Waarom handen hoog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: Waarom handen hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:49

Shyla25 schreef:
En een leuke als voorbeeld van hou ik denk dat het hoort:

Afbeelding

Dit is wel een rechte lijn, maar haar handen zijn toch echt niet een handbreedte boven de schoft.
Ik denk zelf dat de recht lijn belangrijker is dan een handbreedte boven de schoft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:52

in de western heb je je handen niet naast de knop? (officieel gezien) dan kom je in de problemen als je eenhandig gaat rijden.
In de western draag je je hand ook gewoon

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:13

Kijk dit is véél te laag (en piano)
Afbeelding
(Owwwwh, ik schaam me dood )

En dit is, volgens mij, een juist beeld:
Afbeelding

En dit is té hoog (had ik mn redenen voor hoor --> paard schudde vanwege allergie)
Afbeelding

Of zie ik het dan verkeerd?
(Let btw alleen op mn handhouding, ik heb natuurlijk geen GP houding Knipoog )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:22

stef schreef:
in de western heb je je handen niet naast de knop? (officieel gezien) dan kom je in de problemen als je eenhandig gaat rijden.
In de western draag je je hand ook gewoon

Ja dat schreef ik al. Maar kennelijk is er ergens een instructeur die 'naast de knop bij tweehandig een goede plek vindt'.

Overigens tillen western ruiters de handen wel op als ze wat willen. Dat heeft te maken met het rijden zonder bitcontact. En als je dan wat wilt of wat wilt corrigeren zoek je dus wel bitcontact. Dan til je je handen op (vanwege de langere teugels) om contact te maken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:28

in het western gebeuren ga ik me niet mengen, heb ik totaal geen verstand van, vind een aantal onderdelen wel erg gaaf om te zien altijd!
Ik heb altijd geleerd dat je onderarm in lijn moet zijn met je teugel naar de mond toe. Je teugels niet te lang dat je bij een schrikreactie in je buik hebt , te kort ziet er ook niet uit, dus je handen boven de schoft.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:07

Nou ik schrijft dit omdat ergens werd geschreven dat het heel slecht zou zijn voor een paard. Dat is dus niet zo. Het hangt echt af van wat je met 'hoge handen' wilt bereiken.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 20:12

Anya schreef:
Ja dat schreef ik al. Maar kennelijk is er ergens een instructeur die 'naast de knop bij tweehandig een goede plek vindt'.

Overigens tillen western ruiters de handen wel op als ze wat willen. Dat heeft te maken met het rijden zonder bitcontact. En als je dan wat wilt of wat wilt corrigeren zoek je dus wel bitcontact. Dan til je je handen op (vanwege de langere teugels) om contact te maken.

Ik denk dat ik het verkeerd heb bewoord, het is meer op de hoogte van de knop dan meteen ernaast Knipoog

Bij dressuur hou ik zo veel mogelijk 1 lijn van bit(loos) naar elleboog aan, zo heb je denk ik een directere inwerking en beter gevoel.

Maar handen hoog en dan dus een betere onafhankelijke zit hebben niet mee eens, moet je maar eens naar die meisjes kijken die met hun handen hoog en bovenlichaam hun paard van voren omhoog proberen te trekken door lekker aan de teugels te hangen.
Dan heb ik het niet eens over al die doorgeslagen stangen Boos!
Ik denk dat je een goede zit hebt als je op je balacepoint zit en je niet in de mond of in de beugels hoeft te hangen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:18

nou lijkt me logisch.. eerst een onafhankelijke zit en dan pas eventueel je handen optillen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:38

Als paarden zelf ontspannen, los en soepel moeten zijn, dan zal een ruiter zelf dat ook moeten zijn. Daarnaast speelt de funktie van de teugel een belangrijke rol.

In het moderne rijden wordt een deel van de terugkoppeling die het paard geeft via de mond aan de ruiterhand, dan via de armen naar de schouders van de ruiter, van de schouders door je bovenlijf en bekken teruggeleid naar je zitbeenknobbels, die op hun beurt de terugkoppeling en het één worden bij het paard realiseren volledig kortgesloten en uitgeschakeld. Een hand kan alleen harmonisch met de harmonische bewegingen van het paard meevoelen, als de ruiterhand volledig ontspannen, los en soepel is. Een ruiterhand, of onderarm die omhoog wordt gehouden vergt spierspanning in de bovenarm en schouderstreek. Een schouderstreek die is aangespannen, werkt in op een aangespannen bovenlichaam boven het bekken van de ruiter. De plek waar de terugkoppeling van de voorwaartse impuls aan de ruiterhand wordt aangeboden, komt via het lijf van de ruiter, als dat harmonisch meebeweegt met dat van het paard via de zitbeenknobbels aan het paard teruggekoppeld. Met dit deel van de "ring van hulpen" heb je als ruiter een enorme controle over de reacties van het paard. Daar is geen kracht voor nodig, maar is iets heel anders dan wat de ruiters van nu wordt geleerd. Dat is meer rijden op tips and trics. Als je dan een beetje kan zitten en de kneepjes doorhebt, dan kom je een heel eind.

Met hogere handen beinvloed je een echte onafhankelijke zit, in het nadeel. Dat zie je ook aan de manier waarop het paard onder de ruiter beweegt....

Het systeem van hulpen, de commando's die de ruiter geeft en de reacties van het paard zijn vaak anders dan het systeem wat normaal gesproken altijd werd gehanteerd. De systemen van hulpgeving en de response van paarden die verlangd wordt, is op dezelfde hulpen verschillend. M.a.w. de systemen van hulpgeving sluiten niet naadloos op elkaar aan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:06

Hmm geldt wellicht voor dressuur, geldt niet voor western. Wellicht omdat je je handen niet altijd hoog hebt, maar eigenlijk alleen als je een correctie geeft of je paard weer recht tussen de teugels wilt maken. De rest doe je met zit en been.

En wellicht omdat 2-handige teugelvoering een fase is op weg naar 1-handige teugelvoering.
Maar goed, ik hou me verder buiten de discussie. Ik geloof heel oprecht in een onafhankelijke zit, welke discipline je ook rijdt. En je handen standaard hoog houden lijkt mij inderdaad niet goed.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 08:13

@goofy44 helemaal mee eens, spanning door gespannen armen gaat door het lichaam heen en beinvloed je paard. Je kan dan een stuiterbal effect krijgen Knipoog

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:45

Shyla25 schreef:
Qimm schreef:
Handbreedte boven de schoft moet toch? Vind je dat ook hoog? Tja wat ís hoog? Tong uitsteken

Handbreedte gaat nog wel maar ik heb foto's gezien van ruiters met hun handen bijna 20cm boven de schoft uit, oh ja en dan helemaal achterover hangen Verward ziet er niet uit.

Lijkt net of het een trend is.

Bij ons op de manege is er iemand die zo rijdt, en dan klemt ze nog eens met haar benen ook waardoor ze nog niet helemaal neerzit ook echt raar. Ik zou zo niet kunnen rijden dan heb je toch geen controle als je met je handen bijna in je nek zit Tong uitsteken ?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 18:57

Toch zijn er steeds meer ruiters die zo gaan rijden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:05

Een handbreedt boven de schoft lijkt me normaal, niet hoger en niet lager.

Toch haal ik één hand nog wel eens omhoog en naar voren, met name mijn linkerhand op de linkerhand. Dit om de beweging van het linkervoorbeen ruimte te geven waardoor (in draf) rechtsachter ook iets beter doorkomt en het paard nageeft op de rechterteugel zonder de linkerstelling te verliezen. Dit is echter maar enkele passen in de wending waarbij ik, als ik sta (in de draf), m'n hand weer op de normale positie terug zet.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 21:16

Het lijkt mij dat je dan juist het hoofd gaat kantelen maar ik denk dat je het moet zien, wat jij doet.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:21

Shyla25 schreef:
Het lijkt mij dat je dan juist het hoofd gaat kantelen maar ik denk dat je het moet zien, wat jij doet.

Nou, op de linkerhand breng ik inderdaad m'n linkerhand soms in de wending omhoog, zodat het paard nageeft op de rechterteugel, maar toch de stelling naar binnen behoudt. Dus inderdaad, je kantelt het neusje naar binnen. Natuurlijk goed met je buitenbeen bijdrijven, want daar zit het eigenlijke probleem. Het is ter voorkoming dat mn paardje als een plank, met stelling naar buiten, door de bocht gaat.
Dit hebben mijn instructrice en ik echter samen besloten en het lijkt me niet verstandig dat andere mensen dit zonder begeleiding proberen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 21:27

Misschien eens beginnen met losstappen en inbuigen voor je verder rijdt, dit voorkomt het plankeffect al een heel stuk.
Of veel slangenbogen oefenen zodat hij mooi om het binnenbeen heen komt Pling

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:31

Shyla25 schreef:
Misschien eens beginnen met losstappen en inbuigen voor je verder rijdt, dit voorkomt het plankeffect al een heel stuk.
Of veel slangenbogen oefenen zodat hij mooi om het binnenbeen heen komt Pling

Ik stap minstens 10 minuten in altijd, op de grote 8, inclusief tempowisselingen en hele ophoudingen en lager en hoger instellen.
Het paard is soepel genoeg, maar het probleem zit op rechtsachter, het buitenbeen dus! Op het moment dat ik een scherpe wending maak, blijft het buitenbeen achter en kan het binnenvoorbeen niet goed doortreden (in draf). Daarom doe ik mijn linkerteugel soms (!) omhoog om het linkervoorbeen ruimte te geven waardoor automatisch het rechterachterbeen ook beter doorkomt. Dit voorkomt taktfouten en duurt hooguit twee passen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 06:51

Knap trukje, die kende ik nog niet Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:59

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat het straks niet meer hoeft. Het is ook al een heel stuk minder nodig nu dan twee weken terug.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:20

valt mij eigenlijk op dat er heel veel juist met de handen te laag rijden, hebben ze op hun bovenbenen liggen, tja, dat is niet echt de bedoeling natuurlijk

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:33

Ik weet niet wat je hoog vind...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:05

Echt hoog zitten hun handen niet. je moet gewoon een mooie lijn tussen de mond van je paard en je hand/arm hebben. Bij beginners wordt erop gehamerd die laag te houden simpelweg omdat ze nog weinig controle hebben en (niet overdreven) soms zo hoog gaan dat ze ter hoogte van de oren van hun paard zitten. Als ze ze laag houden, zitten ze nog hoog genoeg.
Daarbij moet je je handen/armen gewoon gedragen houden (en ontspannen), wannneer je ze laag/te laag houdt kun je wel es je armen teveel opspannen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 07:29

LiNdA1986 schreef:
Ik weet niet wat je hoog vind...

hebben we toch laten zien aan de hand van foto's Knipoog

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:51

Citaat:
Een ruiterhand, of onderarm die omhoog wordt gehouden vergt spierspanning in de bovenarm en schouderstreek.

Mee eens, maar aan de andere kant moet je wel je armen dragen en niet laten hangen. Zoals je als ruiter je gehele lichaam zelf moet dragen (zelfhouding). Laat je je armen hangen, dan geeft dat juist spanning tussen je schouderbladen! Het basisidee is dat jij zelf je handen/armen draagt, net zoals het paard zelf zijn hoofd moet dragen. Je mag de aanleuning niet in je schouders terugvoelen, om het maar zo te zeggen.