wat verwachten van een 5 jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loowis

Re: wat verwachten van een 5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 00:53

nasje schreef:
Hoi,
Ik vind dat je goed naar je paard moet luisteren, biedt hij dit aan kan je het zeker wel eens een keer proberen, maar de basis is en blijft het belangrijkste!! vaak zeggen ze dat als je paard 3 is, rij je 3 dagen in de week, is hij/zij 4, 4 dagen in de week, en 5, 5 dagen in de week. Maar vind wel als je paard meer aan biedt dat je dat gewoon kan proberen.
gr.

en als ze 10 zijn 10 dagen in de week Clown
ik vind dat het verschilt per paard. Sommige kunnen meer aan zolang je het maar rustig aan doet. Maar dat geld op elke leeftijd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:21

midgie schreef:
Vind ook dat een 6 jarige bij lange na niet in het Z2 thuis hoort, maar ieder zijn ding, maar vraag me af hoe dit paard over 2/3 jaar er geestelijk aan toe is?

Prima hoor, over 2/3 jaar loopt deze jongen gewoon netjes fris en fruitig in de lichte tour. Zoals ik al zei, hij kan het werk met gemak aan en daar zit nou net de clou. Hij heeft geen urenlange training nodig waarbij hij vooruit geschopt wordt. Hij heeft het niet nodig om elke week weer op wedstrijden te lopen om met een beetje geluk een winstpuntje te halen. De arbeid die hij hiervoor moet verrichten is minimaal in vergelijking met menig paard op lager of zelfs recreactief niveau.
Kortom, kijk wat het paard aankan en aanbiedt.
Een paard in de kleuterklas houden terwijl hij veel meer aanbiedt is ook onwenselijk.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:45

LDRD schreef:
midgie schreef:
Vind ook dat een 6 jarige bij lange na niet in het Z2 thuis hoort, maar ieder zijn ding, maar vraag me af hoe dit paard over 2/3 jaar er geestelijk aan toe is?

Prima hoor, over 2/3 jaar loopt deze jongen gewoon netjes fris en fruitig in de lichte tour. Zoals ik al zei, hij kan het werk met gemak aan en daar zit nou net de clou. Hij heeft geen urenlange training nodig waarbij hij vooruit geschopt wordt. Hij heeft het niet nodig om elke week weer op wedstrijden te lopen om met een beetje geluk een winstpuntje te halen. De arbeid die hij hiervoor moet verrichten is minimaal in vergelijking met menig paard op lager of zelfs recreactief niveau.
Kortom, kijk wat het paard aankan en aanbiedt.
Een paard in de kleuterklas houden terwijl hij veel meer aanbiedt is ook onwenselijk.

Jonge kinderen laten we ook rustig een jaartje overslaan om het kind zo meer te motiveren en omdat het kind het gewoon aankan. Als ze dan een keer blijven zitten is het ook niet erg en ze kunnen rustig aan doen. Met paarden is dit net zo, als ze het aanbieden kan je het ook vragen maar je moet bij jonge dieren niet over de grens heengaan. En als een paard in de Z2 op jonge leeftijd een keer een jaartje vastzit of minder gaat (maakt niet uit met wat voor een reden) is dat ook niet erg

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:59

@ LORD, Is dit paard nog in jou bezit over 3 jaar??

Persoonlijk vind ik ze gewoon te jong, al is het dan wel dat ze voor dat moment geestlijk er aan toe zijn, is er ook nog een lichamelijk jong zijn.

En is het werkelijk zo dat een paard wat Z2 loopt een jaartje terug naar de basis mag??
Vaak is dat niet het geval, zeker als hij bij de verkeerder ruiter terecht gaat komen die dus geen respect heeft voor zo`n dier.
Je hebt ook hoog begaafde kinderen, maar zijn die vaak gelukkig??

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:10

midgie schreef:
@ LORD, Is dit paard nog in jou bezit over 3 jaar??

Persoonlijk vind ik ze gewoon te jong, al is het dan wel dat ze voor dat moment geestlijk er aan toe zijn, is er ook nog een lichamelijk jong zijn.

En is het werkelijk zo dat een paard wat Z2 loopt een jaartje terug naar de basis mag??
Vaak is dat niet het geval, zeker als hij bij de verkeerder ruiter terecht gaat komen die dus geen respect heeft voor zo`n dier.
Je hebt ook hoog begaafde kinderen, maar zijn die vaak gelukkig??

En waarom zou dat paard over 3 jaar niet in mijn bezit zijn? Verward

Ook fysiek wordt dit paard minder belast dan menig ander paard hoor, dat bedoel ik uit te leggen maar komt kennelijk niet goed over.

Hoogbegaafde kinderen worden zeker niet gelukkig van een jaartje doubleren hoor.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:29

Vaak worden paarden die hoog lopen weer verkocht en dan kun jij er heel respectvol mee om gegaan zijn, maar hoe gaat het dan bedoel ik te zeggen als zo`n paard bij iemand komt die dat niet doet en hij perse moet presteren, daarom mijn vraag of hij bij jou blijft, jij geeft hem zijn rust als dat nodig is, maar vaak word dat over het hoofd gezien en dan krijg je paarden die niet meer gelukkig zijn, want hij kan het.
Dus bedoelde het niet aanvallend naar jou toe Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:49

Hij krijgt nu ook zijn rust, voorlopig blijft hij in het Z2, dat is nu ook mogelijk omdat we daar doodeenvoudig veel meer winstpunten kunnen hebben (en dus niet door hoeven).
Het 'vervelende' is namelijk dat in alle andere klassen hij wel zo nu en dan wat wedstrijdervaring moet opdoen (met een gemiddelde van hooguit 1x per maand) en dermate grossiert in winstpunten dat hij in no time door moést.
Of hij bij mij blijft kan ik niet garanderen, maar ik heb geen intentie om hem te verkopen, maar er zijn wel al rare bedragen voor geboden.

Blijft overeind dat ik vind dat het geheel afhankelijk is van de capaciteiten en de wil van het paard zelf hoe hard je kan gaan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:26

LDRD schreef:

Nee, dan gaat hij zich vervelen en andere dingen verzinnen. Lachen

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:24

LDRD schreef:
Blijft overeind dat ik vind dat het geheel afhankelijk is van de capaciteiten en de wil van het paard zelf hoe hard je kan gaan.

Ja
Natuurlijk moet je, je paard ook in bepaalde mate beschermen (sommige willen wel héél graag).
Maar verder ben ik het met de bovenstaande quote eens.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:52

Dat de meningen erover verdeelt zijn is duidelijk. Als jij het goed vindt is dat prima. Het is jouw paard. Maar ga je niet verdedigen. Ik vindt het te jong. Jij niet. Geen probleem toch?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:12

KarinvdM schreef:
LDRD schreef:

Nee, dan gaat hij zich vervelen en andere dingen verzinnen. Lachen

Haha! Daar hebben we ervaring mee ja Tong uitsteken .

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:29

Zo ken ik er ook wel een paar.... Het is aan de ruiter om het paard afwisseling te geven. 5 dagen in de week hetzelfde rondje doen wordt ik ook opstandig van.

Gaan we nu weer ON-topic?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:34

Hoezo? Wie zegt dat LDRD iedere dag dezelfde rondjes en de zelfde oefeningen rijdt?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:43

Denk dat we behoorlijk on topic zijn, want het gaat om de vraag wat je wel en wat je niet met een jong paard kan doen.
Ik stel dus dat dat zeer afhankelijk is van wat het dier aanbiedt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:43

KarinvdM schreef:
Hoezo? Wie zegt dat LDRD iedere dag dezelfde rondjes en de zelfde oefeningen rijdt?

Ik iig niet.... Zeg nergens dat HIJ/ZIJ elke dag hetzelfde rondje rijdt. Dat maak je er nu zelf van. Ik zei dat ik me kán voorstellen dat een paard dáárvan vervelend wordt. Lezen is moeilijk en we zouden weer on topic....

Trouwens niemand hoeft zich hier te verdedigen. Ik heb al in een eerdere post gezegd dat ieder dat voor zichzelf moet weten. Maar als je dan besluit er toch over door te gaan, dan kan je verwachten dat iemand daarop inhaakt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:44

LDRD schreef:
Denk dat we behoorlijk on topic zijn, want het gaat om de vraag wat je wel en wat je niet met een jong paard kan doen.
Ik stel dus dat dat zeer afhankelijk is van wat het dier aanbiedt.

Nou prima dus Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:49

WinBinChes schreef:
Lezen is moeilijk en we zouden weer on topic....

Waren we niet meer ontopic dan? Niks van gemerkt.

sandravanr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:35

ik denk ook dat het per paard verschillend is en dat is bij mensen net zo ik vind het belangrijk dat je ook samen plezier hebt .

groetjes.