Visconti schreef:tuurlijk niet dmv van verzet, dan kun je nooit en te nimmer een ontspannen paard krijgen. Het aan de teugel rijden is bedoelt om een paard te helpen leren te verzamelen, verzameling is belangrijk voor een paard omdat het zo prettiger de ruiter kan dragen. Een paard moet dus eigenlijk van zichzelf een beetje uitvogelen hoe hij het prettigst kan lopen met een ruiter op de rug, als je maar lang genoeg ontspannen blijft rijden en zorgen dat je paard lekker soepel blijft zal hij vanzelf die verzameling op gaan zoeken. Als je dit probeert te bereiken met pijn dan mist de verzameling zijn hele doel, het paard is dan gespannen en draagt de ruiter eerder moeilijker dan makkelijker. Het kwartje zal bij het paard ook niet vallen omdat de houding niet prettig voor hem is, hij zal dus zelf nooit meer vrijwillig die verzameling opzoeken.
Nooit met geweld, altijd met ontspanning dus
he nou snap ik ook waarom mijn paard altijd veel sneller nagevelijk gaat lopen, wanneer ik er zonder zadel op zit!
Ik kan namelijk veel makkelijker stil blijven zitten als zij ontspant en dat is veel fijner voor haar natuurlijk

Logisch dat ze tegenwringen.