"Aan De Teugel"-hype..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: "Aan De Teugel"-hype..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:49

Waarom kijk je dan naar beneden? Verward

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:13

Heel erg jammer, maar zo heb ik ook nog wel eens les gehad...Het 'mooiste' op dit gebied was wel dat ik een manegepony aan de teugel moest rijden door mijn armen te strekken en de handen naast mijn knieen te houden en dan maar zagen, anders liep ze niet aan de teugel. Op de vraag of het niet beter was om haar eerst maar eens ontspannen te krijgen (paardje liep met de neus strak in de lucht) werd gereageerd met een 'doe nou maar'. Gelukkig voor dat paardje was ik toen al wat eigenwijzer en heb ik haar 'stiekum' lekker aan een wat langer teugeltje laten lopen tot ze begon te ontspannen en vanzelf naar beneden kwam...

Maar denk dat het idd een 'hype' is binnen het paardrijden, alles is geoorloofd als het dier maar met een knikje loopt. Wel al heel wat discussies over gehad; imo is ontspanning het belangrijkste, van daar uit kun je gaan werken aan het paard in de juiste houding te laten lopen. Maar aangezien ik een 'westernmiep' ben heb ik er dus geen verstand van.(was niet op bokt hoor, maar in het 'echt')

Lara_Silver schreef:

Om te zien of de oren er niet afvallen Haha!
Geintje, was een van mijn 'opletpunten' waar de instructrice steeds op hamerde. Ik betrap mijzelf er nog steeds regelmatig op; het is toch ook een manier om je paardje in de gaten te houden, alles begint in het koppie...(goh wat een heerlijk excuus Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:15

Lara_Silver schreef:

Geen idee, dat vraag ik me ook af *LOL* Dat doe ik gewoon onbewust.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:24

Ik heb de laatste 2 jaar lesgehad van een zeer gerenommeerd instructeur, die al tientallen leerlingen naar de Z heeft geholpen, vroeger een zeer goede ruiter was en nog steeds Z-jurylid is.
En ook daar is het accent steeds op aan de teugel rijden. Steeds 'strenger' en mijn paard werd (logisch) steeds harder in de mond. Totdat ik met blaren op de handen thuiskwam en mijn paard met een plekje in haar mondhoek.
En nu doe ik het niet meer.

Ik heb al een half jaar geen les meer gehad en ga nu in de stijl van AdB lesnemen. Want de paarden die zo gereden worden, zien er zo 'lekker' uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:20

Goeie keuze... die paarden zien er idd veel lekkerder uit. Veel happier ook. Lachen

Nog even over die beginpost:
Ik zat me opeens af te vragen hoe die ouders hun kinderen opvoeden, als die kinderen nu al zo prestatiegericht bezig zijn... dat kan toch niet goed zijn.
Bij mij komt een beetje de associatie op met die 10- jarige kindmodelletjes in Amerika, die door de ouders van hot naar her gesleept worden...
Dat kan niet goed zijn. Ik kan me zo voorstellen dat die ouders bij deze kinderen ook nogal pushy zijn... hoe ongezond. Zowel voor de kids als voor de pony's.

Raar is dat, eigenlijk. Aan de ene kant zijn we in de 21e eeuw ontzettend bezig met dierenwelzijn, partij voor de dieren enzovoort....
Maar het lijkt wel alsof dat fenomeen de paardenwereld een beetje voorbij trekt.
En degenen die zich wel om het welzijn van paarden bekommeren, laten de wedstrijden voor wat ze zijn...
Daarmee zeg ik niet dat geen enkele wedstrijdruiter zich om het welzijn van zijn of haar paard bekommert, dat zou veel te kort door de bocht zijn.
Maar waarom lijkt het paardrijden steeds prestatie gerichter te worden, moet het allemaal steeds sneller, terwijl we wel heel erg bezig zijn met het welzijn van onze dieren?
Ben ik de enige die dat raar vindt?

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:39

Yamcha schreef:
Raar is dat, eigenlijk. Aan de ene kant zijn we in de 21e eeuw ontzettend bezig met dierenwelzijn, partij voor de dieren enzovoort....
Maar het lijkt wel alsof dat fenomeen de paardenwereld een beetje voorbij trekt.
En degenen die zich wel om het welzijn van paarden bekommeren, laten de wedstrijden voor wat ze zijn...
Daarmee zeg ik niet dat geen enkele wedstrijdruiter zich om het welzijn van zijn of haar paard bekommert, dat zou veel te kort door de bocht zijn.
Maar waarom lijkt het paardrijden steeds prestatie gerichter te worden, moet het allemaal steeds sneller, terwijl we wel heel erg bezig zijn met het welzijn van onze dieren?

Nee ik vind dat zelf ook heel raar. Ik heb vroeger ook fout gereden (rukken en trappen dan gaat ie mooi lopen, cru gezegd), maar ik wist niet beter en was nog lang niet bewust van andere manieren. Het grappige is dat ik het mede aan bokt te danken heb dat ik een stuk bewuster van mezelf ben gaan worden en veel naar anderen ben gaan kijken, observeren van mijn rijpaard en mijzelf, boeken lezen etc. Ik was nooit met wedstrijden bezig maar met het paard beter maken.

Allemaal heel leuk en aardig, maar ik heb geen wedstrijdervaring en nu ik op zoek ben naar een nieuw verzorgpaard weet ik niet meer waar ik moet zoeken. Het lijkt wel dat omdat ik geen Z heb gereden ik meteen een slechte ruiter ben, terwijl ik ruiters ken die op dat niveau rijden en nog geen paard verdienen omdat ze geen benul hebben van waar ze mee bezig zijn.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 17:03

Yamcha schreef:

nee Clown

maar ik ben ook een van die 'een paard is pas op 6 jaar volgroeid, dus eerder moet je ze niet aan het werk zetten'- mensen (alles behalve prestatiegericht dus)

Giovanna12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:08

Mijn vorige bijrijdpony (welshxArabier) die kon 'bijna' magisch, zonder iets te doen rond lopen. Je legde je zweep tegen hem aan ( NIET AANTIKKEN!) en hij liep rond goed door de rug en goed op de achterhand. Nadat er een ander meisje op heeft gereden die dacht dat ze kon rijden had ze allemaal blaren in haar mond en kreeg ik haar niet meer normaal rond. Het schijnt dat dat meisje alleen ging doorzitten waardoor ze niet meer goed haar rugspieren kon aanspannen en ze zaagde, omdat de pony niet 'HELEMAAL' tot de borst liep! Na het geschreeuw van de eigenaar hebben we haar gelukkig nooit meer gezien. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:37

@ kynshiri en Mareska: ben blij dat jullie er ook zo over denken...
Ik zit idd ook zo van: een paard is pas op 6 jarige leeftijd volgroeid... geef ze de tijd... Een paard kan 30 - 40 jaar worden, waarom dan niet wat langer gewacht?
Ik zou in de toekomst wel wedstrijden willen rijden hoor. Lijkt me wel leuk. Maar imo kan dat heel goed samengaan met goed zijn voor je paard...
Giovanna: zo makkelijk is het om een paard te verpesten... jammer is dat...

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:20

maar let de jurry hier niet meer op dan?
je kant het van mijlen zien....

heb paar jaar geleden eens jurry geassisteerd bij de B
daar was een 3 jarig paard van ferro, (heel mooi) beestje werd met sporen zweep en geruk de ring rond gejaagd.

en ze kreeg nog redelijk goede punten ook. ik snap dat niet.
een paard wat niet in de krul loopt maar wel ontspannen en over de rug kreeg magere punten want hij liep niet in de krul????

uhm....

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:31

Alicia2u schreef:
Daarom keer ik me af van de meeste instructeurs van de reguliere opleiding, die alleen aan het 'ideale plaatje' willen werken en daarbij de rest van het paard vergeten. Niet dat ik wil zeggen dat het een slechte opleiding is en dat alle instructeurs die daarvandaan komen zo zijn, maar vaak missen ze toch wat kennis.
Daartegenover staat dan weer de 'zweverige' manier van het meer NH, wat ook niet optimaal is.
Een combinatie van die twee pakt voor mij echt goed uit. Het is soms een beetje onortodox en soms verklaren mensen me voor gek, maar het lange termijn resultaat mag er zijn!
Zo zou er op maneges les moeten worden gegeven, meer met balans en zit en zet in het begin de ponies gewoon licht bij. Dan voelen die kindjes zich ook niet slecht als ze een meer ervaren ruiter met een 'showpaard' voorbij zien komen. Is in de meeste gevallen nog beter voor de pony ook en op het moment dat ze klaar zijn om het wel te proberen, dan zijn die harde handen helemaal niet meer nodig.
Dat zou mijn ideaal plaatje zijn, maar ja, wie ben ik nou?

Ben zelf instructeur en het een heel eind met je eens. Er zou veel meer les gegeven moeten worden aan de ruiters i.p.v. gericht op het paard. Leer ruiters om te beginnen het paard niet in de weg te zitten en werk dan pas door naar meer inwerking van de ruiter. maar dat bijzetten van pony's ben ik ook niet echt voor. het vastzetten/wegdrukken van de rug is een manier voor de pony om zijn rug te beschermen tegen een stuiterende en storende ruiter. die mogelijkheid neem je dan weg. Begin wat mij betreft rustig in stap de beweging te leren volgen. Laat nooit iemand doorzitten 'oefenen' op een paard dat nog niet tot dragen is gebracht. het paard heeft pijn en de ruiter leert er niks van. Lichtrijden en doorzitten aanleren in de overgang met steeds een paar drafpasjes er achteraan.en pas nadat door tempowisselingen en overgangen het paard al meer naar een dragende rug is gereden. neem vooral de tijd.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:35

Verschrikkelijk is dat ja..

Op de manege zie ik het ook veel te vaak, kinderen beginnen maar een porsie te zagen en het enige wat ze te horen krijgen is: ''Goed zo! Zo loopt hij mooi''.. Niet dus Nagelbijten / Gniffelen .

Bij ons in de les gaat het gelukkig zo dat we eerst veel overgangen moeten rijden ect. en dan komen ze vaak aan het eind van de les vanzelf netjes omlaag en netjes de achterhand erbij (voor zover dat lukt bij een manege paard in één les).

Maargoed, mij is het nooit echt zo goed uitgelegd, wat nou écht netjes lopen is, als hier op bokt Lachen .
Dankzij bokt weet ik wat 'goed' voor het paard is en wat absoluut niet.. En ook dat het wel een aantal jaren kan duren voor je paard écht netjes loopt.

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:35

Sorry, ik heb alleen even de beginpost gelezen Bloos maar ik ben het helemaal met de TS eens! Mijn pony staat sinds enkele dagen te koop ( Huilen ) en de reacties die ik daarop krijg?! 'Loopt ie gemakkelijk aan de teugel' 'Loopt ie gemakkelijk in de krul' enz. Nou ja, daar valt je mond van open! En op zulke reacties geef ik dus ook lekker geen antwoord Vork

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:36

Nou ja dt is geen nieuwe hype hoor maar dit bestaat al zolang ik rijd! Jonge kinderen willen erbij horen hebben geen idee hou ze paard laag en rond moeten rijden dus trekken ze hoofd in de knik door middel van zagen in de mond, handen op de knieeen leggen en heel veeldruk geven en trekken, en schoppen. Zag het afgelopen woensdag nog met een kinderfeestje...

Vervelende is dat niemand verantwoordelijkheid neemt, de ouders niet, omstanders niet maar soms zelfs de instructrise niet wat ik echt belachelijk vind.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:47

Die hype is volgens mij nooit anders geweest. Ik heb alleen wel het idee dat vooral bij mensen die nog maar kort rijden of weinig inzicht in paarden hebben, nogal op het aan de teugel rijden zijn gefocust. Zelf denk ik dat dit komt omdat dit het makkelijkst te zien is en het er netjes uit ziet. maar of een paard nou lekker door z´n rug loopt, ontspannen is, de aanleuning goed is of al het andere dat nog op te noemen is voordat je moet gaan denken aan aan de teugel lopen, dat wordt overgeslagen door onkunde.

misschien zie ik dit helemaal verkeert hoor, maar dit denk ik. Lachen

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:13

en nu ga ik kortaf zijn maar het zal er niet op beteren als de paardensport zo'n vaart blijft lopen...

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:54

kynshiri schreef:
en nu ga ik kortaf zijn maar het zal er niet op beteren als de paardensport zo'n vaart blijft lopen...

hoe bedoel je, zo´n vaart blijft lopen? Lachen bedoel je gewoon heel populair blijft?

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:05

mellamoshan schreef:
kynshiri schreef:

hoe bedoel je, zo´n vaart blijft lopen? Lachen bedoel je gewoon heel populair blijft?

Ja dat bedoelt ze denk ik, dan krijg je (nog meer) kwantiteit in plaats van kwaliteit, en dat doet de reputatie van de sport ook geen goed..

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:09

hoe bedoel je, zo´n vaart blijft lopen? Lachen bedoel je gewoon heel populair blijft?[/quote]

Ja dat bedoelt ze denk ik, dan krijg je (nog meer) kwantiteit in plaats van kwaliteit, en dat doet de reputatie van de sport ook geen goed..[/quote]

Helemaal gelijk, juiste begeleiding zou helpen, maar wie garandeert goede begeleiding...
Ik moet zeggen dat op de manege ook geen nadruk ligt op ontspanning en van voor naar achter.
bij mij lag 10/15 jaar geleden de nadruk op het kennen van de kunstjes en niet op hoe deze te leren en op de goede manier toe te passen...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:27

Ik ben het hier ook helemaal mee eens, maar dit wordt ook op manege's zo geleerd. Ze willen dat die paarden "mooi" lopen, maar ondertussen zitten heel vaak de beugels te lang, de teugels zijn te lang en de houding van de ruiter is helemaal niet goed. Dit heb ik zelf ook meegemaakt, waardoor ik dus ook niet meer op manege's ga rijden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:37

Pfoeeh op die leeftijd wist ik niet eens wat aan de teugel was. Toen was ik vooral bezig met mijn zit en moest ik vaak een knoop in de teugels en aan het zadel vasthouden of met handen los om mijn zit te oefenen. En je moest trakteren als je meer dan 3 keer op het verkeerde been zat. Haha!

Aan de teugel rijden had ik echt nog nooit van gehoord.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 17:37

traan_beauty schreef:
Verschrikkelijk is dat ja..

Op de manege zie ik het ook veel te vaak, kinderen beginnen maar een porsie te zagen en het enige wat ze te horen krijgen is: ''Goed zo! Zo loopt hij mooi''.. Niet dus Nagelbijten / Gniffelen ..

Nog zo'n woord: Mooi.. Wat is mooi? Ik zie liever een beginnende ruiter die gigantisch z'n best doen!! Teugels op maat, netjes sturen, en voorwaarts!
Nee, een L-ruiter die links en rechts loopt te sjorren en weet ik het wat? Nou, het zegt allemaal geen klóte meer tegenwoordig, helaas niet!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:11

Ik zag vroeger als klein pennymeisje ook altijd de kinderen met eigen pony's zo lopen sjorren, toen heb ik het eens aan mijn instucteur gevraagd: ''hoe kan ik een pony mooi laten lopen?'' En hij zei zorg maar eerst dat je contact leert maken. Hij heeft het me 3 jaar later pas uitgelegd... Toen wist ik ook hoe het moest op de goede manier, op beiden teugels even veel druk en de pony voorwaarst laten gaan, en bij blijven drijven, en meteen hand openen als ze onder waren maar bij blijven drijven. En wat ben ik bij van die ''wijze woorden'' toen. Lachen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:40

Lara_Silver schreef:
Het valt me trouwens altijd op (en ik erger me er nogal aan Bloos) dat mensen hier op bokt ALTIJD naar beneden kijken,, of hun pony wel aan de teugel loopt! Ik kan je nu wel 10 links neer zetten allemaal meiden in mijn leeftijd die hun pony al een beetje voor elkaar hebben en allemaal is de blik naar onderen gericht... Dit is naar mijn idee erg storend en hoort zeker bij het idee ''aan de teugel- hype'' Iemand dit nog meer op gemerkt?

Ik kijk ook naar beneden, maar eerlijk gezegd niet naar het knikje..
Kijk meer naar wat er voor mn paard zn voeten komt wat ik eventueel zou moeten ontwijken.
In de bak heb je dit niet nodig natuurlijk, maar ik heb veel buiten gereden en daardoor komt het denk..

NaryaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:45

Hehe, ja, af en toe heb ik ook dat soort kindjes ertussen zitten. Tijdens het instappen een beetje aan de teugels sjorren en dan vragen of hun pony's aan de teugel lopen. Nou ja, gelukkig gaat het niet gepaard met een hoop gezaag, maar alleen het zogenaamde "spelen met de vingers", dus ik kan er meestal wel om lachen.