Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nessah schreef:Vast niet ongelukkig, maar ik denk als ze in een kudde in een groot land stonden en daarnaast de wedstrijden reden dat ze wel gelukkiger waren
KiWiKo schreef:Nessah schreef:Vast niet ongelukkig, maar ik denk als ze in een kudde in een groot land stonden en daarnaast de wedstrijden reden dat ze wel gelukkiger waren
maar dan kan je niet in de top meelopen, dus ergens toch niet zo gelukkig
Nadya schreef:Ik heb niets tegen bovengemiddelde ruiters, hoor, maar ik heb wel wat tegen het feit dat vele sportpaarden amper 'paard' kunnen en/of mogen zijn. Aan een lijntje laten grazen, vind ik belachelijk. Is dat niet het geval en mag zo'n dier ook eens lekker tussen zijn maatjes het land op (liefst dagelijks), prima. Verder vind ik ook niet dat er toppers en floppers bestaan. Zo zwart/wit is het natuurlijk niet. Er zit gelukkig wel wat meer moois tussen de paarden.
KiWiKo schreef:Nessah schreef:Vast niet ongelukkig, maar ik denk als ze in een kudde in een groot land stonden en daarnaast de wedstrijden reden dat ze wel gelukkiger waren
maar dan kan je niet in de top meelopen, dus ergens toch niet zo gelukkig
KiWiKo schreef:Nadya schreef:Ik heb niets tegen bovengemiddelde ruiters, hoor, maar ik heb wel wat tegen het feit dat vele sportpaarden amper 'paard' kunnen en/of mogen zijn. Aan een lijntje laten grazen, vind ik belachelijk. Is dat niet het geval en mag zo'n dier ook eens lekker tussen zijn maatjes het land op (liefst dagelijks), prima. Verder vind ik ook niet dat er toppers en floppers bestaan. Zo zwart/wit is het natuurlijk niet. Er zit gelukkig wel wat meer moois tussen de paarden.
tuurlijk zit er heel veel moois tussen![]()
maar die lopen niet op de OS mee
![]()
Cayenne schreef:is dit topic toevallig nav VN?![]()
KiWiKo schreef:Ik snap dat dit voor heel, heel veel mensen niet te begrijpen is..... maar er zijn echt paarden die niks anders willen dan als eerste eindigen, en dat zijn de paarden die in welke discipline dan ook als eerste eindigen
Cayenne schreef:KiWiKo schreef:gut o gut.......... een huis tuin en keukenfokker zal ook nooit zo een paard fokken
dus JIJ Zammie zal het dier onthouden van hetgeen wat hij het liefst wil?
Daar ben ik het niet mee eens
Prisco was ook zo'n paard dat bij particulieren geboren werd, zelfs zonder afstamming![]()
en zo zijn er nog een heleboel paarden.
Pletje123 schreef:KiWiKo schreef:Ik snap dat dit voor heel, heel veel mensen niet te begrijpen is..... maar er zijn echt paarden die niks anders willen dan als eerste eindigen, en dat zijn de paarden die in welke discipline dan ook als eerste eindigen
Sorry, maar je gaat nu heel ver in het "vermenselijken" van een goed paard.
Hoe weet je nou of een paard als eerste wil eindigen?Wat een klinkklare onzin zeg..
Dat dier wil graag voor zijn ruiter werken, dat is dan heel duidelijk. Maar volgens mij heeft hij er geen benul van als hij als eerste is geeindigd. Het enige wat hij merkt, is dat als het goed gaat, zijn baas aardig is. En naar dat fijne gevoel streeft hij. Niet naar die ene beker die dan in de kast van zijn baas verdwijnt.
Sammie schreef:Maar OS is ook niet doel voor iedereen. Er zijn zat ruiters die t/m Z willen of gewoon lol met hun knol. Daarvan wordt het dier ansich echt niet ongelukkiger en de ruiter al helemaal niet.
Cars schreef:Ik heb een erg goed paard gekend...
Een heel fijn te rijden paard die met 2 hoefjes in de neus de klasses doorliep.
Had wel weidegang maar stond solitair(wel contact maar niet samen met andere paarden in wei).
Onder de dekens en strak in training...
Geweldig paard om te zien met een erg werkwillig karakter.
Paard wordt verkocht en na een tijdje is het "leuk" eraf voor de eigenaar.
Paard komt met pony in de wei...24/7 met loopstal.
Ik kwam nog regelmatig voorbij maar kende hem niet meer terug.
Vuur was eruit,hij was dik wollig en stond er zielig bij.
Hij had alles wat een paard wil en zeker nog verzorging maar dit was geen leven voor hem.
Later reed ik erlangs maar keek een andere kant op....kon het niet meer aanzien hoe hij verpieterde(en nee niet omdat hij minder mooi was maar een paard dat geen contact meer zoekt en met hoofd naar beneden staat te staren noem im verpieteren)
Dit was een paard die moest werken,die in de spotlight eiste te staan.
Het was geen paard voor soms een ritje en verder gezellig 24/7 buiten.
Ze zijn er echt....paarden die getrained willen worden die tot het uiterste willen gaan.
Ik persoonlijk ben helemaal niet (meer) van de dressuur en heb ook helemaaaal niets met de Anky's/Coby's of wat dan ook..nog erger...... ik wil niet in het hokje "natural" maar denk dat ik extremer ben dan de meesten hier op Bokt.
Neemt niet weg dat ik P&P sielughh vin
Citaat:Nou dan snap ik dus precies wat je bedoelt
Tja en om dan zo'n paard maar thuis in de wei te houden en niet te laten doen wat hij/zij echt graag wil, dan vind ik dat niet eerlijk tegenover het paard.
Net alsof je een kind dat graag leert en dokter wil worden naar het vmbo stuurt...
laetitia schreef:Nooit geweten dat paarden weten dat ze geboren zijn om tot de top te behoren...!
Ik denk dat een goed gefokt paard gelukkiger is als hij een doodnormaal paardenbestaan kan leiden en in ieder geval zijn energie kwijt kan, want daar gaat het om.
Als zo'n beest op stal opgesloten wordt en als een of andere debiel rondjes moet gaan lopen in een stapmolen dan begrijp ik dat dat beest gefrustreerd raakt en meer wilt! Om zijn energie kwijt te kunnen...!
Want die paarden worden vaak ook volgestopt met krachtvoer waardoor ze een explosie aan energie krijgen, tja dat moeten ze vervolgens wel kwijt kunnen...