Alleen goed worden door bruut geweld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1994

Re: Alleen goed worden door bruut geweld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:32

Echt met je eens, hoe zou jij het vinden? Ik wil ook dat mijn pony plezier heeft in het rijden, dan is het voor ons allebij leuker en krijgen we een hechtere band. Slaan en schoppen heeft geen zin, ja soms even een tikje maar da's wel even wat anders dan slaan schoppen en aan het bit trekken.

Probeer het gewoon te zeggen. Het is JOUW pony en jij staat er bij te kijken hoe zij hem aan het mishandelen is zo ongeveer. Het is voor je pony ook niet leuk, dus probeer er iets van te zeggen.

Succes! Ach gut

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 13:40

Heel erg bedankt voor de reacties! Ze komt er hier in ieder geval dus niet meer in Zaterdag is de NRPS-Subli-cup in Ermelo, vandaar dat ik graag van te voren wat hulp wilde... Nou, lekker is dit... Ik hoop dat ze zaterdag weer een beetje vertrouwen in me heeft...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:54

Wat sneu voor je pony dat die instructrice zo tekeer ging. Op dat moment zou ik denk ik ook perplex staan en niet weten wat te doen, achteraf is het makkelijk natuurlijk om erover na te denken maar op dat moment is het heel anders! Ach gut
Ik denk zeker niet dat om hogerop te komen in de paardensport je zo met je paard moet omgaan. Het paard zelf moet er ook plezier in hebben en er moet een goede communicatie bestaan tussen paard en ruiter. Ik denk niet dat die vrouw ver zal komen door op zo'n manier om te gaan met paarden.

Supergirl78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:10

Schandalig zeg!!
Mijn instructrice heeft ook wel eens op mijn paard gezeten. Dit deed ze omdat ik aangaf iets te voelen wat niet te zien was..
Maar zij was echt super vriendelijk voor hem.
Imo is het ook juist goed dat je instructrice weet hoe je paard voelt, maar het moet wel normaal blijven!
Idd toch heel rustig met je pony verder gaan, wil niet zeggen dat je pony nu alles mag natuurlijk Haha! .
Maar bedenk dat bijna alle problemen zijn op te lossen door ze voorwaarts te houden. Niet teveel met je handen doen, voornamelijk op je zit rijden.
Succes!!

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:06

Ik denk dat het een manier van geven en nemen is , het is respect voor je paard en je paard moet dat voor jou hebben . Daarom zal een paard nooit goed worden door geweld te gebruiken , het zou wel kunnen denk ik maar ik denk dat je het altijd aan het paard zal zien . Kijk maar eens naar Anky daar zie je soms ook nare fotos van maar dat zijn momenten dat je je paard even aan pakt . Maar als je vervolgens kijkt als die twee (anky en salinero) een kur rijden , dan straalt de vrolijkheid en het respect voor mekaar er af! Dus nee ik weet zeker dat je niet goed word door geweld te gebruiken . Het gaat om samenwerking tussen jou en je paard!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:01

Ach gut Alleen góed worden met bruut geweld?
Née!

Zelfs al zou je paard beter lopen en de wereldtop bereiken als je eerst wat geweld gebruikt, dan ben je nog altijd slechter dan de kleine kindjes die met veel plezier en geduld elke dag hun pony zijn dagelijkse beweging geven. Haha!

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:57

En sowieso een goede lesgeefster hoeft nooit een paard te rijden om goed les te kunnen geven..toch

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:40

die zou ik dus van mijn pony af hebben geslagen en ja ik meen het echt ik zou echt geslagen hebben, wat een idioot zeg Boos!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:30

chamleona schreef:
En sowieso een goede lesgeefster hoeft nooit een paard te rijden om goed les te kunnen geven..toch

In principe moeten ze het kunnen zien, maar ik snap wel goed dat iemand het handiger vindt om het eventjes zelf te voelen. Dit is alleen maar ter aanvulling van wat je als instructeur al kan zien. Lachen

FinalForster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:45

Kijk als je pony echt gaat etteren, tuurlijk kun je dan streng zijn! Maar volgens mij kun je pas 'echt' goed rijden als je alles wat je berijkt op een zachtaardige manier voor elkaar kan krijgen..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:10

ik zou echt woest worden als iemand zo met mijn paard zou omgaan! echt dan wordt ik blind van woede. daarnaast vind ik geweldig geen goede optie. tuurlijk moet je consenquent zijn, maar je moet geen dingne eisen. hij moet dingen samen met jou willen doen, tuurlijk moet je hem soms ff streng naar voren rijden, of toch ff flink prikken. maar nooit te hard in de mond! en zeker niet zo Sigaar

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:15

ik heb ook een keer zo iemand op mijn pony gehad, ze reed zelf 2 paarden in het ZZ-zwaar, dus ik dacht die kan wel rijden, die mag er wel even op, ze gaf me les maar ik kon niet zo veel met haar en zij niet met mij. Nou mijn pony is de makkelijkste als je ecth iets van hem wil, en toen zij er op zat, ging het er ook echt neit zacht aan toe. het bit ging van links naar rechts en die handen stonden helemaal strak, en mijn pony werd helemaal gek. Ik heb er toen wat van gezegt, en ik hoefte ook nooit meer terug te komen, omdat mijn pony niet goed genoeg was. Dit was een jaar geleden toen reed ik in het L1, nu rij ik in het Z1, dus zelf de mensen die hoger zijn geklasseerd kunnen het bij het verkeerde eind hebben.

Maar nu even over de stelling. Ik heb wel het idee dat de paarden steeds met minder respect worden behandeld. *je hebt natuurlijk ook mensen die het ewl geod doen!* HEt lijkt of het presteren steeds belangrijker wordt, voor iedereen, ook de mensen die nog gewoon op basis niveau rijden. Als een paard iets niet snapt of een keer zijn dag niet heeft, wordt vaak net zo lang door gereden tot dat ze het wel doen, of wordt het er 'in geslagen/ geschopt'. Soms moet je eens een stap terug zetten voor dat je er weer één voor uit kan zetten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 08:38

Ik kan er niet echt een beeld van krijgen want ik ben er niet bij geweest. Er zijn mensen die ruw rijden maar ook mensen die vinden dat een paard dat aangepakt wordt, gelijk mishandeld wordt. Dus dat is afhankelijk van het perspectief.

Ik heb vorige week voor het eerst -en laatst trouwens want ik vind het niet leuk als er iemand anders op zit- iemand anders (Grand Prix) op Wrangler laten rijden. Ik rij nl. veel te lief - en dus eigenlijk niet lief voor hem want ik ben nog te weinig consequent Bloos Hij vertrekt wel op het been maar niet altijd gelijk en ook niet altijd actief van achteruit. En ja, toen hem aan zijn verstand werd gebracht dat been ook echt voorwaarts is en wel NU, werd hij ook even boos, kwam hij omhoog en dan kreeg hij ook een flinke spoor bovenop die beenhulp. Vroegah had ik dat allemaal heel sielugh gevonden, tegenwoordig denk ik dat hij ook gewoon met 4 voeten op de grond moet blijven. Knipoog Ja, paard was over de emmer natuurlijk maar dat was niet de schuld van de amazone, dat is mijn fout omdat ik zelf te snel vind dat het goed is. En voor het L en M1 kan het zo nog wel he, maar als je verder wilt moet hij gewoon beter aan de hulpen. Gevalletje zachte heelmeesters maken stinkende wonden Knipoog

Ik weet dus niet of het verhaal van TS is dat de amazone werkelijk liep te schoppen en sleuren of dat het paard in verzet ging omdat hij voor de eerste keer in zijn leven echt aan het werk moest.

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:03

Wij hebben ook een keer zo'n instructrice gehad, wij hadden onze pony's pas net. New forester van degene waar wij het weiland mee deelden had dus ook les van haar. Pony vond het moeilijk om nageeflijk te lopen, dus ze waren veel overgangen aan het rijden etc. Nadat het na 2 maanden nog niet lukte was die instructrice het zat. Ze was erop gesprongen en 'liet die pony wel even nageeflijk lopen.' Niet dus Met flink gezaag in de mond liep die pony wel met een boogje in haar nek, maar het was absoluut niet nageeflijk. Het zag er gespannen uit. Ik wijk natuurlijk wel wat ver af van het onderwerp, maar bij ons is ze zonder pardon de deur uit gezet. Nu doet die pony het trouwens keurig met een instructrice die alles rustig aan doet.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 17:33

Urielle schreef:
Ik kan er niet echt een beeld van krijgen want ik ben er niet bij geweest. Er zijn mensen die ruw rijden maar ook mensen die vinden dat een paard dat aangepakt wordt, gelijk mishandeld wordt. Dus dat is afhankelijk van het perspectief.

Ik heb vorige week voor het eerst -en laatst trouwens want ik vind het niet leuk als er iemand anders op zit- iemand anders (Grand Prix) op Wrangler laten rijden. Ik rij nl. veel te lief - en dus eigenlijk niet lief voor hem want ik ben nog te weinig consequent Bloos Hij vertrekt wel op het been maar niet altijd gelijk en ook niet altijd actief van achteruit. En ja, toen hem aan zijn verstand werd gebracht dat been ook echt voorwaarts is en wel NU, werd hij ook even boos, kwam hij omhoog en dan kreeg hij ook een flinke spoor bovenop die beenhulp. Vroegah had ik dat allemaal heel sielugh gevonden, tegenwoordig denk ik dat hij ook gewoon met 4 voeten op de grond moet blijven. Knipoog Ja, paard was over de emmer natuurlijk maar dat was niet de schuld van de amazone, dat is mijn fout omdat ik zelf te snel vind dat het goed is. En voor het L en M1 kan het zo nog wel he, maar als je verder wilt moet hij gewoon beter aan de hulpen. Gevalletje zachte heelmeesters maken stinkende wonden Knipoog

Ik weet dus niet of het verhaal van TS is dat de amazone werkelijk liep te schoppen en sleuren of dat het paard in verzet ging omdat hij voor de eerste keer in zijn leven echt aan het werk moest.

Haha, ik snap dat het bericht een beetje penny klinkt... Maar ik weet dat je in de omgang met paarden consequent moet zijn. Ik bedoel, als mijn pony niet luistert krijgt hij ook gewoon een tik o.i.d. In dit geval was het echter zo dat de pony werd opgefokt totdat hij uit paniek omhoog kwam. Toen hij volgens haar goed liep, liep de pony met een weggedrukte rug en hoofd in de krul. En ik weet wat dat inhoudt want had er 2 jaar over gedaan om haar weer een beetje over de rug te krijgen... (pony was ingereden met de handen op de knieën bij wijze van spreken)

Gelukkig gaat het nou wel weer goed. De eerste paar dagen raakte ze helemaal in paniek bij elke kleine ophouding, maar nu gaat het wel weer Lachen

Topic is trouwens al vrij oud Schijnheilig

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:28

Intervarno schreef:
Nou, viel dat even tegen... Na een half uurtje les, bood ze aan om er even op te gaan, gewoon om te voelen hoe ze loopt. Ik heb serieus nog nooit iemand zó lomp zien doen... Trekken, schoppen, totdat mijn pony uit paniek omhoog komt. Ze klapte bijna achterover, en daar lag ze bijna op de grond (zonder cap!). Maar dat was niet alles... Het ging gewoon door, ze vond dat de pony niet luisterde, zette de pony stil, deed haar handen omlaag en trok het bit van links naar rechts door haar mond heen. De paniek was in de pony haar ogen af te lezen. Ik stond daar gewoon met tranen in mijn ogen te kijken en zij was nog steeds in de veronderstelling dat ze mij ermee hielp.

Ik weet dat ik er iets van had moeten zeggen, en ik ben ook heel boos op mezelf dat ik dat niet heb gedaan Verdrietig Ik ben niet zo'n held en daar maken mensen handig gebruik van. Boos! Ik weet ook dat het onverantwoord is om zomaar iemand zonder cap op mijn paard moet laten (ik rijd zelf áltijd met cap), maar dit heeft vrees ik ook te maken met mijn gebrek aan lef...

Reacties achteraf door anderen waren dat ik te soft was en dat het goed is dat ze een keer aangepakt werd. Naar mijn idee is er een verschil tussen consequent en lomp...

Tegenwoordig worden er ook steeds meer foto's gepubliceerd (denk aan de foto's van PP, LDR enz.) waarbij topruiters (naar mijn idee) niet bepaald eerlijk met hun paard omgaan.

Vandaar deze discussie: Is de top alleen boor je weggelegd als je een paard ziet als een soort machine zonder gevoel? Ik dacht dat paardrijden ging over wederzijds respect...

Dit is juist de reden waarom ik bijna niemand meer op mijn paard laat rijden! Ik heb het ook gehad hoor. Paardje was nog erg jong, kende niet veel, werkte ook niet erg goed mee dus wat doe je als gemiddelde ruiter ... je neemt een instructrice. Ik kan je zeggen dat het meerendeel van de mensen die komen les geven en dan eens op jouw paard stappen om 'te voelen' met veel minder respect dan jijzelf op je paard bezig zijn. Het leek er soms een beetje op als 'het is toch niet mijn paard, kan ik lekker wat harder zijn, is achteraf niet mijn probleem'. In het begin durde ik ook niet veel zeggen maar op een keer was de maat vol, ik kon tenslotte altijd de brokken achteraf terug zelf lijmen en ik was nog geen stap verder. Ik heb iemand er echt eigenhandig afgehaald met de mededeling dat dit niet de manier is waarop ik met mijn paard wil rijden.

Sindsdien laat ik enkel heel af en toe nog iemand die ik heel erg goed ken op mijn paardje rijden, want tot hiertoe heb ik enkel maar meer werk gehad met alles terug goed te krijgen dan dat ik vooruit geholpen was door iemand anders met m'n paard te laten rijden.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:17

lotjj92 schreef:
ik zou echt woest worden als iemand zo met mijn paard zou omgaan! echt dan wordt ik blind van woede. daarnaast vind ik geweldig geen goede optie. tuurlijk moet je consenquent zijn, maar je moet geen dingne eisen. hij moet dingen samen met jou willen doen, tuurlijk moet je hem soms ff streng naar voren rijden, of toch ff flink prikken. maar nooit te hard in de mond! en zeker niet zo Sigaar

ja ben ik helemaal met je eens

liesanneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:47

Ik heb er maar een woord voor: Asociaal!!! ik zou diegene wel met naam op deze site zetten voor alle andere mensen die bij deze dame lessen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:57

Goh, wat een verhaal. Ik weet niet of je dmv bruut geweld 'goed' word, maar ik weet wel dat je er niet komt met kusjes, snoepjes en lekkers. Maar ik houd me altijd dit voor: Als ik mijn paard de meest vreselijke trainingen moet laten ondergaan om aan de top te komen, dan hoef ik niet aan de top te komen. Zowiezo heb ik daar al weinig ambitie voor, ik ben meer van 'lol met je knol' Lachen

Sompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:07

Ik hoop zelf dat ik en m'n zus nooit op zo'n manier de top hopen te bereiken, en dat vele mensen daar eens verandering in brengen. Zelf ben ik er toch wel menig van overtuigd dat paarden niet als machine's getraind hoeven te worden, eer ze de top halen, er moeten vast wel paarden zijn die dit niet doen, toch?

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:23

Ik ben er niet bij geweest dus kan er niet helemaal eerlijk op antwoorden vind ik. Weet wel dat soms een wat hardere aanpak even nodig is om een paard ergens doorheen te krijgen. Dit meestal het geval als degene die er normaal op rijd dit punt niet helemaal behaald. Ik ben dus wel benieuwd hoe jou paardje aan het einde van deze rit liep en de dag erna voor jou aanvoelde?

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 17:33

opaal schreef:
Ik ben er niet bij geweest dus kan er niet helemaal eerlijk op antwoorden vind ik. Weet wel dat soms een wat hardere aanpak even nodig is om een paard ergens doorheen te krijgen. Dit meestal het geval als degene die er normaal op rijd dit punt niet helemaal behaald. Ik ben dus wel benieuwd hoe jou paardje aan het einde van deze rit liep en de dag erna voor jou aanvoelde?

De pony was erna heel kort en liep helemaal opgekropt... Ze raakte al in paniek bij de minste of geringste ophouding en probeerde omhoog te komen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:04

Nou alleen goed worden door bruut geweld is gewoon bullshit, kijk maar naar Monty Roberts e.d. dan zie je dat het ook anders kan, heel anders...

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 22:11

LiNdA1986 schreef:
Nou alleen goed worden door bruut geweld is gewoon bullshit, kijk maar naar Monty Roberts e.d. dan zie je dat het ook anders kan, heel anders...

Ja, oké! Ik doelde meer op bijvoorbeeld GP-dressuur... Knipoog

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:13

Dit komt me zo bekend voor... Ik kan zo een aantal bekende ruiters opnoemen die ook gewoon zowat zo rijden.
Denk maar aan Tommie Visser, Diewertje van Donselaar..
En dan heb je nog niet gezien hoe hun "leerlingen" het overnemen.. Dat is nog erger..

Ik houd er echt niet van als er zo gereden worden, maar qua resultaten worden ze er wel voor beloond.
Ik vind wel dat ze goed kunnen lesgeven, maar dat getrek, geshor, geschop, enz. zorgt ervoor dat er helemaal niks meer overblijft van hun..