Een verhitte discussie is ontstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik van trapje om op te stijgen

Ja...ik gebruik altijd een trapje of iets dergelijks
91 (18%)
Ja...ik gebruik soms een trapje of iets dergelijks
125 (25%)
Nee.ik gebruik nooit een trapje of iets dergelijks
279 (56%)

Totaal aantal stemmen: 495

Katja

Re: Een verhitte discussie is ontstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:32

Esther28 schreef:
Ik gebruik altijd een trapje omdat het A: beter is voor de rug van je paard en B: beter voor je zadel.
Ik gebruik ook bijna altijd een krukje om precies dezelfde reden.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:33

Liezel1 schreef:
moet ik dan denken aan een trapje om op te stijgen om de rug van het paard te ontlasten bij het opstijgen of een trapje omdat hij zelf zo oud en stram is dat hij er niet meer op kan komen?

ik denk dat het laatste bedoelt word..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:45

Zammie schreef:
Aranel schreef:
Zonder zadel spring ik er meestal zo op, soms vraag ik een voetje van iemand.

Ik vind met een trapje opstijgen echt iets voor oude en/of veel te dikke mensen die zelf niet meer hun paard kunnen beklimmen Nagelbijten / Gniffelen

Een Amerikaanse top-dressuur rijder schijnt, publiekelijk het volgende gezegd te hebben "ik stop met rijden zodra ik een trapje nodig heb om mijn paard te bestijgen" .

Hier ben ik het dan ook wel mee eens Clown

Ik gebruik een krukje omdat ik het m'n rug heb. Ik kan nog wel gewoon opstappen, maar dan krijg ik een onzettende rugpijn en last van m'n been. Dus een beetje kortzichtig of niet soms! Mag ik dan niet meer rijden volgens jou. Ik ben ook nog niet bejaard en ik hoop voor al die mensen die dit nu zonodig moeten zeggen dat ze nooit datgene krijgen wat ik heb. Of misschien juist wel!!!!

Oke, beetje kort door de bocht van mij misschien Knipoog
Ik dacht ff niet aan mensen met rugklachten oid. Lachen Dan is het ook wel logisch dat je met een krukkie opstijgt Ja

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:43

Ik stap op zonder krukje, gewoon omdat mijn pony k*t doet bij opstappen en altijd gaat lopen, dusja Huilen van het lachen
& mensen die ik ken stappen ook gewoon op bij een paard van 1.83, dusja xD

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:48

Dan wordt het misschien tijd om daar eens een trainingspunt van te maken? Stilstaan voor het opstappen is elk paard te leren, kost alleen een beetje tijd en inzet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:55

Wat is het probleem eigenlijk, de beste man zegt dat hijzelf zou stoppen als hij een krukje nodig heeft, en geeft geen waarde oordeel over wat ándere ruiters doen. Ikzelf ben 1.84 meter lang en rijd uitsluitend ijslanders, dus een krukje is voorlopig nogal overbodig, gelukkig maar, zou best onpraktisch zijn zo´n ding mee het hoogland op te slepen met de komende "round-up" van de schapen....

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:05

Horsedances schreef:
Op diverse buitenlandse dressuur-forums is een verhitte discussie ontstaan over het volgende :

Een Amerikaanse top-dressuur rijder schijnt, publiekelijk het volgende gezegd te hebben "ik stop met rijden zodra ik een trapje nodig heb om mijn paard te bestijgen" .

Wat is jullie idee hierover :

POLL

Haha, geweldig gewoon. Het is hoe je het ziet, waarschijnlijk bedoelde hij ermee dat als hij te oud en niet meer lenig genoeg is stopt met paardrijden. Het hoeft toch niet meteen een meningsuiting te zijn die aangeeft dat hij vindt dat mensen die opstapjes gebruiken niet op een paard horen te zitten. Het is zelfs beter voor de paardenrug om een opstapje te gebruiken!!

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:08

Ah! Net elders ook al gereageerd hierop! Wacht effe, zoek m'n re even op.
Gevonden;

Ik stap op met behulp van een krukje.
Ben 1.67 en mijn IJslander meet ongeveer 1.30.
Waarom?
Niet uit 'ouderdom', althans, ik vind 37 jaar niet oud......
Niet vanuit 'gewicht'-oogpunt gezien, weeg immers niet veel......
Juist vanwege mijn handicap (lich. beperking links) maak ik graag
gebruik van een krukje.
Sommige durven hardop te zeggen dat ze dan 'kappen' met rijden zouden
ze óóit via een krukje moeten opstappen. Dát gaat te ver, opstappen dmv. een krukje!
Jammer voor hen, simpel ook. Je liefste hobby opgeven terwijl een oplossing
slechts enkele tientallen centimeters hoog zo voor hen ligt. ( )
Maar ja, het is maar net hoe je jezelf (en je paard) in de weg wilt zitten, niet?
Ík moet er niet aandenken iig! Wij redden ons zo prima en genieten iedere dag.

Doegdoeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:10

hns schreef:
Haha, geweldig gewoon. Het is hoe je het ziet, waarschijnlijk bedoelde hij ermee dat als hij te oud en niet meer lenig genoeg is stopt met paardrijden. Het hoeft toch niet meteen een meningsuiting te zijn die aangeeft dat hij vindt dat mensen die opstapjes gebruiken niet op een paard horen te zitten. Het is zelfs beter voor de paardenrug om een opstapje te gebruiken!!

Ja, dat idee had ik dus ook Lachen. Volgens mij geen uitspraak die bedoeld was om mensen op stang te jagen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:10

Ik gebruik nooit een trapje.
Maar ik zou me er niet voor schamen omdat het eigenlijk veel beter is voor de rug van het paard en voor je zadel, zoals hier al eerder is gezegd.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:15

Het kan mij niet zoveel schelen of je wel of niet met krukje opstapt. Dat het beter voor het paard is, dat weet ik eigenlijk niet. Ik heb 15 jaar zonder krukje opgestapt en ik heb nog nooit een paard gereden met rugklachten. Ook het zadel is er nog nooit minder van geworden.

Tot 2 jaar geleden vond ik het maar lui als mensen met krukje opstapte. Ik wist de reden niet, die had ik zelf alvast ingevuld... Bloos

Nu stap ik wel met krukje op en alleen als het nodig is zonder. Of het paard nu 1.60 of 1.80 is. Waarom? Omdat iemand tegen mij zei: waarom zou je onnodig aan je paard gaan hangen?

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 12:54

En hier de resultaten van de Poll van UDBB in Amerika :

Afbeelding

Kortom het geeft duidelijk weer wat een groot verschil er is tussen de diverse landen, maar ook kun je zien hoe dit soort polls een verkeerde indruk wekken.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:59

wat een rare discussie, die ruiter bedoelde toch gewoon,
Ik stop als ik zo oud en stijf geworden ben dat ik niet meer zonder trapje op een paard KAN komen.
Misschien gebruikt die ruiter ook wel altijd een krukje om het paard te ontlasten, maar KAN hij het nog wel zonder.
Ik snap de discussie opzich wel hoor, maar niet ten aanzien van deze uitspraak.
Ik zeg het ook wel eens, ik stop pas met rijden als ik te oud ben om in het zadel te komen.

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:10

lejo schreef:
wat een rare discussie, die ruiter bedoelde toch gewoon,
Ik stop als ik zo oud en stijf geworden ben dat ik niet meer zonder trapje op een paard KAN komen.
Misschien gebruikt die ruiter ook wel altijd een krukje om het paard te ontlasten, maar KAN hij het nog wel zonder.
Ik snap de discussie opzich wel hoor, maar niet ten aanzien van deze uitspraak.
Ik zeg het ook wel eens, ik stop pas met rijden als ik te oud ben om in het zadel te komen.

Dat denk ik idd ook. Ja

Ik ben zelf lang en niet superslank, maar stap zonder krukje eventueel zo op een paard van 1m80. Ons eigen paard is 1m74 en ook ik stap op met een krukje oid, om z'n rug en ons zadel te ontlasten...Als ik zo om mij heen kijk zijn er wel meer mensen die dat beter zouden kunnen doen. Knipoog Dus voor diegene onder ons ruiters die denken dat iemand om wat voor reden dan ook met een krukje opstapt dan ook niet zou mogen rijden, vind ik onzin!
Laatst bijgewerkt door Noppie op 13-08-07 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Miep20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:12

Liezel1 schreef:
moet ik dan denken aan een trapje om op te stijgen om de rug van het paard te ontlasten bij het opstijgen of een trapje omdat hij zelf zo oud en stram is dat hij er niet meer op kan komen?

Dat dacht ik inderdaad ook direct!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:50

Kuggur schreef:
Wat is het probleem eigenlijk, de beste man zegt dat hijzelf zou stoppen als hij een krukje nodig heeft, en geeft geen waarde oordeel over wat ándere ruiters doen. Ikzelf ben 1.84 meter lang en rijd uitsluitend ijslanders, dus een krukje is voorlopig nogal overbodig, gelukkig maar, zou best onpraktisch zijn zo´n ding mee het hoogland op te slepen met de komende "round-up" van de schapen....

Hahaha ik zie het al voor me ROFL

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:55

Horsedances schreef:
En hier de resultaten van de Poll van UDBB in Amerika :

Afbeelding

Kortom het geeft duidelijk weer wat een groot verschil er is tussen de diverse landen, maar ook kun je zien hoe dit soort polls een verkeerde indruk wekken.

Ja inderdaad, kijk maar naar het aantal stemmen van USA gebruikers en niet-USA gebruikers. Daar kun je dus nooit een geldige conclusie uit trekken...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:00

Kuggur schreef:

Ach je kunt zoveel dingen gebruiken als "hulpje" met opstappen. Vereist wat improvisatie soms, maar als het maar werkt Haha!

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:03

ik denk dat er gewoon bedoeld word, dat ze stopt als ze echt niet meer kan rijden , denk dat je deze uitspraak niet te letterlijk moet nemen!

Perzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:36

Ik gebruik geen krukje. En de mensen die het wel doen zullen wel hun redenen ervoor hebben, nou prima toch Lachen

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:07

Ik gebruik soms een trapje en soms ook niet, zowel als ik met of zonder zadel ga rijden.

Het is wel beter voor je paardenrug als je opstijgt met een trapje.
Je paard krijgt niet een klap van het aan een kant hangen en plof in het zadel van de ruiter.

Maar of ik zou stoppen met rijden als ik alleen via een trapje op me paard kan komen, nee dan zou ik gewoon dagelijks het trapje blijven gebruiken.
Me passie opgeven omdat ik niet meer "normaal" kan opsteigen, nooit.

Ik moet dan wel zo slecht te been zijn , of iest anders aan de hand hebben , wil ik stoppen.

Groetjes Freya

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 00:15

als je niet vanzelf op je paard KUNT geraken, dan zou ie stoppen met rijden, ik zou zelf proberen toch nog zoveel mogelijk te doen op mn paard, ook al kan ik niet eigenhandig meer opstijgen.

Heb tijdje geleden een paard gereden van 1.86m en kon nog perfect opstappen zonder trapje dus hopelijk kan ik dat nog even Haha!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 00:20

Ik denk dat de ruiter in kwestie in goede gezondheid is, en bedoelt dat als hij met een krukje op zou moeten stappen, hij dusdanig oud/belemmerd zou zijn dat de rest ook niet goed meer zal gaan.

Ik ken mensen die zonder medische reden opstappen met een krukje, maar ik ken ook aardig wat mensen die gewoon niet het zadel in kunnen komen, maar geweldig rijden

Ik neem dus aan dat de uitspraak een beetje schertsend bedoeld was, en niet al te strikt moet worden genomen.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:08

Er zijn ook mensen die nou eenmaal niet zo makkelijk op hun paard kunnen komen.
Vind het dan wel verstandig dat ze een krukje gebruiken zodat ze niet zo aan de rug van hun paard hoeven te gaan hangen.
Ik ben ook wel eens met een kruk opgestapt, puur en alleen omdat dat paard een zwakke rug had en ik niet te zeer op zijn rug wilde hangen. En dat heeft er niets mee te maken dat ik stijf ben want dat ben ik niet. Clown

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:37

Ik stap eigenlijk nooit met krukje op, alleen als ik een krukje of stoel bij de hand heb.