paard geen vakantiestop geven zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winx

Re: paard geen vakantiestop geven zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:33

Mijn pony kan geen vakantie krijgen drie weken lang op deze weilanden gras is erg voedingsrijk en hoog staan wel met veel maar maakt niet uit.
Toen ik terug kwam van vakantie drie week was ze gereden maar erg weinig en die buik was erg dik en puntig. Singel moest 4 gaten langer en dan stond nog niet eens echt alleen op wei.
Dit zegt mij genoeg en ondanks ze nog maar 5 is, doe ik het weleens drukke weken rustig aan maar echt 2 week stil gaat niet goedkomen.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:39

Onze paarden krijgen ook geen vakantie hoor Knipoog En m'n pony al helemaal niet, die heeft 10 maanden vakantie kunnen vieren vanwege spierbevangen, artrose en heup & schoudergewricht die niet goed zaten. Ik ben blij dat ik weer met hem aan de slag kan. Een vriendin van me longeert mn paard als ik op vakantie ga. Mn broer rijdt hem af en toe, en neemt dan ook mn pony ff mee op buitenrit Lachen
Een paard is geen mens. Geef hem gewoon 1 dag in de week/2 weken vrij, dan issie ook blij. Ik heb alleen maar slechte ervaringen met ' ff 2 weken vakantie'. Onze paarden worden er alleen maar stijf en vervelend te rijden van..

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:23

Geen vakantie hoeft niet zielig te zijn, zo lang je merkt dat je paard nog goed in zijn vel zit en graag aan het werk gaat, vind ik niet dat je persé je paard vakantie moet geven, maar een weekje vakantie kan ook zeker geen kwaad. Knipoog

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 00:13

ik heb niet de luxe van een eigen paard dus ik kan hier niet écht over meepraten Tong uitsteken

maar een paard verdient of en toe ook een beetje rust toch?
Manege paarden en pony's hebben ook gewoon vakantie.

een boel mensen die ik ken met een eigen paard/pony laten ook dat beestje een paar weekjes op het land staan.
een andere vriendin van me heeft echter sinds ongeveer 3 maanden haar paardje, dus die rijd deze vakantie wel vrolijk door, wat ik dan wel weer logisch vind. Knipoog
mijn vzpaardje rijden we ook gewoon door in de vakantie, het voordeel is dat de stal waar hij staat heel veel land heeft, dus die staat ook wel iedere dag in de wei in de zomer, zo kan hij toch lekker een beetje grazen en heeft hij wat ruimte. Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 00:20

Karin schreef:
spoekie schreef:
De mijne heeft ook geen vakantie.. Hij heeft al geregeld een dagje vrij en die 2 uurtjes die ik dagelijks vraag.. 22 uur lang heeft hij al vrij, hij heeft al een luizenleven!

Nee ik rijd lekker door.

Dat vind ik een rare redenatie. Een paard denkt niet in termen van 'ha, ik heb lekker vrij' zoals een mens dat denkt.

Een tijdje niet hoeven werken kan heel goed zijn voor een paard. Even uit de dagelijkse routine. En ook kunnen dan eventuele kleine blessures (die je met het blote oog niet waarneemt en die op dat moment niet erg zijn, maar wel kunnen uitgroeien tot meer) goed herstellen.

En dan natuurlijk lekker het land op, niet in een box.

Maar goed, dat is iets wat we in de endurance doen en wat natuurlijk voor een 'gewoon' paard niet opgaat. Knipoog

HAHA,.. nou ik heb een gewoon paard en die heeft ook wel vakantie hoor. Knipoog
Mijn paard heeft zelfs 4 maand vakantie gehad (winterstop)
En ik ben een dressuurmuts, winter daarvoor had ze geen vakantie maar toen heeft ze in de zomer een maand in het land gestaan.
De paarden van een vriendin die destijds ook een stal runde kregen elk voorjaar of najaar een vakantie van 2 maand (ook de Z2 paarden)
Die beesten werken het hele jaar verder mega hard dus voor de paarden is het vaak wel fijn.
Een paard heeft zelfs 2x vakantie gehad, dat paard verging alles zo makkelijk, dat hij eigenlijk te snel ging.
ze nam hem niet zo vaak mee op wedstrijd maar ze crosde alle klasses door.
en in training ging dat dier door het vuur voor haar, om hem een beetje te beschermen ging hij de weide op.

Zelfs de manege paarden krijgen 3 weken vakantie.
Die gaan ook lekker 3 weken op de weide.
En toen de weide niet toerijkend genoeg was de eerste 2 jaar van de manege gingen alle paarden de vrachtwagen in en werden ze naar hun vakantie-oord toegebracht!
Super vind ik dat.

Ik denk niet dat het een straf is om ze geen vakantie te laten geven, maar als de mogelijkheid daar is, zou ik zeker niet twijfelen!

EDIT: ik merk trouwens ook dat de paarden na een poosje vakantie weer veel meer zin hebben in werken en we eigenlijk heel snel een stapje hoger zijn qua niveau!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 06:42

Ik vind het een beetje sneu om je paard geen vrij te geven omdat JIJ hem anders niet meer kunt rijden nadien. Dan slinger je hem van te voren maar een paar dagen rond aan de longe voor je er weer opstapt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 06:50

Mijn pony krijgt ook geen wei vakantie. Maar dat komt omdat hij altijd kreupel uit de wei komt en in de wei veel meer last heeft van zijn allergie.

We doen wel 's zomers 20 minuten in de bak losrijden en dan in de polder lekker galoperen Lachen Vind die heerlijk.

En aan de hand laten grazen en lekker rollen..

1dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:49

ik ga 5 dagen op vakantie Haha!
en dan hoeft mijn paardje lekker niks te doen.
maar het is volgens mij niet zielig als je paardje geen rust
krijgt en gewoon moet werken.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:48

Geen vakantie hoeft zeker niet zielig te zijn.
Je kan samen ook lekker rustige stapritjes maken.
Zolang je paard zich nog goed voelt.
Uiteraard kan vakantie nooit kwaad Knipoog

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:51

Mijn paard heeft altijd vakantie...
Die paar keer per week dat ze gelongeerd wordt, of bereden wordt stellen vrij weinig voor.
Ze heeft regelmatig een dagje of paar dagen 'vrij' maar geen weken achter elkaar.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:58

Ik ga in september 3 weken met vakantie, en ik heb net een nieuw paard. Een 3 jarige.

Ik zit nog een beetje te twijfelen wat ik zal doen, mijn oude paard kreeg altijd wel 2 weken vrij, lekker op het land.

Maar deze is er nog maar net, en nu gaat het wel aardig goed, maar ik ben echt 3 weken weg, is best lang vind ik. Dus wellicht laat ik hem 3x per week even longeren ofzo door iemand. Voor de rest staan ze wel de hele dag buiten hoor, maar anders wordt hij misschien wel een beetje vervelend.

Nog tips?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:06

Mijn paard krijgt een beetje vakantie, als ik op vakantie ga, wordt hij minimaal gereden (buitenrit) en als ik thuis ben dan krijgt hij wat extra dagen vrij en de andere rij ik dan rustig. Hij staat helemaal niet zwaar in de training dus ik kan hem zo oppakken en bijhouden. Hij staat overdag op de wei, beweging voldoende dus.

@engi, zo'n paard verleerd niet in drie weken wat hij al weet hoor, ik zou hem lekker vrij geven. Met 3 groeien ze nog en kunnen ze het best gebruiken. Jonge paarden worden vaak genoeg voor de zomer zadelmak gemaakt, de zomer op het land en in het najaar weer opgepakt. niets mis mee, werken kan hij z'n hele leven nog.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:16

ik ben eerst een week op vakantie geweest en toen heeft mijn pony ook niks gedaan en vakantie gehad, maar als ik zo drie weken weg ga. wordt hij wel een paar keer per week bereden.

dit niet omdat hij anders druk onhandelbaar of weet ik het wat dan ook wordt, maar omdat het een oude pony is van 20 jaar die stijf wordt van stilstaan. hij krijgt dan last van zijn benen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:44

ik vind het wel goed dat paarden afentoe vakantie krijgen, vooral manegepaarden, even bijtanken..
maar de eigenaresse van mijn verzorgpaarden heeft ze voor 3 maanden op de wei gezet, dit vind ik zelf veel te veel..zowieso vind ik het jammer want nu kan ik de hele zomervakantie niet rijden of iets met ze doen (staan 24/7 op een gigántische wei) en ik mag er niets mee doen..bovendien waren ze allebei al veel te dik, wat nu alleen maar erger wordt..het ene paard is een fries, die al heel lastig op conditie te krijgen is, dus kan ik straks weer overnieuw mee beginnen..de ander is een 19-jarige, die vorig jaar toen ze ook 3 maanden op de wei had gestaan verschrikkelijk achteruit was gegaan, alsof er opeens 5 jaar bij waren gekomen..nu zag ze er net weer goed uit..plus het overgewicht, het zou me niets verbazen als 1 van de 2 hoefbevangen wordt..voordat ze weg gingen kreeg ik al regelmatig de vraag of ze drachtig waren Bloos maarja, dat is weer het nadeel van verzorgpaarden, kun je dit soort keuzes niet zelf maken..verder zijn de eigenaren echt super voor de paarden hoor en heb ik niets te klagen Lachen

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:39

Ik neem aan dat je met je paard niet meer dan 1 of 2 uur per dag rijd dus hij moet toch niet zo onwijs hard werken aangezien die buiten die uren dus niet rijd en rustig op stal of de weide staat Knipoog

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 20:56

Urielle schreef:
Ik vind het een beetje sneu om je paard geen vrij te geven omdat JIJ hem anders niet meer kunt rijden nadien. Dan slinger je hem van te voren maar een paar dagen rond aan de longe voor je er weer opstapt.

het is zo dat we net opgebouwd hebben na een peesblessure. hij is ook ouder, als hij 2 weken niet loopt is hij daarna zo stijf als een plank.
hij wordt nu 2 keer per week bereden als ik op vakantie ben. en een beetje losgegooid hier en daar Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:12

milo schreef:
Urielle schreef:

het is zo dat we net opgebouwd hebben na een peesblessure. hij is ook ouder, als hij 2 weken niet loopt is hij daarna zo stijf als een plank.
hij wordt nu 2 keer per week bereden als ik op vakantie ben. en een beetje losgegooid hier en daar Knipoog

Dat is toch ook vakantie? Knipoog

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 13:03

haha, ja een beetje wel he Knipoog

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:04

vakantie kan...maar is niet echt nodig hoor, is meestal makkelijk voor ons mens haha.
wij hebben hier 2 paarden met artrose en die staan nooit 1 dag stil, die staan zo regelmatig in het werk en als ik ze dan stil gaat zetten weet ik zeker dat er problemen van komen.
De jonge paarden hebben hier wel vakantie en sommige wedstrijdpaarden ook maar over het algemeen wordt alles lekker doorgereden..alleen in de zomer is het vaak warmer dus zijn er meerdere dagen dat je minder doet dan normaal.
Ik vind het goed dat je iemand hebt gevonden die je paardje leker doorrijd.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:07

Als ik vakantie heb heeft mijn haf ook vakantie (op de wei) Haha!
Niet omdat het zielig is of whatever, maar omdat ik geen (goede) bijrijder weet te versieren voor hem waardoor het een risico word voor zijn spierbevangeheid als ik jan en alleman erop laat rijden. In dat geval is 2/3 weken op de wei beter dan wat gerommel op zijn rug. Haha!

En ik durf te wedden dat hij drie weken op de wei helemaal niet erg vind. Knipoog

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:22

Mijn paard krijgt nooit vakantie. Ze heeft artrose en vervalt heel snel in haar eigen scheve loopje. Daarnaast slibt ze helemaal dicht. Na een paar weken vakantie is ze dik, hartstikke scheef en loopt ze kort en gevoelig. Terwijl ze nergens last van heeft als ze gewoon dagelijks gereden wordt.

Wat ik hier veel zie bij de paarden die vakantie krijgen is dat ze het de eerste paar dagen heerlijk vinden maar daarna beginnen ze vaak bij het hek te kwallen of vallen ze iedereen lastig die de wei in komt omdat ze zich vervelen.

Volgens mij houden de meeste paarden wel van lekker werken. Ik geef vakantie in de vorm van een dagje vrij als ik merk dat de motivatie wat minder wordt maar van drie weken op het land wordt mijn paard in elk geval niet beter.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:42

Oh mijn ene paard vind vakantie hééérlijk, en door omstandigheden is ze nu al dik een maand niet meer écht aan het werk geweest (weekje mee naar de hei, 2 weken weinig gereden, week kreupel). En ze is moddervet en zit fantastisch in haar vel, weer helemaal klaar om er tegenaan te gaan, ze komt nu ook weer vrolijk naar me toe in de wei.. Terwijl ze eerder wegliep omdat ze nog wat langer wilde Knipoog.
De andere heeft altijd vakantie, die loopt 3 keer in de week een uur, en verder niks.. En die doet het daar ook super op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:44

Ik zou zeggen: ken je paard!
De een vind het heerlijk, de ander verveelt zich rot. Een beetje eigenaar moet dat toch kunnen zien aan zijn paard.

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:33

Voor het behoud van een bepaalt trainingritme is het aan te raden om de paarden gewoon door te blijven rijden. Wanneer je niet erg veel van je paard vraagt of je rijd er geen wedstrijden mee zou je hem best een paar weken vrij kunnen geven!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:41

Ik denk dat beide weinig kwaad kan. Merkte wel aan mijn paard dat ze een paar weekjes er tussen uit fijn vond. Ik heb eigenlijk altijd 'noodgedwongen' vakanties gehad. De 1e x kon ik 6 weken niet rijden, maar merkte dat mijn merrie daarna erg fijn liep, zolang ze haar aandacht gewoon maar kreeg. Dit jaar ga ik 2 weken op vakantie, dus heeft ze dan ook vrij.