probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magli

Re: probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 15:15

Waratje schreef:
magli schreef:
En zal het paard niet altijd zelf kiezen wat het beste is voor hem?

Nee, paarden kiezen niet automatisch dat wat het beste is voor ze, het zijn net mensen Tong uitsteken
Sommige paarden moet je heel duidelijk uitleggen waar het goed voor ze is en dan pas komen ze erachter dat dat ook comfortabeler is voor ze. Dan moet je dus door wat weerstand heen. Wat is dan erger, het paard z'n gang laten gaan in een verkeerde houding en daarmee niet lekker in zijn vel of even wat nadrukkelijker doorzetten met als resultaat een paard dat lekker in zijn lijf komt en blijft?
Helaas is dat bij manegepaarden bijna niet haalbaar Ach gut

Maar stel nu, dom voorbeeld; in de vrije natuur waar er nog wilde paarden zijn, daar gaan ze toch ook niet in galop "aan de teugel lopen".

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 15:16

Lara_Silver schreef:
Dat hangt van paard tot paard af. Neem nu als je 2 uur bezig bent met je paard te vangen in de wei neem dan maar aan: nee hij houdt niet van het rijden, hij wil liever in de wei blijven. Terwijl als je paard zich gewillig uit de wei laat halen en helemaal dribbelig wordt neem dan maar aan: ja hij heeft zin om er even uit te komen.

Over de hoofdhouding is heel subjectief, ik vraag bv van mijn pony niet dat hij aan de teugel gaat, hij is al zo vriendelijk mij te dragen dan mag hij toch wel zijn hoofd houden als hij wil. (nageeflijk is hij wel maar dan zakt zijn koppie alleen iets, de nekhouding blijft natuurlijk) Sommige ruiters denken daar anders over, die werken er expliciet aan het paard met een gebogen net en neus op de loodlijn te rijden, prima maar ik vind het grote onzin.

Ik denk wel dat er paarden zijn die graag naar buiten gaan en het rijden leuk vinden, maar wat ik wel weet (en wat ik ook terecht vind) is dat ze zelf toch liever hun eigen hoofd- en halshouding kiezen, dat is imo toch hun recht en daar heeft de ruiter niks over te zeggen.

Bedankt voor je bericht. Ben het voor een groot deel wel met je eens.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:24

magli schreef:
Maar stel nu, dom voorbeeld; in de vrije natuur waar er nog wilde paarden zijn, daar gaan ze toch ook niet in galop "aan de teugel lopen".

Dan zit er geen ruiter op die de balans van het paard verstoort, dus dan hoef je het paard niet een andere balans te leren.
En als paarden willen imponeren dan kunnen ze aardig "in de krul" lopen uit eigen vrije wil Haha!

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:45

Lieve Magali,
ik rij op een paard waar een jaar niets mee gedaan werd. ze stond de hele dag in de wei. Van mij moet ze hard werken met rijden maar ze komt naar me toe draven als ik haar roep in het land. Dit is voor mij een teken dat dit paard het wel degelijk fij vind om uit het land gehaald en bereden te worden

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:00

Dat is nou de truk want als je een paard goed ontspannen door zijn rug en netjes over vier benen hebt lopen, lopen ze praktisch aan de teugel.
Ik vind die ontspanning vind ik het belangrijkste.
Als een paard goed gereden wordt en je gaat er geen onnodige druk op uitoefenen zul je zien dat ze dat helemaal niet erg vinden.
Tuurlijk staat een paard liever in de wei, maar laten we eerlijk wezen een paard staat als het goed is 23 uur stil (liefst op de wei) en 1 uur moet ie werken, als je dat goed aanpakt vind hij dit leuk.
Wij mensen moeten ook naar school en werken maar dan veel langer.
De een vindt dat leuk de ander vindt het verschrikkelijk.

Groetjes kim

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:29

''Aan de teugel'' wil niet meteen zeggen afgebogen of met ronde hals, aan de teugel wil zeggen nageeflijk. En een paard kan perfect nageeflijk lopen ook al lopen ze niet met ronde nek. Als een paard goed nageeflijk is zie dat ze hun rug gebruiken en hun achterhand er onder brengen.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 18:54

Nog eens bedankt voor de volgende reacties. Ik vind de ontspanning ook heel belangrijk, want als het allemaal uit ontspannenheid gebeurt dan vind ik het wel weer goed. Maar dit is natuurlijk weer heel moeilijk te bereiken met manegepaarden omdat er steeds iemand anders op rijdt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:12

Idd maar bekijk dan eens manegepaarden die hele dagen met hun hoofd lopen waar ze willen, ze worden stijf, komen vaster in hun rug te zitten. Logisch als jij met gewicht in je holle rug gaat lopen zul je veel sneller belast raken. Paarden zullen door 'aan teugel te lopen', normaal mee hun rug gebruiken, achterhand onder zich plaatsen en zo hun rug een beetje meer ontlasten. Je kan ze ook ontspannen laten lopen aan teugel, met ietsje meer teugel, maar laat hem/haar gewoon jehand naar beneden volgen.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 22:30

Bedankt voor de reactie zitake. Het overtuigt me wel voor een deel, wat dus eigenlijk ook wat de bedoeling was. Lachen