Balkje áchter de sprong, ipv ervoor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Balkje áchter de sprong, ipv ervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 08:51

niet als een dubbel maar als een in-uitje.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:24

Meestal gebeurd het bij jonge paarden die te ver achter de sprong landen en dus geen "regenboog" meer maken maar meer een soortement van verte sprong maken en dan plotsklaps neerkomen. Dit is erg nadelig voor het fysiek van het paard, maar ook in het parcours ontstaan er dan problemen omdat de afstand tussen lijntjes niet meer klopt.
Een balkje achter de hindernis moet op ongeveer 3 grote stappen liggen. De kans dat je paard op het balkje springt is zeker aanwezig. Daarom moet je dit als je minder ervaren bent, ook altijd onder begeleiding doen!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:38

ik leg vaker een balk achter de hindernis,
geewoon dat ze opletten en niet denken gelijk klaar te zijn
bij sommige paarden zet ik er standaarts langs en doe de balk in een lepel zodat ze er niet zo overheenhobbelen.
ook is dit handig voor de paarden die niet in de juiste galop landen dan leren ze gelijk weer om te springen, hoef je niet na de hindernis nog te duwen en te doen.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 07:17

Een andere reden voor een balkje achter de sprong is om het paard alerter te maken met waar die mee bezig is, het paard zal meer terug springen omdat ie nu op moet letten waar die gaat landen. Ik doe het weleens voor mijn paarden om ze wat attenter te maken op de sprong.

lvdbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:36

Sonja schreef:
Reden dat je een balk ACHTER de sprong legt (dus niet daar waar 'ie gaat landen, maar midden in de 1e galopsprong na landing, dus op "in-uitje-maat" Knipoog ) is dat je een betere cadans in je galoppade bewerkstelligt. Over een hindernis heen springen is niet meer of minder dan een grotere/hogere galopsprong maken.
Ik werk dus graag met een balk voor EN achter de sprong als ik springles geef (of als ik zelf spring). Dus geen racepartijen voor of na de sprong, maar een stevige basisgaloppade die in balans en controleerbaar is. Het gaat niet om hoogte, het gaat om regelmaat, tact, balans, soeplesse.... verrek, 't lijkt wel dressuur maar dan met balken en staanders Knipoog Nagelbijten / Gniffelen

Heel goed uitgelegd, ben het er helemaal mee eens!

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:37

Het is een goede manier om je paard te laten weten dat het niet goed genoeg is om alleen maar over de sprong heen te vliegen.
Hij moet zich na de sprong ook weer gewoon beheersen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:46

Laura_TTSCR schreef:
mijn pony rent er dan altijd gauw naast waardoor die schuin over de hindernis ervoor heenspringt Clown Slapen

Ik heb ook wel gezien dat ze in dat geval aan de achterkant van de hindernis een balk vanaf de staander schuin naar de grond laten lopen, zelfs naar binnen tot op 1/3 van de breedte van de hindernis (afstand opbouwen), als een paard gewoonlijk na de sprong naar de zijkant wilde landen.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:17

Nicole288 schreef:
Laura_TTSCR schreef:
mijn pony rent er dan altijd gauw naast waardoor die schuin over de hindernis ervoor heenspringt Clown Slapen

Ik heb ook wel gezien dat ze in dat geval aan de achterkant van de hindernis een balk vanaf de staander schuin naar de grond laten lopen, zelfs naar binnen tot op 1/3 van de breedte van de hindernis (afstand opbouwen), als een paard gewoonlijk na de sprong naar de zijkant wilde landen.

Ja inderdaad, zo doen wij dat bij jonge paarden ook wel eens. Met balkjes leggen (schuin, voor , achter de sprong ...) kan je een paard op een totaal andere manier laten springen.

Balkje voor de sprong en achter, laat ze vaker wat ronder springen en houdt ze allert,
soms leggen we wel eens een V op de sprong (2 balken die een V vormen, uiteinden op de grond liggen heel breed en andere uiteinden op het midden van de sprong, in het begin met een grote (+- 1m) afstand en na een tijdje wat dichter bij elkaar leggen) Heeft als effect dat paard niet naar een van de 2 staanders 'toespringt' of gaat hangen op de sprong, en als nog beter effect dat ze veel voorzichtiger naar de sprong komen en veel meer gaan kijken.

En wat hier al gezegd werd van: "reële kans dat paard op balk springt"
Die kans zit er zeker in, maar heb nog nooit een paard gehad die dit bleef doen, als hij er écht niet kwam, gaven we hem wat meer plaats en telkens een beetje dichter, om hem met mate te leren terugspringen. Maar meestal denken ze na 1x al véél beter na.

Dan vind ik balkjes veel minder gevaarlijk dan een ruiter die zijn paard volop in zijn mond ligt te trekken (om rustiger te zijn, niet af te draaien, niet te hangen ... ed) Waar ik zeker niet mee zeg dat dit bij iedereen zo gaat, maar mee wil aantonen dat balkjes vaak veel kunnen verhelpen zonder schade aan te richten (weliswaar met correcte begeleiding ivm afstanden en corrigeren ed)