, paard van de eigenaar, en heb toch het paard zien veranderen van rotknol naar liefje.. Tegenover mij dan. Daarnaast zou ik hetzelfde met de mijne doen, vooral als die geblesseerd is en je niet kan rijden, om zo toch wat met je paard te doen.

grey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:36

Ik weet ergens zo'n klein huisje waar ze 3 paarden hebben en de halve tuin is bezet door de stapmolen. Nagelbijten / Gniffelen Dat vind ik wel lui hoor (weet verder ook niet wat hun motivaties zijn dus kan niet echt oordelen). Maar van bedrijven snap ik het wel.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 19:38

Naomi_unique schreef:
Tja ik zou het wel fijn vinden om een stapmolen tot mijn beschikking te hebben... Want mijn paardje heeft een peesblessure en ze is meestal wat gespannen als ze eindelijk uit stal mag... En als ik dan ook nog eens langs o zo enge koeien loopt heeft zij helemaal zoiets van ja daahaag Nagelbijten / Gniffelen Dus als ik een stapmolen had dan zou ik haar soms (even kijken aan de hand van hoe ze is) daar in zetten en dat zou wel wat schelen ja! Ik vind dat mensen die de stapmolen gebruiken in plaats van in en uitstappen dat dat idd wel een beetje lui is. Maar mensen die het als een extraatje gebruiken vind ik wel goed Ja

Ik heb een tijdje met een paard moeten stappen die idd knalde zodra ze uit stal kwam. Ze had iets met het hoefbeen en moest stappen. Dus eerst een tijd aan de hand. Mevrouw had haast, maar zodra je haar corrigeerde stopte ze weer een aantal rondjes. Dan probeerde ze het weer.
Maar toen besloten ze dat ze wel in de stapmolen kon. Paard ging helemaal los. Bokken, stijgeren, draaien en vooral, langzaam heen en weer draven voor het draaihek. Niet geslaagd dus, want ze moest stappen, niet druk draven. Dus maar weer aan de hand gaan stappen.
Natuurlijk heb je paarden die aan de hand moeilijk meelopen. Maar dit is een stukje opvoeding. Wanneer je hem in de stapmolen zet, dan voed je hem echt niet beter op. Dus hoe vaker je met aan de hand stappen bezig gaat, hoe beter niet?

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:40

RianneH schreef:
Naomi_unique schreef:

Ik heb een tijdje met een paard moeten stappen die idd knalde zodra ze uit stal kwam. Ze had iets met het hoefbeen en moest stappen. Dus eerst een tijd aan de hand. Mevrouw had haast, maar zodra je haar corrigeerde stopte ze weer een aantal rondjes. Dan probeerde ze het weer.
Maar toen besloten ze dat ze wel in de stapmolen kon. Paard ging helemaal los. Bokken, stijgeren, draaien en vooral, langzaam heen en weer draven voor het draaihek. Niet geslaagd dus, want ze moest stappen, niet druk draven. Dus maar weer aan de hand gaan stappen.
Natuurlijk heb je paarden die aan de hand moeilijk meelopen. Maar dit is een stukje opvoeding. Wanneer je hem in de stapmolen zet, dan voed je hem echt niet beter op. Dus hoe vaker je met aan de hand stappen bezig gaat, hoe beter niet?

Ik heb er geen en ik blijf gewoon vastberaden stappen Knipoog Clown Dus ik zou er niet eens over kunnen twijfelen Tong uitsteken

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:41

Jolynn schreef:
Ik gebruik de stapmolen meestal als extra.
Of voor na het rijden als Xantha echt nat is en ik heb haar goed uitgestapt dan zet ik haar nog even in de molen om op te drogen.

Bij ons op stal worden de paarden voor je in de molen gezet, dit is dus extra beweging.

Kortom, ik ben er blij mee en zie het als extra'tje

Dit bedoel ik eigenlijk. Snap best dat je hem gebruikt aangezien die er is, maar, je kan hem toch ook zelf uitstappen na het rijden. Aan de hand dan hea Dus eigenlijk wel een beetje gemakszucht.
Natuurlijk is een uur in de molen beter dan dat uur stil op stal.. Maarja, dat heb je als eigenaar zelf in de hand toch?

Tja als je het zo bekijkt ben ik misschien lui.
Ondertussen mest ik haar stalletje lekker uit, scheelt tijd.
Verder staat mijn paard de hele dag buiten met andere paarden, dus ik maak er niet zo heel veel gebruik van! Haha! Maar het is wel handig Tong uitsteken

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:41

Ik ben na de discussie van lui of niet ook gewoon tegen stapmolens. Ik moet er zelf niet eens aan denken om drie kwartier in zo'n ding rondjes te gaan lopen. Dat gebeurd bij mij wel op de manege, paarden staan erin voor 'training.'
Ik vind het gewoon een onding. Het is saai, beetje rondjes lopen. Nee, ik zie er het 'nut' er niet van in.

Maargoed, mijn paard is het met me eens. Dat gaat 2x goed in de stapmolen, en dan opeens is hij onder de flappen door bij een ander paard gaan lopen, of gaat hij liggen, of hij ontwricht even de hele stapmolen.
Zowieso geen goed idee dus. Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:45

Ik vind stapmolens eng. Als ik zie hoe die paarden soms uit hun plafond gaan in zo'n ding (vooral hengsten) vind ik het verbazingwekkend dat het niet vaker fout gaat.
Ik heb inmiddels al vaker naast mijn paard gelopen dan erop gezeten, maar in de stapmolen (hoe verleidelijk ook) heb ik nooit gedaan omdat ik weet dat ze dan loeihoog gaat staan bokken in de molen en meer van dat soort gekke fratsen. Als hulp bij het uitmesten op grote bedrijven is het natuurlijk wel een uitkomst.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:46

Stapmolen is trouwens niet geschikt voor paarden met beenblessures. Het paard loopt immers constant rondjes (ligt natuurlijk ook aan de grootte van de molen)
Mijn vorige paard heeft een peesblessure gehad en daarmee heb ik kilometers gewandeld, ben dus echt niet lui!
Wel gemakzuchtig! Hihi Clown

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:47

Bij mij op stage hebben ze er ook een.
Daar hebben ze zo'n 70/80 paarden waarvan dagelijks zo'n 20/30 hun beweging krijgen. Zolang het niet al te bagger weer is staan de meesten gewoon buiten.
Er lopen daar trainers, verzorgers en bijrijders rond. Soms kan het door de drukte komen dat goed utistappen er niet bij zit, dan gaan ze 10.15 minuten de stapmolen in.

Of zoals vorige week, een paard moest gewassen worden die hebben ze laten drogen dmv van de stapmolen. En zoals vandaag ook, het goot buiten en het waaide knoerthard 3 ruinen zijn er toen ingegaan. Eentje stond echt te showen erin Pling (later niet meer)

Maar nu mijn eigen mening.
Ik als een schoollier met een verzorgpaard stap het liefste lekker aan de hand uit of droog. Vind dit altijd gezellig plus dat de band ook weer iets sterker wordt.
Bij mijn verzorgpaard staat er geen en al stond er een gebruik maken doe ik er toch niet van.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:50

Ideaal!!!

Ondertussen kun je bijv. uitmesten of iets dergelijks.

Stel dat je zelf geblesseerd bent, dan is dit toch de ideale uitkomst????

Voor proffesionele stallen is het helemaal is het in mijn ogen onmisbaar

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 19:51

@Magda, maar, zijn dat allemaal paarden van die stal zelf, handelspaarden oid? Of pensionpaarden? Want zoals ik al zei, dat is ook weer een verschil. Voor mij dan hea Knipoog

@Sizzle, ja, ik vind ze ook niet helemaal veilig hoor.. Heb gelukkig nog maar een paard erin zien knallen... Maar heb wel hele enge verhalen gehoord

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:52

Ik vind t maar een triest gezicht, zo'n stapmolen.
Het is misschien wel handig in sommige gevallen, maar ik vind het er zielig uitzien Knipoog

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:53

@RianneH: grootste gedeelte is sport/handel/fok paard. Dan nog een inimini pensiongedeelte.

Het is idd een verschil gewoonweg omdat de tijd er meestal niet is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:58

Ik vind dat ik alles heb...behalve een stapmolen! Ik zou er wel graag één willen hebben. Ook al lopen onze paarden de hele dag buiten, voor het afharden van pezen en spieren zou ik best wel graag een stapmolen willen.
Maar ik ken het risico, ik zal het absoluut niet gaan gebruikern ter vervanging van rijden, wei, weet ik veel wat, alleen als extra voorziening. Dat vraagt discipline, want inderdaad het is wel aantrekkelijk om op die dag dat je even geen zin hebt je beessies een half uurtje in de molen te doen.
Ik heb trouwens niet het idee dat paarden het erg vinden, als je ze maar in vaste koppels er in zet vinden de meesten het ook nog wel weer gezellig volgens mij.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:59

een paard laten lopen in een stapmolen met een peesblessure?????????? niet echt slim!!!!!! lange lijnen lope op t harde gedeelte, das beter. anyway ik heb zelf ook niets met een stapmolen en mijn paard ook niet, zo lang je em soms eens gebruikt ach.....kan geen kwaad denk ik (leuk is anders) maar wij moeten ook wel een s iets doen wat niet leuk is dus ja.

maar als je em regelmatig moet gebruiken omdat je geen zin hebt om uit te stappen of geen tijd hebt...........mmm tsja ??????

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:03

als je nou een manege hebt met 100 paarden en het is bijv vakantie ofzo dat er weinig mensen komen rijden snap ik het wel maar als je gewoon 1 of 2 paarden hebt kan je best ff lopen

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:15

Ik zie de stapmolen als een aanvulling op mijn training, geen invulling! Ik gebruik hem niet voor in of uit te stappen dat doe ik mooi zelf, ook dat hoort tenslotte bij het rijden. Naast dagelijkse weidegang, elke dag trainen (dan wel drs/springen/buiten etc.) gebruik ik de stapmolen voor extra beweging, conditie en afwisseling. Wel moet ik zeggen dat we hem 's winters meer gebruiken als zomers, dit komt omdat ze 's winters minder lang naar buiten kunnen en zo kunnen ze toch nog wat extra energie kwijt.

Ik wil niet zeggen dat ik niet zonder kan (want op de andere stal waar ik paarden rijd, daar hebben ze er geen), maar ik vind het wel een aanvulling.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:38

Net als bij Jaggie is het bij ons ook aanvulling. 's Ochtends om half 10 gaan de paarden een half uur de stapmolen in, daarna gaan ze de wei of de paddock op. En 's middags of 's avonds (ligt er aan wanneer de eigenaar komt) worden ze dan nog gereden en/of gelongeerd.

Overigens gaan ook de hengsten gewoon in de molen (wel met alleen andere hengsten en een leeg vak ertussen) en bij ons stapt alles gewoon braaf zijn rondjes hoor. En er staan toch best een aantal hengsten op stal.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:12

midgie schreef:
Ik vind een stapmolen ook niets en idd als je 40 uur werkt en eigenlijk geen tijd hebt voor je paard dat je beter geen paard kan hebben misschien(zelfde vind ik met honden enz)

Heel vaak zie je dat ze een paard in de stapmolen zetten en in de kantine koffie gaan drinken , dan kun je toch beter die tijd lekker doorbrengen met je paard??

Eigenlijk vind ik het heel jammer dat er zo`n ding bestaat, geen tijd geen paard zou ik dan zeggen, hoe cru het ook klinkt.
Als je paard beweging nodig heeft, gooi hem in de wei of ga wandelen, doe iets leuks.

Een stapmolen is er dus idd voor de (luie) ruiter!!

Wat is dit nou voor onzin! nergens word gezegt dat een paard aan de stapmolen gaat omdat ie anders te weinig beweging krijgt. mijn paarden staan overdag gewoon buiten en als ik klaar ben met rijden gaan ze aan de stapmolen terwijl ik de stallen doe.

Ik vind dat je hier erg kort door de bocht gaat door iedereen op een hoop te vegen

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:20

maatje31 schreef:
een paard laten lopen in een stapmolen met een peesblessure?????????? niet echt slim!!!!!! lange lijnen lope op t harde gedeelte, das beter. anyway ik heb zelf ook niets met een stapmolen en mijn paard ook niet, zo lang je em soms eens gebruikt ach.....kan geen kwaad denk ik (leuk is anders) maar wij moeten ook wel een s iets doen wat niet leuk is dus ja.

maar als je em regelmatig moet gebruiken omdat je geen zin hebt om uit te stappen of geen tijd hebt...........mmm tsja ??????

Een paard met een peesblessure kan prima in een molen, mits de diameter groot genoeg is. Ze hoeven ook echt niet alleen op het harde te stappen. En trust me, ik heb er ervaring mee!

En tuurlijk kun je je paard ook gezellig aan de hand stappen, en dat doe ik ook, maar een paard kan daar ook giga druk van worden en ik zie aan mijn paard dat ze het zo af en toe ook prima vindt om met maatjes in de molen te staan. Zoals met alles, met mate lijkt het mij allemaal geen enkel probleem!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:02

sporter schreef:
midgie schreef:
Ik vind een stapmolen ook niets en idd als je 40 uur werkt en eigenlijk geen tijd hebt voor je paard dat je beter geen paard kan hebben misschien(zelfde vind ik met honden enz)

Heel vaak zie je dat ze een paard in de stapmolen zetten en in de kantine koffie gaan drinken , dan kun je toch beter die tijd lekker doorbrengen met je paard??

Eigenlijk vind ik het heel jammer dat er zo`n ding bestaat, geen tijd geen paard zou ik dan zeggen, hoe cru het ook klinkt.
Als je paard beweging nodig heeft, gooi hem in de wei of ga wandelen, doe iets leuks.

Een stapmolen is er dus idd voor de (luie) ruiter!!

Wat is dit nou voor onzin! nergens word gezegt dat een paard aan de stapmolen gaat omdat ie anders te weinig beweging krijgt. mijn paarden staan overdag gewoon buiten en als ik klaar ben met rijden gaan ze aan de stapmolen terwijl ik de stallen doe.

Ik vind dat je hier erg kort door de bocht gaat door iedereen op een hoop te vegen

Oei je voelt je wel aangevallen, niemand valt jou persoonlijk aan toch??
Het gaat om hoe iemand over de stapmolen denkt, nou ik denk er zo over.
Onzin dingen voor het gemak van de mens gemaakt!!!
En helemaal een schande als jeje paard er in zet en gaat koffie drinken en ook nog je paard vergeet zodat hij meer als 24 uur in zo`n ding staat en die dingen gebeuren, waarom dan een paard, alleen voor de status????
IK vind neem de tijd voor je dier dat schept een band en als je er geen 3 de tijd kan geven die ze nodig hebben dan neem je er toch gewoon 1 of geen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:25

Nee ik voel me niet echt aangevallen, probeer alleen iets te verduidelijken en had op iets meer begrip gehoopt. Maar dat zit er dus bljkbaar niet in Ach gut