Waar leer je nou het meest van?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waar leer je nou het meest van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:56

ik heb een tijd terug een 14 jarige merrie ingereden, daar heb ik heel veel van geleerd, nu ben ik met een 4 jarige bezig, die ook nog heel veel moet leren, en ook hier leer ik heel veel van.
het zijn allemaal verschillende paarden, en ik denk dat je van elk paard wel wat leert, op mijn vorige adresje ook wel geholpen met paarden zadelmak maken, en ik vind dat zelf het leukst/leerzaamste om te doen.

@ kiwiko je bent me voor, en je verwoord het zo als ik het wilde zeggen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:59

Groen + groen = bont en blauw.

tuurlijk zijn er uitzonderingen op deze regel maar in de regel klopt het aardig.

En manegeruiters die denken dat ze zo even passage en piaff kunnen rijden: da's net zo iets als met je net gehaald rijbewijs in een Formule 1 auto stappen. Als je al gewend bent om normaal in een Ferrari te rijden is dat nog een gigantische overstap.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:39

Anne_GTI schreef:
Groen + groen = bont en blauw.

tuurlijk zijn er uitzonderingen op deze regel maar in de regel klopt het aardig.
Hier ben ik het mee eens Lachen. Hoe kan je nu op een onervaren paard beginnen als je er zelf nog niets van kent? Het is een ander verhaal als je al een paar jaar rijdt (op een manege bv of verzorgpony) en dan met goede begeleiding een paard wilt gaan opleiden. Maar nog vind ik zoiets niet 100% verstandig. Volgens mij kan je beter eerst op een goed opgeleerd paard wat beter leren rijden en dan pas gaan beginnen aan paarden beleren e.d. (uiteraard nog steeds met begeleiding!) Want van een manege leer je aardig wat (ik heb zelf ook zo'n 4 jaar op heel wat verschillende maneges gereden), maar op de duur raak je vast vind ik en dan wordt het tijd voor de aanschaf van een eigen paard/pension (ofverzorgpony waar je wat meer meekan dan een manegepaard). Tenminste, dat vind ik.

@nelleke22 : Laat ik je vertellen dat ik ook een "manegemens" ben geweest, en nu een paard heb, meer nog een drukke, levendige selle français. Ik ben bijna niet bang (goed, ik ga niet zeggen dat ik nog nooit bang ben geweest) en ik vind dat ik heel veel geleerd heb van op zoveel verschillende paarden gereden te hebben _verschillende maneges ook. . Daar leer je wél van rijden, door al die verschillende karakters. Op een goede manege heb je niet alleen tamme, slome dieren maar ook pittige, wat moeilijkere paarden. Natuurlijk wordt het wel na een tijdje tijd om je wat meer te gaan perfectioneren maar ik vind dat een manege een heel goede basis kan zijn. Ik ben nog nooit van mijn paard afgevallen, die ik nu toch al een tijdje heb en nochtans is het geen makkelijk paard. Dus waarom wordt er zo neergekeken op manegemensen?

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 07:53

Ik vind dat je het beste om te beginnen beter een ervaren paard kan kopen en als je daar goed mee kan rijden je dan pas aan een onervaren paard moet beginnen (wel met begleiding natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:25

Redrumfox schreef:
In het type topic ''wat voor paard moet ik hebben?'' zie je vaak voorbij komen 'kies een oud paard met veel (wedstrijd)ervaring', maar leer je daar nou écht meer van?

Ja daar leer je écht meer van. Paardrijden heeft namelijk met gevoel te maken op een doorgereden leerpaard kun je leren hoe het aan moet voelen als het goed gaat. Daarna kun je dat gevoel op een groener paard opzoeken.

Als het in Nederland wat geaccepteerder zou worden om op een leerpaard te beginnen zouden er een hoop minder paarden de vernieling ingereden worden!!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:04

Ik heb dit topic met bijzondere interesse gevolgd.

Tot nu toe kan ik me helemaal vinden in het verhaal van Goofy44

Ik sta voor hetzelfde dilemma. Vooropgesteld, ik ben een wat oudere ruiter (42) en afgelopen april ben ik begonnen met lessen op de manege, 1x per week een uur. Het paardrijden op zich bevalt me zo ontzettend goed (geestelijk en lichamelijk) dat ik nu vaker wil gaan rijden, liefst 2 á 3x per week. Mijn doel is om alle gangen goed te beheersen en mijn rijtechniek verder te ontwikkelen en verbeteren. Op den duur zou ik het (denk ik) ook leuk vinden om aan dressuurwedstrijden mee te gaan doen. Het niveau waar ik naar zou streven is dan M1 of M2

Maar dan zit ik nu met een probleem...

Het is voor mij niet haalbaar (noch financiëel, noch qua tijd) om er een eigen paard op na te houden. Een optie is dan om een paard "part-time" te leasen. D.w.z. 3 dagen per week. Maar stel dat er een keuze geboden word uit paarden waaruit ik dan mag kiezen om te leasen, wat dan? Zo loopt er op onze manege een ervaren ex-wedstrijdpaard (ruin) van 25 jaar oud, die M gelopen heeft en vroeger heel veel prijzen in de wacht heeft gesleept. Een verschrikkelijke lieverd die goud-eerlijk is en uiteraard reageert op beenhulpen zoals het hoort. Als hij iets niet doet dan kan ik met zekerheid stellen dat het aan mij ligt en niet aan hem. Maar het nadeel is natuurlijk dat een dergelijk ervaren en braaf paard geen gekke dingen doet, en ik dus niet leer omgaan met moeilijke situaties (bokken / weigeren / er van door gaan / etc.)

Maar er lopen ook meerdere jonge merries die wellicht ook aangeboden worden voor part-time lease. Deze merries zijn ook superlief, maar hebben nog niet de rij-ervaring van (bijv.) de eerdergenoemde 25 jarige. Ja, er is er één, en dat is tevens mijn lievelingspaard van de manege. Ik denk dat ze tussen de 7 en 9 jaar is. Ze loopt zo verschrikkelijk mooi en heeft ook M gelopen met winstpunten... maar ze kan een felle donder zijn met een pittig en bijzonder eigenwijs karakter. En zolang ze iedere dag in de les loopt met wisselende ruiters op haar rug krijg je dat er toch ook niet uit. Als ze echt fris is, en je gaat in het zadel, dan moet je een knappe ruiter zijn wil je haar tegenhouden van het meteen aanspringen in een snelle en lange galop. Maar in m'n hart zou ik het liefst haar willen leasen als die mogelijkheid zou bestaan.

Nu zegt mijn gevoel (en dat word door het verhaal van Goofy44 eigenlijk al bevestigd) dat ik er beter aan zou doen om, als die mogelijk heid zou bestaan, de 25 jarige ruin met M ervaring te leasen zodat ik mijn techniek beter kan ontwikkelen.

Of zijn er hier mensen die denken dat ik wellicht toch beter een ietwat minder ervaren en soms ondeugende jonge merrie of ruin kan gaan leasen om zodoende ervaring op te doen met moeilijke situaties?

Het blijft een moeilijke kwestie, toch? Verward

Gr. John Knipoog

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:14

john: in jouw geval, een paard van 7 á 9 jaar is al heel wat anders dan een jong (groen paard). dit paard heeft al genoeg geleerd, en loopt zo te lezen dus ook al M, is alleen wat lastiger in karakter.. Aangezien je zelf pas een les of 16? hebt gehad, zou ik iig de eerste maand dat 25-jarige paard leasen, in een maand kun je al veel leren en vertrouwen op doen. dan kun je een maand later altijd nog overstappen op dat wat lastigere paard. iig succes met je keuze!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:39

Merel,

Het vertrouwen heb ik al. Ik ben niet bang in het zadel, maar ook absoluut niet overmoedig. Maar wat ik eigenlijk bedoel is dat, wanneer ik het op een braaf en ervaren paard leer (de juiste beenhulpen e.d.), ik vanzelfsprekend ook meer controle heb over een jonger en "wilder" paard? Of gaat dat verhaaltje niet op?

Overigens klopt jouw inschatting wel. 16 lessen gehad voor de vakantie. Maar daarna wel 2 weken lang iedere dag 2 á 3 uur gereden omdat de paarden niet naar het land konden vanwege het feit dat het land onder water stond door de vele regenval vorige maand. In die twee weken heb ik heel veel ervaring op gedaan (en vertrouwen) op 3 "vaste' paarden die ik iedere dag verzorgde en bereed.

Je kunt overigens stellen dat ik een snelle leerling ben. Clown

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:50

oke, leuk!
Het is natuurlijk wel zo hoe meer ervaring je hebt (ook op brave paarden) hoe makkelijker je met een wat moeilijker paard overweg kan, maar je leert wel sneller van een wat moeilijker paard. Maar begrijp ik het goed dat de paarden die je kunt leasen van de manege zijn? dan zou ik eens aan je instructeur/instructrice vragen wat hij/zij denkt dat het beste voor je is, die kent je rijstijl immers.. daarnaast zal M toch nog een een paar jaartjes duren, dus wat dat betreft kun je allang uit de voeten met een paardje die netjes B of L loopt Lachen

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:22

merel90 schreef:
daarnaast zal M toch nog een een paar jaartjes duren, dus wat dat betreft kun je allang uit de voeten met een paardje die netjes B of L loopt Lachen

Hihi... ik was ook niet van plan op dit als doelstelling op de agenda van dit jaar te zetten hoor. Haha! Clown

Nee, dat is gewoon mijn ultieme doel. Dat wil ik ooit graag bereiken. En inderdaad, ik heb het nu over manegepaarden, waarvan overigens nog niet eens vast staat of deze wel beschikbaar zijn voor lease. Die éne M ruin van 25 is een privé paard die ter beschikking is gesteld aan de manege. Van die andere merrie (mijn favoriet) weet ik dat niet, maar ik heb over haar ook zoiets opgevangen. Zij loopt overigens niet alle dagen. Dus een manegehouder zou er i.m.o. goed aan doen om haar dan gedeeltelijk uit te leasen. Mja... da's mijn mening he. Haha!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:02

Hoi, ik denk dat het voor MusicJ belangrijk is bij zijn keus is of hij niet bang is om op dat jongere paard te stappen. Als hij niet bang is een keertje er vanaf te vallen zal hij echt sneller leren dan op het oudere paard die nooit een stapje scheef doet simpelweg omdat hij er meer feeling mee heeft dan me die oudere. Paarden voelen feilloos aan of je er zelf vertrouwen in hebt of niet. Uit het verhaal blijkt dat hij veel meer zin heeft om met de merrie aan de gang te gaan dan met de oudere ruin. Ik denk hart volgen en merk je dat je er niet aan toe bent kun je altijd nog een stapje terugdoen.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:13

piezze schreef:
Ik denk hart volgen en merk je dat je er niet aan toe bent kun je altijd nog een stapje terugdoen.

Dat vind ik heel mooi gezegd Piezze! Afbeelding

De 25 jarige ruin "Jogger" is ook een ontzettende lieverd, en ik heb er ook een bijzondere band mee. Als ik hem aan het poetsen ben dan knijpt hij z'n oogjes dicht van genot en legt hij zijn hoofd heerlijk te rusten op mijn schouder. Maar mijn angst is dat ik zo verschrikkelijk aan hem gehecht ga raken dat ik mezelf emotioneel erg veel pijn ga doen op relatief korte termijn. Laten we eerlijk zijn; 25 jaar is een behoorlijke leeftijd, en ik vrees dat de dag snel gaat komen dat hij het "werken" niet meer aan kan. En ik ben dan zo'n sukkel dat ik geen afscheid kan nemen en zelf een half jaar in de put zit. Verdrietig

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:19

nou ja, dan weet ik nog maar 1 oplossing, lease ze allebei voor twee dagen in de week. Goed voor de portemonnaie van de manegehouder en heel leerzaam voor jou Haha!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:21

je leert van verschillende paarden ik vind dat je een beginner niet op een jong paard hoort te zitten, je moet eerst het gevoel en de knopjes leren te kennen, daarna is een jong paard weer een hele goede ervaring, het een kan niet zonder het ander met goed leren rijden vind ik

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:22

laat je trouwens nog een keer weten als je de M hebt gehaald. Ik rijd verdorie mijn hele leven maar is mij nog nooit gelukt. Er gebeurt altijd wel iets. Wordt ik weer zwanger of paard wordt verkocht.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:32

piezze schreef:
laat je trouwens nog een keer weten als je de M hebt gehaald.

Doe ik. Ja

Maar ik zou als ik jou was ondertussen gewoon blijven eten en drinken en door-ademen. Kon wel eens een jaartje of 5 gaan duren. Haha! Clown

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:34

nou ben je nog snel als ik het met mezelf vergelijk, maar bedankt voor de tip ga gelijk beginnen aan het eten en drinken, heb best trek gekregen. Vork

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 07:33

Tja, de vraag bij mij dan:
Wanneer ben je gevorderd en wanneer een beginner? Sommigen rijden al jaren (bijv. meer dan 6 jaar), maar bakken er nog niks van!

En daarnaast: op mijn 12e ben ik met een vriendin begonnen aan een verzorgpony (nadat ik 4 jaar manegelessen heb gevolgd en ben dat blijven doen). Wij wisten toen nog niet dat deze pony mega angstig was door vroegere mishandelingen.
Het was dan wel geen jong paard, maar daar heb ik MEGA veel van geleerd. Toen een aantal jaren later groeide ik er uit en heb ik een Oldenburgermerrie getraind die op 2 maand na ook niet beleerd was (had na beleren een jaar stil gestaan) en daar heb ik ook super veel van geleerd.

Ik wil niet zeggen dat je als manegeruiter meteen bang hoeft te zijn, omdat de paarden niet zo gek zijn als daarbuiten, maar zulke gestoorde paarden heb ik nog niet op de manege gezien.

Daarnaast lijkt het mij van belang om een verzorgpony/paard te hebben gehad, omdat je dan kan checken hoe je zelf alles kan doen. Je hebt (vaak) toch meer verantwoordelijkheden en meestal zijn privépaarden qua karakter en braafheid wel wat anders. Ook leer je vaak meer over verzorging e.d.

De vraag of je dan een jong paard moet kiezen ligt er niet aan of je alleen manegelessen hebt gehad of ook daarbuiten, het ligt aan het paard, de combinatie en de kennis, de mogelijkheden en natuurlijk de begeleiding.
Na mijn ervaringen ben ik ook op zoek gegaan naar een 2,5-jarige en die heb ik gevonden. Normaal zou ik kiezen voor ongehoorzame moeilijke en vervelende paarden, maar omdat niemand in mijn omgeving mij daarmee x keer in de week zouden willen helpen met beleren heb ik voor een wat rustiger paard gekozen en qua beleren voor het eerst is dat niet verkeerd.

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:11

ik geloof ook dat je van een jong paardje veel kan leren, maar dan moet het niet al te ingewikkeld zijn. Ik heb een 8jarige KWPN/TUIGER die nog geen dressuur en springen kon(alleen voor de kar, en verkeersmak) en leer er nu echt vresselijk veel van) en het is ook zo, dat als eindelijk iets lukt, je zo'n magisch gevoel krijgt, en de krachten heb om verder te gaan! Clown

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 12:15

Even voor de duidelijkheid: het lijkt me logisch dat je geen groen paard aan een beginner moet geven. Dit topic gaat over de ''algemene ruiter''; een aantal jaren rijervaring en kan fatsoenlijk met paarden omgaan. Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:15

In dat geval denk ik dat je van een jong paard nog het meeste kan leren...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:31

ja dat is de vraag he, wanneer ben je 'ervaren' genoeg? Ik rij intussen 13 jaar, heb veel verzorgpaarden gehad (een stevig aantal draken Clown ), ook jonge paarden (incl. een -best brave- jonge hengst die net 2 weken onder het zadel was), maar heb nooit de kans gehad om me verder dan L niveau te ontwikkelen. Ik weet hoe een ontspannen, fijn lopend paard hoort te voelen, maar de 'kunstjes' om het zo maar eens te noemen heb ik nooit echt officieel uitgeoefend (hoewel je een pasje opzij etc. natuurlijk wel meeneemt in het rijden Knipoog ). De laatste jaren heb ik weinig gereden, vooral veel buiten gecrosst, en... ik heb een jong paard gekocht van 2,5 dat volgend jaar juni ingereden gaat worden. ojeeee Clown

Ik denk dat het wel goed kan, ik ken het paard al lang en zover ik kan inschatten is het een nuchter dier. Maar ik doe zeker dat beetje extra om te zorgen dat het allemaal goed zal gaan: per januari begin ik weer met wekelijkse rijlessen op een manege, in eerste instantie gewoon longewerk om weer goed aan mijn (toch wat verslofte Nagelbijten / Gniffelen ) zit te werken, daarna om het bij te houden en er weer 'goed in te zitten'. Dan wordt mijn paard ingereden (ben er nog niet uit of ik het zelf ga doen onder begeleiding of niet, maar eerder niet dan wel) en ga ik er zelf onder begeleiding mee verder. En daaronder versta ik dat ik geen dressuur rijd zonder dat er iemand meekijkt, in ieder geval de eerste maanden (jong paard rij ik niet vaker dan 2 keer per week, waarvan 1 keer naar buiten, lange rechte stukken).

Ik denk dat zolang je je eigen kunnen niet overschat en je goede begeleiding erbij hebt, en je wel voldoende paardenervaring hebt, je best een jong paard kunt nemen, ook als je geen Z- ervaring hebt om het zo even te zeggen. De basis van een jong paard erin rijden heeft met de hogere oefeningen nog niets te maken, als jij weet hoe een paard aanvoelt dat netjes over de benen loopt en zijn rug goed gebruikt, kom je imo al een heel eind. Het is wel enorm belangrijk dat je gewoon mensen om je heen hebt die je kunnen helpen en adviseren als je tegen dingen aanloopt, maar dat is met ieder eerste paard van belang.

Maargoed, dat is mijn mening Lachen

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:39

Ik denk dat zolang je je eigen kunnen niet overschat en je goede begeleiding erbij hebt, en je wel voldoende paardenervaring hebt, je best een jong paard kunt nemen, ook als je geen Z- ervaring hebt om het zo even te zeggen. De basis van een jong paard erin rijden heeft met de hogere oefeningen nog niets te maken, als jij weet hoe een paard aanvoelt dat netjes over de benen loopt en zijn rug goed gebruikt, kom je imo al een heel eind. Het is wel enorm belangrijk dat je gewoon mensen om je heen hebt die je kunnen helpen en adviseren als je tegen dingen aanloopt, maar dat is met ieder eerste paard van belang.

Maargoed, dat is mijn mening Lachen[/quote]

Hier ben ik het helemaal mee eens

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:07

Redrumfox schreef:
Even voor de duidelijkheid: het lijkt me logisch dat je geen groen paard aan een beginner moet geven. Dit topic gaat over de ''algemene ruiter''; een aantal jaren rijervaring en kan fatsoenlijk met paarden omgaan. Knipoog

Als je het aan kan, kan je denk ik zelf het meeste leren van een jong paard.
En ik snap dat je het hebt over de 'algemene ruiter', maar helaas zullen de meeste ruiters er niet toe in staat zijn.
Bij beleren vind ik erg belangrijk: niet paard rijden, maar je paard trainen (andere benaming, zorgt voor een andere invulling).
Daarnaast zijn er mensen die het met 2 tot 3 jaar kunnen en mensen die NOOIT een paard zouden moeten beleren...

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:28

Leuke discussie! Is het niet zo dat het altijd gaat om de combinatie ruiter-paard? Dan is het ook logisch dat er geen ervaren combi's bestaan totdat zij lang genoeg samen hebben gewerkt. Een ervaren ruiter op een voor haar/hem onbekend paard is weer " groen" , althans totdat de combi elkaar heeft leren kennen. Zet een M ruiter op mijn paard en, voila!. Problemen Haha!