voorwaarts-neerwaarts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capriole

Re: voorwaarts-neerwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:55

B ruitertje van 8,5 jaar oud en pony hier net 1/2 jaar onder het zadel.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:56

Ja, ik snap wat je bedoelt denk ik. Het paard moet je hand naar beneden volgen met behoud van aanleuning en inpuls om het vwnw te kunnen noemen.Maar wat als hij je hand niet volgt? (bijvoorbeeld omdat hij niet ontspannen is. Haha! )
Maar als een paard niet ontspannen is kun je hem door vw-nw wel laten ontspannen.

* Haha! ,melody21 gaat hier even over nadenken.*

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:56

lieniminnie schreef:
Ik heb het geleerd zo te doen: *meestal voor het uitstappen*

In een lekker actief draftempo rijden, dan je teugels iets langer laten worden, maar niet zo dat je pony de teugels uit je handen trekt, jij moet eigelijk het hoofd van je pony naar beneden 'duwen' mt je teugels. Als je pony zijn hoofd weer omhoog doet wat bijdrijven en een klein ophoudinkje in je rechterteugel.
Als het goed is gaat pony met zijn neusje naar beneden, hoofdje mooi op de loodlijn en wat knabbelen op het bit en dat hij gaat 'swingen' en over de rug gaat lopen, ik moet zeggen, ik heb er nog wat moeite mee, maar het lukt steeds beter!

klopt dit ongeveer?

Zo doe ik het ook, binnenhand stil, buitenhand maakt kleine ophoudingjes

Dan krijg je dit;
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 29-10-07 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:57

Dat ze in het B winst rijd kan ik me wel voorstellen.
Rij je netjes op de leter, is je volte mooi rond, maakt hij overgengen zonder tegen de hand te zijn, dan heb je gewoon een wp Lachen

En ja, helaas zijn er ook jury's die niet zien of een paard fijn van achter naar voor wordt gereden.

Zelf vind ik het overigens ook jammer dat halsstrekken uit de M en Z is.
Zou van mij zelfs wel als extra onderdeel in de galop bij gevoegd mogen woren Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 17:58

Melody21 schreef:
Ja, ik snap wat je bedoelt denk ik. Het paard moet je hand naar beneden volgen met behoud van aanleuning en inpuls om het vwnw te kunnen noemen.Maar wat als hij je hand niet volgt? (bijvoorbeeld omdat hij niet ontspannen is. Haha! )

Exact mijn vraag hier in het topic, het is een beetje een kip-ei verhaal he? Haha!

Maar als een paard niet ontspannen is kun je hem door vw-nw wel laten ontspannen.

* Haha! ,melody21 gaat hier even over nadenken.*

Nagelbijten / Gniffelen nou laat ons horen wat eruit komt? Haha!

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:59

Ik heb geleerd om vw-nw op twee teugels te vragen.

(zonder kleine ophoudingkjes Knipoog )

@ kjoetie: haha, ja hallo. Wat vind jij?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:59

wat jong zeg! toen reed ik net een half jaar Tong uitsteken
maar ik neem aan dat ze daar wel strenger op gaan rekenen?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:01

Melody21 schreef:

Hoe vraag jij dat dan zonder ophoudingkjes?

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:02

Overigens...de voltes zijn 'helaas' niet zo rond Clown Clown .... wel is het een ontspannen combinatie en wordt er eerlijk gereden, de overgangen zijn niet slecht. Je ziet eigenlijk duidelijk een jonge ruiter en groen paard maar, dat dan wel... zonder getrek, eerlijk en niet tegen de hand en redelijk goed voor het been. Persoonlijk denk ik dat daarop de winst gemaakt wordt. En het lijkt mij uiteraard dat in zwaardere categorie uiteraard van jury hogere verwachtingen liggen.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:03

ik denk dat het ook met de tijd allemaal komt, Ja

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:08

Ik vraag en als het paard nageeft, geef ik na. Soort van Weerstand Biedende Hand. Ik vind het echt moeilijk om uit te leggen merk ik. Dir topic is dus wel goed om dingen duidelijk te krijgen.
Het is een beetje druk opbouwen door dat ik drijf en wat ik dan aan de voorkant tegenkom, eerst even vast te houden(aanleuning?) en het paard dan mijn hand naar beneden te laten volgen. Laat maar weten wat jullie vinden!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:11

Ingrid Klimke heeft voor de Reiter Revue (duits) in de serie Reiten bei Meisters (als ik de serie nu goed benoem) een les gegeven en het voordeel van de Reiter Revue dit staat ook samengevat op DVD.

Mijn doel bij ieder paard is actief (niet hard! dat heet rennen) en met schwung lopen met het neusje over de grond en de nase heraus. Nee dit lukt me niet bij ieder paard maar ik blijf er bij ieder paard dat ik rijd op oefenen.

Dit doe ik door op te vragen met mijn binnenhand en mijn binnenbeen er goed aan te houden. Op het moment dat het paard na geeft geef ik ook na en duik er als het ware achteraan (leun ook licht voorover) zodat het paard de mond niet stoot aan de hand. Het paard moet weten dat hij of zij naar beneden mag.

Ik gebruik vwnw als ontspanningsfase aan het begin, dan komt er een arbeidsfase met meer oprichting (in verhouding tot de africhtingsgraad van het paard) daarna weer ontspanningsfase, arbeidsfase en zo blijf ik dat afwisselen.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:17

Nibbit, op die foto lijkt het een beetje de eerste aanzet tot VW-NW.
Maar volgens mij mag hij nog een halve meter naar beneden in het ideale geval.
Maar dat is hoe ik het heb geleerd en doe. Wel een mooi actief beeld!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:20

Melody21 schreef:

Ik denk dat vooral het neusje er wat meer uit mag, paardje loopt nog wat achetr de loodlijn. Ziet er verder wel heel lekker los en ontspannen uit OK dan!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 18:54

Melody21 schreef:

Ik ben gedrilld in het binnenbeen-buitenteugel, buitenkant druk naar beneden vragen en nageven op het moment dat er ontspanning inzit. Maar eerst de motor bevestigen voor je aan de voorkant gaat hannesen. Dus met een jong paard, eerst van voren gewoon eraf blijven, contactteugeltje, als paardlief in een constant tempo kan rondlopen en min of meer rond een bocht doorkomt, en heel belangrijk, goed aan mijn been is (kuit= weg of opzij), ga ik wat schakelen in het tempo en proberen om paardlief wat meer aan elkaar te rijden, achterhand te activeren. En dan kleine stukjes op de buitenteugel vragen, door met mijn binnenbeen het paard daar tegenaan te drijven en dit steeds verder uit te bouwen. Laatste en eerste rondje probeer ik altijd zo lang en laag mogelijk te eindigen en dat vast te houden.

Ik probeer vooral niet teveel te doen van voren (wat je in mijn ogen al snel, en onbewust doet), meestal komt het dan vanzelf wel.. maar blijf het best moeilijk vinden, ieder paard is toch weer anders en ik ben al snel bang dat ik teveel doe van voren. Jonge paarden zoeken het in mijn ervaring wel makkelijker op als je zelf ontspannen bent in je handen, dan hoef je verder er weinig aan te doen.

maar vraag me af hoe het zou gaan met een paard met bv een onderhals, of ik het dan ook voor elkaar zou krijgen. Dát zou ik wel graag willen weten, hoe je dat dan oplost.

Maar mijn vragen zijn dus eigenlijk bedoeld om mensen goed te laten nadenken over hoe en waarom ze doen wat ze doen. Het is kennelijk nog niet zo eenvoudig om zoiets basaals als vw nw uit te leggen (en wellicht ook, toe te passen). Ik vind het heel interessant om te lezen hoe mensen dit doen, onthou me daarom zelf van commentaar Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:19

Qimm schreef:
Melody21 schreef:

Ik denk dat vooral het neusje er wat meer uit mag, paardje loopt nog wat achetr de loodlijn. Ziet er verder wel heel lekker los en ontspannen uit OK dan!

Wat jullie zeggen klopt helemaal. Ze kan op dit moment nog niet meer aan (gaat dan "op de kop" lopen) maar dat komt nog wel.
Ik ben er druk mee bezig, want ik merk dat ze door dit soort oefeningen aan het begin en eind van het rijden, maar ook stukjes tussendoor, steeds losser en atletischer wordt.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 00:10

Heeft iemand nog een goed tip, als je pony achter de teugel gaat lopen om zo de hulpen te ontlopen?
Op de manege doet 1 pony dit heel sterk, als ik dan wat ontspan doet ze of haar neus naar beneden en wandelt verder met lange teugel *of trekt mij naar voren Tong uitsteken * of loopt ze 'gewoon' verder..

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 08:39

goed voorwaarts rijden, werken aan de reactie op je kuit (kuit=weg), en schakelen in je tempo (schijnovergangen rijden). Zo rijd je haar als het ware tegen je handen aan.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:22

kjoetie schreef:
goed voorwaarts rijden, werken aan de reactie op je kuit (kuit=weg), en schakelen in je tempo (schijnovergangen rijden). Zo rijd je haar als het ware tegen je handen aan.

En dan? Want daarmee ben je er nog niet toch.. Wat doe je bv. om het te onderhouden etc?

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:33

Ik heb ook geleerd vwnw op twee teugels en vandaar uit naar ontspanning rijden. Het is wel heel verschillend op welk paard je zit, sommige hebben meer baat bij overgangen EN ophoudingen op de teugel. Op twee teugels rij ik gewoon veel overgangen en veel schakelen en daarin constant wat laten zakken. Als de ontspanning er dan is zal het paard zelf gaan zakken (geen ophoudingen aan één teugel dus om het paard sneller te laten zakken oid). Als het paard er weer uitkwam rustig iets meer druk op twee teugels.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 09:42

Elzepelze schreef:
kjoetie schreef:

En dan? Want daarmee ben je er nog niet toch.. Wat doe je bv. om het te onderhouden etc?

gaat wel beetje offtopic zo, maar wat ik vooral doe is op de motor letten, zorgen dat paardlief goed voorwaarts is en blijft. Zodra ze loopt waar je haar wilt hebben rust en ontspanning in je handen, veel figuren en op je stelling letten, kruipt ze er weer achter, dan ben je 9 van de 10 keer ook je motor weer kwijt (of ze gaat rennen, in principe hetzelfde), en dan weer naar voren oplossen (dus stukjes voorwaarts wegrijden, schakelen, met je been onderhouden tijdens het terugrijden). Ik probeer ze dan het liefste ook juist wat langer en lager te gaan krijgen, maar dat is gewoon een kwestie van veel doen. Bij eentje die erachter kruipt zit ik het liefst zo min mogelijk aan de voorkant, je doet al zo gauw teveel.

Maar tis niet altijd even makkelijk Haha!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:32

Voorwaarts Neerwaarts.. Een term waar ik bijna mee ben 'opgegroeid' bij mijn eerste instructrice. Vond het een lastig begrip dat weet ik wel want veel paarden gaan idd op de kop lopen en het achterbeen treedt dan niet meer onder..
En hoe ik het zelf doe? Mijn ene paard is voldoende ver in de africhting dat deze mijn hand goed volgt naar beneden en goed lengte aanneemt. De moeilijkheid bij dit paard is het op de kop willen gaan lopen en niet meer omhoog/opgericht willen komen. Dit probeer ik te voorkomen door korte/snelle tempowisselingen te rijden op mijn zit en wat schoudervoor inzetten.
Nu heb ik ook een jong paard welke net zadelmak is en die nog niet veel snapt van hand volgen. Dit paard heb ik regelmatig gelongeerd met touwtjes (als slof) en zo het paard geleerd nageeflijk te worden en lengte aan te nemen. Ik ben nu een maand bezig met dit paard maar nu begint hij mijn hand ook te volgen. Ik probeer dit te bereiken door eerst rustig los te stappen met mijn hand er stil aan. Op een volte evt. iets binnenhand vragen. Dit zelfde doe ik in draf. Het (mijn) paard geeft mij dan vanzelf het gevoel dat ie mijn hand gaat opzoeken, als ik dit voel ontspan ik mijn hand iets en kijk of hij dan volgt. Gister had ik voor het eerst het gevoel dat hij echt de rug erbij ontspande.
Met name dat laatste, het onstpannen worden in de rug, en ook een goed actief doortredend achterbeen is voor mij een motivatie om vwnw te rijden. Hierin bestaan voor mij verschillende gradaties, maar het liefst moet de neus van het paard op ong. kniehoogte zijn. Vereiste is dat ze de rug 'erbij pakken'.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:43

VWNW rijden eist goede rijervaring en daar mankeert het vaak aan.

De meeste ruiters zijn niet in staat om een paard te longeren, laat staan een paard VWNW te longeren.

Een voorbeeld van VWNW met balkjes op de grond is:

Afbeelding

Niet een paard volgens "de laatste mode", maar wel een goed
bewegend paard.

Dit kan het paard mede door het goede halsgebruik door het
paard zelf.

Dit is een voorbeeld van VWNW - voorwaarts neerwaarts.

Dit paard:
- gebruikt de rug.
- is los, soepel en ontspannen.
- is in balans.
- beweegt door het lijf met minimale inspanning.
- stuwt
- draagt

Correct uitgestrekte hals en dalend hoofd.
Neus voor de loodlijn.
Open keelgang.
Een correct tempo.
Harmonische bewegingsafwikkeling.

Als je dit beeld met balkjes en zonder balkjes met longeren
en rijden kan bereiken, dan ben je wat VWNW betreft goed
bezig.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:47

Nobbit schreef:
zie url naar foto

Leuke combinatie.
Het is alleen geen voorbeeld van VWNW rijden,
ook niet om met VWNW zo te beginnen.

Het wordt wel vaak zo genoemd, ook bij instructie.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 15:51

Hoi Goofy,

Wat fijn dat je ook in dit topic komt posten Haha!

Citaat:
maar vraag me af hoe het zou gaan met een paard met bv een onderhals, of ik het dan ook voor elkaar zou krijgen. Dát zou ik wel graag willen weten, hoe je dat dan oplost.

Ik quote mezelf maar even; Zoals je ziet zijn er nogal wat meningen over het hóe van het vw-nw. Heb je daar wat interessants over te vertellen? Zowel qua rijden als qua longeren.

Ik ben me erg aan het verdiepen in het longeren, heb de DVD van Lammert Haanstra ook in huis gehaald, want ben dus ook geen natuurlijk goede longeur Bloos Het is zó belangrijk en zo'n verwaarloosd deel van de paardentraining vind ik.. een rondje slingeren aan een touwtje is toch heel wat anders dan gericht traínen aan de longe..

Ben benieuwd naar jouw inzichten hierin: het hóe van het vw nw rijden en longeren Lachen