12 jarige met sporen, altijd verkeerd??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

krumel

Re: 12 jarige met sporen, altijd verkeerd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 11:51

ik laat ze ook altijd gewoon aan mijn laarzen zitten, ook als ik ze uit doe. Ze zitten er gewoon standaard om.

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 11:54

De meeste mensen kunnen niet met sporen omgaan naar mijn mening, en dus ook ik zie het liefst een ruiter zonder sporen rijden.
Vb van mensen die er wel mee om kunnen gaan zijn namen zoals: anky,imke etc. je ziet eigenlijk amper dat ze die sporen gebruiken (het dient echt als verfijning) en de mensen waarvan ik vind dat ze er niet mee om kunnen gaan daar zie je heel goed aan dat ze 'm gebruiken (met als gevolg een steeds ongevoeliger paard)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:42

Als ik met sporen rij, doe ik ze er pas op net voor ik opstap en weer af zodra ik afgestapt ben.
Ik heb bij ons op stal gezien wat er kan gebeuren als je je sporen aan houd en dat wil ik zelf nooit meemaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:57

Silence schreef:
Als ik met sporen rij, doe ik ze er pas op net voor ik opstap en weer af zodra ik afgestapt ben.
Ik heb bij ons op stal gezien wat er kan gebeuren als je je sporen aan houd en dat wil ik zelf nooit meemaken.

mag ik vragen wat er dan allemaal kan gebeuren?
ik ken iemand die houd ze gewoon om.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:00

toen ik nog laarzen van rubber had liet ik ze altijd om (ik had van die langere sporen) en toen ben ik er een keer heel hard met mijn ene voet achter blijven haken en ja... toen viel ik hard Huilen van het lachen

Maar om even te antwoorden op de topic vraag:
Ik reed op mn achtste al met sporen geloof ik... dus verkeerd is het niet Haha! als je er maar mee om kan gaan Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:02

Dat mag je gerust weten:

Meisje had haar sporen aan haar laarzen zitten met paard terug naar de stal brengen.
Paard stapt op één van de sporen, klapt daardoor dubbel met zijn been en breekt dat.
Paardje heeft het niet overleefd.

Meisje heeft het zichzelf nooit vergeven, draagt ook nooit meer sporen als ze met een paard loopt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:51

kan zo de Penny in dat verhaal maar als dat echt zo gebeurd is, is dat wel reuze sneu zeg. Heb me nooit gerealiseerd dat dat zo gevaarlijk is. Ook is het erg schadelijk voor je meubels enzo als je aldoor met sporen om loopt. In de winkels kijken ze je zowiezo raar aan als je met rijkleren loopt valt me op. Ik rij bijna nooit met sporen maar ik zou ze gerust aan mijn laarzen kunnen hebben laten zitten uit gemakzucht. Zal er voortaan op letten.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:56

piezze schreef:
In de winkels kijken ze je zowiezo raar aan als je met rijkleren loopt valt me op.

Whoehahahaaaa..... en dan ben jij nog een meisje.

Moet je eens proberen als man om met rijkleding aan (al dan niet met laarzen) op straat te lopen. Verdrietig

Zonder laarzen kijken ze je al raar aan, en als je laarzen aan hebt dan ben je in hun ogen helemaal gestoord / geschift / achterlijk, en hoor je ze achter je rug om hardop roddelen. Boos!

Maar ik heb er schijt aan tegenwoordig. Als ik van de manege af kom en ik moet nog boodschappen doen, dan ga ik rustig meteen naar de supermarkt. Vroeger zou ik eerst naar huis gegaan zijn om me om te kleden. Maar nu niet meer. Clown

Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 00:03

1natascha schreef:
De meeste mensen kunnen niet met sporen omgaan naar mijn mening, en dus ook ik zie het liefst een ruiter zonder sporen rijden.
Vb van mensen die er wel mee om kunnen gaan zijn namen zoals: anky,imke etc. je ziet eigenlijk amper dat ze die sporen gebruiken (het dient echt als verfijning) en de mensen waarvan ik vind dat ze er niet mee om kunnen gaan daar zie je heel goed aan dat ze 'm gebruiken (met als gevolg een steeds ongevoeliger paard)

Precies, dat vind ik ook.
Een paard moet je zonder sporen kunnen rijden. Voor de verfijning en voor het nette kun je dan met sporen rijden. Maar als je later weer zonder sporen gaat rijden dan moet het paard nog net zo goed reageren als daarvoor.
Bij de meeste paarden is dat dus niet zo. Die worden met sporen gereden, en vervolgens reageren ze niet meer zo goed zonder sporen, en dat betekent in mijn ogen dus dat de sporen té hard zijn gebruikt.
Mijn paard is vroeger ook met sporen gereden. Hij reageerde toen ik hem kreeg totaal niet op mijn been. Nu heb ik hem zo ver dat hij alleen op mijn zit al vooruit gaat. En nú zou ik pas durven denken aan het gebruik van sporen. Puur voor de verfijning, en niet om het voorwaarts te krijgen. Niet dat ik ze nu ga gebruiken, ik rijd geen wedstrijden, alleen recreatief.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 00:39

Sporen zijn in mijn ogen een soort mode geworden. Iedereen rijdt ermee dus ik ook. Beetje jammer want je ziet soms de kleinste meisjes al met spoortjes. best dat het stomp is enz maar waarom draag je ze dan?
Ik kan mijn paard prima alle basis laten doen zonder sporen. Draag ze wel zo nu en dan omdat ik 1.75 onder me heb die doodsangsten voor de zweep heeft. Met een les als je net dat beetje extra wilt en de wat moeilijkere dingen gaat doen is het voor mij alleen een hulpmiddel om ian even wakker te maken en dat hij door heeft dat ik ze om heb en dat er geen geintjes worden uitgehaald. Daarna hoef ik hem niet meer daarmee aan te raken. Doe ik het wel dat krijg ik een venijnige ziwep met de staart of wordt hij boos.
Ik vind persoonlijk dat sporen te makkelijk worden gepakt. Resultaat paarden die niet meer reageren. Verfijning van de hulp prima maar niet om je paard mee te RIJDEN. Rijden die je mer je kuiten de verfijning eventueel met een spoortje

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:21

Ik heb een tijdje les genomen op een manège en kreeg daar altijd hetzelfde paardje te rijden. Super lief dier maar niet voouit te branden. Daar moest je zowiezo met een spoortje op rijden.Toen heb ik voor mezelf toch uitgemaakt om m'n eigen paard niet met sporen te gaan rijden omdat ik schrik had dat ze ook zo ongevoelig zou worden.
Ik denk wel dat er niets mis is met het gebruik van een spoortje als je goed weet hoe je ermee om moet gaan, maar mij lijkt toch dat kinderen van onder de 12 daar nog niet klaar voor zijn. Ze zeggen altijd wel dat kinderen meer 'feeling' hebben met paarden door hun kind-zijn, maar als ik de meeste kinderen met hun paard bezig zie heb ik daar dik mijn twijfels over.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 12:43

ja ik noem maar geen namen, maar hier in de buurt is een meisje van 11 jaar.
rijd ook met sporen, maar niet om hulpen te verfijnen maar om te straffen
als de pony een hindernis weigert zet ze hem er voor en schopt ze hem heel vaak achter elkaar met wieltjes sporen!
ze springt alleen maar met haar pony, eigenlijk vind ik het dan onzin om met sporen te rijden.
want welke hulpen mot je dan duidelijker maken met sporen??

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:40

Ik heb idd ook soortgelijk verhaal aantal jaar geleden 1x gelest op een western manege ik had nog nooit sporen omgehad maar dat paard was in de verste verte niet vooruit te branden reageerde zelfs niet meer op de zweep echt zielig, de lerares heeft toen een paar sporen omgedaan. ik super voorzichtig die sporen gebruiken geen reactie, steeds iets meer, iets duidelijker op een gegeven moment was het bijna schoppen en toen kreeg ik een voorwaartse reactie, voelde me daarna dood ongelukkig, schuldig en heb nooit geen stap meer gezet op die manege, maar dat was voor t eerst en gelukkig voor t laatst dat ik had meegemaakt dat een paard compleet afgestompt was door (verkeerd gebruik) van sporen arm dier...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:43

Daphne__ schreef:
als de pony een hindernis weigert zet ze hem er voor en schopt ze hem heel vaak achter elkaar met wieltjes sporen!
ze springt alleen maar met haar pony, eigenlijk vind ik het dan onzin om met sporen te rijden.

je verfijnt je hulpen ermee, dus zonder geef je misschien een klein schopje, met hoef je dan je been alleen maar even aan te leggen, knalhard schoppen is gewoon enorm zielig en kan flinke kneusingen veroorzaken

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:59

@piezze : Ik vind het heel erg, dat jij een paardenleven een penny-verhaal vind Frusty

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:20

Als je weet waar sporen voor nodig zijn...
12 jarige kunnen hun benen soms veel beter stil houden dan 40 jarige hoor. Knipoog

Tegenwoordig rijden alle meisjes van 6 a 7 bij de A - B al met sporen, en geloof me; daar zijn er nog maar weinig die hun benen stil kunen houden, en ik geloof niet dat zij weten waarom ze die sporen nou eigenlijk om hebben. Clown Ofja... Anders gaat hun pony niet vooruit Scheve mond

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:25

Silence schreef:
@piezze : Ik vind het heel erg, dat jij een paardenleven een penny-verhaal vind Frusty

en ik vind het erg dat jij mijn verhaal blijkbaar niet goed leest, ik geef hiermee alleen aan dat ik het een beetje ongeloofwaardig verhaal vind, sorry beetje ongelukkige woordkeuze misschien maar schrijf daarna ook dat ik het zekere voor het onzekere neem en mijn sporen dus wel af doe na het rijden voortaan. Ik ben dol op mijn pony en moet er niet aan denken dat er wat met haar gebeurd. Ook vind ik het wel erg dat je me gelijk PB't met dat je je afvraagt wat ik met paarden doe. Of ik de eerste beste dierenbeul ben ofzoiets.

lasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:58

ik doe ook altijd mijn laarzen plus sporen al thuis aan en af thuis voordat ik ga, en ga er ook rustig mee de winkel in als ik nog wat boodschappen moet doen.
had er laatst ook een hele discussie over met een vrouw waarom dat nou nodig is, proberen netjes uit te leggen dat het ter verfijning van je hulp is, en dat je ze er niet mee schopt ofzo snappen ze dan niet...... nou ook uitgelegd hoe het principe een beetje werkt met een paard die tussen je benen blijft en je je benen stil houd dus er niet mee schopt. uiteindelijk na een half uur gesprek met een wildvreemde in de supermarkt had ik haar toch het principe van het dressuur en het gebruik van sporen duidelijk gemaakt Bloos

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:03

Piezze, je moet wel lezen als ik je een pb stuur. Ik vraag helemaal niet wat jij MET paarden doet, maar IN de paarden doet.
Is iets heel anders volgens mij Clown

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:32

RZDLover schreef:
toen ik nog laarzen van rubber had liet ik ze altijd om (ik had van die langere sporen) en toen ben ik er een keer heel hard met mijn ene voet achter blijven haken en ja... toen viel ik hard Huilen van het lachen

Maar om even te antwoorden op de topic vraag:
Ik reed op mn achtste al met sporen geloof ik... dus verkeerd is het niet Haha! als je er maar mee om kan gaan Lachen

Zoiets heb ik ook gehad.
Ik deed m'n laarzen uit met een laarzentrekker en ik trok dus verkeerd ofzo. Nou toen schoot die laars dus naar achter en kreeg ik die spoor in m'n scheenbeen. Helemaal blauw. Huilen van het lachen Jeus, wat deed dat pijn.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:45

KsVrPy schreef:
Zoiets heb ik ook gehad.
Ik deed m'n laarzen uit met een laarzentrekker en ik trok dus verkeerd ofzo. Nou toen schoot die laars dus naar achter en kreeg ik die spoor in m'n scheenbeen. Helemaal blauw. Huilen van het lachen Jeus, wat deed dat pijn.

oeehh idd heel pijnlijk bekend geval ja hahaha heb ik ook wat blauwe plekken van gehad Huilen van het lachen maar nu laat ik ze niet meer aan mn laarzen zitten hoor, zonde van het leer

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:37

RZDLover schreef:
KsVrPy schreef:
Zoiets heb ik ook gehad.

oeehh idd heel pijnlijk bekend geval ja hahaha heb ik ook wat blauwe plekken van gehad Huilen van het lachen maar nu laat ik ze niet meer aan mn laarzen zitten hoor, zonde van het leer

Jep daarom doe ik dat ook niet meer.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:16

Daphne__ schreef:

Dan kan je je pony een klein beetje meer been geven als je voelt dat hij gaat weigeren, heb ik ook.
Ik rij soms met sporen om m'n pony is makkelijker te laten wijken en tempo te houden. En met mijn andere pony met het springen dus.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:23

Silence schreef:
Piezze, je moet wel lezen als ik je een pb stuur. Ik vraag helemaal niet wat jij MET paarden doet, maar IN de paarden doet.
Is iets heel anders volgens mij Clown

Ja ik zou niet weten wat ik in mijn paard moet doen, dat laat ik aan de dierenarts over als hij koliek krijgt of een scan moet. lol Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:05

lasje schreef:
ik doe ook altijd mijn laarzen plus sporen al thuis aan en af thuis voordat ik ga, en ga er ook rustig mee de winkel in als ik nog wat boodschappen moet doen.
had er laatst ook een hele discussie over met een vrouw waarom dat nou nodig is, proberen netjes uit te leggen dat het ter verfijning van je hulp is, en dat je ze er niet mee schopt ofzo snappen ze dan niet...... nou ook uitgelegd hoe het principe een beetje werkt met een paard die tussen je benen blijft en je je benen stil houd dus er niet mee schopt. uiteindelijk na een half uur gesprek met een wildvreemde in de supermarkt had ik haar toch het principe van het dressuur en het gebruik van sporen duidelijk gemaakt Bloos

Tja, zo vaak zie je dat! Van die mensen die je aan zitten te kijken, van wat is dat nou weer?
Kijk, bij de meeste sporten hebben ze over KLEEDKAMERS! Laten we die op de meeste stallen nou niet hebben,
dus lopen wij er met zn allen (meer dan 400.000 in Nederland!) in onze paardrij-outfit bij.
Maarja, die mensen kan je weinig kwalijk nemen, die hebben vroeger teveel naar die Western films gekeken en kennen ze alleen maar van schoppende Cowboys.
Maar dat sommige ruiters, amazones en menners artikelen gebruiken zonder dat ze weten HOE ze het moeten gebruiken vind ik wel een verkeerde zaak.

Maar daar ligt denk ik ook een taak bij onze instructie (hetzelfde als met de term: aan de teugel lopen, vroeger kwam dat omdat je paard ontspannen liep en met een goede aanleuning, nu is het een doel opzich).
De paardensport is helaas - deels door de groei van mensen met paarden ipv paardenmensen - er niet altijd vriendelijker op geworden en onkunde is helaas aan de orde van de dag.
Als het nou alleen onder begeleiding gebeurd dan wordt er vaak wat over gezegd, maar al die dingen die je op concoursen en bij mensen thuis ziet....
Je zou je bijna dood schamen dat je paard rijd!