Op de achterhand? n.a.v. artikel BIT

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tarqsgirl

Re: Op de achterhand? n.a.v. artikel BIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:24

Nee, nee, Raja, alleen vind ik dus wel dat wel véél GP ruiters zo rijden.
Maar niet allemaal.
en wat ik vooral bedoel; dat zijn niet de ruiters die ik uit zou zoeken om te kijken of je met ''dressuur'' de voorhand ontlast.

Of überhaupt het páárd ontlast! Ik ben dus wel een voorstander van het in ieder geval tot een bepaald niveau dressuurrijden. Maar dat is een andere discussie. Clown

En ik hoor van kenissen in de wetenschappelijke wereld dat het er met die ''onderzoeken'' ook niet altijd onpartijdig voortgaat, maar ook dát is een andere discussie! Knipoog

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:34

Ik zou ook zker niet deze ruiters uitzoeken nee...
Ik begrijp eigenlijk niet (en velen met mij denk ik) dat er nog steeds zo met de sport wordt omgegaan...
Ik wil niet zeggen dat ik een heilige ben (heb vast ook wel eens te hard met de zweep geslagen of op het verkeerde moment een iets te harde ophouding gemaakt)
Maar dit gaat toch echt te ver...
(en offtopic geloof ik Knipoog )

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 17:42

Aafke, leuk dat je dit aanhaalt, uit hetzelfde onderzoek blijkt dat LDR het gewicht op de voorhand niet uitgesproken meer of minder maakt dan in andere houdingen.

Welke GP ruiters en paarden zijn gebruikt voor het onderzoek is mij niet bekend. Heb de Bit niet bij me liggen, maar het onderzoek was niet Nederlands volgens mij?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:48

Ik ben het met Elisa2 eens.
Ik heb ook geen onderzoek nodig om te merken dat wat bij mijn (artrose)paard problemen veroorzaakt. Heel simpel, als ik op bv een buitenrit haar teveel op de voorhand en scheef haar eigen gangetje laat gaan, dan heb ik haar binnen een aantal dagen mank. (En dan heb ik het niet over als een gek het veld door crossen, maar een relax wandelingetje, stap, draf en klein galopje Knipoog ) Als ik dressuurmatig rijd met haar, gebeurt dat niet. Ik ben echt mijn paard dressuurmatig beginnen rijden om haar "goed" te houden, want aanvankelijk was ik daar net als Arno en Arabesk niet zo voor te vinden.
Ik dacht ook dat ik niets mis deed en paard fit en gezond 30 ging worden als ik alleen maar met lange teugel door de velden zou hobbelen. Maar van die roze wolk ben ik ondertussen al afgevallen. Knipoog

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 17:55

Ik wil me in deze dischussie eigenlijk juist wél richten op onderzoek/anatomie en ideeen over hoe het werkt.

Als de verhoogde belasting van de voorhand (onder de man) het niet is, wat maakt dan dat het paard door dressuur beter blijft?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:02

Kelly_ann schreef:
Ik wil me in deze dischussie eigenlijk juist wél richten op onderzoek/anatomie en ideeen over hoe het werkt.

Heb je gelijk in. Want interessant is het wel.

Ik vind alleen niet dat dit onderzoek een reden is om zoals sommigen hier te gaan beweren dat dressuur voor het paard overbodig. En het als pleidooi te gaan gebruiken voor het lange teugel-op de voorhand-boscrossen. Wat natuurlijk ook leuk kan zijn, maar daarom echt niet beter voor het paard.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:13

@ luckystory: ik bedoel niet per se crossen door het bos, maar wat ik wil weten: bedoel je met dressuren dat je alleen in de bak komt?

Want dat is natuurlijk ook een verschil. Stel dat je bedoelt: als ik met lange teugel tochten door het bos maak, is mijn paard daarna vermoeider dan wanneer ik in de bak dressuur rijd.

Dan zou ik denken: logisch. Maar misschien dat je ook lange dressuurtochten door het bos maakt?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:15

Ik vind ook dat een lichte verzameling, op de correcte manier, wel degelijk gezonder is voor je paard. Ook in het bos. een paard belast in de natuur de voorhand wat zwaarder dan de achterhand. De voorhand schuift het gewicht door, de achterhand is de motor.
Nu zetten we een ruiter erop, daardoor wordt het natuurlijk evenwicht nadelig beïnvloed, door het paard, in wat een ''lichte aanleuning'' heet te rijden, leggen we de verdeling van het gewicht weer verder terug.

Paardrijden is hoe dan ook niet natuurlijk. het hoeft alleen ook niet schadelijk te zijn. Ik ben van mening dat de GP-ruiters die voor dit onderzoek gebruikt zijn waarschijnlijk wèl schadelijk rijden. En dat een gewone vrije-tijdsruiter, die met een frisse blik, haar [aard ontspannen laat lopen(dus niet ó'k geobsedeert is door hoofdhouding) een beter resultaat qua gewichts verdeling had laten zien als de GP ruiters.

Nog een filmpje om mijn stelling te ondersteunen. Hier zie je een heel stel GP-ruiters, dus de huidige dressuur''toppers'' en dan verbaast het mij niet dat bij déze ruiters de gewichtsverdeling zelfs zwáárder op de voorhand ligt als bij een ruiter die niets doet.
http://www.youtube.com/watch?v=z_JRzfocp5E&mode=related&search=

Ik ben dus van mening dat het onderzoek zoals in de bit niet serieus genomen kan worden: de uitslag is gecontamineerd door de verkeerde studie-objecten.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:18

Het lijkt me wel erg toevallig als het net bij die ruiters net verkeerd is maar dat het bij anderen wel goed gaat...

Eigenlijk zouden ze die lopende band die de druk meet bij iedere dierenartsenpraktijk moeten hebben, zodat je zelf kunt zien hoe je het doet.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:19

Ik heb geloof ik niemand horen zeggen dat dressuur voor een paard overbodig is.
Ik denk dat je wel degelijk een verbetering bij je paard kunt krijgen dmv dressuur.
Omdat, zoals ik al eerder gepost heb, het hele licham van het paard geathletiseerd wordt.
De buikspieren worden aangespannen, het bekken kanteld, de schoft komt omhoog, de ruggengraad buigt op zo'n manier dat de ruggewervels meer ruimte krijgen... En ga zo maar door....
maar dan moet eht wel op een correcte en eerlijke manier gebeuren...
En ook ruiters die niet op hoog niveau in de paardensport meedraaien, kunnen denk ik best hun paard zo rijden, dat er niet al te grote problemen ontstaan... maar dat is mijn mening...

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:26

Zo zie ik dat ook, er is maar weinig voor nodig om je paard in balans te laten lopen, Bovendien: je hebt ook van die onderzoeken over ''Hoeveel Gewicht maag een paard dragen?''
Er wordt teveel aan statiesch onderzoek gedaan. Bij al deze onderzoeken spelen twee variabelen mee: de ruiter en het paard. en iedere ruiter/paard combinatie is weer anders.
Ik denk dat een geschoold paard met een goed ruggebruik, en spieren, sowieso veel meer gewicht kan dragen als een ongeschoold paard.

Ik vind het dus een eerste plicht als ruiter je paard in ieder geval op Campagne-school-niveau te rijden. Dan loopt je paard in een onnatuurlijke situatie, toch in een natuurlijke balans.
Laatst bijgewerkt door Tarqsgirl op 13-09-07 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 18:27

Aafke_ schreef:
Ik vind ook dat een lichte verzameling, op de correcte manier, wel degelijk gezonder is voor je paard. Ook in het bos. een paard belast in de natuur de voorhand wat zwaarder dan de achterhand. De voorhand schuift het gewicht door, de achterhand is de motor.
Nu zetten we een ruiter erop, daardoor wordt het natuurlijk evenwicht nadelig beïnvloed, door het paard, in wat een ''lichte aanleuning'' heet te rijden, leggen we de verdeling van het gewicht weer verder terug.

Aafke, ik denk dat je het artikel eens moet lezen...
Dit onderzoek beweert dat geen enkele 'verzameling' de belasting weerlegd.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:29

Aafke:Daar ben ik het ook helemaal mee eens.
Ik kijk ook liever naar een paard, wat ontspannen en niet inelkaar gestokken, een ietsje meer op de voorhand loopt, dan een in elkaar getrokken, met geweld gedwongen paard, wat zogenaamd op de achterhand zou lopen...

Maar het onderzoek bewijst wel, dat de ruiter het gewicht zelf meer op de voohand plaatst bij het paard en dat je er wel voor kan zorgen dat de natuurlijke balans van het paard behouden wordt...

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:45

Ja, maar Keely-Ann, de grondstelling van mijn antwoord is dat ze de foute onderzoekssubjecten hebben genomen, zodat het hele onderzoek gecorrumpeerd is. En dus waardeloos.

Nog één paar foto's een paard dat het volle gewicht op de voorhand heeft, en een paard dat ècht zijn gewicht meer op de achterhand draagt.

Dus wat zij zeggen in dat de gewichtsverdeling in ''alle'' houdingen hetzelfde is, is niet waar, ze hebben maar een zeer select groepje ruiters gemeten, die sowieso àlle oefeningen veel te zwaar op de voorhand rijden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tarqsgirl op 13-09-07 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:53

Hetzelfde onderzoek is jaren geleden al eens uitgevoerd, en toen was het resultaat bij Spaanse hogeschoolruiters even triest. Kan me natuurlijk niet meer herinneren waar ik het gevonden heb... Dus goed veel hebben we daar niet aan.
Aafke: de paarden op de drie foto's gebruiken hun rug heel anders, maar of het letterlijke gewicht zich veel verplaatst... Bedenk dat 4% van 500 kilo ook al 20kg is, das al best een flinke verplaatsing. Zelfs in levade "rust" een deel van het gewicht op de voorhand, anders gaat het fout met het evenwicht, toch?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:56

Ik moet idd dat artikel natuurlijk lezen, dat is zo.
Dit paard draagt toch ècht wel op de achterhand!!! Haha!

Afbeelding

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:04

poes schreef:
Hetzelfde onderzoek is jaren geleden al eens uitgevoerd, en toen was het resultaat bij Spaanse hogeschoolruiters even triest. Kan me natuurlijk niet meer herinneren waar ik het gevonden heb... Dus goed veel hebben we daar niet aan.
Aafke: de paarden op de drie foto's gebruiken hun rug heel anders, maar of het letterlijke gewicht zich veel verplaatst... Bedenk dat 4% van 500 kilo ook al 20kg is, das al best een flinke verplaatsing. Zelfs in levade "rust" een deel van het gewicht op de voorhand, anders gaat het fout met het evenwicht, toch?

Ik vind triest een groot woord.
De gewichtsverdeling zoals aangegeven is in het onderzoek, is de natuurlijke gewichtsverdeling van een paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:56

arno8 schreef:
[quote="EsperanzaDit betekent dus niet dat je meer gewicht op de voorhand krijgt door verzameling (snap ook niet waar je dat vandaan haalt…)

Lekker verwarrend, Arabesk zegt duidelijk dat de KRACHTEN groter worden... dus nu snap ik niet waar jij het vandaan haalt?

@Elisa2:
Je zegt dat je paard slechter loopt als je hem heel vaak op de voorhand door het bos laat denderen. Maar hoe loopt hij als je hem heel vaak in een (volgens jou) goede dressuurhouding door het bos laat denderen?
"[/quote]

Het is niet mijn paard,en als ik hem in het bos rijd,rijd ik hem zowiezo in een goede dressuurhouding,alleen niet verzameld.Omdat het bos ontspannend voor ze moet zijn vind ik.Bij dit paard kun je ontzettend goed zien hoe hij verbeterd door de dressuur.Hem laat je warm draaien door hem te laten piafferen.En dan neemt hij achter veel meer gewicht op,waardoor voor vrijer word,en komt hij beter uit de schouder.Hij word soepeler,grotere passen dus voor en het schaadt hem echt niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:59

Aafke_ schreef:
Als je kijkt naar de levensduur van klassiek gereden paarden, dan blijkt dat die statistisch een hoge leeftijd kunnen bereiken, en dan ook nog bereden worden, en dan bedoel ik tot in de 20-er jaren! Die paarden worden dan natuurlijk ook niet als drie-jarig veulen al in zware training genomen.

De huidige Grand-Prix ruiters rijden heel anders, met holle rug, in elkaar geschoefde hals, en zwaar op de voorhand. Vooral de nieuwe Rollkur/hyperflexion methode belast het paard zwaar op de voorhand. Natuurlijk laat een paard dat op de ''Nouvelle Dressage'' manier gereden wordt een zware belasting van de voorhand zien. Ik ben echter van mening dat dit geen representatief beeld geeft. Ik had liever gezien dat ze bv ruiters van de Spaanse Rijschool getest hadden.

Dus ik denk niet dat we ons moeten laten ontmoedigen door een artikel in de Bit, maar vol moeten houden en proberen onze paarden schonend te rijden.

Voorbeeld foto: Grand Prix ruiter en klassieke ruiter in voorwaartse draf. Zoek de verschillen!

Afbeelding

Dit paard springt net van het achterbeen af,ik gok in een moment dat hij net moet gaan zitten en ze hem teveel been geven waardoor hij naar voren en van het achterbeen afspringt.Besef wel dat overgangen van piaffe naar passage en passage naar normale draf moeilijke overgangen zijn! Dit paard lijkt nog niet genoeg bevestigd.Al vind ik het ook verschrikkelijk dat hij zo'n in de mond gezeten word met de trens,en dat de amazone zo "achter" de beweging zit.Dat hoort niet in mijn optiek.

Afbeelding

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 22:32

arno8 schreef:
@ luckystory: ik bedoel niet per se crossen door het bos, maar wat ik wil weten: bedoel je met dressuren dat je alleen in de bak komt?

Want dat is natuurlijk ook een verschil. Stel dat je bedoelt: als ik met lange teugel tochten door het bos maak, is mijn paard daarna vermoeider dan wanneer ik in de bak dressuur rijd.

Dan zou ik denken: logisch. Maar misschien dat je ook lange dressuurtochten door het bos maakt?

Nou gaat het wel nogal off-topic en ik snap niet zo goed waar je heen wilt?
Maar ik zal nog snel je vraag beantwoorden.
Dressuur rijd ik inderdaad op 1 plek (bak, weide,... hangt ervan af) Buiten beperk ik dat omdat het paard er dan niet echt boodschap aan heeft. Veel te snel afgeleid. Buiten rijden is voor ons daarom vooral ontspanning. En paard is zeker niet meer vermoeid door een buitenrit dan wanneer ik dressuurmatig rijd. Eerder andersom.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:51

in het langslepende LDR topic is dat klassiek-modern ook al eens naar voren gekomen. Ik ben er ook absoluut van overtuigd dat klassiek beter is. Verder wordt er bij klassieke dressuur en met name de spaanse rijschool veel langer gewacht voordat er allerlei ingewikkelde oefeningen van het paard gevraagd worden. Daar mogen paarden pas meelopen in de show als ze 10 jaar zijn!! Bij Anky zijn de paarden dan al over het hoogtepunt heen...

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:03

Arabesk schreef:
Daar mogen paarden pas meelopen in de show als ze 10 jaar zijn!! Bij Anky zijn de paarden dan al over het hoogtepunt heen...

Even los van bovenstaande discussie, waar baseer je dit op? Salinero is inmiddels 13 en het lijkt het niet op dat die nu al over zijn hoogtepunt heen is. Bonfire werd op 15-jarige leeftijd nog wereldkampioen en op 16-jarige leeftijd Europees kampioen en behaalde op 17-jarige leeftijd nog olympisch goud. Lijken me geen paarden die met 10 al over het hoogtepunt heen zijn?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:45

Ptries schreef:
waar baseer je dit op?

Antipathie?

Ik ben ook niet zo´n ANKYfan, maar ik denk dat de paarden in de subtop (en daaronder) het heel wat slechter hebben dan de hare.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 15:02

Om de klassiek/modern discussie weer even naar het onderwerp te trekken...

Als ik het goed begrijp menen jullie dat het de klassieke ruiter wel lukt meer gewicht naar de achterhand te brengen?

Dat zit 'm niet in de hoofd/halshouding, aldus dit onderzoek. Waar wel in?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:34

Ptries schreef:
Arabesk schreef:
Daar mogen paarden pas meelopen in de show als ze 10 jaar zijn!! Bij Anky zijn de paarden dan al over het hoogtepunt heen...

Even los van bovenstaande discussie, waar baseer je dit op? Salinero is inmiddels 13 en het lijkt het niet op dat die nu al over zijn hoogtepunt heen is. Bonfire werd op 15-jarige leeftijd nog wereldkampioen en op 16-jarige leeftijd Europees kampioen en behaalde op 17-jarige leeftijd nog olympisch goud. Lijken me geen paarden die met 10 al over het hoogtepunt heen zijn?

maar Anky wacht niet tot Salinero 10 is, die heeft voor z'n 10e al hoog gelopen