Rigide, of juist niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Re: Rigide, of juist niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:59

hoe meer je leert, hoe meer je weet dat je nog zoveel meer te leren hebt Lachen

Steeds minder mensen groeien ook op met paarden he. Ik ben eigenlijk ook 'pas' op mijn 8e begonnen en vrees dat ik nooit de ruiter en paardenmens zal worden die ik zou willen zijn, hoewel ik me goed kan redden zou ik mezelf ook niet in de categorie paardenmens plaatsen. Die worden zeldzamer en zeldzamer. Ik vind dat ook een van de meest fascinerende facetten van met paarden omgaan, je bent nooit uitgeleerd. En daarbij is zelfreflectief kunnen zijn en jezelf niet overschatten gewoon heel belangrijk. Er is nog zoveel dat ik niet weet, niet kan, beter zou moeten kunnen, beter WIL kunnen.. Zodat ik straks ook met die geschifte Jazz kan werken zoals ik nu met mijn barokke paardje kan werken Lachen .

Ik wil trouwens ook niet zeggen dat ik het altijd, overal, 100 % met het boertje eens was hoor, maar dat hoeft ook niet. Die 99 % waar ik me wel goed in kon vinden werkt ook prima Haha!. Ik zou alleen willen dat ik op jongere leeftijd bij hem terecht had kunnen komen, heb me jaren een zoekende in de woestijn gevoeld omdat ik zo graag wilde leren, écht wilde leren over paarden maar nergens de begeleiding kon vinden die ik zocht.

Nederigheid siert de mens, en maakt hem een stuk ontvankelijker voor nieuwe dingen Haha! Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik commentaar op bokt van een 16-jarige ook minder serieus neem dan commentaar van mensen die al jaren en jaren ervaring hebben met veel verschillende paarden. Maar vooral zelf blijven denken helpt Tong uitsteken

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:08

Kjoetie, ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:59

denken jullie niet dat die algemene interesse in nh een soort tegenbeweging is op het "harde" rijden van tegenwoordig? Er zijn zoveel discussies over methodes van toppers tegenwoordig (denk aan anky en coby).

Ik ben voor nh, maar ik heb dus bijv. niets met monty of emiel. Die gaan mij persoonlijk niet ver genoeg. Heel veel dingen zijn door theorie uit te leggen, andere dingen weer niet. Je moet alle stof op de juiste manier aanbieden, dan gaat het leerproces ook sneller. Je kan wel tien jaar met iemand meelopen en kijken, maar sommige dingen leer je alleen door theorie en sommige dingen alleen door onder begeleiding zelf doen en sommige door het zelf uit te zoeken.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:08

Het is zeker ook een stukje bewust over dieren nadenken wat daarin zit Ja En leren is imo altijd een combinatie van theorie en praktijk, ik had voor mijn tiende levensjaar de complete jeugd-en volwassenenbibliotheekinventaris (oeh lekker scrabblewoord Haha!) aan paardenboeken al meermaals verslonden, maar het échte werken met paarden leer je idd in de praktijk. Maar nog steeds vind ik dat je door kijken zo immens veel kan leren. Ik ben op wedstrijden steevast bij het losrijterrein te vinden, of op stal aan de bakrand als anderen les hebben. Alleen al door te kijken hoe anderen hun training opbouwen, hoe ze bepaalde dingen oplossen, maar ook hoe het niet moet Haha!, dat alles is gratis te vinden voor diegene die ervoor open staat. Een vriendin kan heel goed rijden, en hoewel ik het heel leuk vind om gezellig met haar op buitenrit te gaan als ik er op bezoek ben, vind ik het nog veel geweldiger om te kijken hoe zij rijdt. Ik ga iedere keer weer met nieuwe ideeen en wijsheden naar huis Haha! en vooral met het besef dat ik maar beter kan gaan dammen ofzo, bak er tov haar echt helemaal niks van Vork

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:21

Zal wel meevallen Kjoetie als ik jou zo hoor. Knipoog
Ieder ook zijn ding hoor, een vriendin van mij rijdt de paarden zoals ik niet kan, daarentegen kan ik lezen en schrijven met jonge paarden zoals zij niet kan.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:29

kjoetie schreef:
Het is zeker ook een stukje bewust over dieren nadenken wat daarin zit Ja En leren is imo altijd een combinatie van theorie en praktijk, ik had voor mijn tiende levensjaar de complete jeugd-en volwassenenbibliotheekinventaris (oeh lekker scrabblewoord Haha!) aan paardenboeken al meermaals verslonden, maar het échte werken met paarden leer je idd in de praktijk. Maar nog steeds vind ik dat je door kijken zo immens veel kan leren. Ik ben op wedstrijden steevast bij het losrijterrein te vinden, of op stal aan de bakrand als anderen les hebben. Alleen al door te kijken hoe anderen hun training opbouwen, hoe ze bepaalde dingen oplossen, maar ook hoe het niet moet Haha!, dat alles is gratis te vinden voor diegene die ervoor open staat. Een vriendin kan heel goed rijden, en hoewel ik het heel leuk vind om gezellig met haar op buitenrit te gaan als ik er op bezoek ben, vind ik het nog veel geweldiger om te kijken hoe zij rijdt. Ik ga iedere keer weer met nieuwe ideeen en wijsheden naar huis Haha! en vooral met het besef dat ik maar beter kan gaan dammen ofzo, bak er tov haar echt helemaal niks van Vork

helemaal mee eens. Ik heb een vriendin die Prix St George rijdt....zij helpt mij heel goed, doordat ik naar haar kan kijken en ook af en toe haar paarden mag rijden voor mijn ruitergevoel....
Maar aan de andere kant is zij vol bewondering hoe ik met mijn Jazzneuroot gewoon het bos in ga en ook nog parcoursjes spring... dat durft zij niet. Ik vind het een verrijking om allerlei mensen te kennen en er van te leren.
Maar je leert ook van je dieren. Mijn hond (waar ik ook fanatiek mee train) is een spiegel van mij....heel bijzonder soms...en heel confronterend. Paarden kunnen dat ook zijn...maar bij paarden ben ik altijd dezelfde...
Maar door onze verhuizing bijvoorbeeld was ik zo moe van alle hectiek dat ik chaggie op de bank zat (iets waar ik me bij de paarden overheen zet...en als ik me zo voel dus geen werk met ze doe). De hond is dichter bij je in huis en dat dier was helemaal gestresst. Mijn man trok de conclusie dat zij reageerde op de uitstraling die ik had. ze snapte niet waarom ik zo "ongezellig"was. En warempel...toen ik daar om kon lachen deed de hond ook weer gewoon!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:12

en ook ik zit hier te genieten van de "boeren" verhalen
geef mij maar zo een echte oude paardenman
ook ik heb heel veel geleerd van een paar van deze oudere boertjes, daar kwam geen norsigheid of geweld aan te pas,
daar heb je voest , parelli, roberts of hoe al die gasten ook heten niet voor nodig ...
kijken en logisch nadenken .... daar kom je een heel eind mee...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:09

Misschien zijn er mensen die meer willen als de gewone omgang..
Ik snap trouwens ook niet wat er tegen is om te betalen voor kennis. Ik kan er jaren over doen om allerlei oude mannetjes af te gaan voor een klein stukje kennis, of ik kan gewoon een gelikt pakket kopen van parelli, hetzelfde in een jaar doen en daarna mét die kennis verder gaan en zelf dingen gaan ondervinden (wat denk je dat parelli gedaan heeft Clown ). Ik snap die neiging tot het wiel opnieuw uitvinden niet zo.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:28

het gebeurt vaak dat iemand iets geloofd en ziet als waarheid waardoor alternatieven als niet waar en dus slecht worden geizien
dus ja, als je rechtlijnig 1 iets aanhangt , zul je rigide worden ....

kunst is open staan voor allerlei dingen, maar vooral echt open staan voor wat je paard aangeeft
en niet veroordelen op basis van je eigen overtuiging, maar puur op wat je waarneemt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 22:33

Geloof eerlijk gezegd niet dat Parelli welk wiel dan ook heeft uitgevonden Clown .
Het concept met doe-het-zelf vind ik erg afstotelijk en niet erg bijdragen aan kennis over paarden. Gelikt is het wel, als je van mooie praatjes en plaatjes houdt.

Sorry voor deze uitlating, maar als je met een touwhalster dingen moet bereiken ben je m.i. niet eerlijk bezig. Ik vind het hele akelige dingen, op keuringen mogen ze (goddank) niet.

Betalen voor kennis o.k. ik volgde ook diverse workshoops van Klaus Hempfling, en die is niet goedkoop. Maar dan moet het wel kennis zijn of in elk geval iets bijdragen. Onderwerpingsspelletjes zijn niet 'mijn ding'. Het wezen paard is iets anders dan een dier wat geen comtact meer maakt met mensen maar zijn 'kunstje' afdraait.

Open staan voor het paard en zelf leren nadenken voorkomt rigidititeit. Wat zie ik, wat gebeurt er, wat doe ik, wat is het effect, wat wil ik... etc. etc.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:42

Paardentango schreef:
Geloof eerlijk gezegd niet dat Parelli welk wiel dan ook heeft uitgevonden Clown .
Het concept met doe-het-zelf vind ik erg afstotelijk en niet erg bijdragen aan kennis over paarden. Gelikt is het wel, als je van mooie praatjes en plaatjes houdt.

Als je goed leest, staat er ook juist dat hij dat niet gedaan heeft Clown
Ik vind het doe-het-zelf juist geweldig, zo zie je maar weer dat iedereen een andere manier van leren fijn vind Knipoog
Ik hou juist niet van mooie plaatjes en praatjes, daarom heb ik juist niets met hempfling en nevzorov. Die kunnen alleen maar zweverig zijn naar mijn idee (wat voor spirituele mensen juist weer geweldig is, zo zie je maar Knipoog )

Citaat:
Open staan voor het paard en zelf leren nadenken voorkomt rigidititeit. Wat zie ik, wat gebeurt er, wat doe ik, wat is het effect, wat wil ik... etc. etc.

ben ik het helemaal mee eens. Zo veel mensen die niet eens snappen waarom ze iets doen: "mijn instructeur zegt dat het zo moet" Scheve mond

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:44

persoonlijk lees ik redelijk veel uit heel veel verschillende stromingen. als ik met mijn pony bezig ben tja dan haalt er een iets uit van voest, misschien nog wat hempflin, een beetje linda tellington, een beetje anky ofwel ik heb gewoon mijn eigen stijl. waarbij ik uitga van het feit dat ik omga met een levend wezen, een pony waarbij ik me aanpas aan haar lichaamstaal.

blindstaren ergens op heb ik een hekel aan. iets wat voest heel goed kan hoeft niet voor mij ook goed te zijn. ik zoek dus met name naar gewoon gezond verstand, respect volle omgang en wie weet moet ik dan maar de volgende nederlandse goeroe worden Clown

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 10:59

Daarmee zou je kunnen concluderen dat overal eens kijken en er uit pakken wat jou en je paard past een goed advies is.
Afhankelijk van welke discipline je rijdt of wat voor paard je hebt.
Met een Shetlander zal je geen grand-prix kunnen rijden (alleen thuis) en met een Belg zal je vrijheidsdressuur act minder spectaculair zijn.
(Deze twee voorbeeld slechts als verduidelijking)

Denk je dat paarden rigide zijn?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:31

Idd niet op een georoe af gaan of een 70 jarig boertje, maar overal wat af snoepen en de juiste combi in elkaar draaien samen met je paard.

Ik heb zelf ook niet veel met Hempfling , ben wel zijn boeken aan het lezen, maar vind dat je dan ook moet gaan leren over het sjamaan en meditatie enz, het boek wat ik nu aan het lezen ben van hem, moet je echt helemaal naar je innerlijke ik en dat is juist voor ons nuchtere hollander best moeilijk en nemen de meeste de tijd niet voor,
Voest is duidelijk , ook in het schrijven van zijn boeken.
Geen geheimzinnig gedoen wat ik bij echte Hempfling en parelli aanhangers zeg maar soms wel een beetje vind, heel veel snappen de kloe niet maar doen wel asof.
Ook vind ik dat geen van deze georoe op een voetstuk geplaatst moeten worden, denk ook niet dat dat hun doel is!!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:00

midgie schreef:
Idd niet op een georoe af gaan of een 70 jarig boertje, maar overal wat af snoepen en de juiste combi in elkaar draaien samen met je paard.

Klinkt in theorie goed, maar in de praktijk minder Scheve mond
gemiddelde mens snapt gewoon te weinig van het doel van nh om zelf dingen eruit te pikken. In het begin zal je echt wat structuur moeten hebben. Bij de meeste mensen duurt het even voordat ze snappen dat het niet om de oefeningen gaat. Dan krijg je van die "even een join-upje voor het rijden" praktijken, of "ik doe de 7 games, maar geen friendly game, want dat werkt niet bij mijn paard".

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 12:44

sanne83 schreef:
midgie schreef:

Klinkt in theorie goed, maar in de praktijk minder Scheve mond
gemiddelde mens snapt gewoon te weinig van het doel van nh om zelf dingen eruit te pikken. In het begin zal je echt wat structuur moeten hebben. Bij de meeste mensen duurt het even voordat ze snappen dat het niet om de oefeningen gaat. Dan krijg je van die "even een join-upje voor het rijden" praktijken, of "ik doe de 7 games, maar geen friendly game, want dat werkt niet bij mijn paard".

Al die engelse termen klinken erg indrukwekkend, maar waar het precies over gaat ?
Een game is toch een spelletje, dat is toch altijd vriendelijk?
Join/up heb je al gedaan toen je het paard vastklikte in de stal en het dier mee nam. Daar koos het paard er toch al voor om je te volgen?

Ik bedoel alleen maar dat ik vaak niet goed word van al die termen die geen essentie uitdrukken, hoogsten een spelletje wat iemand kan en wat iedereen gemakkelijk ook kan. Daarvoor hoef je geen paardkennis te hebben.

Even over Hempfling, met alleen het lezen van een boek kom je een stukje maar niet veel verder dan dat. Inderdaad zijn er velen die iets roepen, zoals de 'methode' van Hempfling. Voor diegenen die wel iets verder hebben gekeken dan het boek weet je dat er geen methode wordt beschreven of bedoeld wordt.
Het gaat om de eigen ontwikkeling van iemands vaardigheden. Geen commercieel programma ergens om heen waarbij je gekleurde touwen (?) of halsters kan verdienen. Niks geen prestaties maar een basis waar vanuit gewerkt kan worden in alle disciplines.
Daar staat het paard centraal, en niet zozeer de prestatie. Juist door de competitie er af te halen, wat vrouwen vaak beter kunnen dan mannen, creeer je een basis waarin je kan gaan samenwerken.
Ik weet niet niet wat Shamman en meditatie in deze context met elkaar te maken hebben.

Zo te lezen ben je met het boek "De boodschap van de paarden" bezig?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:56

mijn eerste boek was van hempfling, daarna begon ik aan voest en monty robberts. in de basis komt het voor mij allemaal op hetzelfde neer, anders kijken naar je paard, en op een voor hem begrijpelijke manier communiceren.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 13:40

Herkenbaar, mijn kinderboek, wat ik letterlijk stuk heb gelezen en gekeken, was een boek van de Spaanse Rijschool te Wenen.
Na de gewone school enzo te hebben doorlopen, kwam ik Deurne er achter dat het een sprookjesboek geweest moest zijn.

Hempfling (10 jaar later) leek ook sprookjes te vertellen.
Vandaar dat ik toen dacht, die wil ik wel eens zien, want alle lust voor paarden(mensen) was er vanaf. Plaatjes geloofd eik niet meer, want de realiteit leek zo anders.
De rest kwam erna, Roberts, Voest (volgde met hem samen een worskhop bij Hempfling) en langer daarna Parelli met een methode.
Wat is anders naar je paard kijken eigenlijk, is dat je gevoel volgen en je veel minder aantrekken van wat 'men' vindt?
Dat is vaak lastig voor mensen, als ze juist iets 'anders' willen doen denk ik. Die prikkende kritische ogen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:53

ik heb werkelijk schijt aan wat een ander vind. ik ben nu bijna 6 jaar bezig om een in dressuur termen juiste hoofd/hals houding te krijgen. ik weiger simpelweg om te gaan trekken/dwingen etc en hang er ook geen slof om.

ik volg dus met name mijn gevoel, nadat ik eerst de "normale" methodes gedaan heb die voor mij gewoon niet werkten, heb ik mijn gezonde "paarden"verstand gevonden

en ja soms kriebelt het wel eens die stomme blikken enz. maar intussen weten ze op stal wel dat ik toch mijn eigen ding doe. (sta op een stal waar meesten wedstrijden rijden )

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:53

Paardentango schreef:
Al die engelse termen klinken erg indrukwekkend, maar waar het precies over gaat ?
Een game is toch een spelletje, dat is toch altijd vriendelijk?
Join/up heb je al gedaan toen je het paard vastklikte in de stal en het dier mee nam. Daar koos het paard er toch al voor om je te volgen?

Ik bedoel alleen maar dat ik vaak niet goed word van al die termen die geen essentie uitdrukken, hoogsten een spelletje wat iemand kan en wat iedereen gemakkelijk ook kan. Daarvoor hoef je geen paardkennis te hebben.

da's dus ook het punt bij mensen die niet voor de essentie gaan, maar voor de oefening. Een oefening ergens uitpakken slaat nergens op, want dan ben je bezig met een oefening. Als je snapt wat het idee en het doel is, waarom je om dat te bereiken bepaalde oefeningen doet en hoe je die dan doet, dan pas kan je kiezen wat je wel en niet wilt doen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:59

Paardentango schreef:
Wat is anders naar je paard kijken eigenlijk, is dat je gevoel volgen en je veel minder aantrekken van wat 'men' vindt?
Dat is vaak lastig voor mensen, als ze juist iets 'anders' willen doen denk ik. Die prikkende kritische ogen.

Dat is zeker waar. Als je dingen anders gaat doen, komt het natuurlijk ook over of je het vorige afwijst, waar andere mensen dus nog wel mee bezig zijn..
Met andere dingen heb ik soms dat ik gewoon nog nooit op zo'n manier naar bepaald gedrag heb gekeken en dus ook nooit een oplossing in die richting heb gezocht. Reverse psychology vind ik bijvoorbeeld heel moeilijk, kan ik nog steeds niet zo goed zelf bedenken Bloos

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:00

Paardentango schreef:
Herkenbaar, mijn kinderboek, wat ik letterlijk stuk heb gelezen en gekeken, was een boek van de Spaanse Rijschool te Wenen.
Na de gewone school enzo te hebben doorlopen, kwam ik Deurne er achter dat het een sprookjesboek geweest moest zijn.

Hempfling (10 jaar later) leek ook sprookjes te vertellen.
Vandaar dat ik toen dacht, die wil ik wel eens zien, want alle lust voor paarden(mensen) was er vanaf. Plaatjes geloofd eik niet meer, want de realiteit leek zo anders.
De rest kwam erna, Roberts, Voest (volgde met hem samen een worskhop bij Hempfling) en langer daarna Parelli met een methode.

In mijn ogen is dat omgaan met paarden waarbij het goede contact met wederzijds respect en vertrouwen er gewoon is. Zonder dat je de vinger op op kunt leggen ... zonder dat je kunt zeggen: het komt door die game. die join up of whatever...
Dus datgene wat ik in de praktijk gezien heb bij mijn "leermeester". Dat was geen methode. dat was gewoon "hij".

Ik vergelijk het nu eens met leraren. De ene leraar...daar fietst de klas zo overheen...je kunt aan alle kanten aanwijzen waar het aan ligt... Bij de andere leraar is dezelfde klas geboeid, geïnteresseerd en hebben ze respect voor de leraar (of lerares), voelen zich zeer prettig bij deze persoon...zonder dat je exact kunt aangeven wat die persoon nu precies doet, waardoor de kinderen zo reageren.

En dan heb je nog de leraar waarbij de kinderen alles doen wat hij zegt omdat ze bang zijn voor straf als ze het niet doen...en ook dan kun je weer precies het gedrag er uit filteren wat de leraar vertoont, waardoor de kinderen zo reageren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:24

natuurlijk charisma?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:44

Ik vind meerdere stromingen juist een verrijking.
Ook al ben ik een dressuurruiter, ik gebruik ook dingen van bv Monty, of Voest... Lachen
Je moet om een goede ruiter te zijn imo verder kijken dan je neus lang is en uit je hokje kunnen stappen.
Er bestaat niet 1 gebruiksaanwijzing voor het omgaan en berijden van je paard, ik probeer het beste van alle takken mee te pikken Haha! Van vele walletjes eten zeg maar Clown

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:01

ik denk opzich dat je heel veel van de verschillende stromingen kan leren. Verschillende methodes passen nou eenmaal bij verschillende paarden.
Máár, ik denk wel dat heel veel mensen teveel binnen een stroming blijven, en daarbij roepen dat de rest niet goed of niet goedgenoeg is.
Ik denk dat, hmm, lastig om onder woorden te brengen.... dat je de omgang met paarden moet voelen. Uiteindelijk moet je in de omgang met je paard niet doen wat een boekje zegt dat je moet doen... Maar wat jij vóélt dat nodig is op dat moment voor dat paard.

Bv, als een paard zn neus tegen je aan drukt, en dat mag volgens een bepaalt boekje niet, druk je je paard weg. Maar dan vergeet je mogelijk het gevoel dat je erbij hebt. Er is imo een duidelijk verschil tussen een paard dat je omverduwt op zoek naar eten iod, of een paard dat z'n neus tegen je aan duwt uit vriendelijkheid en omdat hij wil knuffelen.

Ik vind het nogal lastig onder woorde bengen en m'n voorbeeld is misschien niet helemaal goed... Maar wat je leest in boeken, kun je niet voelen. Het voelen komt pas met ervaring, en het veel doen. Door te voelen hoe je paard reageert op dingen, en door op gevoel de houding van je paard te interpreteren. En dat kun je niet uit boekjes leren.
En daardoor ben ik bang dat veel mensen zich blindstaren op wat er in de boekjes staat, en vergeten om erbij te voelen.