sprigen met 3 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxpaulinexX

Re: sprigen met 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:03

wacht daar zeker nog een paar jaartjes!!!!! dan is hij volgroeid en het is veel beter voor het paardje zelf!! en bouw alsjeblieft heel langzaam op.

JannemanLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:58

Ik heb ook een 3 jarige pony. Ik rijd hem eerst in dressuur warneer die dat goed kan dan ga ik balkjes lopen en vanuit daar ga ik een klein sprongentje proberen te maken. Want ik denk dat Janneman (mijn pony eigenlijk verzorgpony maar beschouw het beetje als eigen pony) wel goed kan springen omdat ie over plassen enz springt.

Maarja ik zou gewoon eerst het dressuur afmaken en als die het goed onder de knie heeft balkjes gaan lopen. En dan een klein sprongetje maken.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:10

Ik heb zelf een 3 jarige, en die word zelfs nog niet eens gereden!

Vind dat een 3 jarige lekker nog mag kunnen spelen en uitgroeien, wennen aan het bitje en zadeltje ect.

Springen vind ik wel te ver gaan, moet er zelf niet aan denken!
Het dier is nog lang niet uitgegroeit, en groeit ook volop in de benen, en als die benen steeds een opdonder krijgen van het springen ( het op de grond terecht komen) lijkt mij dat een grote verstoring van de groei en lijkt mij dat niet echt gezond.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:26

Nou ja, we moeten natuurlijk ook niet overdrijven, net alsof springen het allerslechtste is dat er is. Het vraagt wat meer van je paard, maar de meeste (spring)paarden vinden het wel leuk om te springen! Je moet het dus met beleid doen en zeker rustig opbouwen, maar ik zou niet weten waarom je een normaal uitgegroeid paard niet op z'n vierde af en toe mee kunt nemen op concours.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:29

Paarden zijn niet uitgegroeid op hun vierde. How simple is that.

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:18

Tinkerloos schreef:
De groeischijven in de rug sluiten pas tussen het vijfde en het zesde levensjaar van een paard/pony.
Daarvoor is de rug dus nog niet volgroeid.
Je paard kan gewoon springen,en zal dat ook doen als je hem dat vraagt,maar het is niet goed voor de rug.
Op de lange termijn zal je paard rugproblemen kunnen krijgen,en wie wil dat nou?
Hier zie je een mooi overzicht van wanneer welke groeischijven sluiten:
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Ik zelf raad aan om een paard pas vanaf 4 jaar te beleren,en dan heeeel rustig aan de boel op te bouwen,en er zeker niet meteen mee te gaan springen.
(maar wie ben ik..)

Je bent iemand met gezond verstand.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:48

Beter nog even mee wachten. Drie jaar en dan al onder de man springen is echt nog wat vroeg, dat is niet goed voor de rug.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:20

Toch vraag ik me dan af wat al die springruiters wel met 4jarigen in het parcours doen. Ik zelf spring ook af en toe met mijn 4jarige, en ze heeft er geen last van... Maar 3 jaar vind ik te vroeg.