hoevaak krijgt jullie paard meer dan 1 dagje wei-vrij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flabbergast

Re: hoevaak krijgt jullie paard meer dan 1 dagje wei-vrij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:45

Nooit.. Er wordt altijd wel wat mee gedaan, ze wordt strontvervelend als ze niet in handen is geweest.
En de ander krijgt wel 3/4dagen weidevrij, maar die is dan ook véél makkelijker en die volstaat met 3 keer werken in de week Ja.

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:29

Stil staan is voor een paard altijd uit den bozen! Ongeacht of hij gebruikt word voor de sport of recreatie. Een paard hord gewoon zijn box uit te komen. Gewoon even stappen. Ik werk meer dan 40 uur in de week en ik maak tijd voor mijn paarden. Verder is het belangrijk om de vrije dagen goed te verdelen en te plannen. Nooit twee dagen achter elkaar. Dan krijg je een moeilijk paard. Maar geef je paard na een grote inspanning als een les of wedstrijd ook geen vrij. Hier door dreigen ze juist spierpijn. Je mag wel rustig aan doen. Maar hij moet zeker bewegen. Geef hem dus ook geen vrij voor een les of wedstrijd want dan presteert hij ook niet goed. Wanneer je hier rekening mee houd kan het echt goed komen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:30

mijn paard loopt maar om de dag. mn pony elke dag in het weekeind ghebben ze altijd vrij.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:32

NOOIT Haha!
Mijn paard staat 3 uur per dag in de paddock 's morgens.
Na mijn werk kom ik dan om te mesten en gooi ik hem er weer uit.
Na het voeren gaan we rijden, elke dag !!!
Dit ter compensatie dat hij niet in de wei kan. Ik vind dat een paard geen vrije dag nodig heeft als hij niet op de wei kan staan..

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:47

Sportstar schreef:
Stil staan is voor een paard altijd uit den bozen! Ongeacht of hij gebruikt word voor de sport of recreatie. Een paard hord gewoon zijn box uit te komen.

'Stil' staan mét vrije beweging (als in het liefste weiland en als dat niet mogelijk is om wat voor reden dan ook paddock) is voor elk paard juist noodzaak in de balans tussen schade en herstel aan de spieren. Met op het juiste moment een of meerdere dagen 'vrij' geven (dus vrij van arbeid) kun je juist enorm veel voordeel winnen. In sommige gevallen is 3x per week trainen zelfs effectiever dan 6x per week! Maar jij hebt je paarden zowiezo niet in de wei dacht ik, dus ik snap je insteek aangezien jij 'vrij' dan associëert met een dag op stal, en dat is idd absluut uit den boze, een paard hoort dagelijks minimaal 5 uur per dag vrije beweging te hebben náást eventuele arbeid.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:50

Sportstar schreef:
Geef hem dus ook geen vrij voor een les of wedstrijd want dan presteert hij ook niet goed. Wanneer je hier rekening mee houd kan het echt goed komen

Onzin Lachen, misschien geld dat voor jouw paarden, maar hier krijgen er heel veel een dag van te voren vrij, omdat ze dan gewoon beter lopen!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:16

Die van mij hoeft als ik er ben zelf al niet veel te doen, maar krijgt regelmatig toch wel een dagje vrij!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:18

mijn paarden krijgen nooit wei-vrij, wel stal-vrij Haha!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 21:41

haha nee mijne staat ook elke dag op het weiland/paddock, en word zoals ik het nu doe, ongeveer 3 keer gereden, paar x gelongeerd en de rest wei-vrij.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:50

Die van mij heeft sinds kort altijd vrij, maar inderdaad wel op de wei. Dat begreep ik overigens ook uit de opmerking over wei-vrij (ik dacht dat ts bedoelde vrij van het rijden en in de wei)

Dan kan het namelijk prime, het paard beweegt dan namelijk toch lekker en meestal lopen ze daarnaweer beter.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:03

Momenteel staat mn merrie 24/7 buiten, dag en nacht.
Echt vrij, in de zin van dat ik haar volledig met rust laat, minstens 2 dagen per week, meestal 3. Ook regelmatig eens een volle week ertussen, afhankelijk van hoeveel tijd ik heb.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:30

Het kan echt geen kwaad als die 2 keer in de week stil staat.. als je op de andere dagen maar wel beweeging geeft. Mijne heeft sowieso 1 keer in de week vrij of 2 keer, ik heb ook vaak dat ik gewoon half uurtje simpel ga longeren, enkel met halster en longeerzweep.. Lachen

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 00:00

de paarden bij ons op stal staan in de zomer ook 24/7 buiten en nouja goed mijn vz paard is der ondertussen alweer 20 dus hoeft niet meer elke dag te werken, en ja zo gaat dat met de meeste paarden bij ons er wordt gereden als de mensen er zin in hebben sommige zijn zo goed als iedere dag daar en andere 1 of 2 keer in de week ,

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:11

Remember schreef:
Sportstar schreef:
Stil staan is voor een paard altijd uit den bozen! Ongeacht of hij gebruikt word voor de sport of recreatie. Een paard hord gewoon zijn box uit te komen.

'Stil' staan mét vrije beweging (als in het liefste weiland en als dat niet mogelijk is om wat voor reden dan ook paddock) is voor elk paard juist noodzaak in de balans tussen schade en herstel aan de spieren. Met op het juiste moment een of meerdere dagen 'vrij' geven (dus vrij van arbeid) kun je juist enorm veel voordeel winnen. In sommige gevallen is 3x per week trainen zelfs effectiever dan 6x per week! Maar jij hebt je paarden zowiezo niet in de wei dacht ik, dus ik snap je insteek aangezien jij 'vrij' dan associëert met een dag op stal, en dat is idd absluut uit den boze, een paard hoort dagelijks minimaal 5 uur per dag vrije beweging te hebben náást eventuele arbeid.

Ik rij meestal 3 keer in de week hooguit 4 keer in de week en moet nog één puntje voor het Z2
Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Veel trainen werkt bij de mijne dus averechts.
Hij loopt nu ook dag en nacht buiten dus kan tussendoor heerlijk realexen.
Ik rij ook alleen maar als ik echt zin heb anders laat ik hem staan..

beaudien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:00

nou ik rij nu ongeveer dagen in de week
en meestal 1 dag longeren en de andere twee dagen lekker door het park
en dan daarnaast staat ze dan een paar uur per dag op de wei

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:59

Ik geef mijn pony vaak meerdere dagen vrij Lachen hij staat toch 24/7 op het land dus beweging genoeg!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:11

Mijn paard heeft ook veel vrij. Helaas heb ik gewoon niet de tijd om iedere dag te rijden.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:12

Mijn verzorgpony's geef ik ook altijd zowiezo 1 dag in de week vrij.
Maar meestal worden dat er wel 2, of soms 3 Knipoog ! Heb nou niet altijd de tijd. Zeker niet omdat ik nu naar de middelbare ga!

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:45

het paard wat ik rij staat ook gewoon iedere dag lekker op de wei. en geloof dat hij dit helemaal niet erg vind haha

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:23

Komt bij mij vrij vaak voor, ik ben erg afhankelijk van het weer, want met een beetje regen is de bak een zwembad en ik begin net een nieuwe studie waar ik in totaal 4 uur voor moet reizen. Ik train niet intensief en ik merk niet aan mijn pony dat ze het vervelend vind, ze staat wel 24/7 buiten, dus ze kan haar energie kwijt.

xMika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:51

Ik heb me Shets altijd buiten, dat zijn ze altijd al gewent! Knipoog
En als ik een ritje maak [wat ik niet meer zo vaak doe:P] dan haal ik er gewoon 1 uit de wei. Knipoog
Groetjes! Pling

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:53

1-2x per week vrij Haha! jong paard! Haha!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:54

Normaal gesproken krijgt ze maar 1 vrije dag in de week en als het eens niet anders is plannen we het wel zo in dat het geen 2 dagen achter elkaar worden...

Ilse1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:55

Ik rijd +/- 5 dagen per week en 1 x per week rijd iemand anders mijn paard. In het voorjaar en de zomermaanden staat hij iedere dag van 9.00 tot 17.00 in de weide. In de winter 2 uur per dag in de paddock.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:24

Winston staat gewoon de hele dag buiten, en als ik wat met hem ga doen haal ik hem eruit en anders staat hij de hele dag in de wei.
Ik merk aan Winston dat ik veel fijner met hem kan werken als hij gewoon vaak rust heeft. Ik heb niet echt een schema in wat ik doe, ik verzin vaak terplekke wat ik eens met hem zal doen Knipoog
Winston heeft vaak 1 of 2 dagen "vrij" en dan doe ik weer wat met hem, maar soms doe ik ook gewoon een paar dagen achter elkaar wat met hem. Licht ook weer aan het weer Knipoog (alleen buitenbakken)