Les nemen: ga jij voor kwaliteit of kwantiteit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musicjohn

Re: Les nemen: ga jij voor kwaliteit of kwantiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:35

stef schreef:
kijken of je een bijrijpaard kan vinden?

Die heb ik op het moment ook. Maar die staat 30km bij mij vandaan (+30km terug = 60km en dat 3x per week) en dat kost me 120 euro in de maand aan brandstof. Dus een extra privé-les zo 1x in de 2 weken is dan financiëel ook niet haalbaar.

En als ik m'n verzorgpaard opgeef dan hou ik wel die 120 euro per maand over, maar met 1x een uurtje extra privé-les per week maak je ook geen kilometers. Haha!

Dan moet je toch weer de mogelijkheid hebben om op andere dagen datgene wat je in de les geleerd hebt ten uitvoering te brengen (oefenen).

Bloos

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:38

Kwaliteit Ja Zeker weten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 22:21

Het is sowieso nodig om het geleerde op je (bijrijd)paard zelf te oefenen. Je weet dan immers wat het doel is en dan is het een kwestie van oefenen.

@ MusicJohn: Zelf heb ik een bijrijdpaard op 60 km en een op 10 km. Dus ik heb zelf ook een boel brandstofonkosten (leuk galgjewoord). Lachen

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:47

Kwaliteit; met een goede instructeur die jou de juiste aanwijzingen geeft tijdens die ene les, heb je als het goed is weer genoeg 'huiswerk' voor de komende tijd tot je volgende les. & dan kan weer gekeken worden of je het juist hebt getraind of dat het nog eens moet worden uitgelegd zoniet dan kan je bijv. weer naar iets anders toewerken Ja

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:06

PeruaansePas schreef:
Wat is voor jou de 'juiste kwantiteit'?

Ik heb een jong paard dus ik les anderhalf uur per week.
Ze wordt 3 dagen onder het zadel gereden, 2 dagen longeren, 2 dagen vrij.
Ik rijd haar dus 3 uur en daarvan is de helft begeleidt.

Tijdens de lessen rijd ik haar toch intensiever als zonder les.
Zo overvraag ik haar niet, maar leert ze wel elke week bij.

Dat vind ik de juiste kwantiteit.

elke_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:12

kwaliteit natuurlijk, ik heb 1 keer in de 2 weken les en dan heb ik gewoon echt goed les,, ik heb dan liever 1 keer goed les dan dat je je vaak les hebt maar niet echt goed!!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:15

Don_Marcello schreef:
kwaliteit en wel heel extreem.
Ik heb 2x per jaar les maar dan wel van een top instructeur.

2x per jaar? dat is ook niet veel Haha!

verder: kwaliteit. Wat heb je aan les als je rijd en geen moer verder komt? Lachen

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:17

Kwaliteit, uiteraard. Maar wie zegt dat kwaliteit en kwantiteit niet samen kunnen gaan?
Je stelling komt een beetje op me over van; Alles wat duur of duurder is, is per difinitie ook beter dan iets dat goedkoper is. En dat hoeft lang niet altijd zo te zijn.

Becky_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:18

Ik ga voor kwaliteit zeker weten, en het kan samen hoor kwaliteit en kwantiteit. Tenminste bij mij wel Knipoog

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:19

Ik heb liever één keer in de week les, en ik krijg ook nog van iemand les die echt goed les geeft. vind ik dan Haha!
Ik oefen dan die week, en dan ben ik blij als ik weer les heb omdat je iedere week hulp krijgt.

En al zou ze niet goed les geven (wat ze overigens wel doet), elk beetje hulp kan helpen denk ik dan maar!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 13:40

roxiie schreef:
Kwaliteit, uiteraard. Maar wie zegt dat kwaliteit en kwantiteit niet samen kunnen gaan?
Je stelling komt een beetje op me over van; Alles wat duur of duurder is, is per difinitie ook beter dan iets dat goedkoper is. En dat hoeft lang niet altijd zo te zijn.

Dat is niet de achterliggende gedachte van de stelling. Natuurlijk is duurder niet altijd beter, of goedkoper altijd slechter. Lachen De aanleiding is meer dat ik regelmatig hoor dat mensen kennis (in de vorm van les, instructie dvd's, lezingen, boeken, noem maar op) veelal 'te duur' vinden en dan naar een goedkoop alternatief op zoek gaan of het er helemaal bij laten zitten.

Het is meer een topic om mensen aan te zetten tot overpeinzing.
Het levert voor mij wél nieuwe inzichten op. Bijvoorbeeld de opmerking van Goofy44 dat voor ervaren ruiters de kwantiteit minder belangrijk is dan bij beginnende ruiters.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:52

Ik rij zelf niet op hoog niveau dressuur, dus wat heb ik er aan om bij een Anky te gaan lessen? Ik leer net zoveel van mijn eigen juf, die "maar" Z rijdt, en veeeeel goedkoper is. Dat doe ik dan liever 2x per week.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:54

Ik ga dan voor kwaliteit. Liever 2 keer per maand goed les dan 4x per maand mindere les maar goedkoper.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:57

Ik ga voor kwaliteit, maar ik ben absoluut geen dressuurruiter of iets dergelijks. Ik krijg centered ridingles en wil gewoon dat mijn houding 'gecorrigeerd' en 'bijgehouden' wordt en dat daarbij ook goed naar mijn paard en onze communicatie gekeken wordt. Goedkoop zijn die lessen aan huis niet, ik zal er ook niet bepaald een Anky van worden en dat wil ik ook niet. Dit is een hele andere manier van rijden, die ik persoonlijk veel mooier en fijner vind. Vooral ook voor mijn paard. Lachen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:02

sandr0 schreef:
Ik ga dan voor kwaliteit. Liever 2 keer per maand goed les dan 4x per maand mindere les maar goedkoper.

Ja maar heb je Anky-kwaliteit nodig als je B rijdt?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:03

Ik ga ook voor kwaliteit.
Ik heb 1 x in de week privéles.
Daar ga ik naartoe.
Helaas 35 minuutjes met de auto, maar absoluut betaalbaar.
Daardat ze over een renbaan beschikt en een goede bodem heeft ze mij aangeboden dat ik daar elke dag wel kan komen trainen.
Ik rijdt dus 2 x per week naar Coevorden voor 1 x les en 1 x vrij rijden.
En 1 keer in de les clubles door een goede instructeur die nog een beetje van de "oude" stam is.
Hij gaat helemaal terug naar de basis en heeft mij pas "echt" leren rijden.
Mijn paard is enorm verandert en ik ook sinds ik privéles heb van deze instructrice.
Dat is toch ook de bedoeling. Haha!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:11

Ik ga altijd voor kwaliteit! Liever meteen meer betalen dan uiteindelijk evenveel geld kwijt te zijn omdat het niet de kwaliteit is die ik nodig heb.

ETmelanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:14

Ik kom niet eens aan de 60 euro per maand. Ik heb een orun fase 2 instructrice en daar heb ik met mijn L meer dan genoeg aan. Ik les 2x per maand en de instructrice vraagt 15 euro per uur. Alle instructrices met gelijke orun diplomas kunnen in principe hetzelfde, kwestie is denk ik hoe geliefd een instructrice is. Je moet je natuurlijk ook kunnen vinden in de stijl van lesgeven.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:22

Ik ben vergeleken de afgelopen 2 jaar ook super goedkoop uit, maar prijs zegt niet altijd iets over kwaliteit! Iemand die het gewoon super leuk vind om les te geven en het niet zozeer voor het geld doet dan iemand die er eigenlijk niks aan vindt maar haar/zijn geld er mee moet verdienen en daarom een wereldprijs vraagt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 14:49

IKbenEllen schreef:
sandr0 schreef:

Ja maar heb je Anky-kwaliteit nodig als je B rijdt?

Voor je paard is het zeer zeker belangrijk dat je zo goed mogelijk rijdt! Het maakt je paard niets uit of je wel of geen wedstrijden of shows rijdt, elk uur dat je op zijn rug zit belast je hem. Met een slechte zit, weinig balans of een grove teugelhulp schaadt je je paard.

Kwaliteit van instructie is zo onzettend belangrijk! Het is alleen niet altijd goed te bepalen wat kwaliteit is. Bloos

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:54

Ja natuurlijk, maar mijn Z juf weet me dat net zo goed uit te leggen (voor mijn niveau). Kijk als je zelf veel hoger in de dressuur rijdt wordt het een ander verhaal, mijn juf lest zelf ook nog uiteraard Knipoog
Ik heb onlangs les gehad van een topper maar eigenlijk kwam hij met dezelfde punten als mijn eigen juf Pling

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:01

duurder wil niet altijd zeggen beter en goedkoper wil niet altijd zeggen slechter. Ik vind 15 euro voor een half uur prive les een zeer redelijke prijs en voor dat geld heb ik een goede instuctrice die mij een hoop kan leren. en ik rij dan liever 4 x per maand een half uur dan 2 x een uur. zo heb ik elke keer een week om te oefenen met de nieuwe dingen en die week daarop weer les om te kijken of het goed gaat en kijken of we toe zijn aan iets nieuws

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:09

Dar heb ik een uur voor dus Knipoog

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:23

Marcella_e schreef:
en ik rij dan liever 4 x per maand een half uur dan 2 x een uur.

Dat heb ik juist andersom. Haha!

Mijn instructrice vraagt 15€ voor een half uur, of 25 voor een uur. Ik persoonlijk heb dan liever één uur hard werken, en dan wat minder vaak. Ik vind het dan ook niet nodig om vaak te lessen... een keer in de twee weken bijvoorbeeld, maar als ik dan les heb, wel een goede kwaliteit.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:35

Sander_ schreef:
Marcella_e schreef:
en ik rij dan liever 4 x per maand een half uur dan 2 x een uur.

Dat heb ik juist andersom. Haha!

Mijn instructrice vraagt 15€ voor een half uur, of 25 voor een uur. Ik persoonlijk heb dan liever één uur hard werken, en dan wat minder vaak. Ik vind het dan ook niet nodig om vaak te lessen... een keer in de twee weken bijvoorbeeld, maar als ik dan les heb, wel een goede kwaliteit.

hahahaha zo heeft ieder zijn eigen ding toch Haha! Ik vind het prettig om na een week te kijken of ik de oefeningen nu goed onder knie heb of niet, mochten bepaalde dingen niet lukken dan ik weer even met begeleiding oefenen. Ik moet zeggen dat ik na een half uur prive les ook gewoon dood moe ben! Vind het intensief zat. Maar ik ben dan ook pas weer net aan het werk. Me paard is ndet veulen af en moeten alles weer rustig aan oppakken