Paard onredelijk behandelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Re: Paard onredelijk behandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:22

@ mando: fouten maken is niet erg, doet iedereen, maar ze erkennen en wat je er uiteindelijk mee doet is belangrijker!
@ timokyana: zag het ook niet als een aanval hoor, maar ik wou zelf dat ik af en toe eerder iets kon zeggen als er zoiets gebeurd, vind het eerder van mijzelf een beetje schijnheilig . Om op bokt ofzo uit te halen ipv het tegen de juiste personen te zeggen (denk alleen niet dat dat iets uit maakt, maar het gaat om het gevoel iig iets te kunnen doen). Maar das weer offtopic...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:42

@ pluizebolpum. Ik heb heel veel geleerd de afgelopen 9 maanden en straks komt het mannetje weer naar huis en zal ik hem gewoon trainen volgens de klassieke dressuur. En ik luister nu veel beter naar mijn pony, bedenk me dat hij niet van suiker is.... en best wel kan werken... moet ik ook voor mijn zakgeld hahahaha.

Melaniee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:19

Je paard moet wel naar je luisteren toch

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:29

Ik ben het met deze meningen eens; een paard moet natuurlijk wel zijn grenzen weten. Een kleine corrigerende tik of een zware stem opzetten leert wat goed en fout is. Daarnaast worden ze ook veel beloond en in de watten gelegd. Ik ben dergelijke verhalen nog niet echt tegengekomen op bokt en als het dit geval is, krijgt diegene een lading bokkers over zich heen Haha!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:33

IkissBill schreef:
Je paard moet wel naar je luisteren toch

Tuurlijk, ik ben zijn leider en hij is niet diegene die de broek aan heeft.

Wil niet zeggen dat ik hem niet streng aanpak... tuurlijk kan ik een boze stem opzetten als hij dwars is maar ik heb wel geleerd om veel meer geduld te hebben en te belonen als hij zijn best doet en hem geen beloning geven is al een straf...

Maar... ik ben de baas... hij is ondeugend op een leuke, lieve aandoenlijke manier, je ziet aan dat koppie als hij rottigheid gaat uithalen dan is een grote mond opzetten al genoeg om hem in te dammen. Dan zie je hem denken... chips... ben betrapt.. okay ik zal lief zijn...

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:19

Hier even een goed voorbeeld van waarom zweep bij de meesten gevallen - vooral bij angst - onnodig is maar vaak ook nog eens niet werkt.

Ik heb mijn verzorgpony nu drie jaar. Het eerst halfjaar mochten we nauwelijks op de pony rijden - alleen als mevr. de eigenaar erbij was, maar aangezien zij zelden komt, nauwelijks dus.
Het tweede halfjaar (en de tijd die volgde) mochten we alleen in de bak. Als zij erbij was mochten we op buitenrit. Dat was dus zij te paard en ik te paard.
Nou is het zo dat je er erg mooi kan buitenrijden - veel lange paden met veel ruimte én een meer, waar zomers in gezwommen kan worden en off season ook in 'gereden' kan worden te paard.
Het paard waar de eigenaar op rijdt is dol op water - die gaat er dus ook met gemak in. Alleen de ander - Bonzjo - houd eigelijk niet van water.
Wat dus gebeurd - pony wil niet verder dan met zijn hoeven erin - een beetje snuffelen. Eigenaar word kwaad en tja ze is nogal van de harde methode dus wat denk je? Zweep erbij! Ja hoor, alsof dat helpt. Niet dus, eigenaar word nog kwader en geeft nog een paar tikjes. Paard trouwens nogsteeds niet in water. Maarja het werkt niet dus maar we gaan maar weer.
Wat gebeurt er? Pony denkt - water. Pony denkt - oja vorige keer water + zweep = water niet leuk.

Na een jaar mochten we ook zelf op buitenrit - geen eigenaar erbij. Wij gaan dus naar het meer. Lokken pony erin (eigenlijk vind ie het toch niet zo erg al gedacht). Toch de eerste paar keer er niet verder in dan iets boven de kogel. Wij blijven rustig - aardig - geven wat gras.
Toen gingen we weer een keer op buitenrit. Na een stuk hebben gereden komen we bij het meer. Zullen we erin? Ja we gaan erin.
Pony is aardig warm - of het daaraan licht weet ik niet - maar tot ons beide verbazing loopt de pony - die normaal niet verder als boven de kogel wil - tot zijn schouder erin. En weet je wat? Hij vond het lekker!

Wij helemaal verbaasd natuurlijk. Na deze keer - vanwege seizoen, koud enzo - zijn we nog 1 keer er weer geweest. Pony ging er weer in.
Hier het resultaat:
Afbeelding
[ ja zelfs in galop - als hij er weer uitliep zag hij de golven die hij gecreërt had - die waren toch wel eng ]

Toch verbazend dat een pony die 'normaal' bang is voor water ineens na een paar goede ervaringen er toch in gaat én het lekker vind.

Dit was even een voorbeeld met angst. Dan geld het dus ook zo dat een pony, als hij iets niet wil en hij word 'gedwongen' door de zweep - denk bijvoorbeeld ook aan angst met trailers - een verband gaat zien met de gebeurtenis en de zweep.
He een trailer - oja vorige was een zweep - dit is niet goed; dus ik niet in trailer willen!

lottevanoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:18

Ik ben het helemaal met je eens.

Een half jaar terug heb ik alleen 1 keer een schop gegeven met sporen want hij weigerde steeds voor een klein hindernisje waar die al meerdere keren overheen was geweest en ineens deed hij het niet meer, toen erover heen ge''schopt'', of hoe wil je et noemen, en toen mocht ie stoppen en heb hem goed beloond, nu springen we samen al veel hoger. Soms is het gewoon wel nodig om iets strenger te zijn. Maar scherper bit enzo, nee bedankt dat zul jij mij niet horen zeggen!

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:19

lottevanoost dit is toch ook zo niet logisch! Als een paard niet over een klein hindernisje wilt en blijft weigeren snap je dat hij er even geen zin in heeft. Dan kan je heus ffe wat anders gaan doen.

lottevanoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:22

Ja dat deden we ook, eerst weer even dressuur, paar rondjes stappen, veel belonen als hij die andere dingen goed deed. Maar als we dan weer probeerden, dan draaide hij zich direct al om. En we waren er 4 keer goed overheen gegaan, we wouden nog 1 keer en dan stoppen, maarja dan juist de laatste keer weigerde hij, en dan moet hij ook 1 keer van mij, als hij het dan goed deed mag hij stoppen dat lijkt me niet onredelijk.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:36

Sporen mogen niet eens op onze manegepaarden,, een zweep wel

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:49

Loowis schreef:
ik lees dat mensen hier afspraken maken met hun paarden maar wie zegt dat die paarden dat precies snappen. Een paard heeft niet het verstand van een mens. Als een paard bijv. prongeluk steigerd omdat hij schrikt van iets kan je hem niet straffen. Of als hij zich verdedigd. ergens toch wel, ze mag namelijk best schrikken, heb ik helemaal geen probleem mee, maar dan hoeft ze zich niet dominant op te stellen, net als dat ze me niet in mijn nek mag springen. Ik heb een | personal space" en daar heeft ze uit te blijven. Steigeren is dominant gedrag, of het nu uit schrik reactie is of niet. Doet ze maar op de wei, naar andere paarden Dit is puur natuur en dan heb je geen reden om hem te straffen als ze in de natuur tegen de verkeerde steigeren hebben ze ook een probleem. Ook bijten doen ze heus niet zomaar. Als het speels is kan je wel even duidelijk maken dat je dat niet wilt maar als een paard bijt als jij net een tik geeft of omdat hij denk dat je wat lekkers had is het ook verwarrend en niet eerlijk om hem te straffen. toch wel, paard heeft niet te bijten, niet als ie een tik krijgt, niet als ie denkt dat ie wat lekker krijgt (hij moet namelijk wachten tot ie wat krijgt

Ffe voor de TS: ik snap ook niet waarom mensen dit doen... die willen blijkbaar echt het baasje spelen en het paard moet dus maar luisteren. Maar gelukkig zie je ze niet zo vaak.

Nu klink ik vast alsof ik een ongelooflijke bitch voor mijn paarden ben, maar dat is absoluut niet zo, zolang mijn shet nog voor mij gaat liggen zit het allemaal goed. Ik hoef ze dus ook zelden tot nooit op hun donder te geven, ik respecteer hun, zij respecteren mij. DAT is NH, waar ik niet eens bewust aan doe. Ik volg niet een of andere goeroe, ik deed dit al voor de term NH ingeburgerd was.
Zo hard als het moet, maar zo zacht als het kan...

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:17

stef schreef:
Loowis schreef:
ik lees dat mensen hier afspraken maken met hun paarden maar wie zegt dat die paarden dat precies snappen. Een paard heeft niet het verstand van een mens. Als een paard bijv. prongeluk steigerd omdat hij schrikt van iets kan je hem niet straffen. Of als hij zich verdedigd. ergens toch wel, ze mag namelijk best schrikken, heb ik helemaal geen probleem mee, maar dan hoeft ze zich niet dominant op te stellen, net als dat ze me niet in mijn nek mag springen. Ik heb een | personal space" en daar heeft ze uit te blijven. Steigeren is dominant gedrag, of het nu uit schrik reactie is of niet. Doet ze maar op de wei, naar andere paarden Dit is puur natuur en dan heb je geen reden om hem te straffen als ze in de natuur tegen de verkeerde steigeren hebben ze ook een probleem. Ook bijten doen ze heus niet zomaar. Als het speels is kan je wel even duidelijk maken dat je dat niet wilt maar als een paard bijt als jij net een tik geeft of omdat hij denk dat je wat lekkers had is het ook verwarrend en niet eerlijk om hem te straffen. toch wel, paard heeft niet te bijten, niet als ie een tik krijgt, niet als ie denkt dat ie wat lekker krijgt (hij moet namelijk wachten tot ie wat krijgt

Ffe voor de TS: ik snap ook niet waarom mensen dit doen... die willen blijkbaar echt het baasje spelen en het paard moet dus maar luisteren. Maar gelukkig zie je ze niet zo vaak.

Nu klink ik vast alsof ik een ongelooflijke bitch voor mijn paarden ben, maar dat is absoluut niet zo, zolang mijn shet nog voor mij gaat liggen zit het allemaal goed. Ik hoef ze dus ook zelden tot nooit op hun donder te geven, ik respecteer hun, zij respecteren mij. DAT is NH, waar ik niet eens bewust aan doe. Ik volg niet een of andere goeroe, ik deed dit al voor de term NH ingeburgerd was.
Zo hard als het moet, maar zo zacht als het kan...

Ook mee eens, in de natuur bijten paarden elkaar ook. Het gaat hier [ in dit topic ] alleen om onterrecht straffen. Als een paard je bijt dan kun je dat toch niet gewoon toelaten?

Als een paard in de natuur een ander paard bijt laat deze - mits niet overdreven onderdanig - dit ook niet gewoon toe.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:39

dat bericht is raar gequote.. er staan dingen in die ik niet heb gezegd. Maar dat is in een kudde en dat zijn paarden. En dat zijn wij niet.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:50

bonzjo, wat een goed verhaal en een prachtige foto.
Zo kan het dus ook.
Ik merk vaak dat het meer om de ego van de berijder gaat dan om het welzijn van het paard, helaas. En het paard is dan altijd de dupe van de onwetendheid/agressie van zijn berijder.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:09

midgie schreef:
Zou eigenlijk wel eens van de mensen willen weten waarom ze zo doen ??
Heeft een paard geen eigenwaarde??
Het is een levend wezen waarom moet hij dan geslagen worden??
Waarom word er niet gekeken of het dier wat mankeert als hij de lucht gaat??
Waarom word er niet meegedacht als hij iets engs vind en word hij vooruit getrapt??
Waarom moet hij respect hebben voor een mens die hem respectloos behandelt??
Hoe kan hij je vertrouwen als hij steed smaar weer diet TIK met de zweep krijgt??
Waar om zijn er zoveel paarden die in zichzelf gekeerd zijn en contact gestoord??
Weet ook dat er genoeg zijn die ook veel respect hebben voor hun paard hoor , maar ben benieuwd waarom juist de mensen die een paard zien als een ding hier van vinden,

Jij zegt hier waarom wordt er niet meegedacht als je paard iets engs vind, er zijn genoeg die mee denken, en die dan weten dat hun paard zich gewoon keihard aansteld. Vind je het gek dat die mensen ze dan 'vooruit trappen'? Dat is toch vrij logisch dat je dan wilt dat je paard niet zo dom doet en gewoon door loopt.
Neem bijvoorbeeld mijn pony, die doet net of hij alles eng vind, hij springt voor het minst en geringste al de andere kant op. Ik weet best dat dit aanstellerij is omdat hij de vorige eker er bijvoorbeeld wel gewoon langs ging. Dan wordt ik wel even wat strenger voor hem, omdat anders de buitenrit voor mij en voor de andere ook niet meer leuk is. Maar ik weet ook precies wanneer hij wel iets echt eng vind, en dan probeer ik hem er voorzichtig langs te krijgen en anders stap ik even af en laat ik hem er aan ruiken en laat ik hem zien dat het niet eng is. Er is dus echt wel verschil tussen dat je paard iets eng vindt en zich aansteld. Je moet daarbij in je aanpak ook verschillen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:13

Loowis schreef:
dat bericht is raar gequote.. er staan dingen in die ik niet heb gezegd. Maar dat is in een kudde en dat zijn paarden. En dat zijn wij niet.

Dat komt omdat ik erin gereageert heb, en die stukjes zijn vetgedrukt.
Ja, dat zijn paarden, klopt. Je kan van een paard alleen niet verwachten dat hij als een mens gaat denken. Een mens kan echter wel min of meer als paard denken, dus verandert er niets

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:08

een paard heeft er geen belang bij om tegendraads te doen, ze zijn altijd bereid. Vaak gaat het om miscommunicatie en ook vaak wordt de berijder niet als leider van het paard gezien. Paarden willen wel geleid worden daar voelen ze zich veilig bij. En als de "leider" rustig is langs al die spannende dingen, zal het paard volgen.
Wanneer mijn paard zich aanstelt, wegspringt, wegschiet etc. voel ik me niet echt serieus genomen als leider en daar heb ik dan zelf wat aan te doen en niet met kracht, aparte bitjes, bijzetteugels, sporen en weet ik veel wat te werken. Dan krijg je respect en verzet uit angst en dat levertaltijd problemen op.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:09

en slaan vind ik helemaal uit den boze

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:11

stef schreef:
Loowis schreef:

Dat komt omdat ik erin gereageert heb, en die stukjes zijn vetgedrukt.
Ja, dat zijn paarden, klopt. Je kan van een paard alleen niet verwachten dat hij als een mens gaat denken. Een mens kan echter wel min of meer als paard denken, dus verandert er niets

Er veranderd een heleboel. Een paard kopieert he - Maar dat wist je denk ik al- zijn leider. Als zijn leider duidelijk en dominand is
en met dominand bedoel ik niet tik geven als een paard stout is. Als dat zo gaat en je gebruikt iig wat van de lichaamstaal van het
paard dan zal je zien dat een paard niet zomaar iets tegen de zin van de ruiter zal doen. Als het wle zo is is het vaak omdat de
ruiter het fout vraagt. Hiervoor word het paard vaak gestrafd en daardoor gaat het paard ook telkens die lichaamstaal negeren
van mensen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:13

ook jou reactie vind ik redelijk overtrokken Garny. Mijn paarden zijn (het zij in het verleden, het zij nu) gereden met bit (de haf zelfs met shanks), gelongeert met bijzet, gereden met sporen (en/of zweep), gemend met zweep. Hebben beide weleens een knal gehad, of maatje 40 onder hun kont. Om uiteenlopende redenen. Toch heb ik met beide een geweldige band, en gaat mijn shet nog steeds voor me liggen ( is vertrouwen).
Bokt wordt echt veel te soft.
Tuurlijk heb je extremen, zoals van de week de foto's van power en paint. Maar niet iedereen (meer niet dan wel) zet de bijzet zo achterlijk strak als wat daar gebeurt. Maar omdat er mensen zijn die welk hulpmiddel dan ook, verkeerd gebruiken, is gelijk het hele hulpmiddel slecht?.
Er zijn mensen die zelfmoord plegen door een overdosis slaapmiddelen (verkeerd gebruik dus) wil dat zeggen dat de slaappillen per definitie slecht zijn? nee, er zijn genoeg mensen die bij dat middel, bij juist gebruik, ontzettend veel baat hebben.
Het is niet zwart of wit

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:16

stef misschien vind jij het soft. Maar paard onder de kont meppen en slaan met een zweep... das moet normaal hoor.
Alhoewel veel mensen dit wel zo vinden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:20

Loowis: nee... Als een paard schrikt en opzij springt, en daarbij in de space van de leider van de kudde (en het maakt me even niet uit of dat een paard of mens is) wordt hij resoluut verzocht de space te verlaten.
Een paard kan wel degelijk zomaar bijten. Niet elk paard is braaf en netjes opgevoedt.
Bijt een paard bij het aansingelen, omdat vroeger de singel altijd in 1 snok vastgetrokken werd, zal ik op een beet reageren met "nee" en goed gedrag belonen, en zo is elke situatie weer anders.
Mijn haf heeft me een keer per ongeluk geslagen, ik zat haar mok in te smeren, zij sloeg een vlieg van haar buik... maar raakte mij daarbij tegen mijn hoofd. Heeft ze toen op haar flikker gehad? nee, natuurlijk niet, moet ik maar niet zo dom zijn om op mijn hurken te gaan zitten.
Ze heeft echter ook een keer haar kont naar me toegedraait met opgetrokken neus en oren plat terwijl ik normaal de stal in kwam. Kennelijk had ze haar dag niet, maar dat pik dus niet.

Ik sla niet met een zweep trouwens, ik sla met mijn hand, op de borst, waar een leidend paard ook zou slaan

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:17

Niks soft, het is een nieuwe tijd dingen gaan anders.
Ik ben sinds 2 jaar weer actief met paarden en ben daarvoor er 10 jaar uit geweest. Vroeger reed ik ook met slof, sporen, ook met regelmaat gaf ik een goede corrigerende knal. Een paard in verzet pakte ik ook aan.
Gelukkig en gelukkig mag van mij wel heel vet, heb ik nu geleerd dat er ook andere, in mijn ogen, veel betere manieren zijn om met paarden om te gaan.
Ik ben heel blij met Parelli, Voest, Klaus Ferdinand Hempling en weet ik nog wie meer, het is voor eigenaar en paard een winwin.

Ik hoop dat je je er voor open gaat stellen en je ook je voordeel mee gaat halen.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:43

gaaf dat je nu weer met paarden bezig bent en ook met de klaus manier. Alhoewel dat eigenlijk de echte is... Haha!
Stef een paard schrikt wel eens, net als mensen maar met een
leider die hij 100 % vertrouwt ook door lichaamstaal zou hij minder snel schrikken Lachen
Idd niet elk paard is netjes opgevoed. Daarom moet je daar aan
werken en slaan is bang maken. Zeker op het hoofd.
En als je haffie een keer dat doet is er zeker een reden voor.
Zeker omdat hij/zij dat verder bijna nooit doet neem ik van je
aan Lachen
een leidend paard geeft btw eerst weet ik veel hoeveel waar-
schuwingen. En als je klaus of iemand die die stijl gebruikt ziet
bezig zijn zijn er geen tikken meer nodig Haha!

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:45

dit is trouwens niet aanvallend bedoelt Knipoog