"Gewoon" paard met superkarakter of bloedmooi dier met r*t..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horsefan08

Re: "Gewoon" paard met superkarakter of bloedmooi dier met r*t..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:07

als ik echt tussen die 2 moet kiezen had ik 100% zeker 1 gekozen! Haha! (zonder een goede band met je paard kom je er niet Haha! )

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:09

detour schreef:
Nathalie, zo'n paard heb ik ook gehad, dat vind ik het mooist.

Maar als je paard het echt voor je verrekt? Wat je ook probeert? je stopt alle energie er in; ik ken iemand die zo'n paard had en iedereen kwijlde bij het dier, zo mooi, zo bewegen.. De eigenaar werd steeds ongelukkiger, het paard is uiteindelijk verkocht..

Ja dan heb je er inderdaad niks aan! Ik heb gewoon het geluk dat ze het nu voor mij wel wil doen, want dat is ook een drama geweest. Maar heb haar al als veulentje en toen we haar kochten gingen we ook op de bloedlijn en mooigheid af, ik weet ook niet of ik die gok ooit nog zal nemen, maar het is wel een hele goede geweest uiteindelijk!

Maar ik heb toch meer met paarden met een eigen karaktertje en die me toch aanstaan qua exterieur!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:20

Ook ik zou voor 1 gaan. Denk dat er maar weinig mensen zijn die voor 2 kiezen. Een paard waar je goed mee kan werken vinden de meeste mensen fijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:24

Ik zou lekker verder zoeken naar een paard wat me alles kan bieden. Haha!
Fijn karakter in omgang, lekker bekkie er op en gewoon fijn lopen. (hoeft niet spectaculair)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:29

nathalie16 schreef:
Ik denk dat iedereen hier 1 zou zeggen, omdat ze toch een paard willen met een fijn karakter en die werkwillig is.

Maar als je nou bij 2 het verzet als ze moeten werken weghaalt en er gewoon van maakt hebben een moeilijker karakter, dan is de vraag ook moeilijker voor mensen!
Ik denk dat ik dan zelf 2 zou kiezen, als ze maar uiteindelijk willen werken!

ja hier idem dito.
Er mag van mij best wat inzitten.
Mijn eigen is ook niet altijd super braaf.
Die wil ook nog weleens een vrolijkheids bok geven!
En af en toe ook nog weleens verzet.
Dan steigert ze, maar ze is niet z'n staker die mega de lucht in komt en dan niet meer anders wil!
Ze komt een keer half omhoog, maar alles makkelijk uitzitbaar!

Maar echt verzet vezet?? nee dan hoef ik m niet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 14:26

LiNdA1986 schreef:
Ook ik zou voor 1 gaan. Denk dat er maar weinig mensen zijn die voor 2 kiezen. Een paard waar je goed mee kan werken vinden de meeste mensen fijn.

Waar zouden de nrs 2 dan uiteindelijk belanden?.. Soms hoop je maar dat de merries dan als fokmerrie zullen gaan fungeren, maar de ruinen bv, ik vraag me dan af of mensen ze vrij makkelijk naar de slager brengen. Sorry, beetje offtopic.. Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:20

Tja, aan de ene kant 1,
maar aan de andere kant: paarden met rotkarakters zijn niet zo geboren, maar zo gemaakt. En: een paard dat niet voor iedereen werkt, als je die eenmaal voor je hebt gewonnen werken die nog harder dan het paard van optie 1.
Dus tja, als je de ervaring hebt zou ik toch voor 2 gaan, dat rotkarakter is vaak meer onopgevoedheid en het hun zin krijgen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:23

Judje schreef:
Tja, aan de ene kant 1,
maar aan de andere kant: paarden met rotkarakters zijn niet zo geboren, maar zo gemaakt. En: een paard dat niet voor iedereen werkt, als je die eenmaal voor je hebt gewonnen werken die nog harder dan het paard van optie 1.
Dus tja, als je de ervaring hebt zou ik toch voor 2 gaan, dat rotkarakter is vaak meer onopgevoedheid en het hun zin krijgen.

Dat is ook altijd niet zo.
Ik ken er niet veel, maar heb er 1 gekent die echt een steekje los had.
Bloedmooi dier, maar die had ze echt niet op een rijtje, levens gevaarlijk!
En heb er ook aardig wat gekent die inderdaad zo gemaakt zijn!

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:26

Op dit moment 1 (vanwege een ongeluk 3 maanden geleden) maar als ik er weer het vertrouwen in heb denk ik dat 2 ook wel een optie is

nathalie16

gelukkig zijn er al meer die toch niet gelijk voor 1 kiezen Tong uitsteken een heel gemeen paard met een karakter waar je nooit wat aan zou hebben, zou ik ook niet aan willen beginnen. Maar eentje waarvan je zegt er gaat meer tijd inzitten voordat het gaat lukken, maar het zit er wel in, dan zou ik dat er wel voor over hebben. Want een beter paard, krijgt ook betere punten als het goed gaat Knipoog

SONY

Doe mij maar het supermooie paard met rot karakter.. Hou wel van uitdagingen! En heb vaker paarden ingereden die lastig karakter hadden of bijvoorbeeld beten als je stal in kwam e.d. vind het juist een leuke uitdaging om dat lastige er een beetje uit te werken zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:27

Maar stel nou dat je voor nummer 2 het protest weg kan halen door het werk leuk voor hem te maken met veel afwisseling.. wie weet heb je dan ook een paard met een heel leuk karakter?

Edit: Ik zou overigens er totaal niet om geven dat dier 2 er mooi uitzag. Al stond de vraagstelling anders, nl. een bloedmooi dier met geweldig werkwillig karakter en een "gewoon" paard of zelfs "lelijk eendje" met zgn 'slecht' karakter zou ik mij hetzelfde hebben afgevraagd als nu.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-08-07 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:30

Ik weet niet of alle 2 paarden vervelend doen omdat ze het werk niet leuk vinden maar dat soort paarden zijn ook gewoon heel gevoelig op de omgeving enzo maar ook op de ruiter. Zo'n paard moet je op een gegeven moment gewoon door krijgen maar dat kan alleen maar als je zelf absoluut geen angst hebt.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:32

Ik zou eerst paard 2 op proef willen om te kijken of je nog aan het karakter kan sleutelen (zal haast toch wel..), als er niets van te maken valt zou ik paard 1 nemen.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:59

Ik zou voor nummer 3 gaan Clown

Een mooi dier met edele uitstraling,interresante bloedvoering, opvallend beenwerk met tevens een super karakter! Pling

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:11

inderdaad kaitlin dat zou ik ook doen Tong uitsteken

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:22

ik ben het wel met Soet eens dat je het paard meot kiezen waar je de meeste klik mee hebt. Ik denk dat dat voor mij paard 2 zou zijn. De eerste zou ik te snel saai gaan vinden, bij de 2e is het veel meer een uitdaging om hem voor je te winnen. Waarschijnlijk als je eenmaal een combinatie vormt gaat 2 voor je door het vuur, het kost alleen wat meer moeite.

Alleen als 2 echt gevaarlijk wordt (stijgeren en achterover klappen enzo) en ik kan het niet aan dan zou ik 1 nemen.

Evanne_Polly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:24

tinkerXXlufX schreef:
ik zou voor de eerste keuze gaan, omdat ik toch liefer een paard heb met en goed karakter. Maar het is natuurlijk een uitdaging om voor keuze 2 te gaan..
het blijft je eigenkeus

Ik heb ook liever ene paard met een goed karakter..
2 is indd een uitdaging, maar zo een zou ik niet willen kopen.. Misschien wel als bijrijd- of verzorg paard ..

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:26

ikke voor 1, zo is de mijne ook Lachen

Yaleesa_Emir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:36

Clown Ik denk dat ik 2 gekozen zou hebben, ik heb namelijk zelf ook een draak, en door veel hulp van andere heeft hij nu met rijden, af en toe nog wel zijn kuren.. maar op stal heeft hij een spuer karakter, en ik denk dat je bij een paard heel veel kan veranderen als je maar gedult hebt..

En mijn paardje is toch ook Z2 geworden..

Dus het kan wel met een lastig karakter!

Kusje

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:20

Doe mij maar 1 daar zal ik veel meer plezier mee hebben dan met nummer 2

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 08:08

Sommige lastige nr 2 paarden worden hellas toch zo geboren, er zijn helaas paarden met een onzuiver karakter van nature, die werkelijk voor niets of niemand willen werken.

Toch zie ik wel eens dat mensen- koste wat het kost- doorgaan, het MOET dan lukken want oh.. hij loopt zo moio, ooh, zijn vader is die en die, etc...

Nr 1 doet het het beste bij de mensen, da's toch goed om te lezen hoor, volgens mij laten wij mensen ons wel eens te snel verleiden door het uiterlijk van het paard...

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 08:14

beide denk ik, nr. 1, is veel makkelijker te rijden, en voor mijn gevoel meer een perfect leerpaard.
Nr. 2 , kan je hoogstwaarchijnlijk met veel gedult en vertrouwen ook tot een fijn paard maken. Die is dus weer meer geschikt voor een ver gevordere ruiter, met veel tijd en gedult! Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:12

Karakter vind ik zeer belangerijk, maar beweging ook. Bloedlijnen en een mooi koppie zeggen mij wat minder; een paard dat super kan bewegen heeft altijd uitstraling, ondanks of soms zelfs dankzij een lelijke kop.

Een paard waar weinig beweging inzit zou ik mijn tijd niet aan verspillen, hoe lief hij ook is.

De vraag is wat is een moeilijk karakter? Over het algemeen kun je stellen dat de betere paarden vaak wat gevoeliger en intelligenter zijn. Dat houdt vaak in dat ze minder vergevingsgezind zijn als jij fouten maakt, en geef ze eens ongelijk! Dus moet je gewoon in staat zijn geen/weinig fouten te maken. Zulke paarden vragen gewoon meer ruitergevoel. Heeft de ruiter dat niet dan is hij zelf 9 van de 10 keer de oorzaak van het verzet. Is het dan een rotbeest? Lijkt mij van niet... Hij wordt dan gewoon niet op de juiste manier/door de juiste ruiter gereden.

Je moet een paard uitzoeken dat bij jou en je ervaring past. Heb je niet zoveel ervaring, of ben je niet zo heel handig dan kun je misschien beter voor het eenvoudige/kwalitatief mindere paard gaan.

Daarentegen zal een wat handigere ruiter waarschijnlijk niet zoveel problemen ervaren met een paard met een zogenaamd 'moeilijk' karakter. Die zal een intelligent paard juist als een voordeel ervaren en er geen last mee hebben. Die zal ook kunnen voorkomen dat het paard in verzet komt.

detour schreef:
Sommige lastige nr 2 paarden worden hellas toch zo geboren, er zijn helaas paarden met een onzuiver karakter van nature, die werkelijk voor niets of niemand willen werken.

Je zegt het goed; sommige. Dus een enkeling, de uitzondering op de regel. Paarden zijn van nature niet lastig, zo worden ze gemaakt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:33

jasmijn78:
ik had het niet beter kunnen omschrijven en uit kunnen leggen!