wie heeft meer ervaring???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SiemOon

Re: wie heeft meer ervaring???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:09

ik denk dat als het over het hoofdstel gaat je niet echt kunt oordelen,
Sommige mensen rijden al heel erg lang maar hebben er geen verstand van en sommige mensen die niet zo lang rijden kunnen met hun ogen dicht een hoofdstel in en uit elkaar halen.
ik ben het met Cassidy eens Knipoog

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 13:23

sorry maar ik zou graag antwoord krijgen op mijn vraag.
en ik ben het ook met cassidy eens maar op grond van de info die ik heb gegeven zou ik graag horen.
Meisje 1 of meisje 2 en niet alleen maar: ja ik ben het met cassidy eens Haha!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:23

En welk meisje ben jij dan?! Vork

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:26

Denk zomaar dat Udine5 meisje 2 is...Haha!

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 13:26

wat ik ook al tegen cassidy zei. als ik dat zeg dan is de clou weg.
ik zeg het nog wel maar nu nog niet Tong uitsteken
ik wil gewoon graag horen hoe jullie erover denken

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 13:27

Cassidy schreef:
Denk zomaar dat Udine5 meisje 2 is...Haha!

hoezo?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:29

Omdat je anders die vraag niet had gesteld. Niet naar aanleiding van een discussie om een neusriem, en niet als jij die 19 jarige was geweest. Haha!

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 13:30

Cassidy schreef:
Omdat je anders die vraag niet had gesteld. Niet naar aanleiding van een discussie om een neusriem, en niet als jij die 19 jarige was geweest. Haha!

huh? dat snap ik ff niet. meer uitleg???

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:31

En ik zou wel graag willen weten wie jij bent!.... Anders via pm?

Edit;
Ik ga weer met Cassiy mee! Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:14

Tja, ik ben nauw erg benieuwd (denk ook 2) wie jij bent in de keuzes, maar ik ben ook benieuwd wat de discussie was over de neusriem...

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 07:39

[PP] -> [RT-D]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 07:41

Dat hangt toch van het ruitergevoel af? Sommigen mensen rijden al 50 jaar en kunnen er nog geen meter van. De talenten hebben binnen 5 jaar rijervaring een paard prachtig in de Z gereden.

TS ik vind het beroerd om te zeggen, maar ik ken iemand die onlangs mee mag helpen met iemand die jonge paarden koopt, zadelmak maakt wat rondjes er mee laat rijden, inrijden dus, en weer verkoopt.

Hij kan het niet alleen en heeft iemand gevonden die hem gratis als hobby helpt, mooie deal. Maar.... zij kan niet echt fatsoenlijk rijden, vraag je je af of het wel nodig is met zulke groene paarden, nou ik vind van wel. In het afgelopen jaar heeft ze wellicht wel op 30 verschillende paarden gezeten, de moeilijke worden met slof gereden, want ze moeten natuurlijk wel meteen aan de teugel...,

Ik heb al gezien dat dit vaker voorkomt bij de snelle handel jongens, gewoon jonge meiden, meiden met weinig rijervaring, heel blij zijn dat ze met hun hobby mee mogen doen, trots zijn, soms ook nog een jonge rustige hengst rijden, want ze zijn net van het land en nog onder de indruk, dan gaat het nog.

Zij zal zich, wellicht nu al, heel ervaren vinden. Ik vind het er niet uitzien, ze heeft wellicht wel eens een B wedstrijdje gedaan. Maar veel jonge fok hebben prachtige bewegingen, zijn ruim, een goed ruggebruik, lange dressuurhals waardoor ze goed en makkelijk in kunnen buigen zodat het plaatje er goed uitziet, maar de kenner ziet louter stress, in de krul, achter het bit, enz. Maar de koper kan op een zadelmak paard stappen en uit proberen en daar gaat het om.

Kortom ik vind iemand die een paar keer een paard heel netjes naar het Z rijdt en regelmatig winstpunten rijdt een mooi ontspannen plaatje laat zien dus meer ervaring hebben dan iemand die wellicht een winstpuntje in de B heeft gehaald met een jong sportpaard. Het niet correct inrijden is nl iets wat er later pas uit komt en dan komen de problemen.

Ik spreek uit ervaring, heb een paard dat belabberd ooit is ingereden, absoluut nooit is geleerd van achter naar voren gereden te worden, met de teugels gestuurd is geweest, in de krul getrokken enz. Hij is 2 jaar lang ook zo gereden geweest toen ik hem als 6 jarige kocht. MIjn ervaring was ook niet toereikend en nu is het gewoon te laat.

Dus voor mij telt ervaring heel anders, niet de kwantiteit maar de kwaliteit. Het gevoel en rijtechnische kennis.

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 12:19

russel schreef:
Dat hangt toch van het ruitergevoel af? Sommigen mensen rijden al 50 jaar en kunnen er nog geen meter van. De talenten hebben binnen 5 jaar rijervaring een paard prachtig in de Z gereden.

TS ik vind het beroerd om te zeggen, maar ik ken iemand die onlangs mee mag helpen met iemand die jonge paarden koopt, zadelmak maakt wat rondjes er mee laat rijden, inrijden dus, en weer verkoopt.

Kortom ik vind iemand die een paar keer een paard heel netjes naar het Z rijdt en regelmatig winstpunten rijdt een mooi ontspannen plaatje laat zien dus meer ervaring hebben dan iemand die wellicht een winstpuntje in de B heeft gehaald met een jong sportpaard. Het niet correct inrijden is nl iets wat er later pas uit komt en dan komen de problemen.

Dus voor mij telt ervaring heel anders, niet de kwantiteit maar de kwaliteit. Het gevoel en rijtechnische kennis.

Om te beginnen zal ik maar alvast zeggen dat ik inderdaad meisje 2 ben omdat ik voor mijn gevoel nu in de verdediging moet.

Ten eerste heb ik niet bij een handelaar gereden gewoon bij mensen die 14 (shetjes, belzen, haflinger en fjord en drie kwpn-ers) paarden hadden en die ik geduurende 7 jaar heb verzorgt en waarvan ik er 1 heb ingereden. Ik heb drie paarden in totaal gereden daar. Inrijden zie ik niet zoals jij het hier nu uitlegt. Opstappen en een paar rondjes rond ketsen onder dwang en met slof vind ik niet inrijden maar gewoon rond uit zielig.
Ik heb dus jaren gelest met deze paarden zowel dressuur als springen. met de fjord reden we regelmatig aangespannen. En de rest verzorgde ik ook gewoon.
Toen ze het paard dat ik had ingereden dus wilden verkopen ben ik opgestapt omdat het achter mijn rug om ging en er waren al meer dingetjes voor gevallen dus dit was de druppel. Het paard is dus uiteindelijk niet verkocht en daarna ging er een meisje van 13 mee rijden en die heeft ook gelijk haar ruiterbewijs met dit paard gehaald. (dus slecht had ik het toch niet gedaan Haha! )
Dus dit valt echt niet te vergelijken met die vrouw ik jouw verhaal, vind ik.

Vervolgens heb ik bij iemand anders een gelderse ruin ingereden en daar heb ik ruim een jaar gereden.

Toen kwam ik op de paardenmarkt terecht en heb daar een a-welsh gekocht waar ik spontaan verliefd op werd. Die kon niks en heb ik beleerd voor het karretje. Ook dit in alle rust. (eerst longeren totdat hij alle hulpen puur op stem deed. kilometers gewandeld met hem aan de hand om hem goed zadelmak te maken en daarna alle delen van het tuig een voor een aan laten wennen. daarna geoefent met een band achter hem hangen zodat hij leerde trekken en daarna dus pas het karretje.)
Dit ging supergoed. En heb zelfs een keer een marathon met hem gereden. Ondertussen reed ik weer een paard bij die mensen met die 14 paarden.

Toen kwam Udine op mijn pad. Die was dus half dood en iedereen verklaarde mij voor gek dat ik aan haar begon. Maar ik was er van overtuigd dat ik haar op kon lappen. En dat is dus ook gelukt. Ze was 1 jaar toen ik haar op heb gehaald en ze is inmiddels 6. En het gaat super met haar. En inmiddels hebben we dus onze eerste groentjesconcoursen gereden en dat ging ook super. Ik ben gewoon super trots op haar. En haar heb ik dus ook zelf ingereden. Ook dit in alle rust en niks geforseerd.

De discussie ging over dat mijn neusriem een gat strakker moest zitten volgens meisje 1. En ik vond dus van niet.
En ze vond dat mijn bit te groot was (ik heb in een ruitersportzaak gewerkt en ik weet dat de standaart maat 13,5 cm is en ik heb dus 12,5. en mijn paard is 1,62m en heeft een maat cob voor hoofdstellen en halsters.) En zij rijdt dus met een paard van ongeveer 1.68 met maat full van hoofd met een bit van 11,5cm.

Ten eerste had ik niet om haar commentaar gevraagd. Laat iedereen gewoon doen wat ze zelf het beste lijkt en als je hulp wilt dan vraag je er wel om (uiteraard als iets echt niet kan en het paard heeft er pijn of last van dan mag er wel commentaar gegeven worden.) maar dat was hier dus duidelijk niet het geval. En ten tweede zei haar moeder dus: Je kunt toch wel wat aannemen van iemand die meer ervaring heeft?! En hun mij allebei aankijken zo. Want na die discussie gingen ze gewoon uit de hoogte doen en mij negeren en ik dacht: tsja, dike vrienden zullen we dus nooit worden maar we kunnen in ieder geval normaal tegen elkaar doen. We zien elkaar toch vaak op stal en de sfeer wordt er dus niet beter van. Dus toen ben ik naar hun toegegaan om het uit te praten en toen kreeg ik dus deze opmerking.

Nou ik kon ze wel wat. Valt niet mee te praten met die mensen. En ze doen dus nog steeds net zo uit de hoogte. Ik heb het opgegeven. Dan maar wat minder sfeer met hun. Met de rest kan ik goed opschieten.

Ik zie dat het een lang verhaal is geworden. Maar ja nu weten jullie het hele verhaal.
En brandt nu maar los Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:39

russel schreef:

Helemaal mee eens! Mensen denken vaan als een een paard hebben 'ingereden' dat ze dan goed kunnen rijden. Een paard een goede basis aanleren is echt iets heel anders dan hem laten wennen aan ruitergewicht (zadelmakmaken). Of je een paard goed ingereden hebt, dus m.a.w. een goede basis hebt bijgebracht komt inderdaad later pas tot uiting. Op het moment dat je vastloopt weet je pas wat je fout hebt gedaan in de basisafrichting. Ook als je meerdere keren Z of hoger hebt gereden ben je beter in staat aan te voelen of bepaalde zaken goed zijn aangeleerd/bevestigd bij een paard.

@Udine: ik heb de indruk dat jij wel heel erg graag een bevestiging wil hebben dat jij gelijk hebt en het beter weet... Jouw verhaal maakt jou zogenoemde ervaring niet echt heel geloofwaardig, het klinkt een beetje penny. Het aantal jaren dat jij al rijdt, het feit dat je een half dood paard hebt opgelapt en een pony'tje voor een kan karretje zetten zegt helemaal niets.

Hieruit kunnen wij niet afleiden hoe goed jij daadwerkelijk kunt rijden en hoe ervaren jij rijtechnisch gezien bent. Uit jouw verhaal en uit jou reacties zou ik eerder denken dat meisje 1 meer ervaren is.

Feit is dat zij bewezen heeft op Z niveau goed te presteren, waardoor het aannemelijk is dat zij in ieder geval een goede basis onder de knie heeft. Zie jij dat eerst nog maar eens te presteren, jij hebt in feite nog helemaal niets 'bewezen'.

Ben je soms jaloers op meisje 1?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:49

udine5 schreef:
De discussie ging over dat mijn neusriem een gat strakker moest zitten volgens meisje 1. En ik vond dus van niet.

udine5 schreef:
En ze vond dat mijn bit te groot was (ik heb in een ruitersportzaak gewerkt en ik weet dat de standaart maat 13,5 cm is en ik heb dus 12,5. en mijn paard is 1,62m en heeft een maat cob voor hoofdstellen en halsters.) En zij rijdt dus met een paard van ongeveer 1.68 met maat full van hoofd met een bit van 11,5cm.

Stokmaat van een paard zegt niet zoveel over de maat van het bit. Paard kan wel klein zijn met een grote kop en een klein snuitje, of duizend variaties daarop. Het bit moet aan beide kanten ongeveer een centimeter ruimte hebben, dan is de maat goed. Als jij de maat van het bit baseert op de stokmaat en de maat van het hoofdstel dan heb je in de ruitersportzaak wellicht heel wat mensen verkeerd geinformeerd Verdrietig

udine5 schreef:
En ten tweede zei haar moeder dus: Je kunt toch wel wat aannemen van iemand die meer ervaring heeft?!

Je kunt het allicht in overweging nemen, bedanken voor het advies en verder doen wat je het beste lijkt. Het zal heus wel goed bedoeld zijn...

udine5 schreef:
En hun mij allebei aankijken zo.

En wellicht dat jou eigen houding op dat moment ook boekdelen sprak???

udine5 schreef:
Nou ik kon ze wel wat. Valt niet mee te praten met die mensen. En ze doen dus nog steeds net zo uit de hoogte. Ik heb het opgegeven. Dan maar wat minder sfeer met hun.

Sjee, kom op zeg! Doe niet zo kleinzerig! Zeg die mensen gewoon weer vriendelijk gedag en de boel is zo weer bijgedraaid! Verbeter de wereld begin bij jezelf!
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 07-09-07 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 12:50

jasmijn78 schreef:
@Udine: ik heb de indruk dat jij wel heel erg graag een bevestiging wil hebben dat jij gelijk hebt en het beter weet... Jouw verhaal maakt jou zogenoemde ervaring niet echt heel geloofwaardig, het klinkt een beetje penny. Het aantal jaren dat jij al rijdt, het feit dat je een half dood paard hebt opgelapt en een pony'tje voor een kan karretje zetten zegt helemaal niets.

Feit is dat zij bewezen heeft op Z niveau goed te presteren, waardoor het aannemelijk is dat zij in ieder geval een goede basis onder de knie heeft. Zie jij dat eerst nog maar eens te presteren, jij hebt in feite nog helemaal niets 'bewezen'.

Ben je soms jaloers op meisje 1?

PFFF Penny? Jeetje dit gaat wel erg ver. Ik moest mijn verhaal toch wel neerzetten?! En dit is gewoon mijn verhaal en daar is niks penny's aan. Ik vind nu dat jij mijn hele leven in de paarden wel erg de grond in boord. Dus mijn hele verhaal zegt helemaal niets? Dan weet ik niet hoelang jij al rijdt of wat dan ook maar ik vind mijn verhaal wel duidelijk genoeg.

En ik zette deze vraag op bokt niet om de bevestiging dat ik gelijk heb maar om verschillende meningen erover te horen. En als jij mijn verhaal niet gelooft dan moet jij dit zelf weten. Het is toch echt helemaal waar.

En ik heb nog niets bewezen? In de sport niet nee maar kun je dan gelijk niks? Hieruit blijkt weer dat je mijn verhaal niet goed hebt gelezen.
En ik ben niet jaloers op meisje 1. Ik vind mijn weg die ik heb bewandelt zonder hulp (behalve les uiteraard) prima!

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 12:54

jasmijn78 schreef:
udine5 schreef:

udine5 schreef:

Stokmaat van een paard zegt niet zoveel over de maat van het bit. Paard kan wel klein zijn met een grote kop en een klein snuitje, of duizend variaties daarop. Het bit moet aan beide kanten ongeveer een centimeter ruimte hebben, dan is de maat goed. Als jij de maat van het bit baseert op de stokmaat en de maat van het hoofdstel dan heb je in de ruitersportzaak wellicht heel wat mensen verkeerd geinformeerd Verdrietig

udine5 schreef:
En ten tweede zei haar moeder dus: Je kunt toch wel wat aannemen van iemand die meer ervaring heeft?!

Je kunt het allicht in overweging nemen, bedanken voor het advies en verder doen wat je het beste lijkt. Het zal heus wel goed bedoeld zijn...

udine5 schreef:
En hun mij allebei aankijken zo.

En wellicht dat jou eigen houding op dat moment ook boekdelen sprak???

udine5 schreef:
Nou ik kon ze wel wat. Valt niet mee te praten met die mensen. En ze doen dus nog steeds net zo uit de hoogte. Ik heb het opgegeven. Dan maar wat minder sfeer met hun.

Sjee, kom op zeg! Doe niet zo kleinzerig! Zeg die mensen gewoon weer vriendelijk gedag en de boel is zo weer bijgedraaid! Verbeter de wereld begin bij jezelf!

jeetje lees jij wel goed?!?!?
ik ben toch naar hun toe gegaan om het uit te praten? dus ik begon bij mezelf. en heb ze daarna nog een hele tijd gewoon gedag gezegd. maar als er dan niks terug wordt gezegd ben ik er toch wel klaar mee.
En ik heb niemand verkeerd geinformeerd in de ruitersportzaak en je hebt weer niet goed gelezen. ik heb de hoofdmaat er ook bij verteld Clown

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:58

udine5 schreef:
Ik vind nu dat jij mijn hele leven in de paarden wel erg de grond in boord. Dus mijn hele verhaal zegt helemaal niets?

Het zegt mij niets over jou ervaring, en dat is waar je in dit topic om vraagt toch?

udine5 schreef:
En ik zette deze vraag op bokt niet om de bevestiging dat ik gelijk heb maar om verschillende meningen erover te horen.

Mijn idee is dat je gewoon de bevestiging wil hebben dat jij meer ervaring hebt en dat jij dus gelijk hebt in de bit discussie.

udine5 schreef:
En ik heb nog niets bewezen?

Met dit verhaal niet nee.

udine5 schreef:
In de sport niet nee maar kun je dan gelijk niks?

Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat het dan lastig is om je ervaring aanemelijk te maken. Behaalde klasseringen en prestaties in de sport zeggen ook niet altijd alles, maar geven toch een beter e indicatie van iemands kunnen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:01

udine5 schreef:
ik ben toch naar hun toe gegaan om het uit te praten? dus ik begon bij mezelf. en heb ze daarna nog een hele tijd gewoon gedag gezegd. maar als er dan niks terug wordt gezegd ben ik er toch wel klaar mee.

Dus wat is nu het probleem en wat heeft dit met de ervaring van meisje 1 en 2 te maken?

udine5 schreef:
En ik heb niemand verkeerd geinformeerd in de ruitersportzaak en je hebt weer niet goed gelezen. ik heb de hoofdmaat er ook bij verteld

jasmijn78 schreef:
Stokmaat van een paard zegt niet zoveel over de maat van het bit. Paard kan wel klein zijn met een grote kop en een klein snuitje, of duizend variaties daarop. Het bit moet aan beide kanten ongeveer een centimeter ruimte hebben, dan is de maat goed. Als jij de maat van het bit baseert op de stokmaat en de maat van het hoofdstel dan heb je in de ruitersportzaak wellicht heel wat mensen verkeerd geinformeerd

Ik denk dat ik wel goed gelezen heb hoor.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:02

Gaat het nou om rij ervaring of de omgang met paarden? Wat maakt het eigenlijk uit,als je maar lol hebt toch.Maar sommige vinden inderdaad dat ze veel ervaring hebben,ik heb dat eens bij de hand gehad.Iemand die wedstrijden reed en ook uit de hoogte deed,maar niet bitloos durfde te rijden.

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 13:05

jasmijn78 schreef:
udine5 schreef:
Ik vind nu dat jij mijn hele leven in de paarden wel erg de grond in boord. Dus mijn hele verhaal zegt helemaal niets?

Het zegt mij niets over jou ervaring, en dat is waar je in dit topic om vraagt toch?

udine5 schreef:
En ik zette deze vraag op bokt niet om de bevestiging dat ik gelijk heb maar om verschillende meningen erover te horen.

Mijn idee is dat je gewoon de bevestiging wil hebben dat jij meer ervaring hebt en dat jij dus gelijk hebt in de bit discussie.

udine5 schreef:
En ik heb nog niets bewezen?

Met dit verhaal niet nee.

udine5 schreef:
In de sport niet nee maar kun je dan gelijk niks?

Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat het dan lastig is om je ervaring aanemelijk te maken. Behaalde klasseringen en prestaties in de sport zeggen ook niet altijd alles, maar geven toch een beter e indicatie van iemands kunnen.

Ik heb ook nooit beweert dat ik meer ervaring heb. Clown Ik zat gewoon niet op haar commentaar te wachten om vervolgens te horen te krijgen dat ik dingen van haar aan moest nemen omdat zij meer ervaring had.
En dus op basis waarvan heeft zij dan meer ervaring? Omdat zij in het z rijdt en zich dus 'bewezen' heeft?
Nou dat gaat er bij mij dus niet in.
En als jij vind dat jij uit mijn verhaal kunt halen dat ik niks bewezen heb en dat je mijn ervaring niet kunt halen uit mijn verhaal dan zegt dat meer over jezelf Clown

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:08

Ik heb anders zat mensen gezien die Z rijden die eerst hun paard finaal de kelere in trappen en daarna gaan ze lopen?

Zo kan ik ook in de Z komen..... Knipoog heb je dan meer ervaring?
leuk om je zo te bewijzen...

Of is dat iets anders Verward

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:09

marleen_usar schreef:
Gaat het nou om rij ervaring of de omgang met paarden? Wat maakt het eigenlijk uit,als je maar lol hebt toch.

Kennelijk is het voor udine wel belangerijk...

marleen_usar schreef:
Maar sommige vinden inderdaad dat ze veel ervaring hebben

Ja, inderdaad. En sommige hebben het ook en sommige niet. Maar dat is niet altijd of te leiden aan het aantal jaar dat iemand rijdt.

marleen_usar schreef:
Iemand die wedstrijden reed en ook uit de hoogte deed,maar niet bitloos durfde te rijden.

Aan een wedstrijd meedoen zegt ook niet veel over iemands ervaring, prestaties en behaalde klasseringen daarentegen wel. Bitloos rijden op zich zegt ook niets over iemands ervaring/rijtechnisch kunnen.

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 13:11

en jasmijn78. BTW ik vermeldde de stokmaat en hoofdmaat alleen maar ter verduidelijking. Ik had bij mijn a-welshje van 1.15 met pony/shet maat hoofd toch echt wel een andere maat bit dan bij mijn paard Clown

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:12

De hoofdmaat zegt ook niets, ik heb hier 2 pony's met maat Cob staan maar allebei tog een andere maat bit Knipoog

Ik kan weinig zeggen over het ervaring gedoe, aangezien ik het een beetje raar vergelijken met elkaar vind. Persoon 1 heeft wedstrijdervaring, en moet dus bepaalde oefeningen goed onder de knie hebben.

Persoon 2 heeft geen wedstrijdervaring, en verteld alleen maar over dat ze paarden heeft ingereden dus die heeft dan waarschijnlijk meer ervaring met paarden inrijden maar niet met wedstrijd rijden.

Maar de discussie begon tussen 2 personen die het oneens waren met het passen van het bit&neusriem van persoon 2. Aangezien de ts niks verteld over de 'ervaring' of verstand van het passend tuig die de 2 personen hebben, kun je daar niets over zeggen of persoon 1 of 2 meer ervaring heeft of niet.