Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

terorita schreef:Katja schreef:Waarom gaat 1 van de paarden die ik train dan ook schuimen als hij los (zonder iets aan zijn lijf) om me heen werkt en loslaat in de bovenlijn? Lijkt me toch dat het dan positief is.
Verder heb ik precies dezeldde ervaring als Urielle, als ze net niet loslaten en gespannen zijn schuimen ze niet (of minder) dan dat ze helemaal lekker door het lijf lopen.
schoot me dus ook meteen te binnen..
en waarom zouden ze aan een lekker lang teugeltje tijdens een ontspannen bosritje dan ook zo schuimen.
naar mijn mening vanwege de ontspaning, geen stress te vinden
Arabesk schreef:Van bitloos.nl:Citaat:Klopt het dat een paard met een bit moeilijker kan slikken?
Wanneer er iets in de mond ligt, dan volgt automatisch de reflex van speekselvorming en daardoor vaker (moeten) slikken, waarna ook de reflex van kauwen en/of sabbelen volgt.
Het bit alleen al zorgt voor speekselaanmaak. Om dit speeksel weg te werken, moet het paard (vaker) slikken en dan volgen ook de kauw- en/of sabbelbewegingen. En aangezien er van het paard arbeid gevraagd wordt, en eten en arbeid (en ook vluchten) tegelijkertijd niet samengaat, kan het speeksel niet snel genoeg weggeslikt worden. Tegelijkertijd blijft het paard ondertussen op het bit sabbelen of kauwen, en hierdoor kan het aanwezige speeksel gaan schuimen. Schuimen is lastiger weg te slikken dan speeksel, omdat het vrij dik en kleverig is.
Al met al wordt het voor een paard tijdens het rijden dus wel lastiger om het speeksel en het schuim weg te slikken. Uit de studie van Hilary Clayton over bitten blijkt ook wel dat paarden met bitten kunnen slikken, maar dat de mate waarin ook afhankelijk is van het soort bit.
Wat is nu eigenlijk "schuimen" en wat betekent het?
Schuim in en rond de paardenmond toont aan dat het paard zijn kaken beweegt, terwijl hij niet aan het eten is. Het speeksel wordt deels doorgeslikt en deels "opgeklopt".
Speeksel bestaat grotendeels uit eiwit. Eiwit stolt door het kauwen op dezelfde manier als door opkloppen, wat we doen als we een toetje maken met opgeklopt eiwit. Door het roeren en kloppen wordt het eiwit stijf: het wordt witter en gaat schuimen.
Het bit alleen al zet een paard aan tot kauwen en daarmee tot schuimen. Daarvoor hoeft het niet eens "aan de teugel" te lopen. Bepaalde bitmaterialen zorgen voor meer schuim dan andere. Dit is de simpele reden waarom paarden met een bit over het algemeen meer schuim aanmaken dan paarden met een bitloze optoming. Daarnaast zijn veel paarden geneigd om op het bit te gaan kauwen, bijten of sabbelen, hetgeen ook weer extra speekselvorming tot gevolg heeft (zie hierboven het zgn. "opkloppen"). Dat kauwen kan gebeuren puur uit plezier, maar ook uit ongenoegen.
Schuim is bij een paard dus geen bewijs van nageeflijkheid of losgelatenheid. Ook geeft het geen uitsluitsel over spanning of ontspanning; hiervoor zul je toch echt goed naar het paard zelf moeten kijken en goed voelen hoe je paard aanvoelt (spierspanningen in het lichaam, spierspanning in de keel, kaken, neus en mond, uitdrukking in de ogen, stand van de oren, etc.).
Schuim heeft ook niet onvoorwaardelijk met goed rijden te maken. Schuimen is geen teken van dat het bit aangenomen wordt, of dat het bit goed zou passen, of dat het bit als aangenaam ervaren wordt, of dat er "goede arbeid" wordt verricht of wat dan ook in die richting. Schuimen is een simpel gevolg van overvloedig speeksel wat niet op tijd weggewerkt kan worden.

Arabesk schreef:Inge_ schreef:Mijn paard loopt bitloos veel meer ontspannen en schuimt dan niet als ik hem rijd. Als hij door een ander meisje wordt gereden met bit, schuimt hij wel en loopt zichtbaar minder ontspannen.
met mijn paard precies hetzelfde
maaikemuis schreef:Als een bit te groot is, zal het paard idd zijn speeksel niet door kunnen slikken. Materiaal zal ook wel meespelen.
Inge_ schreef:Mijn paard loopt bitloos veel meer ontspannen en schuimt dan niet als ik hem rijd. Als hij door een ander meisje wordt gereden met bit, schuimt hij wel en loopt zichtbaar minder ontspannen.
KiWiKo schreef:Bit is een van de meest commerciele paardenbladen die er bestaat, de gene die betaald heeft altijd gelijk
russel schreef:Maar er stond toch ook in dat een paard met bit wel degelijk kan slikken? Waarom ze het niet doen is per paard verschillend? Dat het schuim ontstaat door opgeklopte eiwitten? Ik vond het geen negatief artikel en er wordt ook niet beweerd dan bitloos dus vanwege dat feit beter is.
Ik ga het nog maar eens lezen denk ik, want ik krijg met dit topic het gevoel dat men heeft gelezen wat men wil lezen....
Laten we wel even er van uit gaan dat de proefpersonen dus wel degelijk met een bit om kunnen gaan en dat de sleurders even buiten beschouwing worden gelaten.
en die gaan er altijd heel goed in
Judje schreef:Over dat artikel van bitloos.nl:
Voordat ik begin: ik ben absoluut GEEN tegenstander van bitloze optomingen, maar dat het vriendelijker is wil ik niet altijd beweren, want ook een harde hand met bitloze optoming kan erg scherp zijn. Daarnaast wordt door veel bitloze-ruiters/amazones (lang niet allemaal, dat weet ik) beweerd dat het paard reageert op angst voor pijn in de mond en dat het daarom slecht en/of zielig is. Maar: een bitloze optoming werkt ook op druk en de neus en achter de oren zijn ook gevoelige plekken. Nogmaals, ik ben niet tegen het rijden met bitloze optomingen, alleen krijg ik soms het idee dat alleen de voordelen van bitloos rijden worden toegelicht en de nadelen niet.
In dat opzicht denk ik: dat bitloos of met bit de inwerking net zo scherp is als de hand van de ruiter/amazone die er boven op zit.
Wat ik alleen wel eens denk te merken is dat mensen die bitloos rijden ineens helemaal tegen het rijden met bit zijn. Het artikel dat dan ook wordt aangehaald klopt ook niet met de bevindingen van Bit.
Daarnaast: ELK blad is commercieel, dus ook de Bit. Maarja, als Bit niet commercieel was, was het 2 x zo duur geweest. Daarnaast moet ik zeggen dat het lang niet altijd zo is dat diegene die betaald ook gelijk krijgt, want Bit heeft regelmatig 'last' van de bevindingen uit de testen, terwijl de meeste merken gewoon in Bit adverteren!

Urielle schreef:Inge_ schreef:Mijn paard loopt bitloos veel meer ontspannen en schuimt dan niet als ik hem rijd. Als hij door een ander meisje wordt gereden met bit, schuimt hij wel en loopt zichtbaar minder ontspannen.
No offense maar dat klinkt alsof hij door dat meisje gewoon actiever (en correcter?) gereden wordt dan door jou. (ik was er niet bij he, dus ik weet het niet)
Mijn jonkie is een enorme stresskikker, maar die zul je op die momenten echt niet zien schuimen. Als hij helemaal los is, volop geconcentreerd op mij, zonder enige spanning, dan krijg ik pas een schuimmondje. Als ik dat mondje niet zie weet ik dat we niet goed gewerkt hebben.
Judje schreef:Over dat artikel van bitloos.nl:
Voordat ik begin: ik ben absoluut GEEN tegenstander van bitloze optomingen, maar dat het vriendelijker is wil ik niet altijd beweren, want ook een harde hand met bitloze optoming kan erg scherp zijn. Daarnaast wordt door veel bitloze-ruiters/amazones (lang niet allemaal, dat weet ik) beweerd dat het paard reageert op angst voor pijn in de mond en dat het daarom slecht en/of zielig is. Maar: een bitloze optoming werkt ook op druk en de neus en achter de oren zijn ook gevoelige plekken. Nogmaals, ik ben niet tegen het rijden met bitloze optomingen, alleen krijg ik soms het idee dat alleen de voordelen van bitloos rijden worden toegelicht en de nadelen niet.
In dat opzicht denk ik: dat bitloos of met bit de inwerking net zo scherp is als de hand van de ruiter/amazone die er boven op zit.
Wat ik alleen wel eens denk te merken is dat mensen die bitloos rijden ineens helemaal tegen het rijden met bit zijn. Het artikel dat dan ook wordt aangehaald klopt ook niet met de bevindingen van Bit.
Daarnaast: ELK blad is commercieel, dus ook de Bit. Maarja, als Bit niet commercieel was, was het 2 x zo duur geweest. Daarnaast moet ik zeggen dat het lang niet altijd zo is dat diegene die betaald ook gelijk krijgt, want Bit heeft regelmatig 'last' van de bevindingen uit de testen, terwijl de meeste merken gewoon in Bit adverteren!
Inge_ schreef:Ik denk dat de meeste mensen die bitloos rijden echt wel weten dat bitloos net zo scherp is als de hand van de ruiter, net zoals dat bij het bit is.
Inge_ schreef:Wel actiever ja, maar zeker niet correcter. Maar toen ik nog met bit reed (ruim een jaar geleden) schuimde hij ook. Hij mag bij mij lopen hoe hij wil en bij haar moet hij aan de teugel lopen.

zitake schreef:Inge_ schreef:Ik denk dat de meeste mensen die bitloos rijden echt wel weten dat bitloos net zo scherp is als de hand van de ruiter, net zoals dat bij het bit is.
Denk je dit? volgens zijn er ook mensen die denken dat ze niks kunnen misdoen bitloos. Verder is het logisch dat als je ergens tevreden over bent je het ook gaat promoten.