Elk gezond paard kan naar het Z?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Re: Elk gezond paard kan naar het Z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:20

Het ene paard heeft nu eenmaal meer potentie om in het Z te komen als het ander. Bij sommige houd het erges gewoon op en hebben ze er idd geen zin meer in.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:42

juval schreef:
superwoman schreef:
alleen geluk in geen blessures dan.... maar dan gaat het om gezondheid.
Verder kan ik me geen geluk voorstellen bij "het naar de Z rijden"

geluk heb je ook nodig qua financiële middelen, de juiste instructie, mogelijkheden. En het blijft in de dressuur een jurysport, dus ik vind toch wel dat er dan ook een stukje geluk bij komt kijken of de jury de combinatie altijd weet te waarderen.

Nee, dat noem ik geen geluk. Zonder financiele middelen kom je er niet, maar waar wel?
Dat er een keer 1 jury jou niet kan waarderen, dat kan, maar als jij goed kan rijden, dan krijg je je punten wel. geen geluk. Instructie moet ook te doen zijn, zie ik ook geen geluk in, das gewoon goed zoeken Vork

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:18

Elk gezond paard zonder conformatie fouten kan zo de Z in- en doorgereden worden.
In de meeste gevallen wordt de oorzaak bij het paard gezocht. Het probleem zit
in het zadel, of beter degene die in het zadel zit......

Een tuigpaard heeft een andere conformatie dan een rijpaard of dressuurpaard, maar
ook tuigpaarden kan je vaak de Z inrijden als rijpaard. Als een tuigpaard een
lange carriere als aktief tuigpaard achter de rug heeft, dan is het voor dat paard
veel moeilijker om dat als rijpaard de Z in te rijden. Het lichaamsgebruik van een
aktieve tuiger is zodanig dat als je er een goed rijpaard van wilt maken er sprake
is van een ombouw training. Het paardenlijf moet immers op een hele andere manier
gebruikt worden. Hoe langer het paard aktief tuiger geweest is, hoe moeilijker het
is om het paard als goed rijpaard geschikt te maken.

Het komt voornamelijk aan op gymnastiserend rijden. Daar is een goede ruiter voor
nodig.

Als een paard zelf niet naar de Z gereden zou kunnen worden komt dat meestal door
gezondheidsproblemen, conformatiefouten, problemen met harnachement en het niet
tijdig onderkennen van signalen die een paard afgeeft. Dus gebrek aan ervaring als
ruiter, instructeur en trainer. De bottleneck zit in de meeste gevallen in het
zadel.

Gymnastiserend rijden vraagt om een goede ervaren ruiter. De meeste rijpaarden zijn
geen atleet en worden echt niet gelukkiger omdat ze zo goed gereden worden.

Als verschillende juryleden uiteindelijk oordelen of een combinatie wel verder komt
heeft niets met geluk of ongeluk te maken. Zelfs met de spreiding in de kwaliteit van
de juryleden, kun je het niet verder komen met rijden in de schoenen schuiven van een
jurylid. Het probleem zijn we meestal zelf..... Wat je wel steeds vaker op stallen hoort
en ziet is, we laten de jury zien wat ze willen zien. Het accent met dressuur rijden komt
steeds vaker wat jurering en waardering betreft op de verkeerde punten te liggen.
Aan de andere kant is het zo dat de mensen die dit roepen vaak minder in hun mars hebben
met rijden als dat ze over zichzelf denken en roepen....

In de Z kom je niet vanzelf. Alleen met goede wil en inzet kom je er niet altijd.
Je zal er daadwerkelijk iets voor moeten doen. Met het ene paard gaat het gemakkelijker
dan met het andere paard of in elk geval anders, dus verschillend.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:11

Ehhh, nou dat dus...

Hier kan ik me helemaal in vinden.

Wat bedoel je alleen met "de meeste paarden zijn geen atleet en worden echt niet gelukkiger omdat ze zo goed gereden worden?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:15

LDRD schreef:
Elk gezond paard dat ook wil. Met name dat laatste zal van groot belang zijn als het fysieke talent wat minder is. Een paard dat werken wil zal het halen, een paard dat niet werken wil zal never door zijn ruiter naar het Z geschopt kunnen worden, handige ruiter of geen handige ruiter.

Maar een paard dat niet wil...is dat gezond?
Waarom wil een paard niet?
Heel vaak omdat het hem toch ergens pijn doet Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 15:20

Misschien om het het lichamelijk zwaar is? Dat vind ik iets anders dan pijn Rk.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:22

runningkawa schreef:
LDRD schreef:
Elk gezond paard dat ook wil. Met name dat laatste zal van groot belang zijn als het fysieke talent wat minder is. Een paard dat werken wil zal het halen, een paard dat niet werken wil zal never door zijn ruiter naar het Z geschopt kunnen worden, handige ruiter of geen handige ruiter.

Maar een paard dat niet wil...is dat gezond?
Waarom wil een paard niet?
Heel vaak omdat het hem toch ergens pijn doet Lachen

Juist Kawa, mee eens.
Ik ben nog geen paard tegen gekomen die niet WILDE. Wel heeeeeel veel die niet KONDEN. En niet vanwege hun lichaam, maar vanwege dat poppetje op hun rug.

Elk paard wil werken, als je hem maar de kans geeft zijn lichaam goed te gebruiken. Zodat er geen pijn ontstaat, en geen druk. En geen frustratie bij het paard.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:25

Charaz schreef:
Misschien om het het lichamelijk zwaar is? Dat vind ik iets anders dan pijn Rk.

Maar dat is juist de kunst, het paard zo trainen dat je hem niet overvraagd, zodat het paard misschien wel hard moet werken(zonder dat ontstaan er ook geen sterkere spieren), maar wel zonder hem geestelijk en lichamelijk kapot te rijden, wat er nog steeds wel heel veel gebeurt als je eens goed om je heen kijkt.

Bij de juiste training overvraag je je paard niet, maar wordt hij wel steeds sterker totdat hij uiteindelijk ook zo sterk is dat hij de zwaardere oefeningen met gemak kan uitvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:28

Op welke oefeningen loop je vast charaz?
Want elk paard kan buigen in zijn lijf, dus een SB en travers lopen. Kun je travers, kun je ook een appuyement Lachen
Elk paard kan wat verruimen, dat het niet meteen is als salinero, maar zeker wel een 6je Lachen
Verzameling word wel gevraagd, maar kijk eens hoeveel mensen in het Z verzamelen? Heel weinig Lachen
Dus daar niet te hard aan tillen Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:31

echt niet ieder paard is geschikt om gezond en leuk mee naar de Z te rijden vind ik... je hebt met meerdere dingen te maken waarop het "mis" kan gaan... bouw en karakter is gewoon erg belangrijk!
en dan heb ik het ook nog niet over de ruiter gehad Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:35

Ik vind de ruiter op zich niet kloppen in de vraag kan elk gezond paard Z
Dan hb je de vraag kan elke ruiter Z Lachen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:44

Rianneke schreef:
echt niet ieder paard is geschikt om gezond en leuk mee naar de Z te rijden vind ik... je hebt met meerdere dingen te maken waarop het "mis" kan gaan... bouw en karakter is gewoon erg belangrijk!
en dan heb ik het ook nog niet over de ruiter gehad Knipoog

Even een voorbeeldje, ik heb er nu 6 zelfstandig naar de Z gereden. Daarvan was er 1 perfect gebouwd en had hele goede gangen.
Dat was Rainman.
Ik zal Quinn niet meetellen want die bleek artrose te hebben en is toen ingeslapen, maar de andere 4:
Nox: Platte rug en kont, geen draf, en geen galop. Liep Z2 na anderhalf jaar juiste training, en liep verdienstelijk Z2 met winstpunten en prijzen.

Kartouche: Zou zogenaamd lui zijn volgens veel mensen. Had een superkort en verkeerd om halsje. Liep Z2 na de juiste training en sprong uiteindelijk wissels om de pas, zo 20 achter elkaar en kaarsrecht. Hoezo lui? Heb ik daarna als dressuurpaard naar Californie verkocht.

Liberty: Kleine merrie, 11 jaar oud, had ooooit eens M1 gelopen en was daarna mee gesprongen en ze zat voledig vast. Had geen draf, was op de voorhand gebouwd(springmerrie) en was heel stijf. Liep na 2,5 maand correcte training Z1 met winspunten.

Nicky Mindfields: 12 jaar oud. Was altijd recreatief gereden. Als er eentje op de kop gebouwd is is het Nicky wel. Overbouwd, kort halsje, onderhals. En hij werd ook zijn hele leven al zo gereden, op de kop. Ik ben in februari met hem begonnen, en nu loopt hij Z1 met 4 winstpunten. Inmiddels spingt hij wisselseries om de 2 passen.

Zonder ruzie, zonder dwingen, puur: Loswerken en kracht opbouwen. Dan komt het vanzelf. Ook bij een paard dat geen kwaliteiten heeft, of weinig.

En de vraag is hier ook niet: Kan elke ruiter zijn paard naar het Z rijden,maar de vraag is: Kan een normaal gezond paard Z lopen. Ook als hij niet perfect gebouwd is, of perfecte gangen heeft.
Antwoord: ja.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 16:19

@Rk, ik loop niet vast op de oefeningen, maar op mijn aanleuning (en dat is zeker te weten mijn schuld).

Sb ging de laatste keer naar mijn idee zelfs goed, wijken gaat sinds kort ook goed, maar ik blijf prutsen met de aanleuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:23

Als de aanleuning niet oke is kun je imo beter even een pas terug doen Lachen
Want dan zijn oefeningen als SB nog niet aan de orde Lachen
Aanleuning hoort in de B al oke te zijn, want aanleuning is waar alles vanuit begint, echt een stukje van de fundering Lachen
Als dat niet oke is kun je ook niet verder bouwen...en zal Z idd niet of met veel moeite gaan Lachen
Als ik jou was zou ik daar nu lekker mee aan de slag gaan...en de rest ff lekker laten.
Ligt de lat wat lager en zal je paard er ook vast weer meer plezier in krijgen Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 16:31

Hoe moet ik daarmee aan de slag? Ik probeer zo min mogelijk aan haar mond zitten en tegen mijn buiten teugel aan te rijden, maar ze 'vraagt' constant aan de binnenteugel.

Haar tanden zijn oke en nagekeken door een paardentandarts, zadelmaker komt binnen kort weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:33

Hoe is ze aan je been?
Reageert ze daar direct op als jeje kuit zacht aandrukt, of heeft dat veel meer nodig? Lachen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:37

Dat is denk ik lastig te zeggen vanaf hier. Aanleuning is veel meer dan alleen gelijke druk op twee teugels en niet aan de mond zitten, hoe is de reactie aan je been bijvoorbeeld? (hihi, zie dat RK me net voor is maar ik laat het toch staan! Haha! )

Het is in ieder geval niet iets waar je aan voorbij kunt gaan voordat je verder kan met je oefeningen. Ik ga helemaal met RK mee, basis basis basis!

Heb je goede instructie? Is wel belangrijk, zeker bij het voor elkaar krijgen van de basis!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 16:40

Ze is goed aan mijn been, ik heb vooral problemen met mijn hand houding, waar houd je je handen, hoeveel druk mag erop staan, wanneer corrigeer je het paard.

Ik corrigeer haar te veel.

Ik heb goede instructie maar nu even geen les omdat ik vond dat ik veel te veel met gepluk aan die voorkant bezig was en geen plezier had in het lessen. Met gepluk bedoel ik niet trekken ofzo, maar constant met de voorkant bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:42

En die instructrice liet dat toe als ik goed begrijp?

Voorkant komt vanzelf goed, als het van achteruit gebeurd. Lachen

Handhouding, onderarmen in het verlengde van de teugels zodat er geen knik in zit.
Gewicht, zo zwaar als de teugels zijn Lachen

Corrigeren vind ik moeilijk zonder beeld Lachen

Maar ik vraag me dus wel af of het paard geen Z kan?
Of gewoon nu nog niet Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 16:44

Dat ik haar teveel corrigeer (nouja corrigeer, wíl corrigeren)? Nee dat niet.

Ik ga vanavond weer een poging doen, laat ik zeggen 15 minuten, gisteren liep het op niks uit en kwam ik zwaar gefrustreerd en in tranen van het paard af.

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:48

nou ja, ik weet het eigenlijk niet..
Mijn zus heeft een lusitano hengst en die rijd nu subtop.
( Palhaço @bokt )
dat is ook niet het elegantste paardje voor de dressuur zo als gibraldie of bonfire.
nou ja, dat soort paard zien sommige jury's bijv. liever niet.
of dat soort paard is er neit voor gebouwd qua gangen enzo.
die hebben niet echt vanzich zelf vaak ruime gangen dacht ik.
dus dat is ook wel erg knap...
en die fjord Taco..
maar ik denk idd da thet vooral wel spieren zijn die ze moeten hebben en een goede training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:49

Dat is niet leuk Ach gut

Leg de lat gewoon eens ff een stuk lager.
Lekker de druk eraf van ik wil vooruit.

teugels niet te veel erbij en ga maar lekker lol met de knol Lachen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:57

Als ik bij Z proeven ga kijken zie ik over het algemeen echt geen superpaarden lopen. Over het algemeen zijn het gemiddelde paarden met uitschieters naar boven en naar onderen. Ook zie ik er kwalitatief slechte paarden lopen ( onregelmatig, krabbelgangen) Die zijn er toch ook gekomen. Misschien zijn ze erg werkwillig.
Laatst bijgewerkt door Nikka op 05-11-07 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:59

Ja, elk elk gezond paard (zonder vreemde exterieur afwijkingen) kan naar de Z gereden worden. Maar dit is van zoveel factoren afhankelijk en niet alleen van het paard.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:07

Ik zou ook even niet teveel met het "M" rijden bezig zijn. Gewoon simpele basisdingen eerst oplossen. Wanneer dat goed zit komt de rest er vanzelf uitrollen!

Ik heb het afgelopen seizoen voor het eerst Z gereden, ik heb eigenlijk niks anders gedaan dan naar de ontspanning rijden, rechtstellen en aan de hulpen maken. Ik heb ook geen topper, maar de Z oefeningen rolden er zomaar uit.