aan de teugel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Re: aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:27

ik vind het belangerijker dat je paard zich verzameld zijn achterhand goed gebruikt en een regelmatig tempo heeft belangerlijker dan of de nek in de krul zit, natuurlijk ziet het er wel mooier uit, maar is absoluut niet het belangerijkst Haha!

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:16

leeneliefje schreef:
ik vind het belangerijker dat je paard zich verzameld zijn achterhand goed gebruikt en een regelmatig tempo heeft belangerlijker dan of de nek in de krul zit, natuurlijk ziet het er wel mooier uit, maar is absoluut niet het belangerijkst Haha!

dit kan pas goed wanneer jij je paard, goed aan de teugel rijd. met je benen naar de hand toe rijden. niet gaan trekken enzo, dat is het niet mogelijk om je paard goed te verzamelen en op de achterhand te zetten, omdat hij dan zijn rug weg duwd. Ik heb altijd zo iets van de mensen die wel hun paard in de krul trekken, en denken dat ze het goed doen, komen zich zelf vanzelf tegen in de wat hogere klasses, zoals in de Z of hoger. Als ze dan richting verzameling moeten wil dat niet, en hebben te een probleem, en dan meoten ze toch weer op nieuw beginnen bij de basis, maar dit keer dan wel GOED!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:18

aan de teugel rijden, vandaag geleerd op mijn IJslander.

Ik moet lichte druk houden op de buitenteugel, de binnenteugel ontspannen, maar wel doorvragen naar stelling. Daarna op de rechte lijn weer rechtrichten.

Doet ze haar hoofd omhoog, dan druk iets opvoeren en gelijk weer ontspannen.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:38

Is bij elk paardje verschillend..
( ik rijd dan op een manege )
Maar als ik op 1 paard rijd moet ik met losse teugeltjes rijden, bij de andere met super veel druk..
dusja.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:21

fiekhe schreef:
Het is gewoon mooi, stoer. Volgens het boekje. Het geeft toch aanzien als je paard zoiets kan? De manier waarop maakt dan voor velen niet meer uit. Zolang hij maar op die wijze loopt. Wie zijn paard niet aan de teugel heeft lopen, loopt toch achter hoor!

Ik zelf vind het echter veel belangrijker dat het paard ontspannen is. Vervolgens vanuit de achterhand gereden wordt en dan komt het 'aan de teugel' vanzelf. 'Aan de teugel' is voor mij dat een paard, dat van achteren naar voor wordt gereden, zijn ontspanning gaat uiten in nageeflijkheid. Dat hoeft daarom niet in de krul te zijn. Wat heel erg jammer is, is dat juryleden vaak niet letten op de manier waarop het paard 'aan de teugel' loopt. Let maar eens op: de paarden die niet in de krul lopen staan vaak helemaal achteraan op het lijstje.

helemaal mee eens! Knipoog

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:29

Ik vind het aan de teugel rijden eigenlijk niet zo belangrijk.
Als het paard en de ruiter dit kunnen, dan vind ik het allemaal prima en vaak geeft het dan ook geen storend beeld.
Maar wanneer het paard hier niet klaar voor is, dan moet je hem daar niet toe dwingen. Ontspanning vind ik veel belangrijker.

Uiteraard begrijp ik dat dit in de dressuur toch een vereiste is, want daar loopt geen enkel paard met zijn neusje naar voren...

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 20:12

ok bedankt voor jullie reacties
ik vind nageefelijkheid het belangrijkste
nog???

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:13

hier is een centraal topic over..

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:17

het ziet er voor het plaatje wel mooi uit vind ik.
Ik vind het natuurlijk wel belangrijk dat het op een ontspanne manier gebeurd.

Vroeger moest ik ook wellis druk op de teugel zetten op mijn vpony
wel ontspannen, alleen gewoon eventjes een beetje de knopjes uitproberen Knipoog !
maar nu loopt ze bijna vanzalf ONTSPANNEN naar beneden.
En ik ben trots op hoe ze nu loopt.

ik vind het gewoon super belangrijk dat ze lekker ontspannen loopt,
en er zin in heeft.
Knipoog Ik vind wel dat je (net als ik vroeger deed) druk op de teugel mag zetten.
Als het maar niet gedwongen word

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:23

Een paard dat nagevelijk is zakt vanzelf wel met zijn hoofd, dit wil ook zeggen dat hij MENTAAL ontspannen is, dat doet een paard in de krul dus niet. Je kan ook niet aan de teugel rijden zónder druk, dan loopt je paard weg van het bit.

en waarom herhaal je deze discussie steeds weer om je gelijk te halen, laat zoiets toch gewoon gaan

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 20:40

Oakland1990 schreef:
Een paard dat nagevelijk is zakt vanzelf wel met zijn hoofd, dit wil ook zeggen dat hij MENTAAL ontspannen is, dat doet een paard in de krul dus niet. Je kan ook niet aan de teugel rijden zónder druk, dan loopt je paard weg van het bit.

en waarom herhaal je deze discussie steeds weer om je gelijk te halen, laat zoiets toch gewoon gaan

ja maar daarom hoef je ze niet te dwingen hé ze moeten zelf nageven!!!!!!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:56

Waar staat dat ik dwing?!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:15

Het is hier plots wel héél erg stil!

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 20:20

ik zeg toch ook ni da gij oak of een ander paardje dwingt
ik heb het over het algemeen
sorry do als da zo overkwam ma da was ni de bedoeling

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 20:21

ma do de kunt ze idd niet aan de teugel rijde zonder druk ma ge kunt dat wel doen op een vriendelijk maniet en ik zeg ni da gij da niet op een vriendelijk manier doet!