Stelling: Later inrijden = sterker paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Re: Stelling: Later inrijden = sterker paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:23

chanouk schreef:
de reden dat een ijslander later ingereden worden komt omdat het een koudbloed is.

ehum...dat is niet de reden. De reden waarom IJslanders later ingereden worden is, omdat ze later volgroeid zijn. De botten zijn later ontwikkelt dan bij een ander paard, waardoor IJslanders later ingereden worden.

Bovendien is het zo, hoe langer je wacht met inrijden, hoe langer je plezier hebt van je paard!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:25

_Skess_ schreef:
chanouk schreef:
de reden dat een ijslander later ingereden worden komt omdat het een koudbloed is.

ehum...dat is niet de reden. De reden waarom IJslanders later ingereden worden is, omdat ze later volgroeid zijn. De botten zijn later ontwikkelt dan bij een ander paard, waardoor IJslanders later ingereden worden.

Bovendien is het zo, hoe langer je wacht met inrijden, hoe langer je plezier hebt van je paard!

In de tijd dat ik een ijslander had, werd er op de faculteit in Utrecht trouwens wel aangenomen dat ijslanders later wisselden dan andere paarden.
Is dat ook zo?

Dan kan het ook best zijn dat de rest later volgroeid is.

Voor de handel is het zelfs zo, dat als je een pony pas op vijf of zesjarige leeftijd inrijdt, dat slechter is voor de verkoop. De pony is te oud om weinig te kunnen, of ze verdenken je ervan dat er wat aan mankeert.
De wereld op zijn kop, maar goed.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:11

randalinpony schreef:
Voor de handel is het zelfs zo, dat als je een pony pas op vijf of zesjarige leeftijd inrijdt, dat slechter is voor de verkoop. De pony is te oud om weinig te kunnen, of ze verdenken je ervan dat er wat aan mankeert.
De wereld op zijn kop, maar goed.

Dat is dan jammer voor die sukkels die zo denken, maar mijn vijfjarige Welsh-Cob is nog maar net ingereden.
Het is inderdaad wel waar wat je zegt, maar met dergelijke sukkels wil ik niet eens zaken doen. De Welsh is te koop, maar potentiele kopers zullen heel wat meer in hun mars moeten hebben voordat ze ook maar mogen komen kijken, laat staan kopen. Hij staat niks in de weg, dus IK bepaal wie hem MAG kopen Extreme duivel (en ja, dat is een luxe-positie, dat weet ik)

lottevanoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:16

Als je met 3 begint denk ik niet dat het beter is als je met 4 begint, ik denk niet dat hij dan sterken word

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:18

lottevanoost schreef:
Als je met 3 begint denk ik niet dat het beter is als je met 4 begint, ik denk niet dat hij dan sterken word

Sorry, ik snap niet precies wat je bedoeld.. ?? Bloos

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:24

Goofy44 schreef:
We willen vaak vroeg weten wat een paard in huis heeft. Daarom worden paarden over het algemeen (te) vroeg ingereden. Tegenwoordig zie je dat uit de kluiten gewassen warmbloed paarden met 2-3 jaar al goed aan het werk gezet worden.

Belangrijk probleem is ook dat bepaalde stamboeken bij de 3-jarigenkeuringen de paarden onder het zadel getoond willen zien. Dat veroorzaakt dus dat paarden met 3 ingereden MOETEN worden, of ze er nou klaar voor zijn of niet. Dan zou je er nog voor kunnen kiezen om het paard alleen beperkt in te rijden en na de keuring weer in de wei te gooien, maar dat zal in de praktijk gewoon niet gebeuren, want mensen hebben daar het geduld niet voor en zeker ook de discipline niet.
En zolang de fokkers/eigenaren van jonge paarden zich niet hard maken tegen de praktijk van 3-jarigen onder het zadel tonen, zal er hierin niets veranderen. Arme paarden Ach gut

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:21

Lucky is ook naar de provinciale keuring geweest in Assendelft en hoefde daar niet onder het zadel getoond te worden (hij was toen net drie Haha! Haha!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:36

ik vind dat je naar een paard moet kijken wanneer hij er klaar voor is.ook zie je idd bij de keuringen dat 3 jarige onder het zadel gereden worden. of dat kwpn-er als 2,5 zijn al moeten vrijspringen op keuringen. zo komen de verkeerde indrukken maar sommige paarden zijn er ook gewoon al klaar voor en er zit ook duidelijk verchil in tuen een ontspanne bosritje met wat stappen en draven en een uur priveles in een zware bak.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:50

ikke20 schreef:
ik vind dat je naar een paard moet kijken wanneer hij er klaar voor is.ook zie je idd bij de keuringen dat 3 jarige onder het zadel gereden worden. of dat kwpn-er als 2,5 zijn al moeten vrijspringen op keuringen. zo komen de verkeerde indrukken maar sommige paarden zijn er ook gewoon al klaar voor en er zit ook duidelijk verchil in tuen een ontspanne bosritje met wat stappen en draven en een uur priveles in een zware bak.

Vrij irrelevant wat jij "vind", daar sluiten epifisairschijven niet sneller door. Het maakt niet uit wat voor indruk een bepaald paard maakt, dit zijn vaststaande biologische gegevens. Zelfs op jouw "ontspannen bosritje" moet een drie (of vier-, of vijf-) jarige heel wat belasting op een onvolgroeide rug torsen (en nee daar maakt het ras niets uit). En inderdaad, sommige individuen verdragen dat, maar dat is ondanks, niet dankzij vroeg inrijden. Een risico dat ik liever niet loop.

anytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 00:28

Kijk gewoon naar het paard, je kan niet van een ras aflezen hoe en wanneer je een paard zadelmak moet maken. Elk paard is een individu,

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 07:37

Kuggur schreef:
ikke20 schreef:

Vrij irrelevant wat jij "vind", daar sluiten epifisairschijven niet sneller door. Het maakt niet uit wat voor indruk een bepaald paard maakt, dit zijn vaststaande biologische gegevens. Zelfs op jouw "ontspannen bosritje" moet een drie (of vier-, of vijf-) jarige heel wat belasting op een onvolgroeide rug torsen (en nee daar maakt het ras niets uit). En inderdaad, sommige individuen verdragen dat, maar dat is ondanks, niet dankzij vroeg inrijden. Een risico dat ik liever niet loop.

Je kunt er met correcte training voor zorgen dat het paard veel minder moeite heeft om dat gewicht te torsen. Probleem is dat maar heel weinig mensen weten hoe die training correct op te bouwen.
Je kunt met die training al op twee-jarige leeftijd beginnen; tegen de tijd dat je paard dan 3 - 4 is, heb je een stabiel paard wat zeker is van zijn lijf en z'n gangen en die weinig problemen zal hebben met een ruiter op z'n rug. Voorwaarde is wel dat die ruiter het paard niet onnodig in de weg gaat zitten.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 07:46

Nee ikke, dat paard heeft geen problemen of moeite de ruiter te dragen dan. Dat betekent echter niet dat het goed is en dat het op lange termijn niet schadelijker is dan wanneer op bijvoorbeeld 4jarige leeftijd was begonnen met die training en met 5/6 jaar een paard had gehad dat geen moeite had met het dagen van een ruiter.

lovelucky schreef:
Dat is ook weer niet altijd het geval. (comerciele belangen)

Je kan een paard inrijden als hij er klaar voor is, zowel lichamelijk als geestelijk. Bij het ene paard is dat 3,5 bij het andere paard is dat 5 of soms pas 6 jaar....

Denk ik

Niet altijd commerciele belangen.. ook onweten of gewoon ongeduld.

En wat jij nu noemt is de meest gemaakte "fout", of het meest gemaakte argument.
Natuurlijk moet je naar het paard als individu kijken, maar geen enkel paard is er eigenlijk lichamelijk klaar voor om op 3,5 te worden ingereden! (Zie plaatje over groeischrijven dat al ergens staat denk ik)

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 07:58

Het maakt een verschil uit van dag en nacht als je op een paard komt te zitten die op 3 jarige leeftijd is ingereden of als je op een paard komt te zitten die pas op 8 jarige leeftijd is ingereden. Als ze later worden ingereden zijn ze echt sterker in de rug, hebben pure energie en zijn kerngezond (over het algemeen kunnen zulke paarden ook veel langer mee). Als je zelf eens de kans hebt om het verschil te voelen zul je wel begrijpen wat ik bedoel. Ik veronder me nog steeds over 4 jarige paarden die al op wedstrijd moeten gaan, daar heb ik écht medelijden mee.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:06

Waratje schreef:
Goofy44 schreef:
We willen vaak vroeg weten wat een paard in huis heeft. Daarom worden paarden over het algemeen (te) vroeg ingereden. Tegenwoordig zie je dat uit de kluiten gewassen warmbloed paarden met 2-3 jaar al goed aan het werk gezet worden.

Belangrijk probleem is ook dat bepaalde stamboeken bij de 3-jarigenkeuringen de paarden onder het zadel getoond willen zien. Dat veroorzaakt dus dat paarden met 3 ingereden MOETEN worden, of ze er nou klaar voor zijn of niet. Dan zou je er nog voor kunnen kiezen om het paard alleen beperkt in te rijden en na de keuring weer in de wei te gooien, maar dat zal in de praktijk gewoon niet gebeuren, want mensen hebben daar het geduld niet voor en zeker ook de discipline niet.
En zolang de fokkers/eigenaren van jonge paarden zich niet hard maken tegen de praktijk van 3-jarigen onder het zadel tonen, zal er hierin niets veranderen. Arme paarden Ach gut

Volgens mij is dit eigen keus. Alhoewel ik persoonlijk vindt dat ze op de keuring veel strenger moeten gaan worden omtrent zulke zaken. Ieder paard had zijn tastharen weg geschoren terwijl dik en onderstreept in het regelement staat dat het verboden is. Zie je iemand commentaar geven of gediskwalificeerd worden!!! 3, 4jarige horen gewoon nog niet onder het zadel, het moet afgeschaft worden en als er een tussen zit mag die maar lekker naar huis gaan. Maar als ze zo iets simpels als de regel met de tastharen nog niet eens in de greep hebben, hoe willen ze dat dan met het rijden in de greep krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:17

hns schreef:
Het maakt een verschil uit van dag en nacht als je op een paard komt te zitten die op 3 jarige leeftijd is ingereden of als je op een paard komt te zitten die pas op 8 jarige leeftijd is ingereden. Als ze later worden ingereden zijn ze echt sterker in de rug, hebben pure energie en zijn kerngezond (over het algemeen kunnen zulke paarden ook veel langer mee). Als je zelf eens de kans hebt om het verschil te voelen zul je wel begrijpen wat ik bedoel. Ik veronder me nog steeds over 4 jarige paarden die al op wedstrijd moeten gaan, daar heb ik écht medelijden mee.

Wat een ongelovelijke onzin.

Een paard dat je tot zijn 8e niet aan het werk zet, komt nooit meer op hetzelfde niveau als een paard die je vanaf 3 jaar al getraint hebt. Je kan een 3 jarige heel goed zonder schade conditie laten opbouwen en inrijden, als je het maar met beleid en verstand doet. Een paard dat je op die manier langzaam sterker maakt, is lichamelijk en geestelijk veel beter op het werken voorbereid dan een paard dat je tot zijn 8e laat staan. Behalve dat ze meer en betere spieren ontwikkelen worden botten en pezen ook sterker van beweging geven met beleid, eventueel afgewisseld met af en toe een maandje rust.

Mijn 9 jarige merrie heeft tot haar 8e niks gedaan en zij zal nooit zo fit worden als mijn 21 jarige merrie, die vanaf jongs af aan in de sport gelopen heeft en dus een veel sterker gestel heeft ontwikkeld en nog steeds heel makkelijk in conditie te houden is. Met de 9 jarige kan je na 2 maanden rust omdat ze een veulen heeft gehad weer opnieuw beginnen en ik mocht willen dat zij zo hard op de benen was als de 21 jarige.

Met stamboekopname op 3 jarige leeftijd is ook niks mis, als je ze na een periode van keuringsklaar maken maar weer een poosje de wei ingooit en er daarna weer rustig mee aan de slag gaat (zo'n 3 x per week).

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:24

ikke schreef:
sonjim schreef:
Ik heb altijd geleerd dat paarden als ijslanders langer groeien en daardoor later ingereden worden. Maar ik ben zowiezo voorstander va later inrijden. Het jaar wat je aan de voorkant investeerd krijg je later dubbeldik terug voor mijn gevoel. Mijn haflinger is bijvoorbeeld ook gegroeid tot haar 7e en zo'n paard wordt dan op 3 jarige leeftijd of eerder ingereden, dat lijkt mij te vroeg.

Dat is inderdaad het argument, maar feitelijk is het gel*l. ALLE paarden groeien namelijk tot ze 6 -7 jaar zijn. Het feit dat sommige paarden er met drie volgroeit uitzien, wil niet zeggen dat ze dan ook volgroeit zijn.

Dus zouden alle paarden veel later moeten worden ingereden!
Tijd is geld, zeggen ze dan. Daar heb ik nou echt zo`n hekel aan, aan die mentaliteit!!!
Het welbevinden van het paard vind ´men´ dan niet belangrijk genoeg, of er wordt niet eens over nagedacht. Schandalig!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 10:31

[***] schreef:
hns schreef:

Een paard dat je tot zijn 8e niet aan het werk zet, komt nooit meer op hetzelfde niveau als een paard die je vanaf 3 jaar al getraint hebt. Je kan een 3 jarige heel goed zonder schade conditie laten opbouwen en inrijden, als je het maar met beleid en verstand doet. Een paard dat je op die manier langzaam sterker maakt, is lichamelijk en geestelijk veel beter op het werken voorbereid dan een paard dat je tot zijn 8e laat staan. Behalve dat ze meer en betere spieren ontwikkelen worden botten en pezen ook sterker van beweging geven met beleid, eventueel afgewisseld met af en toe een maandje rust.

Mijn 9 jarige merrie heeft tot haar 8e niks gedaan en zij zal nooit zo fit worden als mijn 21 jarige merrie, die vanaf jongs af aan in de sport gelopen heeft en dus een veel sterker gestel heeft ontwikkeld en nog steeds heel makkelijk in conditie te houden is. Met de 9 jarige kan je na 2 maanden rust omdat ze een veulen heeft gehad weer opnieuw beginnen en ik mocht willen dat zij zo hard op de benen was als de 21 jarige.

Met stamboekopname op 3 jarige leeftijd is ook niks mis, als je ze na een periode van keuringsklaar maken maar weer een poosje de wei ingooit en er daarna weer rustig mee aan de slag gaat (zo'n 3 x per week).

Dat komt door je paard zelf dan, mijn pony is pas na haar 10e ingereden (daarvoor voor de kar gelopen), heeft idd ook lang stil gestaan, ze word nu bijna 18 en nu begint ze echt zo super prettig te lopen, gisteren bijv voor het eerst gewijkt en gestrekt in de draf en ze kan het makkelijk aan, wil binnenkort haar zelfs gaan starten.
Het is waar dat ze dingen langzamer opneemt dan een 3 of 4 jarige, maar wat verwacht je, wij gaan op ons 50e levensjaar ook niet nog een opleiding doen, omdat we dan simpelweg langzamer leren.

We hebben overigens ook nog een 19 jarige staan die wel sinds haar 3e onder het zadel is (hoog in de sport gelopen), ben met haar 2 weken terug voor het eerst naar buiten geweest, ze was niet eens verkeersmak, en dus absoluut geen doen aan.
Ook zodra je langer dan een uur rijd, kan je ontzettend goed voelen dat ze er moeite mee heeft.

Dus tja.. kan je dit induvidueel noemen of is het gewoon bullshit, dat oudere paarden niet meer op hun hoogtepunt kunnen komen?
Volgens mij is het namelijk meer, dat mensen er de tijd niet voor willen nemen en daardoor allerlei smoesjes gaan verzinnen (en hiermee van ik de gequote persoon niet aan, dit is algemeen).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:48

Dit plaatje is al eerder op bokt verschenen en geeft aan hoe lang het duurt voordat de groeischijven dicht zijn. Die op de rug zijn als laatste aan de beurt op de leeftijd van ongeveer 6 jaar.

Afbeelding

Dat is overigens niet rasgebonden.

Het probleem is niet dat je met een jong paard al wat doet. Beweging, en dan onbelast en niet op een volte, op jonge leeftijd kan zeker een positief effect hebben op de pezen en benen. Maar mensen willen vaak te snel met een jong paard.
Ik zou zeggen in het jaar dat ze 4 worden beginnen (zoals mij dat vroeger, 20 jaar terug, is geleerd) en vooral heel rustig opbouwen. Ik denk dat je lang plezier heb van je paard.

Ik denk overigens dat het te jong en te snel beginnen mede een oorzaak is dat veel KWPN-ers op jonge leeftijd al afgeschreven zijn. Vork

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:16

[***] schreef:
hns schreef:

Ik zeg niet dat ze vanaf hun 8ste levensjaar stilstaan Pling Training vanaf de grond en daarmee kun je al een hóóp mee bereiken. Het paard wordt gewoon via de grond beleert stap voor stap en krijgt betere bespiering en beheersing over zijn eigen lichaam. Ik heb iemand gekend die dit al járen deed, op zijn paarden komt geen zadel laat staan ruiter voor zijn 8ste levensjaar. Stap voor stap trainen op de grond en is het paard oud en gevorderd genoeg wordt er pas begonnen met inrijden. Sterke en gezonde paarden waren dat, eigenlijk de beste paarden die ik sindsdien ooit ben tegengekomen.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:46

Wow 8 jaar dat is wel redelijk extreem...
En oja, voor iedereen die schreeuwt: "Tijd is geld", "comerciële belangen" of "ongeduld" dat is naar mijn mening echt lang niet altijd het geval... Maargoed, volgens mij worden de grootste fouten niet gemaakt met het kiezen van een leeftijd om een paard in te rijden, maar met de keuzes die daarna gemaakt worden omtrent de opbouw, het niveau en de mate van werken met het jonge paard......

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:00

het verschil in tijd van uitgroeien is een verschil van maanden en niet van jaren (uitzonderingen bijzonder groot en breed daargelaten) maar ook bij een welsh is de rug niet met 3 volgroeit, dus eigelijk zou zo'n jong dier alleen dmv goede training regelmatig korte tijd belast kunnen worden, maar dan de vraag, hoeveel goede ponyruiters zijn er, dat zijn veelal kinderen en kinderen willen vaak vandaag 2 uur rijden en dan 2 weken weer niet hoewel dat eigelijk niet veel goeds toevoegd aan je pony. Ik wil niet zeggen dat hij er gelijk dood van gaat, maar het heeft niets met verantwoord paardgericht trainen te maken.
Ik heb op dit moment 2 pony's lopen net beleerd in de lessen, hoewel de 3 jarige veel braver is en meer gewild probeer ik die toch zoveel mogelijk te ontlasten en de 7 jarige te pakken.

Ik hoor trouwens wel eens dat later inrijden meer moeite kost, maar heb met beide pony's weinig problemen gehad en de oudste was eerder nog braver, maar is een beetje een stresskipje en wat meer voorwaarts dan de jongste.
Ook met het inrijden van een 13 jarig paard heb ik geen problemen gehad, als je het maar doet als het dier eraan toe is, en het noet opdringt, dus goed jou maar vooral de grenzen van het paard kennen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:00

lovelucky schreef:
Wow 8 jaar dat is wel redelijk extreem...
En oja, voor iedereen die schreeuwt: "Tijd is geld", "comerciële belangen" of "ongeduld" dat is naar mijn mening echt lang niet altijd het geval... Maargoed, volgens mij worden de grootste fouten niet gemaakt met het kiezen van een leeftijd om een paard in te rijden, maar met de keuzes die daarna gemaakt worden omtrent de opbouw, het niveau en de mate van werken met het jonge paard......

Tuurlijk zijn opbouw van werk nieveau en vooral de methode ook van belang!
Maar aan dat plaatje van het skelet is toch wel duidelijk te zien dat een paard op 3 jarige leeftijd niet de botontwikkeling heeft van een paard wat ouder en volgroeid is.

Als ongeduld en commerciele belangen niet de redenen zijn voor het vroege inrijden van paarden, waarom gebeurt het dan????????????

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:11

traditie, commerciele belangen en ongeduld werken zeker mee in het stukje ,, driejarig inrijden ...
als het vanuit het oogpunt"wat is het beste voor paarden in het algemeen " zou worden bekeken , zou niemand meer op een driejarige stappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:58

Dat geloof ik ook.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:58

draumpje schreef:
traditie, commerciele belangen en ongeduld werken zeker mee in het stukje ,, driejarig inrijden ...
als het vanuit het oogpunt"wat is het beste voor paarden in het algemeen " zou worden bekeken , zou niemand meer op een driejarige stappen

Dat woord zocht ik, traditie. Ik denk idd dat die ook in het rijtje thuishoort.