Mijn fjord/haf/fries/tinker/pony wordt gediscrimineerd door

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daantje1981

Re: Mijn fjord/haf/fries/tinker/pony wordt gediscrimineerd door

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:25

Iemand vertelde wel pas terug tegen me dat de jury fouten van een warmbloed makkelijker overziet dan de fouten die een koudbloed maakt.

Denk dat hier wel een kleine waarheid inzit. Maar ben zeker wel van mening dat je gewoon je best moet doen. Trainen, trainen en nog eens trainen is de enige manier om hogerop te komen!!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:28

Daantje1981 schreef:
Iemand vertelde wel pas terug tegen me dat de jury fouten van een warmbloed makkelijker overziet dan de fouten die een koudbloed maakt.

Denk dat hier wel een kleine waarheid inzit. Maar ben zeker wel van mening dat je gewoon je best moet doen. Trainen, trainen en nog eens trainen is de enige manier om hogerop te komen!!

Als je een paard met aanleg hebt, maar er komt niets uit word je hier ook gewoon op afgerekend. Als je je best doet, haal je best je puntjes wel.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:30

In de meeste gevallen ben ik het helemaal er mee eens.

Alleen soms zijn er juryleden die schijnbaar hun mening iets teveel door laten schemeren. Zo heb ik ooit eens geschreven bij de Z-ring. Daar kwam een andalusier de ring in, zei het jurylid: Oh zulke paarden hoeven mijn ring echt niet in te komen, dit zijn showpaarden, dressuur kunnen ze gewoon niet in meekomen, zijn ze niet voor gebouwd. Hetzelfde geldt voor van die Friezen etc. Eens zien hoeveel punten deze kan los peuteren, zal geen winstpunt worden. Ze mag al blij zijn dat ze de Z1 gehaald heeft.

Bloos

Maargoed...dat paard, met de ruiter, werd dus ook echt afgekeurd op de andere houding en wijze van bewegen van een KWPN-er (en heb het stom genoeg ook nog op de protocol moeten zetten ook: Minder knieactie in de gangen tonen Gestoord)

Tja dan ben ik misschien een zeur, maar vind dat dan toch wel ver gaan. Vind dat je iedereen het recht moeten gunnen om met wat voor paard dan ook een nette proef neer te zetten en ze hoeven echt niet te voldoen aan het prachtige plaatje van die ideale KWPNer. (dan je als jurylid je maar eens erover laten "verbazen" dat zo'n paard tóch óók een goede proef kan neerzetten)

Maar het klopt als een bus dat vele zeurders over hun punten en vervolgens juryleden, zelf nog niet beseffen dat ze gewoon bagger gereden hebben. Dit geldt zowel voor koudbloed-rijders, maar zeker niet minder en misschien wel meer voor warmbloedrijders. (Maargoed, veelal als de jury de schuld krijgt, willen ze het ook nog niet weten.)

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:44

stef schreef:
femke: als jou tinker moeite heeft met strekken kan je die punten die je daar laat liggen elders proberen te compenseren, en dus gewoon een goede proef neerzetten

Ja dat bedoel ik ook, maar kwam niet echt uit mn woorden Knipoog

maar het is ook per jury verschillend hoor Lachen
want ik heb ook weleens uitspraken gehoord;
Je start toch geen wedstrijden met een tinker..

maar nog zoiets:
ik heb een keer zoiets gehad van;
ik moest tegen een aantal kinderen rijden (wel wat jonger) maar
hun hadden hoger punten omdat er meer van ons werd verwacht..
en wat meer ervaring hadden kregen we ''lagere'' punten..
vond ook zoiets raars, of zijn jullie het daar niet mee eens?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 07:49

waarom noemt iedereen trouwens een kwpn als 'tegenstander' net alsof het altijd koudbloed vs. kwpn is

ook op leeftijd mag niet gekeken worden.
men moet de gereden proef beoordelen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:18

Over het jureren heb ik geen mening, ik rij namelijk geen wedstrijden, maar waar ik me wel aan stoor is dat ik laatst een aantal KWPN ruiters hoorde stellen dat koudbloeden verboden moesten worden op wedstrijden omdat hun paarden schrikken van het zware hoefgeluid. Dan denk ik voedt je paard op voor je op wedstrijd gaat. Als ze daar al niet tegen kunnen, geef mij dan maar een koudbloed.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:49

Gewoon jaloers Vork (denk het niet maargoed Tong uitsteken)

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:12

agh ja.. Tong uitsteken ik vind juist bijzonderder als je met een koudbloed zo hoog komt Lachen is eigelijk toch een grotere uitdagingen Tong uitsteken

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:17

Daantje1981 schreef:

Ik denk dat het in sommige gevallen juist andersom is, echt waar. Als er in een B proef bijv. een Tinker binnenkomt, en een paard met heel veel 'wedstrijd uitstraling'. Ik denk dat dat paard strenger af gestraft zal worden (in sommige gevallen he!) als er iets mis gaat, of iets minder goed, dan de tinker, omdat het totaal beeld heel anders is. Hmm.. Weet niet helemaal goed hoe ik dit onder woorden moet brengen. Dus begrijp me aub niet verkeerd Vork

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:32

Bij de een wel, maar bij veel ook niet...geloof me, ik heb ervaring Nagelbijten / Gniffelen
Het motiveerd je om meer te trainen Clown

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:33

vind dat ook weer zoiets,dat het voor de een knapper is als voor de ander........het maakt mij niet uit wat er in de ring loopt(al ben ik zelf wel fjordengek,hoor)

*edit: want ik vind dat ieder type paard zijn sterke punten heeft

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:35

Bij mijn Tink is dat de overgang van Arbeidsdraf naar middendraf, vaak is dat goed voor een 7 en vaak ook een 8 Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 09:52

femke_harley schreef:
maar nog zoiets:

Hoe weet je wat de reden was dat hun hogere punten hadden? Heb je dat gevraagt? Was het niet gewoon terecht? Zette die jongere kids niet gewoon een betere proef neer?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:15

sonjim schreef:
Over het jureren heb ik geen mening, ik rij namelijk geen wedstrijden, maar waar ik me wel aan stoor is dat ik laatst een aantal KWPN ruiters hoorde stellen dat koudbloeden verboden moesten worden op wedstrijden omdat hun paarden schrikken van het zware hoefgeluid. Dan denk ik voedt je paard op voor je op wedstrijd gaat. Als ze daar al niet tegen kunnen, geef mij dan maar een koudbloed.

Daar had ik nog nooit van gehoord, vind het eerlijk gezegd één grote grap! Warmbloeden kunnen, volgens sommige van hun eigenaars, helemaal nergens meer tegen. Die mensen zijn eigenlijk gewoon doodsbang van hun paard, maar kunnen dat natuurlijk niet toegeven om eens les te nemen of er iets aan te dóen. Inderdaad, geef mij dan maar een koudbloed. Natuurlijk zijn er warmbloeden die van álles schrikken, net zoals er koudbloeden zijn die van álles schrikken (al komt dat gemiddeld misschien minder voor). Het valt mij enkel op dat de mensen met warmbloeden vaak degenen zijn die er bang voor zijn, en de mensen met koudbloeden degenen die het niet zoveel uitmaakt.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:11

stef schreef:
femke_harley schreef:
maar nog zoiets:

Hoe weet je wat de reden was dat hun hogere punten hadden? Heb je dat gevraagt? Was het niet gewoon terecht? Zette die jongere kids niet gewoon een betere proef neer?

Dit is gezegt tijdens het uitrijken van de protecollen Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:23

MelanieB schreef:
Ik heb zoveel opmerkingen gehad Tong uitsteken
Ik heb een Vrachtschip, een circustent, een sloffenpaard enz. (Niet door jury maar omstanders, ik kan er wel om lachen vaak Tong uitsteken)
Ik heb een tijdje terug wel een iets minder leuke opmerking van een jury gehad: "Ik vind niet dat je er mee dressuur moet rijden, daar is je pony te lomp voor"
Ik zei: Met elk paard kun je dresuren en dat hoort U te weten als jury.

Wel heb ik toch nog 183 punten gehad voor een nette proef, kijk, dat vind ik rechtvaardig Ja

Volgens mij heeft ze jou gewoon eerlijk gejureerd ivm je punten.
Een mening dat jou paardje minder een dressuur-aanleg heeft, dat kan.
Kan zelfs een feit zijn, dat jouw paardje zó is gebouwd, dat hij meer moeite heeft met dressuuroefeningen , dan andere paarden.
Een mening is dan weer, om te zeggen dat je (te)veel vraagt of in de hogere klasse gaat vragen van je paard(je).

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:06

Amber_ schreef:
Ik heb laatst een Jury gesproken, en daar had ik het ook over deze 'discussie'.

Zij vond, dat je als Jury naar het paards zijn kunnen moet beoordelen. Zo zullen de meeste koudbloeden anders strekken als een Warmbloed, maar tóch voor hun doen heel goed ! Dan kan je ze daar op beoordelen vond zij Ja.

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Je moet gewoon beoordelen wat goed is. Als we op die toer gaan jureren dan moeten we ook het volgende doen:
een jonge ruiter soepeler punten omdat die nog niet zoveel ervaring heeft
een oudere ruiter dus afstraffen
een jong paard voortrekken, want die kent nog niet zoveel
iemand die niet genoeg tijd had om los te rijden ook soepeler beoordelen
etc
etc

maw, waar is dan de grens?

Ik hou er totaal geen rekening mee. Zelfs niet als ik op een Friezenwedstrijd moet jureren. Dan punt ik gewoon wat ik zie.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:09

Ik vond de redenatie vooral zo fout omdat hun paard schrikt mag de ander niet meer komen. Dus als in het bos veel ruiters rijden wiens paarden bang zijn voor koetsen, mag ik er niet meer komen??
Rare mensen heb je toch. Ik vind inderdaad dat je gewoon moet beoordelen wat je ziet en waarom kan dat bij een koudbloed niet net zo goed zijn.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:03

Ik reed ook met mijn hafje wedstrijden, we hebben het zelfs gered tot het drentsche kampioenschap Bloos Bloos

Maar eenmaal daar was het vreselijk!

Jelle (mijn hafje) liep superlekker, echt fijn, de proef ging geweldig, voor mijngevoel de beste proef die ik ooit met hem had gereden!

en als resultaat.. 1na laatste..

en *surprise* het meisje dat laatste was.. reed ook een haflinger

ik heb haar proef gezien, en het ging supernetjes! ik vond het echt gewoon raar dat ze nog lagere punten dna mij had (154 & 143 had ik)

Maargoed.. het is en blijft een jurysport & ik ben hartstikke trots dat ik op zn minst heen ben geweest en dat het zo lekker liep Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:04

tja maar waarom zou dat dan discriminatie zijn?
misschien hebben de andere deelnemers ook wel lekker gereden.

maar ik was er niet bij natuurlijk
wel knap van je,dat je bij het kampioenschap was!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:33

weet je wat ik denk?
als je vind dat jouw paard voorgetrokken moet worden omdat het een koudbloed is, dan moet je maar een dressuur gefokt paardje kopen, die er helemaal op en top in is.. (daar komt het soms op neer, hier in het topic heb ik er nog geen gezien die zo denken hoor Knipoog dus ik doel op niemand)

zo niet, dan zul je harder moeten trainen, dan de rest.
voor je gevoel is het oneerlijk ja,
maar het is zoals het is. En elk paard is om een ander doel gefokt,
dus wil je persé met jouw bepaalde ras iets rijden waar hij écht 'eerlijk' kan presteren, dan moet je hetgeen gaan doen waarvoor je dier gefokt is, denk ik zo Knipoog

Of gewoon trots zijn als je zelf vind dat je goed gereden hebt, en daarom de wedstrijden rijden,
Ik probeer in elk geval voor mezelf dingen te bereiken, wat anderen ervan denken, moeten zij weten.. toch?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:12

goed gezegd!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:14

Wat voor ras rij jij dan?
Ik vind mensen met wat "subtielere" rassen makkelijk praten.
Tinkers zijn voor de kar gefokt, so what, mijn tinker kan toch wel goed springen, crossen en iets minder dresuren ( Nagelbijten / Gniffelen )
De jury moet kijken naar hoe de figuren gaan, en of het paard nageeflijk loopt, ongeacht het ras en de bouw van het ras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:16

Als je goed rijd kan de jury simpelweg niet om je heen

Rij je bagger met een kwpn-er heb je ook geen wp..maar dat vergeten er veel..
En ook niet elke warmbloed is geboren als dressuurpaard, moet ook gewoon elke week, week na week voor getraind worden...zit ook geen dvd schijf in zodat je hem ff in kunt programmeren...

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:44

MelanieB schreef:
Wat voor ras rij jij dan?
Ik vind mensen met wat "subtielere" rassen makkelijk praten.
Tinkers zijn voor de kar gefokt, so what, mijn tinker kan toch wel goed springen, crossen en iets minder dresuren ( Nagelbijten / Gniffelen )
De jury moet kijken naar hoe de figuren gaan, en of het paard nageeflijk loopt, ongeacht het ras en de bouw van het ras.

mijn pony is:
een heel vreemde kruising.. afstammingsloos.

ik zeg niet dat je persé karre dingen met je paard moet doen als je een tinker hebt,
maar het gaat om de gedachte erachter.
ze zijn nou eenmaal niet voor de dressuur gefokt, ik zeg niet dat het helemaal niet kan,
maar als je een tinker koopt moet je niet verwachten dat ze super gaan presteren in de sport (zelfde met andere niet dressuur gefokte beestjes)
ik zeg niet dat het niet kan,
maar als je echte 'garantie' wil, moet je dus gewoon een dressuur gefokt beestje kopen, en heel goed les nemen.
zo simpel is het..
daarnaast is het ook nog eens een jurysport, dressuur, ook voor de 'dressuur paarden' hoeft het echt niet makkelijk te zijn hoor..