Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
leeneliefje schreef:ik vind het belangerijker dat je paard zich verzameld zijn achterhand goed gebruikt en een regelmatig tempo heeft belangerlijker dan of de nek in de krul zit, natuurlijk ziet het er wel mooier uit, maar is absoluut niet het belangerijkst
fiekhe schreef:Het is gewoon mooi, stoer. Volgens het boekje. Het geeft toch aanzien als je paard zoiets kan? De manier waarop maakt dan voor velen niet meer uit. Zolang hij maar op die wijze loopt. Wie zijn paard niet aan de teugel heeft lopen, loopt toch achter hoor!
Ik zelf vind het echter veel belangrijker dat het paard ontspannen is. Vervolgens vanuit de achterhand gereden wordt en dan komt het 'aan de teugel' vanzelf. 'Aan de teugel' is voor mij dat een paard, dat van achteren naar voor wordt gereden, zijn ontspanning gaat uiten in nageeflijkheid. Dat hoeft daarom niet in de krul te zijn. Wat heel erg jammer is, is dat juryleden vaak niet letten op de manier waarop het paard 'aan de teugel' loopt. Let maar eens op: de paarden die niet in de krul lopen staan vaak helemaal achteraan op het lijstje.
!
Ik vind wel dat je (net als ik vroeger deed) druk op de teugel mag zetten.Oakland1990 schreef:Een paard dat nagevelijk is zakt vanzelf wel met zijn hoofd, dit wil ook zeggen dat hij MENTAAL ontspannen is, dat doet een paard in de krul dus niet. Je kan ook niet aan de teugel rijden zónder druk, dan loopt je paard weg van het bit.
en waarom herhaal je deze discussie steeds weer om je gelijk te halen, laat zoiets toch gewoon gaan