Dan kan ik wel zeggen hij moet het maar leren, maar ze doen het heus niet met opzet.

Hij heeft nu pees en kogelbeschermers om en hij kan zichzelf nu niet meer verwonden.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:paarden die goed bekapt zijn en goed met hun hoeven de ondergrond kunnen aftasten hebben daar geen last van.
VValar schreef:Arabesk schreef:paarden die goed bekapt zijn en goed met hun hoeven de ondergrond kunnen aftasten hebben daar geen last van.
Ik snap niet dat je deze uitspraken (durft) te doen. Paarden die in het wild leven zijn ook wel eens kreupel. Daar zijn de hoeven gewoon natuurlijk afgesleten en kunnen ze de grond prima mee aftasten. En toch raakt er wel eens een kreupel door een misstap of rare sprong. Een beenblessure oplopen heeft niks te maken met wel/niet juist bekappen.
Arabesk schreef:God moet toch wel hebben zitten suffen toen hij het paard schiep, het paard is een beetje mislukt denk ik: Ze kunnen niet zonder ijzers, zonder beenbescherming en wij moeten ze ook nog leren hoe ze het beste kunnen lopen!
Katja schreef:Beschermers ondersteunen niet maar beschermen zoals het woord al zegt. Veel jonge paarden zijn nog niet geweldig goed in hun coordinatie en daarom kan bescherming een duidelijke toegevoegde waarde hebben.
Arabesk schreef:VValar schreef:Dit is echt de reinste onzin. Een keer een gekke uitspatting of slechte coördinatie door onoplettendheid, of zelfs een uitglijder kunnen zorgen voor een blessure aan het been (een scheur in de pees kan al ontstaan door één misstap).
paarden die goed bekapt zijn en goed met hun hoeven de ondergrond kunnen aftasten hebben daar geen last van.
QQQQ schreef:Een gezond jong paard, dat lichamelijk goed in elkaar steekt en z'n jonge jaren in de kudde met veel bewegingsruimte (24/7) heeft gehad, dat zonder ijzers loopt, heeft geen bescherming nodig.
Ja, die kist-veulens die hooguit één of een paar uurtjes per dag buiten komen, alleen met hun mammie en niet de tijd hebben om de cooridinatie goed te ontwikkelen in het spel met leeftijdsgenootjes. Die vervolgens als ze in training genomen worden helemaal niet meer los buiten komen (want stel je voor dat ze zichzelf blesseren!), ja die zou ik zeker wel peesbeschermers om doen.
Zonder bescherming zal een paard zichzelf eens aantikken, maar dat dan ook voelen en als het goed is daarvan leren.
Als je bang bent dat een paard zich in die 15-60 min dat je per dag rijdt zich verwondt, dan moet je ze de hele dag bescherming omdoen, want ook als ze eens in de stal onhandig opstaan, kunnen ze de voorbenen met de achterbenen beschadigen.
Dit wordt genoeg gedaan, getuige het aantal paarden met van die mooie witte strepen langs hun pezen: Van het met "bescherming" op de wei zetten van de paarden...
Met ijzers moet je wel weer wat voorzichtiger zijn natuurlijk - daar moet zo'n paard mee leren omgaan. Dan zijn bandages misschien wel weer een goeie: dempt de klap een beetje, maar hij voelt het nog steeds en kan dus aanpassen.
Bij het springen is het ook altijd aan te raden, de achterbenen komen bij de landing vaak dicht bij de voorbenen. Zeker als het nieuw is voor het paard kan het geen kwaad de voorbenen en de hoefranden te beschermen met hoefschoenen en peesbeschermers.
Tegen misstappen beschermt geen enkele vorm van peesbescherming - dan hebben we het niet over aantikken, maar verrekken etc. Geen bescherming is sterk genoeg om daar steun voor te leveren.
Bandages worden verder nog wel gebruikt, omdat je in de spiegel goed de beenzetting kunt volgen in zijgangen zoals het appuyement. Optisch dus.
findira schreef:Toch is en blijft hij een stuntel tijdens het rijden, in de wei krijgt hij ook geen bescherming om, hij dolt eigenlijk nooit en die enkele keer kan ik me niet druk om maken.
Maar als hij zijn benen na het rijden iedere keer tot bloedens toe open heeft liggen dan zou ook jij er bescherming om heen doen.
QQQQ schreef:Bij zo'n paard zou mijn conclusie zijn dat ie lichamelijk niet ideaal in elkaar steekt om gereden te wordenEen gezond jong paard, dat lichamelijk goed in elkaar steekt en z'n jonge jaren in de kudde met veel bewegingsruimte (24/7) heeft gehad, dat zonder ijzers loopt, heeft geen bescherming nodig.