Bitvoorkeur van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Bitvoorkeur van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:58

Yep, bitloos. Clown Haha!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:15

Met een enkel gebroken watertrensje

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:19

Een ongebroken trens is geen stang..je kan een bit een stang noemen als het ook indirect achter de oren inwerkt.

Ik reed mijn vorige paar met een dunnere dubbelgebroken watertrens daar liep ze het fijnste op.
Mijn nieuwe paard was daar te onrustig mee in de mond en rijd ik nu dus met een bustrens, daar loopt hij tot nu toe het beste op.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:25

Ik heb een hele tijd met een dubbelgebroken kneveltrens met ronddraaiend koperen middenstukje gereden, maar na bijna een jaar wou mijn paard er niet meer lekker op lopen. Nu rijd ik sinds een paar weken met een enkelgebroken aurigan watertrens, en dat gaat echt super.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:11

Ik heb een merrie die op een dubbel gebroken trens niet te rijden is. Net als op een liverpoolstang (voor voor de wagen).

Die rijd ik ohz op een enkel gebroken trens en dat gaat super. Voor de wagen op een 4rings trens.

Ieder paard vind iets anders fijn, dus gewoon er in hangen wat je paard fijn accepteerd.

Luilak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:44

Klein mondje, dus een relatief dubbelgebroken watertrensje.

Syrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:07

Hoe kom je er dan achter welk bit je paard fijn vindt zonder elke week een andere te kopen? Mijn paard loopt vaak met d'r mond open. Ik heb nu een dubbel gebroken bus trens.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:09

De 1 loopt op een dubbelgebroken bit.
En de ander op een happymounth enkel gebroken.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:27

Heb bij mijn paard ook al alles uitgeprobeerd:enkel gebroken,dubbel gebroken,recht mondstuk,stangetje,watertrens,bustrens,kneveltrens,...niets lijkt haar te bevallen!Gaat goed voor enkele dagen en dan krijg ik verzet,paniek,blokkeren,...word er op de duur moedeloos van.
Laatste tijd reed ik haar op een dubbelgebroken watertrens met plat middenstuk en dat was nog een van de beste,maar nog niet optimaal.Ze moet nu tengevolge van een blessure 6 weken stilstaan,en nu gaan we onderhuidse wolfstanden wegsnijden.Reeds 2 x tandarts bijgeweest,maar enkel gevijld,van de wolfstanden kon ze volgens de tandarts geen last hebben omdat ze bovenaan zitten.Nu andere tandarts gebeld,en deze dacht dat dat misschien toch wel het probleem zou kunnen zijn,dus gaat hij ze uitsnijden.Hoop doet leven!!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:29

als je paard zo veel moeite heeft met een bit kun je dan niet beter biltoos gaan rijden?

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:36

Dat doe ik ook als ik ga wandelen of spring,maar ben vooral dressuurruiter en op wedstrijd mag je niet bitloos rijden hé.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:37

maar wat is belangrijker, het welzijn van je paard of een dressuur wedstrijdje? Verward

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 14:04

Visconti schreef:
als je paard zo veel moeite heeft met een bit kun je dan niet beter biltoos gaan rijden?

Je kunt toch zeker niet 'zomaar' bitloos gaan rijden met een paard wat altijd op een bit heeft gelopen? De mijne zou dan zoiets hebben van 'lang leve de lol!' denk ik...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:29

hangt er vanaf wat voor communicatie je met je paard hebt, ik ken mensen die een bit en zweep nodig hebben om hun paard onder controle te houden. Daar vind geen communicatie plaats en ik denk als zo'n combinatie zomaar bitloos gaat rijden de ruiter een serieus probleem krijgt omdat pijnprikkels geven met een bitloos hoofdstel heel wat meer kracht vergt dan met bit. Maar dat wil niet zeggen dat zo'n combinatie nooit bitloos zou kunnen rijden, er moet alleen dan wel gewerkt worden aan de relatie tussen paard en ruiter.

Maar een combinatie die gewoon netjes met bit rijd moet ook zonder bit kunnen rijden. Je kunt het ook als een test zien, wil je paard bitloos niet goed lopen dan doe je iets fout in de communicatie met je paard. Ik vind persoolijk dat iedereen zijn paard slechts alleen op een hals ring zou moeten kunnen rijden, als je dat kan weet je zeker dat de communicatie tussen jullie goed werkt. In de theorie moet het dan niet uit maken waar je hem dan mee rijd, bit, bitloos of halsring als de communicatie maar het zelfde blijft.

bitloos hoeft trouwens niet altijd vriendelijker te zijn, een hackamore is ook bitloos en ontziet de mond ook maar werkt scherper in dan een dubbel gebroken trensje Lachen

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:35

Welzijn van het paard?Ze krijgt goed te eten,staat 24u/24 op de weide,heeft 4 speelkameraadjes,de smid/veearts/tandarts komt als het nodig is.Hoewel ik geen topruiter ben weet ik best wel waar ik mee bezig ben en heb ook een goede lesgever.
Ik heb echt niet de ambitie om ooit op het hoogste niveau mee te rijden,maar ik heb een paard dat écht wel de kwaliteit heeft om iets te bereiken in de dressuursport,wat is daar dan mis mee??
Ik begrijp heel goed dat velen voldoening vinden in het recreatief bezig zijn met paarden,maar mijn ambities liggen net iets verder.Ik fok graag een veulentje,rijd graag en het is dan ook de bedoeling mijn merries toch iets te laten presteren,kwestie van af en toe ook wel eens iets te kunnen verkopen.
Ik wil het haar echt wel zo aangenaam mogelijk maken,probeer een bit te vinden dat haar het meeste bevalt,probeer ook alle mogelijke oorzaken uit te schakelen waarom ze het bit niet zou aanvaarden,maar meer kan ik ook niet doen.Een paard dat niet in staat is te presteren,alleen maar omdat ze "niet graag" een bit in haar mond heeft is voor mij waardeloos.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:39

Als ik mijn merrie ga beleren krijgt ze een dubbelgebroken bitje Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:24

Feelsoproud schreef:
Ze moet nu tengevolge van een blessure 6 weken stilstaan,en nu gaan we onderhuidse wolfstanden wegsnijden.Reeds 2 x tandarts bijgeweest,maar enkel gevijld,van de wolfstanden kon ze volgens de tandarts geen last hebben omdat ze bovenaan zitten.Nu andere tandarts gebeld,en deze dacht dat dat misschien toch wel het probleem zou kunnen zijn,dus gaat hij ze uitsnijden.Hoop doet leven!!

Dit zou inderdaad het probleem kunnen zijn. Onderhuidse wolfstanden - ook wel 'blinde wolfskiezen' genoemd - kunnen jùist problemen veroorzaken, aangezien de stand van de blinde wolfskies er voor zorgt dat deze altijd zeer pijnlijk door het bit geraakt wordt.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:47

ik gebruik eigenlijk voor ieder paard (mits ie er goed op loopt) een dubbelgebroken bustrens

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 23:11

mijn pony heeft een gloeiende hekel aan enkelgebroken bitten. dan is er niets meer mee te beginnen. ze gooit die hals eri (en dat is een flinke) en dan kun je het verder wel bekijken.
Ik rijd nu mt en dubbelgebroken en dan rijd ze heerlijk, kan ik ermee lezen en schrijven.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:21

Ik rijd mijn 7 jarige merrie al vanaf haar derde met een dubbelgebroken argentaan bit, vind ik een fijn bit voor welke leeftijd/niveau dan ook Lachen

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 11:25

Ik kan van een vriendin een dubbelgebroken bit lenen om te proberen, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt omdat mijn paardje schimmel heeft (zadel kan dus niet op). Ze heeft het wel al een keer ingehad en zo rondjes mee gelopen. Ben benieuwd of ze vanavond ver genoeg genezen is om in de les te kunnen. Kunnen we dat bitje eens gaan testen Haha!

Ps. hoe lang zouden jullie testen? Ik verwacht heus geen wonderen, maar na 1 keer kun je er vast ook nog niet veel over zeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:48

Oh jawel hoor, al ze het prettig vinden, merk je dat meteen. Gaan ze erop kauwen en knabbelen, en zijn ze ontspannener en soms zachter in de mond.
Als ze het niet fijn vinden kunnen ze opeens aanvoelen als beton (terwijl je daar tevoren geen last van had) en met hun mond open gaan lopen. In het ergste geval pakken ze het vast, of leggen hun tong eroverheen.

2 of 3 keer moet genoeg zijn om te testen, meestal merk je het direct. Tip: dunner bitje is vaak vriendelijker dan dik, en dubbelgebroken is vriendelijker dan enkelgebroken.

Yaleesa_Emir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:36

Ik wissel altijd mijn gewone dubbel gebroken trens, om met mijn stang en trens en daar loopt mijn paardje het fijnst op.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 22:37

We hebben vandaag onze eerst les sinds de vakantie gehad (lees: dus een uur lang weer eens echt aan het werk gezet Clown) en ik heb gereden met het dubbelgebroken bit. Ze liep voor deze eerste keer les echt super (lees: ze was veel nageeflijker dan normaal, maar het blijft nog lastig voor dr vanwege spieren e.d.). Ze heeft eigenlijk het grootste deel van de les echt lopen werken en mooi rond gelopen (ik voelde de rug 'omhoog' komen Go jij! Go jij!). Ik ga er nu een paar daagjes zo mee rijden en leg er dan nog eens de enkele trens in, maar ik denk dat dubbelgebroken er een nieuwe fan bij heeft!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:40

bitloos Knipoog mijn paard wilde op een gegeven moment niet meer het bit aannemen, deed z'n hoofd omhoog enzo, nu rij ik op een stalhalster, gaat prima! Nu steekt hij zelfs vrijwillig z'n neus erin, in de wei als ik m haal om te gaan rijden.