opala schreef:Ik rij altijd buiten. Mijn ervaring is dat je er geen punt van moet maken, dus ook niet straffen. Die keren dat ze weigerde, ben ik afgestapt en er, na een stukje lopen, weer opgegaan. Straf je je paard, dan zal het averechts werken, dan wordt het namelijk een strijd welke alleen maar verliezers kent. Zo durft mijn paard bijv. niet zomaar over een spoorwegovergang. Ik stap af en leidt haar wanneer ze weigert, de keren erop gaat het steeds makkelijker totdat ze er weer zelf overheen durft zonder dat ik hoef af te stijgen. Het vraagt geduld en beheersing, maar het is wel de makkelijkste weg.
Dan heb je " geluk " dat dit bij jouw paard werkt. ik deed dit vroeger ook met mijn merrie, en ze ging steeds minder ergens langs lopen als ik erop zat, zodra er maar " iets " was ging ze staken.
Nu heb ik haar erdoor gereden, en met zweep in begin en nou loopt ze bijna overal langs, wil ze nog niet is een simpele roep als DENK ERAAN, DOORLOPEN roepen genoeg, maar wil ze echt niet kom ik toch weer even met de zweep eraan. Als zij niet wil stopt ze en loopt niet meer verder, been geven geeft als reactie in de achteruit ( zelfs met hele lange teugel ), meer been krijg je als reactie dat ze gaat steigeren, een tikje met de zweep en ze loopt door..
Duidelijk dus dat ik niet tegen de zweep ben. Ik vind het maar onzin dat iedereen die hypes volgt, wat voor een paard werkt, werkt niet voor alle paarden. Ben het wel eens dat veel paarden verkeerd gestraft worden waardoor ze niet meer begrijpen wat je nu eigenlijk wilt. Dit heeft niks met een methode te maken, maar meer met het respect voor het dier vind ik