Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
joyvando schreef:wachten tot hij 3 jaar is en dan gaan inrijden, als je hem nu al gaat longeren kan dat misschien al schade aanbrengen aan je paard omdat hij nog niet sterk genoeg is. daarnaast is het veel handiger later bij het inrijden als je hem nog NOOit gelongeerd hebt waarom? dan heeft je paard namelijk nog geen konditie, en als je dan het zadel erop legt en dan 15 minutjes gaat longeren dan zal hij wel moe zijn, en dan kan je er 5 minutjes op gaan zitten, dat is dan veel handiger omdat ze waarschijnlijk minder behoefte hebben om je er dan af te gooien omdat ze moe zijn
joyvando schreef:wachten tot hij 3 jaar is en dan gaan inrijden, als je hem nu al gaat longeren kan dat misschien al schade aanbrengen aan je paard omdat hij nog niet sterk genoeg is. daarnaast is het veel handiger later bij het inrijden als je hem nog NOOit gelongeerd hebt waarom? dan heeft je paard namelijk nog geen konditie, en als je dan het zadel erop legt en dan 15 minutjes gaat longeren dan zal hij wel moe zijn, en dan kan je er 5 minutjes op gaan zitten, dat is dan veel handiger omdat ze waarschijnlijk minder behoefte hebben om je er dan af te gooien omdat ze moe zijn
Ik wil ook graag veel gaan wandelen, langs de weg enzo. Maar natuurlijk langzaam opbouwen. Wil verder ook gaan doen wat jij (startster van dit topic, kan even naam niet zien
) beschrijft.
shirl schreef:je kan een paard van 2,5 eigenlijk al gewoon inrijden hoor
dat word vaak genoeg gedaan bij de wedstrijdpaarden.
maar bij sommige rassen (BV arabier, haflinger) is het wel
weer beter om langer te wachten.
als je maar wel rustig begint, met (BV) longeren
.

Kostolany schreef:Tjonge tjonge we maken er maar wel glazen kooi paarden van! In de natuur zijn ze veel slechter af! Dan is het meteen rennen voor je leven. En wij zijn zo droog dat we bang zijn dat ze van porselein zijn! Nee ik over belast mijn paard echt niet. En een zware bodem. Ja dat is op passen als je met hem bezig bent. Maar ook goed voor een normale been ontwikkeling. Alleen niet over drijven en gelijk 20 uur bezig zijn. HEt zijn geen watjes. In de natuur zijn ze nog harder af...kijk maaR in engeland met de wilde paarden in de bergen. en de mustangs die ik in amerika gezien heb in wat voor omstandigheden die in het wild leven...daar wil ons paardje niet mee ruilen! Daar moeten ze zelfs knokken om elke dag eten te krijgen! Wij verwennen ze al heel veel. Maar het zijn wel de sterkste paarden die je kunt vinden. Dus simpel.......ik weet wat ik doe en er is nog nooit een paardje slechter van geworden. Er lopen er zelfs een aantal goed sport die ik ook getraind heb. Geen probleem dus hier.