Verschil Rollkur en LDR

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: Verschil Rollkur en LDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:05

Die van mij waren niet om rollkur uit te leggen, meer een illustratie van de uiteindelijke houding te geven. Blijkbaar wil men op wedstrijden nu dus iets heel anders zien dan een paar jaar geleden, en dat is triest omdat wat ze nu willen zien ''geproduceerd'' word op een manier die schadelijk is voor het paard!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:19

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:26

Lara_Silver schreef:
Tja daar geef ik dus echt geen barst om... Ze trainen hun paarden op een manier die gewoon veel beter kan. Ik heb meer zo iets van god en ze winnen nog steeds? Waar gaat het heen met de paardensport.

Ter illustratie:
Anky:
Afbeelding
Klassiek:
Afbeelding

Ik vind het onderste veel beter uit zien, vroeger trainde Anky haar paarden ook zo en toen was ik een grote fan van haar, maar op de manier (en dan heb ik heb het niet specefiek over LDR, eerder hoe ze rijd in het algemeen vind ik niets meer om trots op te zijn)

zie ik nu slecht of lijkt het dat salinero zijn rug wegdrukt?
in verhouding met het klassieke plaatje, toch??

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:31

Ja, ik begrijp het ook allemaal niet meer...iedereen leert dat het neusje juist voor de loodlijn moet blijven en dat de nek het hoogste punt moet zijn en dat de staart rustig moet hangen maar bij Anky is dat niet zo. Bij het onderste plaatje klopt dat allemaal wel.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:33

Tja, dat rug wegdrukken vind ik lastig om te zien, maar ik zie iig wel dat het plekje tussen zijn oren NIET het hoogste punt is van het paard, en dat hoort het volgens mij wel te zijn. Op het onderste plaatje is dat wel het geval. Overigens ben ik geen rollkur, LDR of wat voor naampje je er ook aanvast wil plakken fan.... Mijn paard zakt van zichzelf helaas snel te diep, achter de loodlijn en ben eigenlijk voornamelijk bezig dat eruit te houden. Zie persoonlijk veel liever een ontspannen kaak en een neusje VOOR de loodlijn (lichtjes dan he) dan het neusje achter de loodlijn... Het komt ook niet overeen met een natuurlijke houding (ik weet het: zadel op je paard leggen is ook niet natuurlijk) en ik zie er dan ook de meerwaarde niet perse van in (soepel maken van je paard kan ook op andere manieren).

edit: goed verwoord, Beantsje!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:34

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:51

haha was aan het zoeken naar plaatsjes om de lijnen van de botten in te kunnen tekenen om de mate van verzameling te kunnen zien en toen kwam ik hem tegen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:05

beantsje schreef:
Ja, ik begrijp het ook allemaal niet meer...iedereen leert dat het neusje juist voor de loodlijn moet blijven en dat de nek het hoogste punt moet zijn en dat de staart rustig moet hangen maar bij Anky is dat niet zo. Bij het onderste plaatje klopt dat allemaal wel.

Idd Salinero's bovenlijn is niet goed, de achterhand is te hoog, hij gaat niet zitten zoals in het onderste plaatje, daarbij loopt hij te diep met zijn nek en is de neus te ver achter de loodlijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:39

...en toch altijd dikke prijzen...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:49

Jup vertel mij wat. Zo was ik vroeger altijd van fan haar, maar ik was nog jong en onwetend. Tegenwoordig vind ik het er steetd slechter uit zien. Ze zou eens hier op bokt moeten kijken Tong uitsteken Kan ze wat van leren. Verder vond ik wel altijd dat Bonfire wel altijd heel mooi liep.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:55

laten we ontopic blijven Anky is niet de enige die zo rijd
en verder is het makkelijk commentaar geven zo, maar doe het zelf maar even na, dat doe je niet een-twee-drie al lijkt het wel of sommigen hier zich Uber voelen. Tegen LDR heb ik niets maar de Rollkur heeft niets meer met nagevelijkheid van doen, maar zolang jury's hier punten voor geven zullen er mensen blijven die zo rijden.
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 07-10-07 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:11

beantsje schreef:

Idd, zo heb ik het geleerd, als ik wedstrijden op tv zie vraag ik wel eens af of voor de grand prix etc andere regels gelden Nagelbijten / Gniffelen

@lailapri: super site! Helaas is mijn engels beetje te bagger om alles te kunnen lezen Tong uitsteken

sjorsie schreef:
laten we ontopic blijven Anky is niet de enige die zo rijd
en verder is het makkelijk commentaar geven zo, maar doe het zelf maar even na, dat doe je niet een-twee-drie al lijkt het wel of sommigen hier zich Uber voelen. Tegen LDR heb ik niets maar de Rollkur heeft niets meer met nagevelijkheid van doen, maar zolang jury's hier punten voor geven zullen er mensen blijven zie zo rijden.

Dat vind ik dus zo misselijk van de tegenwoordige dressuurwedstrijden. In mijn ogen wil men tegenwoordig alleen maar mooie plaatjes scoren ipv een goed lopend paard.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:04

Wat een geweldige site!
Enne, ik ben het helemaal eens met wat hier gezegd word!

En okee, ik rijdt geen GP nee, maar ik ben zo ook happy.
Alleen als ik de dressuur-'top' zie, ben ik niet meer happy...

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:23

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:41

Ik moet zeggen dat dit filmpje dan meer inhoud en vooral zeer sterke argumenten heeft...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:42

Nerootjeh schreef:
http://youtube.com/watch?v=jB-27upuUVY

In het topic waar ik altijd zit poste iemand dit filmpje.
Ook over de rollkur.

Wat zeggen jullie ervan?

Ik vind de Belg en Tinker uit dit filmpje nou niet echt een goed voorbeeld

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:49

Lara_Silver schreef:
Ik moet zeggen dat dit filmpje dan meer inhoud en vooral zeer sterke argumenten heeft...

wel erg veel tekst tussendoor, wat ik op mijn scherm niet kan lezen, door de kleine lettertjes

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:54

Dat is jammer, de grote titels kan je wel lezen neem ik aan, hij volgt eigenlijk dit schema: titel+ plaatje + uitleg + plaatje

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:15

Geen bewijzen tegen negatieve welzijnsgevolgen 'laag rond en diep' gevonden (31/01/2006)
Tevredenheid bij de grote Nederlandse delegatie, dat was het belangrijkste gevoel dat vandaag in Lausanne overheerste. In een bovenzaal van het Olympisch museum vond de workshop over ‘over-bending’ plaats en het gebruik van deze trainingstechniek.
Een eerste conclusie van de workshop was dat het niet wenselijk is vanwege de negatieve associatie nog langer over de termen ‘over-bending’en ‘Rollkur’ te spreken. Een nieuwe term werd geïntroduceerd: ‘hyperflexion’, te vertalen dus als ‘hyperflectie’ oftewel ‘hyper buiging’. Bovendien werd geconcludeerd dat het echte welzijnsprobleem in de paardenwereld ligt bij ondeskundige ruiters en trainers, die zich bedienen van technieken die voorbehouden zijn aan professionals.
Geen van de wetenschappers had bewijs dat de techniek van het laag, rond en diep rijden negatieve gevolgen heeft voor het paard. Veterinair Emile Welling toonde rontgenfoto’s van beide Olympische kampioenspaarden Bonfire en Salinero, die geen enkele radiografische afwijking vertoonden, zelfs niet bij de inmiddels 23-jarige gepensioneerde Bonfire. Sjef Janssen zelf maakte duidelijk dat het extreem laag en diep trainen maar een van de vele gereedschappen is die hij gebruikt in de training en dat het hoe, waarom en hoeveel altijd door het paard zelf wordt aangegeven. De Maastrichtse bewegingswetenschapper Eric van Breda, de Utrechtse wetenschapper Dr Rene van Weeren, zij allen presenteerden onderzoek dat positief is voor paarden die in de ‘laag, rond en diep-positie’ getraind worden.
Sjef Janssen toonde zich na afloop “voor 75% tevreden” en hoopt dat de rust in de internationale dressuurwereld nu voorlopig even terugkeert, totdat de dressuurcommissie, de welzijnscommissie en de veterinaire commissie van de internationale bond FEI hun werk verder hebben afgerond. “Ik had gedurende de middag even het gevoel dat we erg snel op conclusies afstevenden. Het is jammer dat een iets behoudender deel van de veterinaire commissie verdere conclusies tegenhield”, concludeerde Emile Welling. Maar ook hij was tevreden over de open oren die hij de hele middag ontmoette.
Dressuurvoorzitter Mariette Withages belooft voor de start van het buitenseizoen in mei met meer conclusies en aanbevelingen te komen en zei: “We zijn nog niet aan het eind van de tunnel. We zien nog geen licht! Maar we zijn al wel een heel eind en daar ben ik erg blij om.”

Bron: KWPN website (Claartje van Andel)

viewtopic.php?f=11&t=532315

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 17:22

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 17:56

Er interessant allemaal... ga zo even alle sites/filmpjes bekijken

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:13

sjorsie schreef:
Nerootjeh schreef:
http://youtube.com/watch?v=jB-27upuUVY

In het topic waar ik altijd zit poste iemand dit filmpje.
Ook over de rollkur.

Wat zeggen jullie ervan?

Ik vind de Belg en Tinker uit dit filmpje nou niet echt een goed voorbeeld

Tja het zijn geen typische dressuurpaarden maar het is illustratief dat wel.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:36

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:55

Dit is geen discussietopic, het is een topic met de vraag over het verschil tussen Rollkur en LDR. Beter lezen, zelfs de titel zegt het al!

Sandraah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:59

Je rijd je paard er tog helemaal mee kapot??
heb ik ergens gehoord, marja ik doe het niet we moetten in de les alleen met los rijden laag en rond