je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:39

Ik heb niets tegen bovengemiddelde ruiters, hoor, maar ik heb wel wat tegen het feit dat vele sportpaarden amper 'paard' kunnen en/of mogen zijn. Aan een lijntje laten grazen, vind ik belachelijk Gestoord . Is dat niet het geval en mag zo'n dier ook eens lekker tussen zijn maatjes het land op (liefst dagelijks), prima. Verder vind ik ook niet dat er toppers en floppers bestaan. Zo zwart/wit is het natuurlijk niet. Er zit gelukkig wel wat meer moois tussen de paarden. Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:39

Nou Kiwiko, je begint een intressante discussie.

Ik vermoed dat er zat paarden zijn die het allemaal wel kunnen, maar die de pech (geluk) hebben om bij een 'gewoon' iemand te komen en dus nooit zal tonen wat hij daadwerkelijk kan.

Paarden die willen werken, zijn er. Ze gaan ervoor, ze zijn werkwillig maar dat heeft niks te maken met eerste willen worden. Ze worden groot van applause en zullen tot het eind doorgaan. Zulke paarden komen vaak automatisch bij de betere ruiters terecht die mee verder willen gaan.

Moeten zulke paarden daar blij mee zijn. Paarden accepteren veel sneller iets, als ze geen gras krijgen dan is het ook goed. Is een paard gelukkig dan? Dat kun je niet beoordelen, want wat is gelukkig. Het ene paard wilt na een uurtje wei al naar binnen, de ander moet je vangen met een longeertouw. Het verschilt per paard en ik vind het belangrijker dat een paard goed wordt behandeld.

Dus als het paard de wei niet op zou mogen, wat ik al zeer jammer vind dan hoop ik wel dat het diertje veelvuldig beweging krijgt, hetzij aan de hand of in de molen. Dus niet 23u hok en 1 uur hardwerken, maar dat laatste zal ook zeker niet bij Anky/Coby gebeuren, dat weet ik zeker. Daar krijgen ze voldoende beweging, alleen ze komen weinig tot niet op de wei.
Qua rijstijl is het een stuk moeilijker, want we zijn allemaal mensen dus we doen allemaal dingen fout. Zolang we willen en kunnen leren dat het anders moet/kan is het toch goed.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 18:40

Nessah schreef:
Vast niet ongelukkig, maar ik denk als ze in een kudde in een groot land stonden en daarnaast de wedstrijden reden dat ze wel gelukkiger waren

maar dan kan je niet in de top meelopen, dus ergens toch niet zo gelukkig

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:41

KiWiKo schreef:
Nessah schreef:
Vast niet ongelukkig, maar ik denk als ze in een kudde in een groot land stonden en daarnaast de wedstrijden reden dat ze wel gelukkiger waren

Wie de eigenaar of het paard?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 18:42

Nadya schreef:
Ik heb niets tegen bovengemiddelde ruiters, hoor, maar ik heb wel wat tegen het feit dat vele sportpaarden amper 'paard' kunnen en/of mogen zijn. Aan een lijntje laten grazen, vind ik belachelijk Gestoord . Is dat niet het geval en mag zo'n dier ook eens lekker tussen zijn maatjes het land op (liefst dagelijks), prima. Verder vind ik ook niet dat er toppers en floppers bestaan. Zo zwart/wit is het natuurlijk niet. Er zit gelukkig wel wat meer moois tussen de paarden. Lachen

tuurlijk zit er heel veel moois tussen Lachen Lachen maar die lopen niet op de OS mee Lachen Lachen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:42

KiWiKo schreef:
Nessah schreef:

Waarom zou dat elkaar uitsluiten?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:43

Maar OS is ook niet doel voor iedereen. Er zijn zat ruiters die t/m Z willen of gewoon lol met hun knol. Daarvan wordt het dier ansich echt niet ongelukkiger en de ruiter al helemaal niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:44

KiWiKo schreef:
Nadya schreef:

tuurlijk zit er heel veel moois tussen Lachen Lachen maar die lopen niet op de OS mee Lachen Lachen

Dat ligt dan vaak ook aan de ruiter, en wie zijn wij om te oordelen of een dier dat niet aan kan? We halen het er per slot van rekening zelf niet uit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 18:44

Cayenne schreef:
is dit topic toevallig nav VN? Haha!

YEP
Lachen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:48

KiWiKo schreef:
Ik snap dat dit voor heel, heel veel mensen niet te begrijpen is..... maar er zijn echt paarden die niks anders willen dan als eerste eindigen, en dat zijn de paarden die in welke discipline dan ook als eerste eindigen

Sorry, maar je gaat nu heel ver in het "vermenselijken" van een goed paard.

Hoe weet je nou of een paard als eerste wil eindigen? Verward Wat een klinkklare onzin zeg..

Dat dier wil graag voor zijn ruiter werken, dat is dan heel duidelijk. Maar volgens mij heeft hij er geen benul van als hij als eerste is geeindigd. Het enige wat hij merkt, is dat als het goed gaat, zijn baas aardig is. En naar dat fijne gevoel streeft hij. Niet naar die ene beker die dan in de kast van zijn baas verdwijnt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:49

Cayenne schreef:
KiWiKo schreef:
gut o gut.......... een huis tuin en keukenfokker zal ook nooit zo een paard fokken Lachen

dus JIJ Zammie zal het dier onthouden van hetgeen wat hij het liefst wil?

Daar ben ik het niet mee eens Bloos
Prisco was ook zo'n paard dat bij particulieren geboren werd, zelfs zonder afstamming Haha!
en zo zijn er nog een heleboel paarden.

Hier ben ik het ook niet mee eens.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 18:50

Pletje123 schreef:
KiWiKo schreef:
Ik snap dat dit voor heel, heel veel mensen niet te begrijpen is..... maar er zijn echt paarden die niks anders willen dan als eerste eindigen, en dat zijn de paarden die in welke discipline dan ook als eerste eindigen

Sorry, maar je gaat nu heel ver in het "vermenselijken" van een goed paard.

Hoe weet je nou of een paard als eerste wil eindigen? Verward Wat een klinkklare onzin zeg..

Dat dier wil graag voor zijn ruiter werken, dat is dan heel duidelijk. Maar volgens mij heeft hij er geen benul van als hij als eerste is geeindigd. Het enige wat hij merkt, is dat als het goed gaat, zijn baas aardig is. En naar dat fijne gevoel streeft hij. Niet naar die ene beker die dan in de kast van zijn baas verdwijnt.

ojee Lachen wel eens op een keuring geweest, bij een prijsuitreiking? ga maar eens kijken.

Ik was vorige week op de keuring van de WPN Tuigpaarden, en daar zag je ze groeien op het moment dat ze het moesten doen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:52

@Kiwiko: dat is omdat ze dat als fijn ervaren. al die aandacht. Niet omdat ze die eerste prijs willen winnen. Je gaat te ver in je denken. Te ver naar de logica van de mens.

Even terzijde: mijn eigen merrie mocht naar de NMK, en ja ook zij werd heftiger tijdens de ereronde.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 18:53

Sammie schreef:
Maar OS is ook niet doel voor iedereen. Er zijn zat ruiters die t/m Z willen of gewoon lol met hun knol. Daarvan wordt het dier ansich echt niet ongelukkiger en de ruiter al helemaal niet.

dan heb je de vraag niet goed begrepen, het gaat in dit geval niet om de ruiter Lachen

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:56

Hmmm, interessant onderwerp. Ik heb zo'n paard dat niet gelukkig wordt van in de wei staan.

Ik heb haar gekocht op 3-jarige leeftijd en die is altijd al enorm wedstrijdgericht geweest. Ze liep op wedstrijden beter dan thuis. Hoe meer mensen rond de bak, hoe beter dat ze liep. Als 4-jarige heb ik haar op wedstrijden uitgebracht. 5 winstpunten in 2 proefjes was geen uitzondering. Thuis liep ze graag de kantjes ervan af, maar op wedstrijden was ze er altijd voor 200%, ze wilde altijd beter zijn dan de rest.
Als we naar les gingen dan ging ze bij de afslag naar de stal waar ik les had al staan trappelen in de trailer. Op weg naar huis deed ze dat nooit. Ze heeft het altijd gehad. Dus niet een kwestie van gewenning. Vanaf de eerste wedstrijd.

Helaas heeft dit paard een ernstig ongeluk gehad waardoor deze niet meer geschikt is voor de wedstrijdsport. Ze loopt nu al 7 jaar geen wedstrijden meer, wordt alleen nog recreatief/lichte dressuur mee gereden. Maar dat paard was veel gelukkiger geweest als ze in de wedstrijdsport uitgebracht had kunnen worden.

Als haar veulen net zo'n karakter heeft als zijn moeder en hij mocht het allemaal in zich hebben, dan zal ik niet degene zijn die mijn paard het leven ontneemt dat die graag wil hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 18:58

die bedoel ik, ik heb er ook een paar zo gereden.... waren er niet veel........ maar hemellief thuis trutten en in de baan gaan

het paard in mijn avatar, was er zo een............ wilde moest.... gingen de knotten in dan veranderde het dier compleet! en alles waar ik de hele maand over aan het discusseren was met hem was in de ring weg. Echt het dier ging voor de top. Hij zou ook internationaal gaan springen (voor dat ik hem ging rijden) maar toen kreeg hij een ongeluk in de veewagen........ waardoor hij niet meer voor de sport geschikt was.

had hij het moeilijker mee dan zijn eigenaren
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 29-09-07 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:01

Ik heb een erg goed paard gekend...
Een heel fijn te rijden paard die met 2 hoefjes in de neus de klasses doorliep.
Had wel weidegang maar stond solitair(wel contact maar niet samen met andere paarden in wei).
Onder de dekens en strak in training...
Geweldig paard om te zien met een erg werkwillig karakter.

Paard wordt verkocht en na een tijdje is het "leuk" eraf voor de eigenaar.
Paard komt met pony in de wei...24/7 met loopstal.
Ik kwam nog regelmatig voorbij maar kende hem niet meer terug.
Vuur was eruit,hij was dik wollig en stond er zielig bij.
Hij had alles wat een paard wil en zeker nog verzorging maar dit was geen leven voor hem.
Later reed ik erlangs maar keek een andere kant op....kon het niet meer aanzien hoe hij verpieterde(en nee niet omdat hij minder mooi was maar een paard dat geen contact meer zoekt en met hoofd naar beneden staat te staren noem im verpieteren)

Dit was een paard die moest werken,die in de spotlight eiste te staan.
Het was geen paard voor soms een ritje en verder gezellig 24/7 buiten.

Ze zijn er echt....paarden die getrained willen worden die tot het uiterste willen gaan.

Ik persoonlijk ben helemaal niet (meer) van de dressuur en heb ook helemaaaal niets met de Anky's/Coby's of wat dan ook..nog erger...... ik wil niet in het hokje "natural" maar denk dat ik extremer ben dan de meesten hier op Bokt.
Neemt niet weg dat ik P&P sielughh vin Haha!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:01

Nooit geweten dat paarden weten dat ze geboren zijn om tot de top te behoren...!

Ik denk dat een goed gefokt paard gelukkiger is als hij een doodnormaal paardenbestaan kan leiden en in ieder geval zijn energie kwijt kan, want daar gaat het om.

Als zo'n beest op stal opgesloten wordt en als een of andere debiel rondjes moet gaan lopen in een stapmolen dan begrijp ik dat dat beest gefrustreerd raakt en meer wilt! Om zijn energie kwijt te kunnen...!
Want die paarden worden vaak ook volgestopt met krachtvoer waardoor ze een explosie aan energie krijgen, tja dat moeten ze vervolgens wel kwijt kunnen...

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:03

HAHAA ik moest zo lachen toen ik het las Vork

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:05

Nou dan snap ik dus precies wat je bedoelt Knipoog

Tja en om dan zo'n paard maar thuis in de wei te houden en niet te laten doen wat hij/zij echt graag wil, dan vind ik dat niet eerlijk tegenover het paard.
Net alsof je een kind dat graag leert en dokter wil worden naar het vmbo stuurt...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 19:07

Cars schreef:
Ik heb een erg goed paard gekend...
Een heel fijn te rijden paard die met 2 hoefjes in de neus de klasses doorliep.
Had wel weidegang maar stond solitair(wel contact maar niet samen met andere paarden in wei).
Onder de dekens en strak in training...
Geweldig paard om te zien met een erg werkwillig karakter.

Paard wordt verkocht en na een tijdje is het "leuk" eraf voor de eigenaar.
Paard komt met pony in de wei...24/7 met loopstal.
Ik kwam nog regelmatig voorbij maar kende hem niet meer terug.
Vuur was eruit,hij was dik wollig en stond er zielig bij.
Hij had alles wat een paard wil en zeker nog verzorging maar dit was geen leven voor hem.
Later reed ik erlangs maar keek een andere kant op....kon het niet meer aanzien hoe hij verpieterde(en nee niet omdat hij minder mooi was maar een paard dat geen contact meer zoekt en met hoofd naar beneden staat te staren noem im verpieteren)

Dit was een paard die moest werken,die in de spotlight eiste te staan.
Het was geen paard voor soms een ritje en verder gezellig 24/7 buiten.

Ze zijn er echt....paarden die getrained willen worden die tot het uiterste willen gaan.

Ik persoonlijk ben helemaal niet (meer) van de dressuur en heb ook helemaaaal niets met de Anky's/Coby's of wat dan ook..nog erger...... ik wil niet in het hokje "natural" maar denk dat ik extremer ben dan de meesten hier op Bokt.
Neemt niet weg dat ik P&P sielughh vin Haha!

en dat bedoel ik dus Lachen ik zou ook liever zien dat de toppers gewoon op het land komen, al is het maar een uurtje bij wijze van........ik ben het ook niet altijd eens met hoe de trainingsmethodes zijn.

Citaat:
Nou dan snap ik dus precies wat je bedoelt

Tja en om dan zo'n paard maar thuis in de wei te houden en niet te laten doen wat hij/zij echt graag wil, dan vind ik dat niet eerlijk tegenover het paard.
Net alsof je een kind dat graag leert en dokter wil worden naar het vmbo stuurt...

juistem

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:09

Ik denk dat er geen een fokker van dit soort paarden zijn paard er van zal willen weerhouden te presteren in de topsport. Maar het is wel een feit dat veel paarden die in de topsport meedraaien geen erg "paardaangepast" leven wordt geboden. En dat kan vind ik inderdaad een goede reden zijn om een goed paard liever aan een recreatieruiter te verkopen dan aan een topsporter. Ja

Ik begrijp alleen niet waarom zo vele mensen denken dat het niet samen gaat? Waarom zou je een paard dat graag wil presteren niet op topniveau kunnen voorbrengen én het een paardenleven met licht, lucht, gras, beweging en soortgenoten kunnen bieden? Koe

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 19:11

gaat ook veel samen hoor Lachen Lachen en het gebeurt steeds meer Lachen

ik kom op veel stallen, en er zijn er nog maar heel weinig waar de paarden niet buiten komen.......... heel weinig ik denk maar een stuk of 2.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:12

Maar Cars; er is toch nog een middenweg tussen presteren in de topsport of 24/7 op het land staan met af en toe een buitenritje? Ik vind het zo jammer dat mensen hier altijd zo in uitersten denken. Prima als een paard zo graag wil presteren, hard wil werken. Maar niemand maakt mij wijs dat zo'n paard niet ook graag even dagelijks wil grazen op het land samen met andere paarden.

Ik heb zelf helemaal geen sportpaard, hoor (wil ik ook helemaal niet Knipoog ). Maar ik heb er wel eentje die het hele jaar door buiten staat, maar hij is ook dol op veel aandacht en werken. Hij is erg leergierig, vind het altijd weer leuk om nieuwe dingen te leren en te doen. Maar ik merk ook dat hij heel erg geniet van het 'paard' zijn, buiten in zijn kudde. Ik zou hem dat nooit af willen nemen. De keren dat 'ie op stal stond was hij echt niet gelukkig.... Ik ben blij dat ik hem zo kan houden. Wij hebben ook sportpaarden daar op stal staan. 's Zomers staan ze een paar uur per dag buiten. Ze worden dagelijks getraind en presteren goed. Maar ik zie ze ook op het land spelen en grazen en dat is echt een gaaf gezicht. Je gunt die paarden dat dubbel en dwars, omdat ze juist zo hard werken......

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:13

laetitia schreef:
Nooit geweten dat paarden weten dat ze geboren zijn om tot de top te behoren...!

Ik denk dat een goed gefokt paard gelukkiger is als hij een doodnormaal paardenbestaan kan leiden en in ieder geval zijn energie kwijt kan, want daar gaat het om.

Als zo'n beest op stal opgesloten wordt en als een of andere debiel rondjes moet gaan lopen in een stapmolen dan begrijp ik dat dat beest gefrustreerd raakt en meer wilt! Om zijn energie kwijt te kunnen...!
Want die paarden worden vaak ook volgestopt met krachtvoer waardoor ze een explosie aan energie krijgen, tja dat moeten ze vervolgens wel kwijt kunnen...

Tja, maar dat kreeg die van mij niet. Die stond ook in het land, samen met andere paarden, kreeg normaal krachtvoer, maar presteren wilde ze. Die bleef met liefde 's ochtends op stal als ik kwam om te vlechten ipv druk staan te doen omdat de rest op het land stond en zij niet. Want dan mocht ze op concours en er was niets waar je dat paard blijer mee maakte dan op wedstrijd gaan.

Volgens mij moet je zo'n paard gehad hebben of hebben gekend om het te kunnen begrijpen dat er echt paarden zijn die wedstrijden rijden leuker vinden dan in de wei te staan.