Houding en zit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dionn_xx

Re: Houding en zit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:31

Ik ben het er ook mee eens. Vaak is het zo dat mensen ook snel met oefening beginnen, omdat het nou eenmaal moet, omdat ze al zover zijn met wedstrijden. Ik merk dat ook wel eens in mijn groepsles. Mijn intructrice zegt er dan ook vaak wat van en vraagt waarom je ze dan dat precies doen.. Waarom het nodig is voor het paard? Waarmee het helpt.. En dat weten ze vaak niet eens het antwoord. Ze doen het dan alleen, omdat het moet voor de wedstrijden. Dit vind ik ook niet goed. Eerst moet inderdaad de houding goed zijn. De basis dingen zijn belangrijk,m aar wat al eerder is gezegt niemand kan meteen al alles goed. Er zijn altijd verbetering aan te brengen!!

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:33

Juul schreef:
Ik ben wel eens benieuwd wat andere Bokkers hiervan vinden. Ik kijk vaak rond op HAW, en ik zie op de manege enzo natuurlijk ook veel mensen rijden maar bij bijna iedereen zijn er wel dingen aan de houding te verbeteren. Bij mensen die nog niet lang rijden is dit logisch natuurlijk, maar je ziet zóveel mensen die al met de moeilijkere dressuuroefenigen, of springen bezig zijn terwijl de houding nog niet zo is als het zou moeten. Mensen die bijvoorbeeld met doorzitten absoluut niet stil kunnen zitten, maar toch met appuyementen etc. bezig zijn. Of mensen die springwedstrijden rijden maar hun paard vreselijk in de mond hangen omdat ze geen evenwicht hebben. Ik heb het ook hoor, ik rijd zelf dus op een manege en mijn houding is ook echt niet geweldig, maar toch zijn we in de lessen bezig met wijken, appuyementen, schouderbinnenwaards enz enz. Dr word dan ook wel op je houding gelet ondertussen, maar ik ben toch zelf van mening dat je beter eerst goed moet leren zitten en je hele houding in orde moet hebben voordat je meer gaat vragen van je paard. Maar wat is dat toch, waarom worden er al moeilijkere dingen van paarden gevraagt als de ruiter de basis nog niet eens onder controle heeft ? Ben wel benieuwd naar andere meningen hierover Ja

idd ben het met je eens. Eerst je houding hele maal goed krijgen. Dat je je zit hebt en je het paard goed aanvoelt.
Daarna pas de dressuur oefeningen Lachen

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:33

Het is een combinatie van beide, als je paard niet goed loopt kan je niet goed zitten, als je niet goed zit kan je paard nooit goed zitten..

het kip en ei verhaal dus.

belangrijk vind ik dat tijdens het gewone rijden constant je eigen houding word gecontorleerd en da je dat ook zelf dot...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:57

Citaat:
Ik heb pas een paard van een lesklant moeten rijden met een VZ-zadel erop (dat was heeeel lang geleden voor me want bijna iedereen heeft een dressuurzadel waar ik rij ) en je been moest daar gewoon ook een heel eind naar voren in vergelijking met mijn dressuurzadel. Voor mijn gevoel zat ik op dat zadel compleet in stoelzit! Mijn dressuurzadel heeft ook een vlakke vrije zit en als ik in de spiegel kijk onder het rijden klopt mijn beenligging wel. Ik heb echt mijn beugels een paar gaten korter moeten doen om mijn balans weer te kunnen vinden want ik had niks geen steun met die knieen zo naar voren!

Een enkel zadel daar gelaten, maar in principe hoor je in een VZ zadel hetzelfde te kunnen zitten als in een dressuurzadel. Kan je dat niet, dan komt dat omdat je gewend bent dat je benen wel op hun plek gehouden worden door de wrongen.
Met een springzadel (of een VZ zadel heel erg gericht op springen) is dat wel een klein beetje anders, dus er zitten inderdaad wel nuances in die ik niet aangaf. Maar in principe moet je in een veelzijdigheidszadel net zo en net zo stabiel kunnen zitten als in een dressuur zadel......
Als jij voor jouw gevoel in stoelzit zit, dan kan dat komen omdat je niet gewend bent op de juiste manier te zitten, waardoor je benen op de juiste plek komen. Maar, zoals ik ook aangeef, het kan ook net een idioot zadel zijn geweest waar jij in gezeten hebt.....

Maar veel mensen kunnen tegenwoordig alleen nog maar zitten als alles door wrongen en diepe zits op de plaats word gehouden.....

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:02

dat ben ik niet met je eens Lalidan,
een vz zadel is anders genouwd, andere zzweetbalden etc, daarom kan je er heel anders op zitten als op een dressuurzadel.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:36

Volgens mij gelden in een veelzijdigheidszadel gewoon de stelregel: een lijn van schouders, heup, hak.
en in een dresssuurzzadel?? precies, een lijn van schouders, heup, hak

Het enige echte verschil is dat je in een veelzijdigheidszadel de ruimte en mogelijkheid hebt om vreemder te gaan zitten. En veel mensen kunnen niet met die vrijheid omgaan.

Nogmaals, er zijn enkele uitzonderingen, met name als ze richting springen geboudw zijn, of vooroorlogse zadels, maar het principe is in alle tijden gelijk.....
Maar misschien kan jij mij uitleggen hoe je in een vzzadel hoort te zitten, wat je anders doet in een dressuur zadel?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:55

Lalidan schreef:
Een enkel zadel daar gelaten, maar in principe hoor je in een VZ zadel hetzelfde te kunnen zitten als in een dressuurzadel. Kan je dat niet, dan komt dat omdat je gewend bent dat je benen wel op hun plek gehouden worden door de wrongen.

Ik heb geen kniewrongen op mijn zadel, ik rij daar niet graag mee.
Ik vind echt dat de plek waar je je knieen hoort te leggen bij een VZ-zadel meer neigt naar een springzit, kan me voorstellen dat het in verlichte zit veel beter zat, maar als ik in dressuurzit zat, schoven mijn knieen naar voren. En mijn beenligging is een van de weinige dingen aan mijn zit die nog wel correct is Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:58

Afbeelding
Afbeelding

Dit zit toch volkomen verschillend?

stef_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:20

ik vindt ook idd dat je eerst moet leren zitten en dan pas wedstrijden etc.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:17

Wat mij vaak opvalt aan HAW zijn de opmerkingen als:
Ik weet dat ik naar beneden kijk
Ik weet dat ik mijn handen hoger moet houden etc.
Dan denk ik, doe er dan ook wat aan! Besteed eerst aandacht aan dat naar beneden kijken, handen, benen of wat er dan ook maar niet goed zit en ga dán pas verder met het rijden van je paard.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:22

dat is een heel saai bla bla onderdeel waar mensen niet voor willen betalen en die ze op een andere manege niet hoeven te leren dus gaan ze naar een ander. De manege doet wat een klant wil want moet geld verdienen. Ben op dit moment in discussie met iemand die mijn pony wilt komen mar zeg haar dat ik geen va mijn pony's verkoop naar een boxje van 3 bij 3 etc en toen kregen we over het rijden en nu is ze boos omdat ik uitleg hoe het el hoort.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:26

Nu even apart over de zit. Deze is erg belangrijk. Een paard kan pas goed in evenwicht lopen als een ruiter in evenwicht zit en de ruiter het paard niet hindert ls dat niet nodig is (ik zie hulpen ook maar even als hinderen).

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:37

Je houding en zit heeft zeker heel veel invloed op de manier hoe je paard loopt. Is die dus niet in orde, kan je ook niet verwachten van je paard dat hij netjes loopt. Doe je het toch, vind ik het erg oneerlijk tov je paard Bloos .

Ben het dus met je eens: eerst de houding, de rest komt later wel Lachen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:24

ik heb nog even de plaatjes gebruikt van eerder in dit topic en ze niet gedraait oid dus als deze zadels zo op een paardenrug liggen kun je niet goed zitten zonder zelf je houding aan te passen.
Rood: Beugelriemen zoals ze normaal zouden vallen.
Paars: De houding die ontstaat met zulke beugels
groen: De rechte lijn van schouders via heup naar hak.
Oranje: de lijn zoals je je benen zou moeten houden.

Nu is dit gewoon met lijntjes getekent en kan dus iets afwijken maar een juiste beenhouding in deze zadels kan niet zonder zelf je been naar achter te brengen

Nog een plaatje uit een ander topic. Zwart: zoals de beugelriemen nu vallen. Rood lijn omhoog van bal van de voet, waar dus eigenlijk de beugelriemen opgehangen zouden moeten worden.

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
[img]http://im1.shutterfly.com/procserv/47b7d728b3127ccebb5c24ac3dfe00000026108Cat2jly5cY [/img]

dizziness

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:29

Ik snap het nut van de plaatjes hierboven niet?
Ik snap de standpunten in dit topic ook niet Huilen van het lachen
Als je in stap netjes kan zitten, betekend dit niet dat je dat in draf ook kan Lachen maar je zal toch moeten leren draven Ja Gaanderweg zal je leren om ook dan netjes te zitten.
Hetzelfde met appuyeren, wijken, etc. Je zal je houding aan moeten passen & dat moet je oefenen oefenen oefenen!
ken vrijwel niemand die bij iedere oefening netjes blijft zitten Lachen

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:33

Daar gaat het in deze discussie ook niet om. Het gaat erom dat mensen dénken dat ze goed zitten maar er zijn maar weinig mensen die écht goed zitten.
Daardoor nemen ze niet de moeite om te oefenen, oefenen en nog eens oefenen maar vragen ze van hun paard wel steeds moeilijkere dingen. Door die slechte zit werken ze het paard tegen tijdens de oefening en daardoor wordt het paard scheef.
Mensen eisen van hun paard wel veel maar van zichzelf niet. Daar gaat deze discussie over, eerst zelf leren zitten en dan pas iets van je paard vragen.

dizziness

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:36

Kan dat niet tegelijk? Kan je niet tegelijk iets vragen van je paard & oefenen op je zit?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:08

Citaat:
Kan dat niet tegelijk? Kan je niet tegelijk iets vragen van je paard & oefenen op je zit?

Dat hangt er voornamelijk vanaf wát je van je paard vraagt. Als jij van je paard verlangt dat ie netjes, ontspannen over de rug en verzamelt loopt, en jij zit op zijn rug te stuiteren, nee, dan kan het niet. Als je alleen vraagt dat hij draaft, zodat jij kan leren lichtrijden, ja, dan is er geen andere manier.

Het punt van de plaatjes ontgaat mij ook, want als jij een zadel op je paard hebt liggen zoals de plaatjes, past je zadel dus gewoon niet. Ze hangen namelijk achterover. Dan komt uiteraard je achterwerk te ver naar achteren in verhouding tot je benen, maar dat ligt niet aan het zadel op zich, maar aan het feit dat het niet goed ligt.

Aan de andere kant heb je wel het probleem, dat je moet zullen rijden om je zit te verbeteren. je moet dan ook altijd een mdidenweg zien te vinden. Dit soort dingen zijn niet in een dag aan of af geleerd, maar het is geen optie om je paard niet meer te rijden tot je het wel goed doet, want als je niet rijdt leer je het niet.
Maar wat vraag je van je paard terwijl je zit niet goed is, waardoor je je paard stoort? daar gaat het hier om. Sommige dingen vallen voor mij onder het kopje "schoonheidsfoutjes". Het ziet er mooier uit als de ruiter het anders zou doen, maar het is wel functioneel en het stoort het paard niet. Dan zijn dat nog steeds dingen waar je aan moet werken, maar kan je ondertussen ook aan je paard werken. Andere dingen zijn storende fouten. Bijvoorbeeld het niet onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen van armen en benen, zwabberende benen, stuiteren op de rug, handen te laag enz enz enz. Die moet je eerst verbeteren, voordat je van je paard kan vragen te verzamelen, zijwaarts te gaan en dat soort dingen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:07

het doel van mijn plaatsjes is eigelijk dat je in de meeste zadels gevraagt wordt je benen te ver naar voeren te houden. als het plaatje van het dressuuzadel iets vn achter omhoog komt zegmaar zullen nog altijd de beugels te ver naar voren hangen.

dizziness

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:23

Daar heb ik geen last van bij mijn dressuurzadel hoor!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:28

welk zadel heb je? foto?

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:31

Citaat:
Het is een combinatie van beide, als je paard niet goed loopt kan je niet goed zitten, als je niet goed zit kan je paard nooit goed zitten..

het kip en ei verhaal dus.

Volgens mij ga jíj op je paard zitten dus dan wordt het geen kip en ei verhaal. Als jij niet goed op je paard zit kan hij niet goed lopen, zonder jou op zijn rug kan een paard prima lopen. Je bent eigenlijk aan je paard verplicht om goed te willen leren zitten.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:07

ik ben het zeker met je eens, zie vaak genoeg langskomen. bijv we oefende zaterdag voor een carousel voor a.s zondag. er werd doorzitten gevraagd, hooguit 2 mensen zaten door. de rest was al heel gauw weer aan het lichtrijden! en doorzitten ging met veel geschud en klapperende benen. en daar zaten ook mensen tussen die inmiddels al M rijden! triest toch. ik vind houding heel erg belangrijk, ben er ook veel mee bezig. nu vooral dat ik mijn been rustig houd en niet doorgeef met mijn been. (mijn vorige paard had nogal veel hulpen nodig) maar het is heel belastend voor het paard, en vooral met doorzitten!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 05:45

been geven in draf doen veel mensen als ze zitten, maar op dat moment is het binnenachterbeen op de grond dus kun je daar geen invloed op uitoefenen, daarom heb ik geleerd aan te sporen op het moment dat ik sta.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 06:42

lailapri schreef:
ik heb nog even de plaatjes gebruikt van eerder in dit topic en ze niet gedraait oid dus als deze zadels zo op een paardenrug liggen kun je niet goed zitten zonder zelf je houding aan te passen.
Rood: Beugelriemen zoals ze normaal zouden vallen.
Paars: De houding die ontstaat met zulke beugels
groen: De rechte lijn van schouders via heup naar hak.
Oranje: de lijn zoals je je benen zou moeten houden.

Nu is dit gewoon met lijntjes getekent en kan dus iets afwijken maar een juiste beenhouding in deze zadels kan niet zonder zelf je been naar achter te brengen

Nog een plaatje uit een ander topic. Zwart: zoals de beugelriemen nu vallen. Rood lijn omhoog van bal van de voet, waar dus eigenlijk de beugelriemen opgehangen zouden moeten worden.

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
[img]http://im1.shutterfly.com/procserv/47b7d728b3127ccebb5c24ac3dfe00000026108Cat2jly5cY [/img]

Afbeelding

imo hangen de beugelriemen gewoon goed. Als je deze nl verder naar achter plaatst zal je met je onderbeen achter je massa komen. Lijkt me niet erg fijn rijden.