Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissJeanny

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:11

Mijn quater is gewoon heel onhandig, eerst ging het nog wel maar ineens na een les waren zijn hele achterbenen open.
Dan kan ik wel zeggen hij moet het maar leren, maar ze doen het heus niet met opzet. Knipoog
Hij heeft nu pees en kogelbeschermers om en hij kan zichzelf nu niet meer verwonden.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:11

Ik rijd ook bijna nooit met beenbescherming. Als ik zie wat voor gekke sprongen mijn paard in de wei maakt.. Daar kan mijn rijden niet tegenop hoor. Ik heb mijn paard al 6 jaar en hij is nog nooit kreupel geweest door aantikken.
Volgens mij moet je paard echt wel heel raar doen wil hij tijdens het rijden zijn pezen zo aantikken dat ze ernstig beschadigen.. Ik rijd 'maar' dressuur, geen springen/cross of whatever.
Voor mij weegt het 'voordeel' van beenbescherming niet op tegen de nadelen (warmte, misschien slecht passen en schuren). Volgens mij zijn (katoenen) bandages overigens minder warm dan neoprenen peeskappen.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:12

Ik rijd mijn vierjarige ook met beenbescherming.
Simpel weg omdat ze nogal eens wegschiet, waarbij benen alle kanten op gaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:15

God moet toch wel hebben zitten suffen toen hij het paard schiep, het paard is een beetje mislukt denk ik: Ze kunnen niet zonder ijzers, zonder beenbescherming en wij moeten ze ook nog leren hoe ze het beste kunnen lopen!

VValarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:17

Arabesk schreef:
paarden die goed bekapt zijn en goed met hun hoeven de ondergrond kunnen aftasten hebben daar geen last van.

Ik snap niet dat je deze uitspraken (durft) te doen. Paarden die in het wild leven zijn ook wel eens kreupel. Daar zijn de hoeven gewoon natuurlijk afgesleten en kunnen ze de grond prima mee aftasten. En toch raakt er wel eens een kreupel door een misstap of rare sprong. Een beenblessure oplopen heeft niks te maken met wel/niet juist bekappen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:18

Normaal rijdt ik NOOIT met beenbescherming om. Alleen bij jonge paarden begin ik aan de longe wel met beenbeschermers, omdat je bij jonge paarden niet altijd weet hoe ze reageren aan de longe EN of zij al wel een redelijke balans kunnen vinden. Maar als het paard na de eerste paar keer zich blijft gedragen en ik geen gestrijk hoor tussen de beschermers gaan ze bij mij de kast weer in. Maar ook bij beenbescherming moet je denk ik uitkijken qua temperatuur, want die beschermers met neopreenvoering worden me toch megawarm en zijn zo zweterig. Zorg er ALS je dan al standaard beenbescherming wilt gebruiken dan wel voor dat je een bonte voering hebt.

Bandages is genoeg over gesproken lijkt me: ze geven GEEN steun EN door de temperatuur die eronder ontstaat kan je de pees zelf zwakker maken (door afbraak) en die gebruik ik dus absoluut niet standaard bij trainingen. Misschien een enkele keer heel kort voor foto's of de parrade bij wedstrijden (bijvoorbeeld de Apeldoornse).

Bontjes en dergelijke onder het zadel heb ik ook maar 1 antwoord op: als je een bontje nodig hebt onder het zadel, schaf dan geen bontje aan, maar een ander EN goed passend zadel!

Het lijkt me dus duidelijk dat ik NIET mee doe aan al die uiterlijke hypes. Voor mij zijn de paarden passie en liefde en of mijn truitje nou bij mijn dekje past of niet interesseert me niet! Als ik ruitersportartikelen aanschaf gaat het altijd in eerste instantie over functionaliteit, pas als er meerdere mooie functionele artikelen zijn ga ik pas over op wat ik mooi vind.
Laatst bijgewerkt door Judje op 24-09-07 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:21

Tsja enige bescherming bij een jong paard vind ik toch wel nodig Ja Peesbeschermers zeg ik duidelijk JÁ tegen.
maar ik zie ook mensen op stal die hebben onderlappen, bandages en daarboven nog een keer peesbeschermers én springschoenen. Dan denk ik ook van

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:27

Mijn jonge paard heeft MET bescherming om dus GEEN bandages!!
in de paddock zijn achterbeen tegen zijn voorbeen aangeslagen.
ik heb 4 maanden met hem lopen kwakkelen ..
meneer had een grote bindweefselbult op het pees gebied zitten
heb meerdere malen de bult laten scannen alles zag er goed uit en was gezond alleen de ene dag had hij last van de bult en de andere dag niet.
ik was bijna in staat om hem terug te geven aan de handelaar waar ik hem net vandaan had .
die kon het gekwakkel ook niet meer aan zien.!!
toen kwam ik op het idee om er een fysio naar te laten kijken .
zei heeft toen 2 maanden lang met een ultrasonisch geluid golven op die bult gezeten.
de bult is nu voor 3/4 minder hij heeft er GEEN last meer van maar een lelijk gezicht blijft het .

Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurt als ik die bescherming niet om had gehad .
Ik denk dat het dan een ritje slager was geweest !!! Verdrietig
voor mij dus altijd bescherming !!!!

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:29

mijn 4 jarige rijd ik altidj met:

Strijklappen
peeschbeschermers
springschoenen!!

Waarom? Omdat hij nogal ruim is en daardoor steeds met zijn achterbenen zijn voorbenen aantikt. En het is bescherming!! Vind het juist dom als je zonder rijd! Er zou maar iets gebeuren!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:34

VValar schreef:
Arabesk schreef:
paarden die goed bekapt zijn en goed met hun hoeven de ondergrond kunnen aftasten hebben daar geen last van.

Ik snap niet dat je deze uitspraken (durft) te doen. Paarden die in het wild leven zijn ook wel eens kreupel. Daar zijn de hoeven gewoon natuurlijk afgesleten en kunnen ze de grond prima mee aftasten. En toch raakt er wel eens een kreupel door een misstap of rare sprong. Een beenblessure oplopen heeft niks te maken met wel/niet juist bekappen.

Ze zijn hooguit kreupel, net name hengsten, als ze echt keihard gevochten hebben.

Als je natuurfilms ziet en je ziet hoe wilde paarden moeiteloos over onregelmatige ondergrond rennen, zonder een enkele misstap te doen, vraag je je af wat er is misgegaan als je dressuurpaarden ingepakt op de wei ziet staan.

Onderzoek heeft aangetoond dat wilde paarden zelden tot nooit been- en hoefgebreken hebben, zowel de kadavers als de levende paarden niet. (Immers als een paard snel kreupel zou zijn, is ie meteen lunch. Vork ) Dus het ontwerp 'paard' zit wel degelijk goed in elkaar, mits .... (het bekende verhaal)

Met name het aantikken van de eigen benen, komt door te lange hoeven, ijzers en of een te lange toon.

Als je wilt weten hoe dit allemaal wetenschappelijk verantwoord is kan je dat hier lezen.

MissQuina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:35

Mijn 3,5 jarige longeer ik ook altijd met bescherming. Ze is nog behoorlijk lomp en ik wil niet het risico lopen dat ze zichelf beschadigd.
Kunnen we naar de dierenarts en daar wordt je niet blij van...

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:39

Arabesk schreef:
God moet toch wel hebben zitten suffen toen hij het paard schiep, het paard is een beetje mislukt denk ik: Ze kunnen niet zonder ijzers, zonder beenbescherming en wij moeten ze ook nog leren hoe ze het beste kunnen lopen!

En waarom bestaat jouw beroep dan?

Juist! Omdat de mens zich ermee is gaan bemoeien. Paarden hebben nu een compleet ander leven dan toen "god het paard schiep", zoals je dat zo mooi zegt. En bij dat leven horen ook andere dingen zoals een hoefsmid, evt. hoefijzers en evt. beenbescherming. En ja, de mens moet ze dan leren hoe ze het beste kunnen lopen met die zware last op hun rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:41

Katja schreef:
Beschermers ondersteunen niet maar beschermen zoals het woord al zegt. Veel jonge paarden zijn nog niet geweldig goed in hun coordinatie en daarom kan bescherming een duidelijke toegevoegde waarde hebben.

Juist
Jij zegt meteen wat ik ook wilde zeggen.

Door wat onhandige passen wil ik geen paard dat op zijn eigen pees schopt.
Daarom doe ik altijd peesbeschermers aan.
Daar wordt niets zwak van, alleen beschermt.

Jij krijgt toch ook geen zwak hoofd van je cap? Tong uitsteken

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:47

@Arabesk: Mijn paard word echt wel goed bekapt alleen hij is een stuntel, moet ik m dan maar iedere keer na het rijden zijn bloed van zijn benen wassen en gewoon lekker doorrijden zonder bescherming als die er wel is?

Tuurlijk ben ik fel tegen onnodige bescherming in de zin van, al die bandages die verkeerd aangebracht worden, maar simpel peesbeschermertjes en kogelbeschermertjes lijkt mij dat een paard daar geen last van heeft.

Paarden zijn inderdaad niet perfect nee, je hebt er nou eenmaal stuntels tussen zitten, net als bij mensen.

Onze andere paarden hebben er geen last van en hebben het dus ook niet om.

Maar ik ben het er absoluut niet mee eens dat alle paarden zonder beenbescherming moeten kunnen en als ze zichzelf toch verwonden het een fout van de hoefsmid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:50

Arabesk schreef:
VValar schreef:
Dit is echt de reinste onzin. Een keer een gekke uitspatting of slechte coördinatie door onoplettendheid, of zelfs een uitglijder kunnen zorgen voor een blessure aan het been (een scheur in de pees kan al ontstaan door één misstap).

Onzin...sorry

Dan vind ik ten dele opgaan zonder ruiter. Maar jij struikeld nooit, maakt nooit een misstap?
Ik wel hoor en mijn schoenen passen goed Lachen

Verder is het zo met ruiter dat de ruiter een paard ook bij een plotselinge beweging wat uit balans kan halen, dus ook daar sneller dat een paard een misstap maakt.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:53

Beter voorkomen dan genezen.. En gewoon goed passende peesbescherming. Een misstap kan zelfs het beste paard nog maken.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:54

om nou ook weer even mijn reactie als vb te gebruiken ..
die deed gewoon jolig in de bak dat heeft niks met het bekappen van hoeven te maken Knipoog

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:56

Beter voorkomen dan genezen, inderdaad? Als je gaat skaten doe je neem ik aan ook wat om je knieen/ellebogen (nog neopreen voering ook!). Je zou maar net die ene keer dat je ze niet om hebt op je snufferd gaan. En daarnaast, een misstap van een paard heeft soms een externe reden, zoals het schrikken van een tractor, het stappen op een losse tegel, struikelen over een boomstronk die verstopt is onder het gras. Dat heeft dan dus niks met de lompheid van je paard te maken of een hoefsmid die zijn werk niet goed doet. Dat laatste vind ik sowieso niet redelijk. In mijn ogen kan beenbescherming pas kwaad als je het langdurig om laat zitten.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:14

Een gezond jong paard, dat lichamelijk goed in elkaar steekt en z'n jonge jaren in de kudde met veel bewegingsruimte (24/7) heeft gehad, dat zonder ijzers loopt, heeft geen bescherming nodig.

Ja, die kist-veulens die hooguit één of een paar uurtjes per dag buiten komen, alleen met hun mammie en niet de tijd hebben om de cooridinatie goed te ontwikkelen in het spel met leeftijdsgenootjes. Die vervolgens als ze in training genomen worden helemaal niet meer los buiten komen (want stel je voor dat ze zichzelf blesseren!), ja die zou ik zeker wel peesbeschermers om doen.

Zonder bescherming zal een paard zichzelf eens aantikken, maar dat dan ook voelen en als het goed is daarvan leren.

Als je bang bent dat een paard zich in die 15-60 min dat je per dag rijdt zich verwondt, dan moet je ze de hele dag bescherming omdoen, want ook als ze eens in de stal onhandig opstaan, kunnen ze de voorbenen met de achterbenen beschadigen.

Dit wordt genoeg gedaan, getuige het aantal paarden met van die mooie witte strepen langs hun pezen: Van het met "bescherming" op de wei zetten van de paarden...

Met ijzers moet je wel weer wat voorzichtiger zijn natuurlijk - daar moet zo'n paard mee leren omgaan. Dan zijn bandages misschien wel weer een goeie: dempt de klap een beetje, maar hij voelt het nog steeds en kan dus aanpassen.

Bij het springen is het ook altijd aan te raden, de achterbenen komen bij de landing vaak dicht bij de voorbenen. Zeker als het nieuw is voor het paard kan het geen kwaad de voorbenen en de hoefranden te beschermen met hoefschoenen en peesbeschermers.

Tegen misstappen beschermt geen enkele vorm van peesbescherming - dan hebben we het niet over aantikken, maar verrekken etc. Geen bescherming is sterk genoeg om daar steun voor te leveren.

Bandages worden verder nog wel gebruikt, omdat je in de spiegel goed de beenzetting kunt volgen in zijgangen zoals het appuyement. Optisch dus.
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 24-09-07 12:16, in het totaal 2 keer bewerkt

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:14

Ik rijd zulke afstanden dat ik het onverantwoord vind om bescherming OM te doen. Wordt te warm, gaat schuren door het water en het zand waar ik rijd, lekker zonder........en meneer heeft keiharde benen, zeker wel eens aangetikt. Maar nooit kreupel, geen blessures.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:18

bij een misstap kan een paard zich aantikken.
Bij eens gek opzij springen kan een paard zich aantikken.

En nee mijn paarden staan nooit hele dagen op stal, toch hoorde ik vorig jaar bij een gekke sprong tijden het longeren kawa vol op zijn pees rammen...ja onder zijn gekke sprong struikelde hij..kan gebeuren...
Hij liep ff onregelmatig, ondanks de peesbeschermer...gelukkig was dat na even stappen weg.
Maar zonder peesbeschermer???

Ik neem het risico niet
Het berschermt en meer niet..waarom zijn we zo verwaand om onze kop wel te beschermen, maar de paarden benen niet?
Zijn wij wat meer? Hoe vaak heb je je cap nodig?
Niet vaak...maar die ene keer is het wel fijn Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:20

Wat een onzin Arabesk, hoeveel paarden komen er niet kreupel uit de opfok, omdat ze zichzelf hebben aangetikt. Een kind dat leert lopen of fietsen valt ook een flink aantal keren en dan ga je ook niet zeggen dat komt door de schoenen. Het feit dat je op een paard gaat zitten is al niet natuurlijk dus het is helemaal niet zo raar dat je ter bescherming wat omdoet, net als wij een cap opdoen is dat ook verwennerij? Knipoog NH leuk hoor, maar je kunt overdrijven

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:32

QQQQ schreef:
Een gezond jong paard, dat lichamelijk goed in elkaar steekt en z'n jonge jaren in de kudde met veel bewegingsruimte (24/7) heeft gehad, dat zonder ijzers loopt, heeft geen bescherming nodig.

Ja, die kist-veulens die hooguit één of een paar uurtjes per dag buiten komen, alleen met hun mammie en niet de tijd hebben om de cooridinatie goed te ontwikkelen in het spel met leeftijdsgenootjes. Die vervolgens als ze in training genomen worden helemaal niet meer los buiten komen (want stel je voor dat ze zichzelf blesseren!), ja die zou ik zeker wel peesbeschermers om doen.

Zonder bescherming zal een paard zichzelf eens aantikken, maar dat dan ook voelen en als het goed is daarvan leren.

Als je bang bent dat een paard zich in die 15-60 min dat je per dag rijdt zich verwondt, dan moet je ze de hele dag bescherming omdoen, want ook als ze eens in de stal onhandig opstaan, kunnen ze de voorbenen met de achterbenen beschadigen.

Dit wordt genoeg gedaan, getuige het aantal paarden met van die mooie witte strepen langs hun pezen: Van het met "bescherming" op de wei zetten van de paarden...

Met ijzers moet je wel weer wat voorzichtiger zijn natuurlijk - daar moet zo'n paard mee leren omgaan. Dan zijn bandages misschien wel weer een goeie: dempt de klap een beetje, maar hij voelt het nog steeds en kan dus aanpassen.

Bij het springen is het ook altijd aan te raden, de achterbenen komen bij de landing vaak dicht bij de voorbenen. Zeker als het nieuw is voor het paard kan het geen kwaad de voorbenen en de hoefranden te beschermen met hoefschoenen en peesbeschermers.

Tegen misstappen beschermt geen enkele vorm van peesbescherming - dan hebben we het niet over aantikken, maar verrekken etc. Geen bescherming is sterk genoeg om daar steun voor te leveren.

Bandages worden verder nog wel gebruikt, omdat je in de spiegel goed de beenzetting kunt volgen in zijgangen zoals het appuyement. Optisch dus.

Mijn quater staat in de zomer , voorjaar en najaar 24/7 buiten, ook in zijn jonge jaren is hij buiten opgegroeid. Ik rijd hem enkele keren per week. Straks in de winter gaat hij ook alleen s nachts op stal.

Toch is en blijft hij een stuntel tijdens het rijden, in de wei krijgt hij ook geen bescherming om, hij dolt eigenlijk nooit en die enkele keer kan ik me niet druk om maken.
Maar als hij zijn benen na het rijden iedere keer tot bloedens toe open heeft liggen dan zou ook jij er bescherming om heen doen.

Ik vind het onzin wat jij zegt, dat de hoeveelheid dat het paard buiten kwam op jonge leeftijd te maken heeft met hoe het paard later loopt.

Stuntels hou je altijd, misstappen houd je altijd, daar kun je niks tegen doen. Goed bekappen niet, en ze als jong paard veel buiten laten lopen ook niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:20

Goed bekappen/beslaan heeft toch zeker invloed op aantikken. Als de hoef beter kan afrollen, dan kan die sneller wegdraaien en wordt dus minder snel aangetikt. Daar zijn ook speciale ijzers voor, met een kortere voorkant.
En paarden zonder ijzers hebben toch echt minder snel blessures dan paarden mét ijzers. Ten eerste omdat de hoef dan zachter is; wat zou harder aankomen, ijzer of hoorn? En ten tweede omdat een paard zonder ijzers een betere doorbloeding heeft, en dus meer gevoel in de hoeven én in de benen, en daardoor voorzichtiger loopt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:27

findira schreef:
Toch is en blijft hij een stuntel tijdens het rijden, in de wei krijgt hij ook geen bescherming om, hij dolt eigenlijk nooit en die enkele keer kan ik me niet druk om maken.
Maar als hij zijn benen na het rijden iedere keer tot bloedens toe open heeft liggen dan zou ook jij er bescherming om heen doen.

QQQQ schreef:
Bij zo'n paard zou mijn conclusie zijn dat ie lichamelijk niet ideaal in elkaar steekt om gereden te worden Pling
Welke benen zijn steeds stuk en waar komt dat door?
In mijn ogen is het niet normaal dat een paard bescherming nodig heeft om gereden te kunnen worden.