[vraag] Korte beugels fijn ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ehona

Re: [vraag] Korte beugels fijn ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:45

Maar ik weet niet precies wat te kort bij jullie inhoudt, hè? Ik las net iets over dat je knie boven het zweetblad uitkomt, maar dat is bij mij dus niet zo. Ik heb mijn beugels meer in de springstand, zeg maar. Dat vind ik fijner dan langere beugels, dressuurstand dus.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:47

ik vind het zelf fijner om kort te rijden ongeacht of ik spring,dressur of buitenrij.

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 21:47

Bedankt allemaal:)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:48

Ik rij liever met langere beugels. Bij korte krijg ik altijd krampen in mijn been.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:49

Wat Sigrid en ik al aangaven is de officiele richtlijn voor beugellengte. Enkelgewricht en iets opgetrokken tenen is hetzelfde principe voor dressuur (je komt uit op dezelfde beugellengte). Uitgaande van deze lengte kun je voor het springen de beugel 2 a 3 gaatjes korter maken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:57

Ik kan niet met korte beugels rijden i.v.m. pijnlijke enkels en knieën. Als ik kort zit hou ik het nog geen half uur pijnloos uit. Met springen zit ik dan ook altijd relatief lang en doe ik mijn beugels pas met de overgang op springmaat (1 korter)

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 17:37

Nog meer reacties?

G_inaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:42

Ik vind met korte beugels helemaal niets. Ik krijg last van mijn enkel, en kramp in mijn kuit als ik met te korte beugels rij.
Ook heb ik het idee dat ik minder stevig in het zadel zit. Laatst ging ik een paard rijden dat heel erg hoog opgooide tijdens zijn gangen. Aan het einde van die les had ik geen enkel gevoel meer in mijn enkel, als ik ging lichtrijden klapte mijn hele enkel dubbel.

Dat is dus een van de redenen dat ik liever met wat langere beugels rijd..

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:44

Op sommige zadels wel maar bij een dressuur zadel zit lang toch wel beter

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:45

rij liever met langere dan korte beugels.. waarom weet ik niet,, zit ik beter denk ik Tong uitsteken

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:47

ik zelf vind het fijner met kortere beugels, maar dat komt omdat ik mijn knieen altijd wil klemmen en anders m'n beugels verlies. Natuurlijk hardstikke fout maar ben het ook aan het afleren en de beugels een gaatje langer Schijnheilig

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:48

Ik zit ook liever met korte beugels, ik heb dan ook het gevoel dat ik steviger zit en raak ze ook niet zo makkelijk kwijt, mijn instructrice heeft me ook altijd geleerd dat je beter te kort dan te lang kan zitten, maar mijn huidige instructeur (haar vader) wil juist liever langere beugels zien.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:53

ik rij zelf met lange beugels,dus los been is beugel naast de bal van je voet,de dressuur lengte.
mensen die graag met kortere beugels rijden [springen daargelaten] hebben vaak echt een ballans probleem.
werk daar aan en je merkt dat je je beugels vanzelf gaat verlengen Knipoog

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:54

Ik denk dat ik kortere fijner vind dan heb ik zeg maar meer grip Lachen
Maar ik rij gewoon normaal niet te kort niet te lang wat ik gewoon lekker vind zitten.

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:08

ik vind met lange beugels fijner dan heb ik naar mijn gevoel meer steun. Met korte beugels zit je meer boven het zadel naar mijn gevoel en dan steun je veel meer op je beugels zodat je sneller je evenwicht verliest. Haha!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:34

Ik vind kortere beugels fijner *LOL*
Ik rijd op een springstal, njah.. en we hebben ook alleen maar spingzadels.. mén dat zit echt niet met lange beugels Tong uitsteken..
Njah.. sinds ik daar werk/rijd zijn mijn beugels nog wel een stuk korter geworden hoor..
Als ze vinden dat ik mijn benen te veel beweeg.. hup beugels korter Clown, als ik bijna van mn paard af pleur, hup beugels korter Clown
Haha.. ik zat laatst op een dresuurzadel, en we gingen springen, nou dat is echt géén succes..
Ik met mijn knieën stuk boven het zadel uit Boos!.. maar als ik ze korter doe verlies ik ze elke keer Tong uitsteken
Tis denk ik ook een kwestie van wat je gewend bent Lachen
En ik heb les van iemand die al wel 75 jaar ervaring heeft (als we het over ervaring hebben hé Schijnheilig )

Irmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:42

Bij mij ligt het aan het paard, zit ik op iets kleins, doe ik mijn beugels kort.
Vind het vreselijk als ik er een stuk onderuit kom.
Zit ik op iets bokkerigs, doe ik ze ook wat korter.

Maar op grote/rustige paarden zit ik liever wat lang.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:30

_Sigrid_ schreef:
Mijn vuistregel voor beugels op de goede maat was:
Als je je benen laat hangen, moet je beugel tot die "knokkel" aan de binnenkant van je enkel komen.

Dat veel mensen zich steviger op hun paard voelen zitten met korte beugels komt volgens mij omdat ze te veel steun zoeken in de beugels. Het is beter om dan wat meer aan je zit te gaan werken...
Gouden tip: Ga eens zonder beugels rijden. Het verbetert je zit en houding enorm! Ook als je al een ervaren ruiter bent kan het geen kwaad om het eens te proberen.

Je kan de beugels ook kruislings over en voor het zadel hangen. Dan kun je bijvoorbeeld eerst 15 minuten inrijden zonder beugels en daarna weer met beugels gaan rijden. Ook dan zit je een stuk steviger op je paard!

edit: typefout

Dat klopt Knipoog Ik moest van mijn instructrice zonder beugels omdat ik dan een betere zit kreeg zei ze. Waarschijnlijk zoek ik ook teveel steun, mijn benen zijn het grootste probleem

limaude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:07

ik reed in het begin ook veel te kort, moest daarna met langere beugels gaan rijden van mijn instructrice en nu wil ik niet anders meer...

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:53

Ik heb eigenlijk altijd met te lange beugels gereden. Ik kon geweldig goed doorzitten, maar mijn houding was 10 keer niks.
Dit zorgde ervoor dat ik geen goede verzameling kon rijden.
Ik ben nu aan het oefenen met mijn beugels 3(!) gaatjes korter, dit voelde aan het begin echt heel raar, maar ik merk nu dat de verzameling veel makkelijker op te pakken is en dat ik meer gebruik kan maken van mijn zithulpen. Ik vind het nog wel erg lastig om mijn onderbeen stil te houden..

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:05

Ik reed altijd vrij lang, tot ik op een bepaalde pony reed, al weer een hele tijd terug waarop ik gewoon niet fijn zat met die lange beugels, en ben ze toen juist met wat kortere beugels gaan rijden, en nadat ik niet meer op die pony reed nog een hele tijd vrij kort gereden, en nu rijd ik meestal weer lang, of gewoon normaal. Het verschilt bij mij dus een beetje per paard. Maar meestal vind ik lang fijner, soms krijg ik ook kramp als ik te kort zit Nagelbijten / Gniffelen

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:37

Ik rijd altijd vrij kort, dan voel ik me gewoon beter en heb ik het idee meer vat te hebben op mijn pony.
Volgens mij gaat het toch meer om een persoonlijk gevoel, en het paard of de pony waarop je rijd, want er zijn veel verschillende meningen.

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:41

Volgens mij rijd ik ook altjid te kort. Ik heb dan ook het idee dat je dan meer grip hebt. Als ik met langere beugels rijdt dan schieten ze steeds uit. Heb wel moeite met het terugleggen van mijn been, zal vast ook met de te korte beugels te maken hebben. Denk dat het ook wel scheelt wat voor zadel je hebt. Wij rijden op een manege, en die hebben gewoon veelzijdigheidszadels waar je zowieso al gemakkelijker kort op zit dan met een dressuurzadel.

Enne nicht, t zal wel in de familie zitten Tong uitsteken

Sc_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:03

Vroeger reed ik ook altijd ongeloofelijk kort. Ik had het gevoel dat ik zo steviger zat, maar nu ik ook met een dressuurzadel ben beginnen te rijden rijd ik langer en vind dit ook fijner. Nu heb ik het gevoel dat ik steviger zit als mijn stijgbeugels langer zijn.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:23

Op mijn oude zadel, reed ik altijd vrij kort, want als ik lange beugels had kon ik mijn benen echt niet stil houden, steun zoeken dus...

Toen kwam mijn nieuwe zadel, daarop kan ik rijden met lange en korte beugeltjes... Maar, op 1 of andere manier kan ik met mijn beugels net 1 gaatje korter net mijn hulpen fijner doseren waardoor mijn paard veel fijner en rustiger is in de aanleuning en in een tempo.. Dus ik heb mijn beugels gewoon normaal zitten denk ik.. Ik heb mijn knieen niet over de kniewrong..