Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
IkissBill schreef:Je paard moet wel naar je luisteren toch
Loowis schreef:ik lees dat mensen hier afspraken maken met hun paarden maar wie zegt dat die paarden dat precies snappen. Een paard heeft niet het verstand van een mens. Als een paard bijv. prongeluk steigerd omdat hij schrikt van iets kan je hem niet straffen. Of als hij zich verdedigd. ergens toch wel, ze mag namelijk best schrikken, heb ik helemaal geen probleem mee, maar dan hoeft ze zich niet dominant op te stellen, net als dat ze me niet in mijn nek mag springen. Ik heb een | personal space" en daar heeft ze uit te blijven. Steigeren is dominant gedrag, of het nu uit schrik reactie is of niet. Doet ze maar op de wei, naar andere paarden Dit is puur natuur en dan heb je geen reden om hem te straffen als ze in de natuur tegen de verkeerde steigeren hebben ze ook een probleem. Ook bijten doen ze heus niet zomaar. Als het speels is kan je wel even duidelijk maken dat je dat niet wilt maar als een paard bijt als jij net een tik geeft of omdat hij denk dat je wat lekkers had is het ook verwarrend en niet eerlijk om hem te straffen. toch wel, paard heeft niet te bijten, niet als ie een tik krijgt, niet als ie denkt dat ie wat lekker krijgt (hij moet namelijk wachten tot ie wat krijgt
Ffe voor de TS: ik snap ook niet waarom mensen dit doen... die willen blijkbaar echt het baasje spelen en het paard moet dus maar luisteren. Maar gelukkig zie je ze niet zo vaak.
stef schreef:Loowis schreef:ik lees dat mensen hier afspraken maken met hun paarden maar wie zegt dat die paarden dat precies snappen. Een paard heeft niet het verstand van een mens. Als een paard bijv. prongeluk steigerd omdat hij schrikt van iets kan je hem niet straffen. Of als hij zich verdedigd. ergens toch wel, ze mag namelijk best schrikken, heb ik helemaal geen probleem mee, maar dan hoeft ze zich niet dominant op te stellen, net als dat ze me niet in mijn nek mag springen. Ik heb een | personal space" en daar heeft ze uit te blijven. Steigeren is dominant gedrag, of het nu uit schrik reactie is of niet. Doet ze maar op de wei, naar andere paarden Dit is puur natuur en dan heb je geen reden om hem te straffen als ze in de natuur tegen de verkeerde steigeren hebben ze ook een probleem. Ook bijten doen ze heus niet zomaar. Als het speels is kan je wel even duidelijk maken dat je dat niet wilt maar als een paard bijt als jij net een tik geeft of omdat hij denk dat je wat lekkers had is het ook verwarrend en niet eerlijk om hem te straffen. toch wel, paard heeft niet te bijten, niet als ie een tik krijgt, niet als ie denkt dat ie wat lekker krijgt (hij moet namelijk wachten tot ie wat krijgt
Ffe voor de TS: ik snap ook niet waarom mensen dit doen... die willen blijkbaar echt het baasje spelen en het paard moet dus maar luisteren. Maar gelukkig zie je ze niet zo vaak.
Nu klink ik vast alsof ik een ongelooflijke bitch voor mijn paarden ben, maar dat is absoluut niet zo, zolang mijn shet nog voor mij gaat liggen zit het allemaal goed. Ik hoef ze dus ook zelden tot nooit op hun donder te geven, ik respecteer hun, zij respecteren mij. DAT is NH, waar ik niet eens bewust aan doe. Ik volg niet een of andere goeroe, ik deed dit al voor de term NH ingeburgerd was.
Zo hard als het moet, maar zo zacht als het kan...
midgie schreef:Zou eigenlijk wel eens van de mensen willen weten waarom ze zo doen ??
Heeft een paard geen eigenwaarde??
Het is een levend wezen waarom moet hij dan geslagen worden??
Waarom word er niet gekeken of het dier wat mankeert als hij de lucht gaat??
Waarom word er niet meegedacht als hij iets engs vind en word hij vooruit getrapt??
Waarom moet hij respect hebben voor een mens die hem respectloos behandelt??
Hoe kan hij je vertrouwen als hij steed smaar weer diet TIK met de zweep krijgt??
Waar om zijn er zoveel paarden die in zichzelf gekeerd zijn en contact gestoord??
Weet ook dat er genoeg zijn die ook veel respect hebben voor hun paard hoor , maar ben benieuwd waarom juist de mensen die een paard zien als een ding hier van vinden,
Loowis schreef:dat bericht is raar gequote.. er staan dingen in die ik niet heb gezegd. Maar dat is in een kudde en dat zijn paarden. En dat zijn wij niet.
stef schreef:Loowis schreef:dat bericht is raar gequote.. er staan dingen in die ik niet heb gezegd. Maar dat is in een kudde en dat zijn paarden. En dat zijn wij niet.
Dat komt omdat ik erin gereageert heb, en die stukjes zijn vetgedrukt.
Ja, dat zijn paarden, klopt. Je kan van een paard alleen niet verwachten dat hij als een mens gaat denken. Een mens kan echter wel min of meer als paard denken, dus verandert er niets