Aan de teugel: door het verzet heen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Re: Aan de teugel: door het verzet heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:58

Visconti schreef:
tuurlijk niet dmv van verzet, dan kun je nooit en te nimmer een ontspannen paard krijgen. Het aan de teugel rijden is bedoelt om een paard te helpen leren te verzamelen, verzameling is belangrijk voor een paard omdat het zo prettiger de ruiter kan dragen. Een paard moet dus eigenlijk van zichzelf een beetje uitvogelen hoe hij het prettigst kan lopen met een ruiter op de rug, als je maar lang genoeg ontspannen blijft rijden en zorgen dat je paard lekker soepel blijft zal hij vanzelf die verzameling op gaan zoeken. Als je dit probeert te bereiken met pijn dan mist de verzameling zijn hele doel, het paard is dan gespannen en draagt de ruiter eerder moeilijker dan makkelijker. Het kwartje zal bij het paard ook niet vallen omdat de houding niet prettig voor hem is, hij zal dus zelf nooit meer vrijwillig die verzameling opzoeken.

Nooit met geweld, altijd met ontspanning dus Knipoog

he nou snap ik ook waarom mijn paard altijd veel sneller nagevelijk gaat lopen, wanneer ik er zonder zadel op zit!
Ik kan namelijk veel makkelijker stil blijven zitten als zij ontspant en dat is veel fijner voor haar natuurlijk Haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:02

Visconti wat een duidelijke taal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:04

kjoetie schreef:
maar in het rijden, hóe zou jij dan door het verzet heengaan? Je wil toch graag dat zachte mondje behouden lijkt me..

Ik doe veel buigingswerk, dat sowieso, lekker losmaken in dat lijf. Dat vind ik op dat moment belangrijker dan waar dat hoofd is. Ik ga er nu even vanuit dat het paard wel aan het been is.
Als hij losser in het lijf wordt, komt de aanleuning pas aan bod. Tegen die tijd zijn ze dus ook al even bekend met bijgezet longewerk.

Dan zijn er imo 2 typen paarden:

Paard 1 loopt tegen de hand met de onderhalsspieren flink opgespannen en maar drukkend en drammend tegen je hand. Die heeft pech bij mij, want mijn hand laat ik niet meenemen en vervolgens rij ik hem met mijn been er tegenaan. Dan is het kiezen of delen, of het voelt niet fijn, of hij geeft na. Paarden zijn slim genoeg om die keuze te maken en hebben al snel het principe door.

Paard 2 drukt ook de onderhalsspieren eruit maar doet alles om ook maar het geringste contact met de hand te vermijden, bijna bang voor de hand. Die rij ik met een vrij los teugeltje, maar ik drijf hem wel naar de hand. Gaandeweg gaat hij proberen wat er gebeurt als hij zachtjes tegen mijn hand komt. Dan is mijn hand gewoon stil en zacht. Dat ga ik uitbouwen naar halsstrekken. Pas als hij daarin het contact op durft te zoeken, rij ik meer opwaarts naar trainingshouding.

mhak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:06

Dat zou wel erg knap zijn, door het verzet heen... 9 van de 10 keer win je het toch niet! En wat heeft het voor nut? Je wekt op deze manier onplezier op voor het paard. Nee... via ontspanning is de manier ben ik van mening Clown

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:26

Contango schreef:
Dat zou wel erg knap zijn, door het verzet heen... 9 van de 10 keer win je het toch niet! En wat heeft het voor nut? Je wekt op deze manier onplezier op voor het paard. Nee... via ontspanning is de manier ben ik van mening Clown

Bij een verreden paard kun je lang wachten. Die dieren kunnen al zo gruwelijk verkeerd bespierd zijn Ach gut Logisch dat ze tegenwringen.

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:56

@ Urielle: Helemaal mee eens!

Ik vind het behoorlijk sadistisch om een gevoelig paard er even doorheen te trekken, gewoon rustig die ontspanning opzoeken Ja

Bij paarden die gaan hangen ben ik vaak wel iets strenger, maar meestal werkt goed voorwaarts rijden dan ook!