Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Anne_GTI schreef:Hier ben ik het mee eensGroen + groen = bont en blauw.
tuurlijk zijn er uitzonderingen op deze regel maar in de regel klopt het aardig.
. Hoe kan je nu op een onervaren paard beginnen als je er zelf nog niets van kent? Het is een ander verhaal als je al een paar jaar rijdt (op een manege bv of verzorgpony) en dan met goede begeleiding een paard wilt gaan opleiden. Maar nog vind ik zoiets niet 100% verstandig. Volgens mij kan je beter eerst op een goed opgeleerd paard wat beter leren rijden en dan pas gaan beginnen aan paarden beleren e.d. (uiteraard nog steeds met begeleiding!) Want van een manege leer je aardig wat (ik heb zelf ook zo'n 4 jaar op heel wat verschillende maneges gereden), maar op de duur raak je vast vind ik en dan wordt het tijd voor de aanschaf van een eigen paard/pension (ofverzorgpony waar je wat meer meekan dan een manegepaard). Tenminste, dat vind ik.Redrumfox schreef:In het type topic ''wat voor paard moet ik hebben?'' zie je vaak voorbij komen 'kies een oud paard met veel (wedstrijd)ervaring', maar leer je daar nou écht meer van?

merel90 schreef:daarnaast zal M toch nog een een paar jaartjes duren, dus wat dat betreft kun je allang uit de voeten met een paardje die netjes B of L loopt
piezze schreef:Ik denk hart volgen en merk je dat je er niet aan toe bent kun je altijd nog een stapje terugdoen.
piezze schreef:laat je trouwens nog een keer weten als je de M hebt gehaald.
), ook jonge paarden (incl. een -best brave- jonge hengst die net 2 weken onder het zadel was), maar heb nooit de kans gehad om me verder dan L niveau te ontwikkelen. Ik weet hoe een ontspannen, fijn lopend paard hoort te voelen, maar de 'kunstjes' om het zo maar eens te noemen heb ik nooit echt officieel uitgeoefend (hoewel je een pasje opzij etc. natuurlijk wel meeneemt in het rijden
). De laatste jaren heb ik weinig gereden, vooral veel buiten gecrosst, en... ik heb een jong paard gekocht van 2,5 dat volgend jaar juni ingereden gaat worden. ojeeee 
) zit te werken, daarna om het bij te houden en er weer 'goed in te zitten'. Dan wordt mijn paard ingereden (ben er nog niet uit of ik het zelf ga doen onder begeleiding of niet, maar eerder niet dan wel) en ga ik er zelf onder begeleiding mee verder. En daaronder versta ik dat ik geen dressuur rijd zonder dat er iemand meekijkt, in ieder geval de eerste maanden (jong paard rij ik niet vaker dan 2 keer per week, waarvan 1 keer naar buiten, lange rechte stukken).
[/quote]Redrumfox schreef:Even voor de duidelijkheid: het lijkt me logisch dat je geen groen paard aan een beginner moet geven. Dit topic gaat over de ''algemene ruiter''; een aantal jaren rijervaring en kan fatsoenlijk met paarden omgaan.