Veiligheid en hoedjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DL_

Re: Veiligheid en hoedjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:17

Het gaat niet om ego. Het gaar erom om voor jezelf te kunnen zeggen ik mág dat hoedje dragen. ik heb me voldoende bewezen om dat hoedje te mogen dragen. En dan draag je het ook met trots.

en bovendien, de rijrok afschaffen? Is die dan ook al onveilig? Man, een rijrok is toch prachtig?! dan maar wat warmer, maar mooi is het zeker wel. en ik denk dat menig ruiter het daar wel voor over heeft. Dat je dan over veiligheid begint en de cap daar kan ik nog inkomen. Maar dat de rijrok maar afgeschaft moet worden omdat het te warm is vind ik echt té ver gaan. Dat is ieders eigen keus, zo lang jij het niet warm hebt moet ik toch zelf weten of ik een rijrok aan doe ja of nee?

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:21

Snap niet waarom de rijrok afgeschaft zou moeten worden. Als er nou iets GAAAAF is om mee te mogen gaan rijden!!! Dat is nog eens een mijlpaal! En het is een prachtig kledingstuk!! Wapper wapper naast je....

Ach die hoed, je kan m alleen in de ring op doen, op het voorterrein een cap dragen zal vast niet strafbaar zijn. Wil je het veranderen, dan zal je de internationale regelementen moeten aanpassen, gaat even tijd kosten..

Als het dan over veiligheid gaat: Ik vind het veel vervelender dat ik mijn rijrok en mijn hoed mag dragen, maar mijn paard GEEN bescherming aan zijn benen mag!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:46

Het hoedje en de rijrok horen bij elkaar. Dat is bekend, het maakt deel uit van een traditie.

Als je kiest voor een cap bij het rijden, dan is dat geen gezicht met een rijrok. Dat het hoedje en de rijrok niet snel verdwijnen, is duidelijk.

Ik houd het liever bij functionele ruiterkleding.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 15-10-07 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:16

In een zo klassieke sport als de dressuursport, is klassieke kleding zoals de fraque (rijrok) zonder meer het mooist. Traditie hoort bij onze sport ('groeten' is ook toch ook maar apart).
Natuurlijk zullen nu en dan aanpassingen kunnen worden gedaan in het kader van veilgheid.
Toch vraag ik me bijvoorbeeld af: zouden ijsdanseressen ook trainen zonder bescherming?

Handigste oplossing: een cap toestaan in de ring op ieder niveau, niet de hoed verplicht stellen.

Ik zou dan trouwens (nogmaals) veel liever beenbeschermers voor mijn paard vrij willen stellen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:39

Vido schreef:
In een zo klassieke sport als de dressuursport, is klassieke kleding zoals de fraque (rijrok) zonder meer het mooist. Traditie hoort bij onze sport ('groeten' is ook toch ook maar apart).
Natuurlijk zullen nu en dan aanpassingen kunnen worden gedaan in het kader van veilgheid.
Toch vraag ik me bijvoorbeeld af: zouden ijsdanseressen ook trainen zonder bescherming?

Handigste oplossing: een cap toestaan in de ring op ieder niveau, niet de hoed verplicht stellen.

Ik zou dan trouwens (nogmaals) veel liever beenbeschermers voor mijn paard vrij willen stellen.

Maar is ijsdansen wel een vergelijking met paardrijden? Ik weet waarschijnlijk niet genoeg daarvanaf om de vergelijking te kunnen zien, maar ik vind het ook lichtelijk een geval van 'en als een ander het niet doet doen wij het ook niet!'. Ik ken de regelementen niet; moet je op een gegeven moment met hoedje rijden?

In principe zou men naar mijn mening hun best moeten doen om paardrijden zo veilig mogelijk te maken, het is al gevaarlijk genoeg... Hoewel ik het ook met Urielle en nog een paar anderen eens ben; een rijrok en hoedje zijn wel echt een mijlpaal en ik zou het niet pikken als het afgeschaft werd Huilen van het lachen
Misschien moeten ze maar eens gaan nadenken of een hoedje dat eruit ziet als een hoejde maar de functie heeft van een cap Pling

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:47

Ik moet eerlijk bekennen, tegen de tijd dat ik zo ver ben, zou ik echt pislink zijn als me dan dat hoedje (en na langere tijd de rijrok) afgepakt wordt!

(en zo denk ik velen met mij.. )

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:55

celano schreef:
HAHAHA, het is natuurlijk ook wel moeilijk discussieren met mensen die heeel andere prioriteiten hebben als ikzelf.

Mijn prioriteit is goed paardrijden, die van Ilsemarie een hoedje op! HAHAHA.

Doe eens even niet zo respectloos
Als je doel niet goed paardrijden is dan zou ik niet weten hoe je in vredesnaam zo hoog moet komen... Als je er achterste voren opzit met twee vingers in je neus dan haal je echt de Z niet hoor, allang niet met een pony van 26 die niet meer zo spetterend loopt als al die dure jonge pony's. Knok je dan daar maar eens door... Komop zeg!

Ik zeg nergens dat mijn prioriteit is met een hoedje te rijden, maar mijn DROOM en dat is iets hééél anders en ik vind jou opmerking niet getuigen van respect naar je medemens.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:32

Toch grappig dat deze discussie elke keer weer opgerakeld wordt. Misschien herinneren jullie je www.dressuurhoed.nl nog wel. Je hoeft niet te klikken, want de site bestaat inmiddels niet meer.
Maar dit was een aktie om de dressuurhoed in de Z en hoger te behouden. Een succesvolle aktie.

Mocht het zo zijn dat de veiligheidshelm verplicht wordt in alle klasses, dan vind ik dat ze de bodyprotector ook moeten verplichten in alle klasses. Rugletsel kan tenslotte ook behoorlijk vervelend zijn en een dwarslaesie wens ik niemand toe.
In de dressuurring gebeuren relatief weinig ongelukken en helemaal met hoofdletsel ten gevolge. Ik snap dus echt niet dat er zo enorm doorgezeurd wordt over veiligheidshelmen in de dressuursport, terwijl er tijdens het buitenrijden zoveel mensen zijn die zonder bescherming rijden. Laten ze helmen verplichten tijdens het buitenrijden. Daar kan ik het me voorstellen en dat zou er zelfs wettelijk nog wel door te krijgen zijn (zie bijv. de brommer).
En laat dan dat betuttelende over de helm in de dressuursport toch eens zitten.
Mensen kunnen zelf redelijk goed inschatten hoe hun paard in bepaalde situaties zullen reageren. Daarom had Anky waarschijnlijk ook een helm op. Ze wist dat hij wat explosief kan zijn...
Mijn vorige paard heb ik negen jaar gereden. Daar ben ik tijdens dressuurrijden nog nooit afgevallen en ook nooit bijna. Die reed ik thuis altijd zonder helm (met springen en buitenrijden trouwens wel gewoon een helm op) en tijdens dressuurwedstrijden reed ik haar met hoedje. Op mijn eigen risico. En zonder de bemoeizucht van mensen die vonden dat ik met helm moest gaan rijden.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:34

Vido schreef:

De cap is toegestaan in de ring op ieder niveau.
Wb. de beenbeschermers ben ik het volledig met je eens.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:55

De meeste ongelukken gebeuren NIET in de dressuurring hoor, maar gewoon thuis, daar waar niet gecontroleerd wordt. En van die ongelukken is maar een heel klein percentage hoofdletsel. Golfen is een grotere risicosport om hoofdletsel op te lopen, hebben golfers ook een helm op? Nee! Er is al ooit een actiegroep geweest om het hoedje te behouden en gelukkig is dat gelukt!

Daarnaast, de keuze is gewoon vrij dus zet dan lekker een grote helm op als je Z start en je daar behoefte aan hebt. Persoonlijk vind ik het echt geen gezicht. Vroeger toen de keuze in alle klasses vrij was reed ik al vanaf het L2 met een hoedje. Dat was vrij gebruikelijk op de wedstrijden waar ik reed (NBVR).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:00

Goofy44 schreef:
Ook de mensen die we als topruiter beschouwen, kunnen vallen. Paardrijden is een risiko sport.

Beschermende kleding beschermt, dat staat niet ter discussie. Hoeveel, wanneer, door wie wel en gaat verder dan een cap en paardrijden. Hoe zit dat met ´veilig´ vrijen?!
Mbt paardrijden is alleen niet rijden veilig. De rest is een glijdende schaal van veiligheid die door veel meer factoren veel meer beïnvloed wordt dan alleen beschermende kleding.

Zet zélf een valhelm op: dat beschermd mogelijk. Trek rijlaarzen aan met stalen neuzen: dat beschermd mogelijk. Trek een bp met of zonder klapzak aan: dat beschermd mogelijk.
´Beschermd mogelijk´ áls je valt. Maak zelf JOUW risicoanalyse. Laat een ander, mits meerderjarig, diens eigen keuze maken.

Zet een valhelm op of niet. Projecteer dit niet op een ander.
Er is geen wettelijke verplichting en het geeft in mijn ogen geen pas om bovenwettelijke maatregelen of meningen te roepen voor meerderjarigen.
Wat je dan feitelijk roept is dat jij vindt dat jij kan en mag bepalen wat goed is voor een ander terwijl die én wettelijk zelf beslissingsbevoegd is én een valhelm wettelijk een keuze is.

De eventuele voorbeeldfunctie van befaamde ruiters is realiteit maar.... dan dient er ook een voorbeeld van paardvriendelijkheid gegeven te worden Haha!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:10

Kitty schreef:
Vido schreef:

Wb. de beenbeschermers ben ik het volledig met je eens.

...en bandages?
Een paard dat fatsoenlijk loopt en correct beleerd is heeft geen beschermers en bandages nodig. Schopt een paard zichzelf of tegen hindernissen open, dan is er iets fundamenteels verkeerd.
Verwar symptoombestrijding niet met de oorzaak!
Idem beschermende kleding: een valhelm voorkomt geen ongevallen.

Zoals ík het paardrijden beleef is vaardigheid het gebied waar de meeste veiligheid gewonnen kan worden.
Zoals ík het beleef heeft de maatschappij er meer aan dat na een val het paard niet zonder bestuurder over de openbare weg de overige verkeersdeelneers in gevaar brengt, dan dat die ruiter mógelijk geen hersenbeschading oploopt.

Zet gerust een valhem op maar dat is géén hoofdzaak.

hc

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:51

Citaat:

Of iemand een cap draagt of niet moet hij/zij zelf weten.

Als je kijkt naar het rijniveau in de breedtesport, dan kan je aannemen dat de controle over het paard in tal van situaties ver is te zoeken.

Als je paard tijdens het dressuur oefeningen bescherming nodig heeft, is er iets structueel mis of met het paard en/of met de manier van trainen/rijden. Dat je blij bent met je paard en dat je wilt voorkomen dat er iets mee gebeurt kan ik me voorstellen.

Beschermers in de bak maakt het beoordelen van dressuurproeven erg moeilijk. Je let dan op de verkeerde dingen en je ziet dingen niet. Met beschermers is de beweging van het paard vaak anders.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:00

Interessante discussie, ik kan in 'beide' meningen mee gaan. Velen zullen idd trots zijn dat ze zover zijn dat ze een hoedje op mogen, het is toch een soort van statussymbool voor velen. Of het veilig is?
mijn mening is dat als je kiest om zonder cap te rijden je ook kiest voor het mogelijke risico wat daarbij hoort.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:08

Op onze manege is een cap verplicht, maar ik vind het haast een soort van hypocriet dat ik zonder fietshelm en mijn slechte remmen door de stad fiets en op mijn ontzettend brave beest een helm op moet zetten. Bovendien past geen enkele cap mij goed en dat is eigenlijk nog veel gevaarlijker (nekblessures). Nog idioter is het dat bij voltigeren helemaal geen bescherming nodig is terwijl die kinderen regelmatig met hun hoofd tussen te benen bungelen als het opspringen nog niet zo vlekkeloos gaat.

Lorento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:10

Dressuur is een sport vol tradities. Het hoedje hoort hier ook bij. Het is gewoon erg lastig om een traditie aan te passen want dan heet het geen traditie meer. Je hebt zelf de keuze tussen een cap en een hoedje en een ruiter kan die keuze zelf wel maken. De risico's lijken me namelijk heel duidelijk.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:16

ik vind het goed,dat de keuze er is vanaf het Z. Hoedje of cap. Ik heb altijd een cap op thuis,en op wedstrijd gaat die ook mee,maar rijd ik altijd met m'n hoedje. Er zijn gelukkig steeds meer ruiters (al is het vanaf het zz-l zeldzaam) die met een cap op,op concours rijden.Misschien is het binnenkort allemaal veel meer vanzelfsprekend,dat men een cap op doet.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:32

Ik denk dat ieder voor zich moet bepalen of het een cap of een hoed wordt. En wat ik nog belangrijker vindt, is dat ieders keus gerespecteerd wordt.

Ik rijd zelf met hoed, waarom? Omdat ik het eindelijk mag. Ik heb een hekel aan mn cap, gewoon omdat die niet lekker zit. En mijn hoed is helemaal op maat gemaakt en zit super.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:44

cinny1 schreef:
Ik heb een hekel aan mn cap, gewoon omdat die niet lekker zit. En mijn hoed is helemaal op maat gemaakt en zit super.

Dan kun je ook wel een cap op maat kopen / laten maken aks je toch bezig bent, en nog veiliger ook!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:47

Ik ben wel benieuwd naar wat cijfers. Hoeveel Z+ ruiters hebben IN DE RING in de afgelopen 5 jaar een hoofdletsel opgelopen. Hoe verhoudt dat met het vallen van de trap bijvoorbeeld.

Tikan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:50

Gat in de markt: veiligheidshoedjes! Wie, oh wie? "Het beste idee van Nederland".

Even off-topic: de standaard wedstrijduitrusting is in zijn totaliteit niet praktisch om in de buurt van paarden te dragen. De laarzen zijn ok, maar de rest: op zwart zie je alles en wit wordt al vies als je paard er naar kijkt.
Zit je lekker te zweten op je paard, blijkt je jasje ook nog eens van wol te zijn. Kan niet in de wasmachine, maar mag naar de stomerij. Inmiddels zijn er ook synthetische varianten, maar die zijn ook niet echt ademend.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:07

Tikan schreef:
Gat in de markt: veiligheidshoedjes! Wie, oh wie? "Het beste idee van Nederland".

Even off-topic: de standaard wedstrijduitrusting is in zijn totaliteit niet praktisch om in de buurt van paarden te dragen. De laarzen zijn ok, maar de rest: op zwart zie je alles en wit wordt al vies als je paard er naar kijkt.
Zit je lekker te zweten op je paard, blijkt je jasje ook nog eens van wol te zijn. Kan niet in de wasmachine, maar mag naar de stomerij. Inmiddels zijn er ook synthetische varianten, maar die zijn ook niet echt ademend.

Er is heel veel wel praktisch spul in de motorcross. Meer bewegingsvrijheid, beter beschermend, lichter, wasbaar, goedkoper.
Ik draag situationeel afhankleijk beschermende kleding.
Ik heb een bromfiets valhelm, van alles en nog wat beschermende kleding uit de enduro (betrouwbaarheids-terreinritten) en een ´Xtreme´ MTB integraalhelm. NIETS uit de paardensport, NIETS gehomologeerd voor de paardensport. Ik mág er niet eens mee starten als ik dat zou willen.
Ik mag gelukkig als ik mijn vrije keuze voor beschermende kleding invul met een ´ja´ ook écht beschermende kleding kiezen Haha!

hc

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:11

Voor de normale mens: homologeren = bekrachtigen, goedkeuren. Het heeft dus niks te maken met logeren bij homo's Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:12

Kitty schreef:
Laten ze helmen verplichten tijdens het buitenrijden.

Laat dat betuttelende toch helemáál zitten Ach gut

hc

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:20

Hoedes vind ik ook wel mooier. Ik denk dat je gewoon naar je paard moet kijken of het veilig is of niet om zonder cap te rijden.
Zelf rijd ik NOOIT zonder cap, maar ja........ mijn paard is 4 en ik ben geen superruiter.
Ik denk dat als ik al ooit in het Z terecht zal komen, en mijn paard is braaf ik ook wel met een hoedje zal rijden.