Stelling: Inrijden altijd door zeer ervaren ruiter.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stelling: Inrijden altijd door zeer ervaren ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:03

Iemand moet wel een onafhankelijke zit heb...de meeste beginners hebben dat niet.
Dus als het paard eens opzij springt of weg schiet niet meteen in de mond hangen voor evenwicht.

Dan kan het imo wel als er goede begeleiding is op de grond

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:05

Hoe word je ooit ervaren als je het nooit een eerste keer kan doen Sigaar (onder begeleiding)

tegen dus

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:10

Mijn paard is een super brave als je er langs staat, maar als je er op zit zeer sensibel en nerveus. Ik vind mijzelf een matig ruiter, technisch niet echt goed maar wel redelijk wat guts dus dat inrijden ging ik samen met een bevriende Z ruiter wel even regelen.
Dat ging echt helemaal mis, paard was doodsbang, snapte absoluut niet wat ik wilde. Hij rende maar rond met mij op z'n rug. Ik zag al snel dat ik hier behoorlijk tekort kwam, ook de Z ruiter durfde niet meer.
Toen heb ik hem weggebracht naar een subtopper zal ik het maar noemen, iemand die haar eigen paarden ook zelf aanrijdt en nationaal dressuurt. De eerste dag ging prima, de 2e dag lag ze er langs en daarna ging het van kwaad tot erger. Uiteindelijk kreeg ik hem terug met de woorden: alsjeblieft, levensgevaarlijk.
Tranen met tuiten natuurlijk, want nog steeds, als je er langs stond was het een EI.

Een kennis van me rijdt ook jonge paarden aan maar kan absoluut niet dressuren (daarom had ik voor die ander gekozen). Hij kan ze wel SUPER op z'n gemak stellen en pikt daarbij pikt geen geintjes. Hij heeft hem aansluitend een maand gereden en daarna kon ik er gewoon zelf op. Een tamme bok zal het nooit worden, maar dat hoeft ook niet Haha! Hij heeft me nooit af willen gooien, karakter is gewoon goed.

Dus nee, een ervaren goede ruiter hoeft niet altijd de juiste persoon voor jouw paard te zijn, ik ben ervan overtuigd dat de topper brutaliteit en angst niet van elkaar kon onderscheiden bij mijn paard, wat de "mindere" ruiter juist heel goed aanvoelde.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:59

ik ben nooit de L uitgekomen Lachen Lachen beesten werden dan verkocht Lachen

maar met jonkies kan ik in de regel lezen en schrijven

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:11

Iedere ervaren ruiter had ook een eerste keer Clown.
Als je een gevorderde beginner bent en goede begeleiding ernaast moet het lukken.
Met het inrijden van nemo heb ik volgens mij meer van hem geleerd dan hij van mij hihi. Zijn de puntjes waar ik een beetje op moet letten en volgende keer zal het misschien beter gaan. Als je onafhankelijke zit hebt idd, en een beetje weet hoe een paard werkt en in elkaar zit zou ik het lekker zelf doen
een groene ruiter met ervaren begeleiding absoluut niet

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:13

Is wel leuk werk..hebt ook wel eer van je werk (als je het goed doet).. van zo'n baby naar een stoer rijpaard! Knipoog

Wat betreft de stelling..altijd is natuurlijk een woord wat richting een uiterste gaat..en aangezien we er van houden om in het midden te gaan zitten.
denk ik ook dat dat in deze discussie het geval is.

Knipoog

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:18

ik heb een paard dat alleen kon stappen toen wij hem kochten.
Hij kende geen draf en geen gallop.En hij wagelde door de wei als je op hem reed. Wij hadden niet de luxe van een ervaren persoon en hebben dus alles met zijn 3 gedaan (mijn zusjes en ik).Aangezien we niet constand konden rijden door de winter ging hij niet hard vooruit.Maar je zag elke keer wel dat het beter ging. We hebben hem nu aan het draven en galloperen zonder problemen. Hij kan rechte lijnen lopen en heeft er echt zin in. Nou dan ben ik niet zo ervaren met mijn 5 jaar rijervaring..maar het gaat goed en dat is het belangrijkste. Wat wij binnen een paar weken hebben bereikt vind ik goed..en ben der ook wel trots op.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:21

Je hoeft inderdaad niet een hele goede ruiter te zijn vind ik. Ik heb 2 jaar geleden een pony ingereden met veel hulp van mijn instructrice. Afgelopen een andere pony, bijna alles zelf gedaan, maar af en toe wel wat hulp gevraagd aan m'n instructrice. En volgend jaar ga ik mijn eigen pony inrijden. Haha!
Maar ik heb heel erg gemerkt, nadat ik die pony heb ingereden ga je zelf ook veel beter rijden. Je moet dan goed op je zit enzovoorts letten, dus ja, iedereen moet het leren. Lachen
Tegen de stelling dus. Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:23

je leert er zelf ook heel veel van idd..
elk foutje komt je (in meer of mindere mate) duur te staan.. Clown

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:40

Ik zou toch gaan voor de ervaren ruiter, ik heb iemand leren kennen die een veulen gekocht had uit medelijden omdat de moeder het verstoten had. Erg lief enzo maar dan heeft ze het arme diertje tot zen 3 jaar alleen op een wei gezet. Zelf Ingereden(ze reed nog maar een jaar toen) en plots deed ie lastig en bleef ie steeds in de hoek van zijn stal staan.
Wat blijkt nu dat hij "psychische" problemen heeft, volgens mij omdat ie nooit bij andere veulentjes of andere paarden op de wei heeft gestaan. Om dit soort dingen te vermijden zou ik toch voor een ervaren ruiter gaan.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 07:51

sronnie schreef:
Musicjohn schreef:
Als jij een paard als vanaf veulen hebt, en altijd verzorgd hebt, en er een hele goede band mee hebt (en het paard met jou) dan denk ik dat het op zich goed moet kunnen dat jij het paard zelf zadelmak maakt. Ze zal jou immers beter vertrouwen dan een vreemde, en zich veel meer (en sneller) op haar gemakt voelen.

Dan kan het paard nog zoveel vertrouwen in je hebben, hoe ga je het oplossen als je dingen verkeerd hebt aangeleerd en dus blijkt dat je toch beter iemand anders het kunnen laten doen?

Dingen vekeerd aan leren kan ook als ze 5 zijn......

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 07:54

ik ben ook geen topruiter hoor, maar heb wel een en ander ingereden, met juiste begeleiding. ook doorrijden vaker gedaan. je moet alleen goed kunnen blijven zitten en begeleiding rijgen
iemand die zelf een beginne ris, moet het niet zelf proberen, ook niet met negeleiding, onbewust klamp je je vast, kan je aan teugels trekken om evenwicht te zoeken, en is niet d ejuiste manier

je hoeft dus geen topruiter te zijn, maar wel goed kunnen zitten, duidleijk zijn en rustig aan doen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:11

ik zie liever iemand die 'voor de hobby' een paar trainingspaardjes heeft staan om in te rijden mijn paard zadelmak maken dan een topruiter waarbij mijn paard nummer 12 op de lijst is. En imo kun je, als je kunt zitten, niet bang bent en goede begeleiding hebt prima met een jong paard aan de gang (mits het geen extreem type is).

Ik ga zelf waarschijnlijk niet mijn paard inrijden, omdat ik mezelf a. wat zwaar vind voor een eerste ruiter, b. ik het me niet kan permiteren om eraf te sodemieteren ivm mijn werk Clown en c. ik niet genoeg zelfvertrouwen heb om erop te stappen (heel apart, heb al best wat jonge paarden gereden, maar met mijn eigen paard is het toch anders Clown ). Overigens sluit ik het ook niet uit, dat ik er spelenderwijs toch zelf eens opklim Schijnheilig ligt er een beetje aan hoe paardlief het zadeltje erop enzo oppakt, en hoe ik me erbij voel. Ik ben er dus nog niet helemaal uit, heb gelukkig nog dik een half jaar om het te bedenken Nagelbijten / Gniffelen Maar geloof echt niet dat het voor het paard veel uitmaakt of iemand Z is geweest ofzo, als je maar handig bent en niet in de weg zit. Ik geloof echt dat degene op de grond veel belangrijker is dan degene die erop zit, zeker die eerste stapjes.

Nikkaaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:18

Ik vind dat als je denkt dat je het zelf allemaal aan kunt, dat het wel goed zal zijn.
Je weet zelf wel wanneer je er geschikt voor bent, maar dan spreek ik wel over een ruiter die verstand heeft.
Je hebt ook mensen die denken: dat doe ik wel eventjes.
Maar er komt dan ook niks uit dan alleen een paard waar je eventjes een rondje mee kunt rijden.
Ik heb mijn paard ook zelf ingereden, maar dat heb ik besloten omdat ik al meerdere paarden heb ingereden.
Mijn paard was erg werkwillig en vond alles goed.
Bij zo'n paard zie ik het wel liggen, maar al heb je een vurig type, zou ik het misschien toch aan een ervaren ruiter overlaten..

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:27

Mijn mening is dat een 'middelmatige ruiter' het met de juiste begeleiding ook zal lukken. Zoals hierboven al gezegd wordt, het ligt ook aan het paard. Een paard die alles maar over zich heen laat komen en altijd braaf is geweest is makkelijker in te rijden dan een zenuwpees, of gewoon een behoorlijk fel paard. Maar met de juiste begeleiding moet het wel lukken, dan weet je meteen wanneer je iets fout doet en wanneer iets goed. Eens moet de eerste keer zijn toch, ook een ervaren ruiter heeft een keer voor het eerst een paard ingereden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:53

Born2BCrazy schreef:
Wat dacht je hoe die 'ervaren ruiter' aan zijn (jonge paarden) ervaring komt?
juist.. Knipoog
Je moet ergens beginnen.. vind het geen ramp als een wat minder ervaren iemand ervaring opdoet/een jong paard 'opleid' samen met een ervaren iemand.
Een beetje ruitergevoel is wel handig en een goede, vaste zit.. beetje lef.

Hier ben ik het mee een. Iederee moet de 1e keer iets gedaan hebben om ervaren te worden, maar als je zelf geheel onervaren bent en alleen brave doorgereden paarden hebt gereden zal het waarschijnlijk niet echt verstandig zijn.
Maar als je al lang rijdt, meerdere paarden hebt gereden die moeilijk waren (lees: verkeerd gereden) en ook verschillende jonge paarden hebt gereden (die bijv. tot 1/2 jaar onder het zadel waren) en dat netjes hebt opgelost denk ik dat je met goede begeleiding wel een paard kan opleiden.
Maarja, alles is per paard en ook per ruiter verschillend. Sommigen zullen het nooit leren, anderen relatief vlug.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:32

Het gaat niet om of de ruiter ervaring heeft in rijden, maar of de ruiter ervaring heeft in het mak maken van paarden.

Ik heb paarden ingereden, maar laat het liever aan een ander over de eerste maand zowiezo, het voelt veel vertrouwder.. Het hangt natuurlijk ook af van wat voor paard je hebt, maar de makste paarden kunnen gekke dingen doen. Ik heb nog 2 jonge paarden(1 en 1/2 jaar) waarvan ik de 1 jarige zowiezo weg ga brengen, ze is erg onvoorspelbaar en dat maakt haar zo gevaarlijk

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:20

Wat is ervaren?

Op doodsaaie paarden in de Z2 rondhobbelen? Ik ken er een aantal die zeker niet op een jong paard moeten zitten, dat zie je al mis gaan. Haha!

Voor een groen paard is een handige ruiter nodig, eentje die niet bang is om te vallen dus door durft te rijden als de voetjes een keertje van de vloer gaan, en een die mee is in de beweging.
En een ruiter die de kunst verstaat jonge paarden de weg te wijzen zonder veel storing.

Ervaring krijg je alleen door dingen te doen. Ik ben zelf ooit vol zelfvertrouwen op het eerste groene paard gestapt.
Ik hobby maar wat aan, maar al (mijn) jonge paarden en ponys waren later zonder mankeren door minder ervaren ruiters prettig te rijden.

Gewoon opstappen en rijden.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:47

Onder begeleiding vind ik dat het ook best door een minder goede ruiter kan worden uitgevoerd. Als diegene er maar bij is en bij problemen wel een ervare ruiter erbij halen en dus zelf niet door prutsen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 13:52

als je nog nooit een paard ingereden hebt zou je geen paard in mogen rijden zie je weleens langs komen, maarja, als je een paard niet in mag rijden als je nog nooit een paard ingereden hebt.. tja, dat gaat dus niet (volgen jullie het nog? Knipoog ) eens moet de eerste keer zijn. En dat kan iemand zijn die grand prix heeft gereden, maar dat kan net zo goed een L (of lager) ruiter zijn die veel gevoel voor paarden heeft, ik denk niet dat je ervaring aan een nivo moet koppelen. Ik heb 2x een pony ingereden, (welliswaar onder begleiding) maar ik heb nog nooit een wedstrijdring van binnen gezien

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:51

Als je een paard wilt hebben dat bijzonder betrouwbaar is en dat onder alle omstandigheden goed reageert, dan moet je een paard hebben dat alles op de goede manier geleerd heeft en wat er bij wijze van spreken zonder veel problemen in is gebracht. Een paard dat met vallen en opstaan met de ruiter samen de leerschool doorloopt, heeft veel minder kans van slagen en geeft meer risiko's. Zo een paard heeft ook alle reacties en situaties ervaren die anders gingen dan je wilt. Dat wil zeggen dat zo een paard altijd een soortgelijke reactie in onverwachte omstandigheden uit de kast kan halen.
Zeker als een paard meer moet gaan presteren en leren echt werken wordt, kom je onherroepelijk momenten tegen die minder goed gaan en waarbij een paard in verzet kan komen. De kunst is om dat te voorkomen en als het gebeurt de situatie onmiddelijk op een efficiente en een effectieve manier daadkrachting en direct op te lossen. Als daar een leercurve voor de ruiter en het paard inzit, dan onthoudt het paard ook deze leercurve met een reactiepatroon dat je later beslist niet wilt hebben. Daarom is kennis, maar vooral ervaring zo belangrijk. Natuurlijk zijn er pony's en paarden die bom proof aan een zadel wennen en snel alles doen wat je vraagt. Als dat zo is, heb je weinig geleerd, het is wel handig, maar geen verdienste van de persoon die het paard of de pony beleert. Dit is meer uitzondering dan regel, echter er zijn steeds meer mensen die denken een paard af te kunnen richten en te scholen. Later blijkt meestal dat het paard verkeerd geprogrammeerd is..... Met die paarden is het rijden meer een gevecht tegen jezelf en het paard, dan spontaan teamwerk dat gebaseerd is op elkaar aanvoelen en vertrouwen. Dat leer je een paard blindelings als je een goede africhter bent. Een goede africhter hoeft geen topruiter in de dressuur of springen te zijn. Het zijn totaal verschillende vaardigheden africhten en rijden van een proefje op een salonpaard.... Het corrigeren van paarden wordt meestal ook niet door top-ruiters gedaan, die rijden op goed geschoolde paarden en de problemen die ze tegenkomen zijn van hele andere orde dan echt verzet oplossen....

Dus:
1/. africhten en scholen van een paard is in principe een vak apart
2/. africhten en scholen van een paard wordt in de praktijk steeds meer door onervaren ruiters en nog minder ervaren africhters gedaan.

Naar mijn mening is dit vragen om problemen.
Als het goed gaat, heb je geluk. Het is geen vakmanschap.

Als je het zelf wilt doen, doe het dan met iemand die dit vaker en met succes met allerlei soorten paarden heeft gedaan. Die groep mensen wordt steeds kleiner. De club die het zelf probeert wordt steeds groter. Bij een categorie paarden zal dat zeker lukken, bij veel paarden is dit de grondslag tot veel problemen in het verdere paardenleven.... En die paarden zijn allemaal goed afgeleverd zonder problemen.

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:52

moet het vakmanschap zijn dan? sorry ik vind dat dat er niets mee te maken heeft of het wel of geen vakmanschap is, kijk je moet er niet aan beginnen als je er niets van weet je moet wél weten waar je aan toe bent, twijfel je zou ik wel iemand gaan zoeken die én goed met je paard om gaat want ik heb er figuren tussen gezien... én hem naar jou wensen ook inrijd niet dat hij ineens met de slof aan de slag gaat bewijze van spreken, en dan zit je ook nog met het prijs kaartje wat er weinig toe doet maar voor sommige toch wel een belangrijk onderdeel is, het is waar je zelf voor kiest. als je onervaren een paard in gaat rijden vraagt dat sowieso op problemen ja Knipoog maar wees consuquent door wie je hem laat inrijden en of doorrijden

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 21:07

De rede dat ik deze vraag gesteld heb, is omdat ik inderdaad vaak tegenkom in topics dat het inrijden beter door iemand met heel veel kennis en ervaring gedaan kan worden. Ik heb, anderhalf jaar terug, mijn eerste paard gekocht. Ik heb dus, na al die tijd manegerijden, een heel grote stap gemaakt naar een 3-jarig paard. Het paard was zadelmak en er had een keer iemand opgezeten. Ik twijfelde of ik de juiste was om mijn paard in te rijden. Ik heb een onafhankelijke zit, maar was wel manegepaarden gewend. Ik ben toen de eerste paar maanden mijn paard gaan rijden onder begeleiding, totdat hij goed kon stappen, draven en een klein beetje galoperen (Fries). In dat stadium is hij gebracht naar waar hij nu nog steeds staat, en heb ik hem verder doorgereden, alleen. Ik was soms bang dat ik iets fout zou doen, maar gelukkig stonden er heel veel lieve mensen om me heen die altijd wel willen helpen. Ik vind dus eigenlijk dat de stelling niet juist is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:11

Toch ben ik geen voorstander om vanuit een manege (paard )naar een 3 jarige te gaan.
Dat zie je meer fout gaan dan goed.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:14

Ik begin binnenkort ook met het inrijden van mijn twenter ( ehm.. dan dus ouder dan 2 Clown ) en ga dit doen met behulp van een zeer ervaren persoon die al ik weet niet hoeveel dieren heeft ingereden.
Ikzelf heb 2/3 dieren vanaf het begin ingereden en meerdere dieren doorgereden, maar weet dat ik eigenlijk een "beginner" ben op dit gebied. Vandaar ook de hulp van een extra persoon, want 2 weten meer dan 1 Ja
Ik vind een absolute beginner ook niet goed voor het inrijden, maar zodra ze de hulpen kennen en de pony niet in de weg zitten, kan dit best met ondersteuning van een ervaren persoon.