Elke dag trainen of pauzes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Feminsky

Re: Elke dag trainen of pauzes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:15

Norway_girl schreef:
Hallo,

Ik vroeg me af of jullie het nut vinden hebben om een paard een paar dagen in de week, tussen de trainingsdagen op vrij te zetten, omdat dit motiverender zou werken wat betreft training?
Zou een paard daar inderdaad de volgende dag lekkerder van gaan werken, onder het mom van "dan is hij weer blij" of zou het niet uitmaken.
Ik heb zelf het idee dat afwisseling wel goed is, dan praat ik om longeren tussendoor, etc etc.

Brand los!

wat ik weet is dat je een ouder paard beter elke dag 20 minuten kan laten werken, dan wordt ie niet zo stijf en stram...maar dat is puur wat ik vind/heb gehoord/meegemaakt..sowieso afwisseling is goed en vind ik eigenlijk vereist...hou het leuk en spannend voor je paard. dan wordt ie ook blij. kijk goed wat ie leuk vindt, zet een keer pionnen of stoelen in de bak, race met je vrienden/vriendinnen met een theedoek door de bak...doe es gek... Haha!
zet je je paard echt op vrij?op stal, of mag je paard dan de wei op de hele dag? ik train 4 tot 6 x per week, net hoe het uitkomt, meestal op woensdag vrij, en dan staat ze in de wei van 8 tot 7...(de hele week hoor, maar dan moet ze ook even werken tussendoor)...en idd een jong paard moet je ook weer niet overbelasten , wat elsie1 zegt..2 of 3 x is dan ok.

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:50

je paard rust geven is inderdaad heel belangrijk voor verschillende redenen, zowel fysiek als mentaal.
Ik heb zeker geen vaste dagen, ik werk met mijn paarden wanneer ik mij zelf honderd procent kan geven.want als ik zelf niet veel zin heb gaat mijn paard dat voelen en komt er toch niet veel goeds van.
Daar mijn paarden in kudde staan kan dit ook niet veel kwaad, in kudde houden ze elkaar bezig en hebben ze beweging heel de dag door, ook het sociaal contact in de kudde werkt voor een zeer goede mentale gezondheid. Nu gewoon in kudde staan is niet voldoende voor onderhoud van de spieren en conditie dus ik werk wel geregeld met mijn paarden. maar dankzij mijn grondwerk kan ik voldoende afwisseling geven in mijn werken.
Soms rijd ik, soms gewoon spelletjes op de grond, soms een buitenrit. soms werk ik een week elke dag een half uurtje en soms een week eens niet, ik probeer hierbij zoveel mogelijk naar mijn paarden te zien. komen ze naar mij toe en laten ze echt merken dat ze willen werken en leren dan doe ik wat met hen, laten ze zien dat ze niet veel zin hebben , dan ga ik gewoon wat met hen grazen.
en zoals al eerder vermeld vindt ik het ook heel belangrijk om tussen je oefeningen door je paard te laten rusten, of beter gezegd te laten nadenken. ben je met een nieuwe oefening bezig en hij doet het goed, denk dan niet, oooh nog een keer leuk. neen ...zet ze dan even weg en geef hen rust zodanig je paard weet: ooooh DAT was wat ze bedoelde. want blijven doorwerken kan een omgekeerde reactie geven. bij een angstig paard kan dit heel stresserend zijn, bij een creatief wordt het misschien saai.

En natuurlijk bij jonge paarden is het belangrijk om zeer korte sessies te houden en niets te belastend. wel voldoende beweging voor overwicht te vermijden. Een veulen moet veulen kunnen blijven Knipoog

Marlyn1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:43

'Mijn' paard rijd ongeveer 4 a 5 x in de week.
Ongeveer 1x in de week lekker voor de kar!
1x in de week los in de bak! En dan natuurlijk af en toe longeren.

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:14

Ik doe maximaal 2 dagen achter elkaar dressuurtraining van ongeveer 1 uur, dat is zwaar genoeg. Dit wissel ik af met een rustig buitenritje (meestal alleen stappen), longeren of gewoon vrij. Af en toe spring ik in de verenigingsles voor de afwisseling. Ik rijd ongeveer 3 tot 6 keer per week, dat verschilt nog al eens omdat ik op kamers woon en nog geen auto heb waardoor het moeilijk is om af en toe thuis te komen.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:23

Ik rij ongeveer 3-4 keer in de week serieus dressuur met mijn pony, maar dan ook echt hard trainen en smoesjes van hem wil ik niet merken!
De andere dagen rijd ik hem óf gewoon lekker los en daarna mag hij de paddock/wei in, óf ik longeer hem of we gaan gewoon lekker naar buiten.

Op donderdag heeft hij zoiezo altijd een vrije dag, ik moet dan tot 's avonds laat werken, dan mag hij lekker de hele avond buiten staan. Lachen