Huertecilla schreef:Bedenk even wat het woord dressuur eigenlijk betékent. Waar het om draait is gehoorzaamheid, de bereídheid van het paard weerstandsloos het bij het gegeven signaal horende gedrag te vertonen.
Klopt. Het paard is gehoorzaam aan de ruiter. De ruiter heeft dus controle over het paard. Ruiter is leider paard volgt. In het ideale geval gehoorzaamd een paard een ruiter totaal. Totall control dus. En totall control klinkt negatief, maar totall control bereik je niet als je paard je niet vertrouwd, met geweld, met dwingen. Feitelijk zeg je hetzelde als ik en enkele anderen, maar in iets andere woorden
Zou er dan toch een overeenkomst zijn tussen een moderne dressuurliefhebber en jij HC?
Huertecilla schreef:De ruiter wil echter niet in zichzélf investeren.
Jij moet niet zo generaliseren. Er zijn zat mensen die wel in zichzelf investeren, wel zichzelf verdiepen etc. Dat dat niet in bitloos boscrossen is, dat zij niet in spanje wonen en dus niet in jouw straatje passen wil niet zeggen dat zij dan per definitie niet goed bezig zijn.
pantarhei schreef:Ik maak me in dat opzicht niet zo'n zorgen over het welzijn van een topsportpaard. Wat mij wel zorgen baart, is dat de vermeende wedstrijdruiter in de basissport er van overtuigd is dat die een toppaard heeft en dat dit paard dus niets meer mag en ook dus zijn/haar box niet meer uit. Lekker 23,5 uur per dag op stal laten, want stel je voor dat je toppaard (veelal in de B of L gedurende jaaaaren) een blessure oploopt.
Hier sluit ik mij volledig bij aan!
Huertecilla schreef:Wat in nu belangrijk? Dat mijn paard zijn snuit een paar graden meer of minder verticaal/horizontaal houdt of dat het zonder gedoe gaat waar ik het vraag?!
Wat nu belangerijk is, is afhankelijk van de ruiter. Ik verbaas mij er altijd over dat je na deelname aan tig discussies over dressuur en paardensport kennelijk nog steeds niet begrijpt dat wat jij ideaal vind, en wat jij leuk vindt met jouw paarden soms niet het ideaal is van een ander. Dat de weg om tot het ideaalbeeld van jouw en een ander te komen soms best veel overeenkomsten kan hebben wil, jij niet zien omdat jij je volledig laat leiden door misstanden in de paardensport (en die zijn er genoeg, begrijp mij niet verkeerd)
Jouw hart gaat sneller kloppen van rijden in de natuur, mijn hart gaat sneller kloppen van dressuursport. Maar kijk nu eens naar de overeenkomsten: Mijn paard loopt elke dag buiten in een groep (zomer en winter, weer of geen weer), die van jouw ook. Ik vind buitenrijden ook heerlijk. Mijn paarden zijn ook betrouwbaar op een strandrit, bij groot verkeer en te midden van drukte. Ik vindt een goede verstandhouding met mijn paarden ook belangrijk. Ik begrijp ook dat je met geweld en dwang niets bereikt. Ik streef ook naar die optimale vertouwensband dat mijn paarden weerstandsloos uitvoeren wat ik van ze vraag en uit vrije wil met mij meewerken. Ik verslind ook alles wat met paarden te maken heeft (boeken, internet etc).
Verschillen in jouw ideaal en mijn ideaal zijn er ook. Ik rijd met bit en jij niet, mijn paarden dragen s'winters dekens en die van jouw niet, ik laat in de ring graag zien hoe ver ik gevorderd ben met mijn paard, jij laat dat graag op bokt zien met foto's ter illustratie van jouw mening en denkbeelden. Ik vraag bevestiging van een jury dat ik goed bezig ben, jij vraagt bevestiging aan bokkers. Mijn paarden zijn gefokt voor sport en die van jouw zijn voor een ander doel gefokt.
Maar als je kijkt naar de belangrijkste aspecten: voldoende beweging, contact met soortgenoten, afwisseling, een goede band tussen paard en ruiter, dan scheelt jouw ideaal niet zoveel van mijn ideaal (en die van vele andere liefhebbers van dressuursport, springsport en vele andere disciplines)
Jij legt in je reacties steeds de nadruk op de verschillen en dat is jammer. Jij rijdt niet bitloos, dus je doet het niet goed. Jij rijdt niet in de natuur, dus je doet het niet goed. Als je start met het respecteren van het ideaalbeeld van een ander, oog hebt voor de overeenkomsten bouw je een veel betere basis om te discussieren over de verschillen.