losstappen en uitstappen, is dat teveel moeite ofzo ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FMG8

Re: losstappen en uitstappen, is dat teveel moeite ofzo ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:24

Ik stap mijn paard meestal 2 rondjes in zonder contact, zodat hij goed de kans krijgt om te wennen aan z'n omgeving. Dan pak ik hem meestal nog 2 rondjes op, beetje doorvragen. En dan lekker losrijden in draf en galop.. Wel vind ik het heel belangrijk om tussen het losrijden en het zware werk even goed te stappen, zodat hij even op adem komt, en uitstappen duurt bij mij meestal een kwartier en dan gaan we bijna altijd even het bos in of langs het fietspad.

Ik erger me ook aan mensen die hun paard niet de kans geven om los te worden, ze zien niet in dat hun paard daar een blessure van kan oplopen..

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:52

Ik zie het ook supervaak! Gewoon paard pakken en dan maar rijden! Zelfs als ze uit de wei komen vind ik dat je ze eerst goed moet losstappen!
Ik stap altijd 10 minuten in... Daarna begin in ik in stap te werken en zo bouwen we op Lachen In draf ook nog even lekker ontspannen vw-nw... (Doe ik vaak eigenlijk tussen de oefeningen in) Ook tussendoor regelmatig es stappen en dan op het einde stappen tot ze (zo) droog (mogelijk) zijn.. Of allezins tot ze normaal ademen enzo... Ook minstens 10min à kwartiertje...

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:56

Gisteren had ik les, dus paard uit de trailer even lekker losstappen en voelde al dat ie fris was, maar toen ik wou aandraven werd ie zo maf heb ik hem eerst maar ff goeie 5 minuten laten galloperen.. En toen rustig dressuur verder gereden

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:58

Ligt er bij mij helemaal aan of ie uit t land komt of van stal. In het land loopt ie ook dus kan ik m wat sneller oppakken. Uitstappen doe ik wel altijd. Liefst op straat. Daarna benen afspuiten en napoetsen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:06

Als hij de hele dag buiten heeft gestaan dan stap ik niet zo lang los dan wanneer hij de halve dag binnen heeft gestaan. Maar onder loswerken versta ik niet alleen stappen. Dat doe ik in alle gangen. Dat duurt meestal 20 minuten. Dan pas ga ik trainen of ik stap hem uit. Ik train hem niet elke dag. Hij is dan ook nog maar 4.

Uitwerken doe ik eerst in draf met halstrekken en daarna stappen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:21

Instappen is een inspanning van lage intensiteit waarbij de meeste spieren van het paard worden betrokken. Daarnaast worden de gewrichten van het paard gelijkmatig gesmeerd. Spieren, pezen en gewrichten komen daardoor in de conditie dat er later wat meer gevraagd kan worden.

Instappen van een paard is HET moment waarop je een paard een regelmatig ritme kan laten ontwikkelen. Dat regelmatige ritme pak je dan meteen mee. Een regelmatig ritme of takt, maakt het paard ontspannen of meer ontspannen.

Meestal zitten de meisjes te kwekken, te gsm'en en andere dingen te doen, terwijl het instappen voor het paard en de ruiter essentieel is om goed te doen. Er gaat daardoor voor het paard op dat moment voor het ontwikkelen van beter gaan en belangrijk deel van de training verloren. Instappen wordt vaak als lage prioriteit aktiviteit en als noodzakelijk kwaad gezien of ervaren. Een paard laag instellen tijdens instappen is niet bevordelijk voor ontspanning en zeker niet voor het onderhouden van een zuivere gang. Het voorspel of het fundament van een zinvolle training of fijn rijden wordt met het instappen al gelegd.

Een paard laten galopperen tijdens de instapfase, is erg onverstandig. Een paard moe maken maakt een paard ogenschijnlijk rustiger, maar geeft niet meer ontspanning. Een ontspannen en fit paard pakt heel snel aanwijzingen van een ruiter op. Het ideale moment om een paard wat nieuws te leren of oefeningen wat te verzwaren. Als een paard te fris is om te rijden, dan kan je het paard beter longeren. Je moet het paard niet vermoeien voordat je met het werk of de les begint....

Een paard uitstappen in draf is onzin. De ademhalingsfrekwentie van een paard is in draf gekoppeld aan het tempo in draf. Een paard in stap heeft de mogelijkheid om met de ademhalingsfrekwentie te ademen die op dat moment nodig is. Een paard hoort fitter de bak uit te komen, dan de mate van fitheid waarmee het paard de bak ingaat, dus beslist niet afgepeigerd door hard werken en slecht uitstappen de bak te verlaten. Een paard wordt niet beloond door verkeerd uitstappen. Het paard weet met verkeerd uitstappen dat het werk af is, en dat de beloning de stal is. Die beloning is voor het paard geen beloning maar een vanzelfsprekendheid. Het paard is blij dat het van het werk af is.

Goed uitstappen betekent dat je een paard een voldaan gevoel laat krijgen, door de inspanning voelt het paard zich fysiek en mentaal anders. Het paard moet het aan de lange teugel lopen als beloning ervaren.

Heb je het paard volledig uitgestapt, dan is een tevreden paard op het moment dat je bij de uitgang van de bak komt, direct aan het been, als je been geeft.

Je kan direct bij wijze van spreken weer met werken beginnen. Je kan daarop ook testen, en het paard uitbundig belonen. Uitstappen is net als instappen een fase die tijdens het rijden het meest verwaarloosd wordt.

Je ergeren aan mensen die dit doen heeft geen zin. Je hebt alleen jezelf ermee. Als je er wat van zou zeggen, loop je hoog risiko.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:23

Ik herken het verhaal

Meestal ben ik langer bezig met in en uit stappen dan de training zelf (heeft ook te maken dat ik voor mij zelf de rust moet zien te vinden in het zadel).

[Edit & toevoeging] @ Goofy: goed verwoord, had het eigenlijks zo niet bedacht Bloos maar het is een beste logica!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:36

Ik heb geleerd 10 minuten instappen en 10 minuten uitstappen. Aangezien ik meestal alleen rijd als ik les heb, hou ik me keurig aan de 10 minuten.
Als ik Snooky heb ingereden hou ik het zoiezo nog aan, uitstappen is dan wel afhankelijk van wanneer ze op adem is en droog.

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:28

Goofy 44: Prachtig verwoord!
Zo denk ik er ook over en naar mijn inziens doe ik het zelf goed
(wel na het erop gewezen worden... ik stapte altijd wel in maar voerde nooit echt iets uit.. indd kwekken etc. Sinds een half jaar ben ik ook met het losstappen al goed bezig) Haha!
(ps: Uitstappen idem)

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:44

Goofy44: OK dan! .
Dit klopt echt helemaal.

Ik poets nooit HEEL uitgebreid, bij Kapi, omdat zij voornamelijk buiten staat. Natuurlijk poets ik wel grof vuil weg en krab ik de hoeven uit. Ik poets ook bij de plekken van het hoofdstel en zadel.
Met rijden hangt het er vanaf hoe ze is. Is ze erg fris laat ik haar even draven, want in stap is ze dan alleen maar overactief en drukt ze alles weg. Als ze gewoon rustig is, stap ik eerst 6/7 rondjes en ga dan draven. Wat figuren rijden en als ze dan lekker ontspannen is ga ik aan het echt aan het werk.

Tegenwoordig rijd ik veel vaker gewoon buiten, in het bos of langs de weg. Maar ook dan rijd ik eerst even in de wei.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:00

Ik herken het verhaal ook! Wij hebben een boel springers op stal staan die na 2 minuutjes stappen meteen gaan galopperen! En erna meteen weer terug naar stal...

Zelf stap ik zelfs als mijn paard droog is toch minstens 10 minuutjes uit..

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:04

Goofy44 schreef:
Een paard uitstappen in draf is onzin. De ademhalingsfrekwentie van een paard is in draf gekoppeld aan het tempo in draf. Een paard in stap heeft de mogelijkheid om met de ademhalingsfrekwentie te ademen die op dat moment nodig is. Een paard hoort fitter de bak uit te komen, dan de mate van fitheid waarmee het paard de bak ingaat, dus beslist niet afgepeigerd door hard werken en slecht uitstappen de bak te verlaten. Een paard wordt niet beloond door verkeerd uitstappen. Het paard weet met verkeerd uitstappen dat het werk af is, en dat de beloning de stal is. Die beloning is voor het paard geen beloning maar een vanzelfsprekendheid. Het paard is blij dat het van het werk af is.

Je laat idd de ademhalingsfrequentie niet zakken met uitdraven, wel zorg je er zo voor dat na (zware) arbeid de afvalstoffen sneller worden afgevoerd dan bij uitstappen. Voor de rest van het verhaal ben ik het gedeeltelijk met je eens..

@Goofy, ik heb je reeds vaker zien antwoorden en ik vind dat je met goed onderbouwde antwoorden komt, waardoor de vraagstelling voor veel mensen in 1 keer duidelijk wordt. Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:39

ik stap meestal 10 minuten in en 10 minuten uit.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:06

wat jij zegt hoor en zie ik vaker ja,
Bijvoorbeeld al bij mijn nichtjes, die trekken inderdaad de paarden uit de stal, of wei, opzadelen en gassen maar.
Ik ben het daar dus ook totaal niet mee eens hoor!
Moet jij eens nagaan, dat je lekker op de bank zit, en je word er van af getrokken en je moet meteen een half uur gaan rennen!! Dat zou je zelf toch ook niet fijn vinden? Verdrietig

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:27

Needje schreef:
Ligt er bij mij helemaal aan of ie uit t land komt of van stal. In het land loopt ie ook dus kan ik m wat sneller oppakken. Uitstappen doe ik wel altijd. Liefst op straat. Daarna benen afspuiten en napoetsen.

Helemaal mee eens. Slecht weer, dus in stal gebleven? Langer instappen. Bedenk gewoon dat je zelf direct uit bed een rondje moet gaan hardlopen..!

Tijdens het uitstappen een stukje draven is soms ook heel erg gewenst: idd om de afvalstoffen af te voeren (goed tegen verzuring, ga een stukje heel hard fietsen en dan ineens heel langzaam, voel je je bovenbenen verzuren). Ook adrenaline raakt hij lekker kwijt: na een paar hele intensieve oefeningen kan die van mij bijna niet normaal stappen aan de lange teugel, meer snelwandelen.

Dat over straat uitstappen is heel goed voor pezen: de trilling zorgt voor doorbloeding.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:12

Citaat:
Je laat idd de ademhalingsfrequentie niet zakken met uitdraven, wel zorg je er zo voor dat na (zware) arbeid de afvalstoffen sneller worden afgevoerd dan bij uitstappen.

Als het verschil tussen de inspanning van de arbeid en het uitdraven voldoende groot is, dan kan het paardenlijf voor een groot deel afvalstoffen afvoeren. Echter in draf worden andere en minder spiergroepen gebruikt dan in stap. In stap worden meer spieren in het hele paardenlijf aangesproken dan in draf, echter minder intensief. Dat afbouwen als "totaal pakket" heeft een gunstige uitwerking op het herstel van het paard na inspanning. Het uitstappen heeft meer fysiologische effecten op het paardenlijf dan alleen afvoer afvalstoffen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:18

Losstappen en narijden en daarna uitstappen zijn essentiele onderdelen in je training.

Toch zijn er een paar gevallen waarin ik weleens wil afwijken van 'hoe het eigenlijk zou moeten':
1: bij een ontzéttend fris paard...voelt het paard als een bommetje onder mij, dan zet ik het dier inderdaad meteen aan het werk, is niet goed, maar het gebeurt dan ook niet met regelmaat. Longeren is geen optie, dan gaan ze uit zichzelf wel meteen rennen en dan ongecontroleerd motor-met-zijspan de bochten door.

2: ik stap los maar werk meestal mijn paard los in de galop. Dus na het stappen begin ik met de galop. Kan voor iemand anders raar eruit zien maar goed, vele paarden laten zich het fijnste bewerken in de galop. Mijn paard is er zo één.

3: in geval het dier nét van buiten komt en daar natuurlijk niet over het algemeen met hangend hoofd op dezelfde plek staat. Mijn paard is in de paddock of op het land meestal vrij ijverig en heeft zijn opwarming dan wel al gehad. Los is natuurlijk anders dan met een ruiter op de rug, dus het losrijden gebeurt wel maar meestal stap ik dan inderdaad een rondje en ga dan beginnen met het echte losrijwerk.

Narijden en uitstappen zijn in mijn ogen noodzakelijk en mag nooit overgeslagen worden. In geval van luxe desnoods nog even lekker een kwartiertje in de molen maar wel even die ontspanning van het narijden en een rondje uitstappen (vrije teugel is bij mij uitstappen en narijden is met contactteugel nog even lekker halsstrekken) opzoeken. Pas als mijn paard lekker heeft 'gezucht' ben ik klaar!

Bij mij op stal zie ik het overigens nooit voorkomen, zoals jij het omschrijft TS...

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 00:08

Ik kende ook zo iemand die het paard opzadelde , der op ging zitten, 1 rondje stap, een rondje draf en toen meteen in de galop.

Wij hebben nu een bak van 40 bij 20 op het moment. Ik heb een paard dat net een paar maanden een beetje aan het rijden is. Bij de vorige eigenaar zat er alleen iemand op die hem niet eens fatsoenlijk in stap kon houden en de rest kende hij nog niet.
Ik poets hem altijd voor dat ik opzadel en geef hem dan ook nog extra aandacht. Instappen is bij mij een aantal rondjes in stap met lange teugel zadat hij zijn hooft lekker laag kan houden. Daarna na een aantal rondes teugel op maat. Ik moet toegeven dat hij altijd wel door stapt tijdens warmrijden. Na ongeveer 10 minuten begin ik aan te draven en blijf ik de eerste minuten rustig draven. daarna begin ik pas met galopperen en dat soort dingen. Hij is altijd ontzettend bezweet maar ik stap hem voldoende uit en zet hem daarna terug op de wei (hij staat er 24/7) met een fleece/zweet deken op.

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 00:19

Goofy44 schreef:
Een paard laag instellen tijdens instappen is niet bevordelijk voor ontspanning en zeker niet voor het onderhouden van een zuivere gang.

Waarom niet? Als ik vragen mag Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 07:45

Losstappen vindt ik eigenlijk een onderdeel van het werken. Het is echt niet zo dat als je goed losstapt dat je dan maar hard aan het werk kan gaan. Ik vindt losstappen een onderdeel van het loswerken. net als bij het nawerken. Je bouwt op en je bouwt af.

Zelf vindt ik het belangrijker dan de training opzich. Hte gebeurt dan ook regelmatige dat ik kort na het loswerken alweer nawerk.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:10

Instappen is slechts een onderdeel in de voorbereiding op de serieuze arbeid. Na instappen kan je niet direct met het echte werk beginnen.....

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:11

Ik moet over de weg naar de bak, dus als ik in de bak aankom zijn we al 10 minuten onderweg ongeveer. En dan rijd ik nog een paar rondjes los in de bak. En met uitstappen het zelfde Knipoog

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:15

half uur in- en drie kwartier uitstappen (aan de stapmolen Knipoog)

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:19

Aan verzorging voor ik ga rijden doe ik meestal heel veel. Ik heb een uur nodig om te poetsen en op de zadelen, bij mijn eigen paard dan. Lekker tutten en knuffelen ed.

Ik de winter draaf ik toch wel vrij snel, om em niet in de stap te veel te laten af koelen. Gewoon een relaxed drafje, wat buigen links en rechtsom. Meestal doe ik dan even stappen, deken af en dan rijden.

Uitstappen doe ik wel altijd erg lang. Paard heeft peesblessure gehad ooit en ik blijf een beetje een zeikerd. Ik stap ook het liefste op harde ondergrond uit. (over de straat)

De andere paarden die ik rij poets ik minder intensief, gewoon omdat ik het anders allemaal niet haal. Uitstappen tot ze op adem zijn en dan op stal met dekentje. Of nog in de stapmolen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:33

Goofy, kan jij misschien vertellen wat je ongeveer meeneemt in het in- en uitstappen? Je geeft aan dat alleen doelloos rondjes stappen geen in- en uitstappen. En dat laag instappen niet bevorderlijk is. Hoe moet een paard wel ingesteld worden?