xKatleentjex schreef:Jamaar mijn instructrice heeft een ORUN diploma dus die weet wel wat ze doet.."
"Jamaar mijn instructrice heeft ZZ-zwaar gereden dus die weet het wel hoor."
"Jamaar ik krijg les van een topdressuurruiter dus ik doe het wèl goed hoor."
"Jamaar sinds ik op deze manier rijdt heb ik plots elke week winstpunten op wedstrijd terwijl ik het daarvoor niet kon."
Het 'jamaar' zit hem in de ruiter die een excuus zoekt voor zijn gebreken en/of deze niet onder ogen wil zien. Ruiters met zo'n instelling: daar kan zelfs de beste instructeur niet tegen op. Dus een slecht rijdende ruiter hoeft niet altijd een slechte instructeur te hebben. Het kan ook een eigenwijze leerling zijn.
Pletje123 schreef:Het is helaas wel zo. Hier op bokt word je ook regelmatig niet serieus genomen als je verteld dat je B dressuur start. Dat vind ik eigenlijk nog erger... Zo'n omhoog gevallen Z amazone/ruiter die je dan even helemaal de grond inboort. Bah bah...
Het tegenovergestelde hier op Bokt is minstens evenvaak het geval: B-ruiters die zichzelf overschatten. Z-ruiters worden hier op Bokt ook vaak ten onrechte bestempeld als omhooggevallen, arrogant en slecht rijdend.... Vaak denk ik dat jaloezie hierbij een grote rol speelt...
Effy schreef:Daarbij interesseert het me niet hoe hoog iemand zelf heeft gereden. Wedstrijdklassering zegt vaak weinig.
Mij interesseert het wel. Niet iedere hoog geklasserde ruiter is een goede instructeur, maar bijna alle goede instructeurs hebben wel op hoog niveau gereden is mijn ervaring. Dat lijkt mij ook logisch; als je zelf nooit eens alle klassen doorlopen hebt (en dus alle fasen van africhting) hoe kan je dat dan op een ander overbrengen? Pas als je op hoger niveau aankomt krijg je de bevestiging of je basis wel goed is. Daarom stranden ook zoveel combinaties in de M1/M2. Tot die tijd kom je nog wel weg met basisfouten, of kun je ze aardig verbloemen/compenseren. Daarna wordt het een stuk lastiger. Bovendien verwacht ik van een instructeur dat hij mij naar een hoger plan kan trekken, en dat wordt lastig als ik zelf meer ervaring heb dan de instructeur.
Effy schreef:Er zijn zat mensen met een goed inzicht maar gewoon niet de tijd en middelen om vaak te starten.
En dat wil niet zeggen dat zij dan per definitie niet goed kunnen rijden, maar zij missen dan wel die ervaring. En ik vind het belangrijkt dat mijn instructeur mij bijvoorbeeld kan helpen bij een voorbereiding op een wedstrijd. En dat kan een instructeur die zelf nooit wedstrijden heeft gereden niet.
Effy schreef:Aan Orun diploma's ken ik al helemaal geen waarde
Aan diploma's hecht ik ook niet zoveel waarde. Meer dus aan prestaties, klasseringen en vooral ervaring van een instructeur. Een 'instructrice' met een Deurne diploma die zelf amper in staat is de B of de L uit te komen (en daar heb ik er flink wat van gezien) komt op mij volstrekt ongeloofwaardig over. Daar hoef ik nog geen woord mee te wisselen om te constateren dat dat nooit geen goede instructeur kan zijn.
miran_indra schreef:Iemand die geen wedstrijden rijdt maar al jaren ervaring heeft met verschillende paarden zou ik toch echt wel serieus nemen!
Mijn idee! Met meerdere paarden behaalde prestaties en klasseringen geven nog altijd een betere indicatie van iemands kunnen, dan van iemand die nog nooit in de ring verschenen is. Thuis zijn we allemaal AKNY toch?
Anoeska schreef:Ik zeg nou niet meteen dat een ZZ-licht/topdressuur instructeur het allemaal wel beter zal weten.
Dat hoeft ook niet, maar de KANS dat zo iemand het beter weet is groter dan iemand die nog nooit of alleen in lage klassen is uitgekomen.
runningkawa schreef:Nivo zegt niks over de kunde
Elke week 2 proeven starten, wat sinerklaas jury's treffen, dan zit je na enkele jaren ook wel Z.
Niet helemaal waar. Niveau geeft wel een BETERE indicatie van kunde. Natuurlijk zijn er tig ruiters die na jaren met hangen en wurgen een keer Z worden. Keer op keer met een ander paard goed presteren op hoog niveau wordt een heel ander verhaal. Dan kun je er bijna wel vanuit gaan dat iemand echt bepaalde talenten en ervaring heeft. Aan de lesklant de taak om uit te zoeken of het gaat om het eerste of het tweede geval.
runningkawa schreef:Ik hecht meer waarde aan iemand waarvan ik weet dat die gevoel fijn uit kan leggen en overal op een fijne manier probeert te komen.
Iemand kan nog zo communicatief vaardig zijn, als diegene de benodigde ervaring mist zul je er weinig mee opschieten.
Pletje123 schreef:Uiteraard zijn er ook mensen die Z rijden of ZZlicht die wel verdraaid goed rijden, ze rijden er niet voor niets.
Ik denk dat door veel bokkers wordt onderschat wat er nodig is om op dat niveau te komen en aardige proeven te rijden. Er wordt altijd zo hard gegild dat het geen kunst is om in de Z te komen, maar op basiswedstrijden zijn de Z1 en met name de Z2 rubrieken nog altijd het magerst bezet. Als het zo makkelijk was, reden er wel meer mensen op dat niveau. En ook al presteren sommige Z-ruiters misschien niet of niet meteen goed op Z niveau en/of zijn ze er gekomen door tig keer te starten jaren lang. Zij ervaren op dat moment toch wat er voor nodig is om een goede Z proef te kunnen rijden, waar het bij hun aan schort en wat er wordt verwacht op Z-niveau. Dat is nog altijd meer ervaring dan die B-ruiter die met 160 punten naar huis gaat. In de Z kom je niet zo vaak sinterklaasjury's meer tegen hoor! Bovendien is de kans groot dat een ruiter die een keer met hangen en wurgen en door wekelijks te starten een keer in de Z is gekomen, het met een volgend paard het een stuk beter/sneller gaat doen. Van je fouten leer je nog altijd het meest namelijk.
Lein87 schreef:Natuurlijk staat Orun diploma niet garant voor perfecte instructie maar je legt er wel een degelijke basis!
Ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat mensen met een ORUN diploma niets weten! Mensen die de ORUN doen zijn bereid om te leren.
Dat ze bereid zijn om te leren is altijd positief. Maar dat maakt je nog geen goede instructeur. Vaak zie je dat de goede instructeurs met een ORUN diploma ook al goed konden rijden en lesgeven voordat ze ORUN gingen doen. De opleiding zelf, zeker de eerste en tweede fase vind ik weinig voorstellen.
Lein87 schreef:Ik vind niet dat je alle mensen over één kam moet scheren!
Bij deze dus
Lieke schreef:Als iemand op bokt iets schrijft waar ik me totaal niet in kan vinden en mijn instructrice zegt het tegenovergestelde, dan luister ik naar mijn instructrice en niet naar een willekeurige bokker die mij of mijn pony nog nooit in levende lijve heeft gezien.
En dat is heel verstandig! Sjef Janssen zei eens: als meer mensen nu eens meer tijd zouden besteden aan oefenen ipv kletsen over paardrijden dan had Anky veel meer concurrentie. En gelijk heeft hij!