bij inrijden sporen en zweep gebruiken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: bij inrijden sporen en zweep gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:25

Ja daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:31

ik ben ven mening dat een zweep een hulp middel is als het niet meer wil
en dat sporen ed niet kunnen bij het in rijden
je paardje zal doof worden voor het been en alleen nog maar te rijden met sporen (persoonlijk vind ik dat niet rijden)

als je het goed doet kun je elk dier zonder zweep of sporen inrijden

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:32

sporen vindt ik niet nodig, zweep wel daar moet hij tog ook aan wennen! niet persé om me te tikken! Knipoog

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:33

waarom moet het dier aan een zweep wennen ???

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:35

Denk dat ze bedoeld dat ze niet compleet door het lint moeten gaan bij het zien/voelen van een zweep Knipoog Met longeren gebruik je praktisch altijd wel een zweep... Ik ken paarden die compleet doorslaan als je een keer met de zweep zwaait, ook al raak je ze niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:36

Paardje wat ik nu rijd zou op dat vlak dus wel wat mogen wennen aan de zweep, hoef 'm maar over te nemen in mn andere hand en hij schrikt al en probeert weg te rennen (ohz). Voel je em echt zo onder je weg proberen te komen... Nagelbijten / Gniffelen

Sporen, blíjf ik not done vinden..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:37

dat snap ik maar waarom zou zo'n dier moetten wennen aan zo iets ???

laat ik het zo stellen waarom gebruik je een zweep ??? Knipoog

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:00

Met longeren om een paard 'van me af' en voorwaarts te houden, met inrijden om, als ik geen reactie krijg op mijn been, bij te tikken en bij bepaalde paarden (zoals mijn verzorgHaf) om in te grijpen als ze weer eens staat te miepen Bloos

Ik vind het persoonlijk wl prettig als een paard niet bang is voor een zweep, of je 'm nou wel of niet gebruikt...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:04

mijn paardje heeft 1 keer een zweep gezien
en de bonte die ik had nog nooit dus als je het goed doet heb je zelfs bij het longeren geen zweep nodig Knipoog
maar ik snap um wel hoor (heb zelf ook veel met zweep gereden maar zo van de een op andere dag weg geleg en er achter gekomen hoevaak je een paard wel niet slaat of moet corrigeren met een zweep en dus besloten dit soort wektuigen alleen in uiterste nood te gebruiken

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:09

Met verzorgpaarden is dat altijd wat lastig om compleet andere dingen aan te leren. Knipoog Overigens rij ik ook niet veel met zweep hoor, de Haf dan, omdat die nogal eens kan gaan staan etteren (en gisteren heb ik dat weer duidelijk gemerkt) en nu de uk om bij te tikken als ik geen reactie krijg op mijn been. Met longeren heb ik het ook vooral om aan te wijzen, zo vaak sla ik niet Clown

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:48

Zweep kan wel, maar sporen probeer ik zo lang mogelijk te vermijden.
Op mijn werk wordt er in het begin niet eens met zweep gereden.
We rijden ze gewoon in de bak, en er staat iemand bij die ze een beetje voorwaarts houd als je ze ziet sukkelen.
Na een paar keer zo gereden te hebben blijven we wel in de bak staan, maar zonder voorwaats te houden, en bij sommige paarden wordt de zweep dan gepakt. Deze wordt dan ook alleen gebruikt als we aansporen, en dan achter de kuit.
Ik ben er nu sinds januari en heb eigenlijk nog geen paard meegemaakt die niet vooruit te krijgen was zonder sporen. Ze reageren goed op beenhulp.

Jaagt hij je haflinger misschien niet te lang op? Dat hij gewoon zoiets heeft van ben moe loop zelf maar?
Wij laten ze namelijk altijd uitlopen. Ze mogen in het begin ff gek doen en bokken e.d., maar als ze uit der eigen gaan draven gaan we erop zitten.

merelj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 17:58

Mijn hafje staat er nog steeds.. Ik heb er over gepraat, maar m,n oom vind dat ik me aanstel want hun rijden heel veel paarden in enzo.. Maar dat hoeft toch niks te zeggen?

Ben eergisteren weer wezen kijken, hij reageerd nog steeds niet, zowel op zweep als sporen. Volgens mij went hij steeds meer aan dat gevoel en negeert hij het ook steeds erger.. Knipoog Ik vind het maar niks, mijn oom betaald de pony en verder is ie van mij, ik moet/mag er wedstrijden mee gaan rijden, en daarom wouden ze dat hij hier ingereden word, omdat ze hem hier ookal aan de teugel en in stelling leren lopen en dan hoef ik hem dat niet meer te leren. Ik sta hier totaal niet achter, maar ik beslis hier niet over. Ik ben benieuwd of ik hem na een tijdje zonder sporen kan rijden, waarschijnlijk niet.. Knipoog

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:59

Aan de teugel leren lopen? Een paard dat aan de teugel loopt ontspant zich en gebruikt zijn lijf, met een gespannen paard kun je never nooit geen (correcte) aanleuning en stelling krijgen...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:14

Dat is écht balen.
Laat je oom dit topic eens lezen Whoosh!

natascha78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:26

Ik vind dat je alleen een zweep nodig hebt..

En als jij der nou is een keer op gaat, kijken wat ze dan doet ?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:57

Ik ben zelf we een keer vrij vlot met kleine sporen gaan rijden, vooral omdat het porren en slaan me ontzettend tegen ging staan, paard was echt niet voorwaarts. Na 2 weken de sporen weer af - en pas jaren later weer aan gedaan. In dat geval was het een goede oplossing - waar ik trouwens nooit alleen toe had besloten, had goede begeleiding.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:50

runningkawa schreef:
Sporen heb ik nooit gedaan.
Je wilt je paard leren aan de kuit te zijn niet aan de spoor. Sporen zijn voor verfijning. Dus ik ben daar geen voorstander van.

Zweepje wel, maar is bij logisch en normaal gebruik niets op tegen, zelfs alleen maar handig om ze te leren wat je nu wilt

Zo zie ik het dus ook!
Sporen zijn inderdaad voor de verfijning dus je moet ze gewoon niet gebruiken bij inrijden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:13

De vraag is wat verwacht je van een paard dat net onder het zadel is? Of eigenlijk; wat mag je van zo'n paard verwachten?

Ik vind dat alle stappen bij het inrijden in het tempo van het paard moeten gaan en niet in het tempo van de mens. Wij zijn over het algemeen veel te gehaast. Maar waarom vragen we van een jong paard zoveel terwijl we van onze eigen soort als deze jong zijn helemaal niet zo veel vragen? Je gaat een peuter dat net fatsoelijk kan lopen toch niet dwingen om te rennen? Nee, want dat kan hij nog niet aan. Het heeft nog moeite om evenwicht te houden.
Dat is bij een jong paard nou net zo. ten eerste is aan de longe al een andere balans dan ze vrij hebben... dan ook nog gewicht boven op zijn rug... wat hem nog meer uit balans haalt. Hij moet eerst weer fatsoenlijk zo leren lopen voor je hem kunt late hard lopen. Hij gaat al voor ze vooruit. Dat is toch al heel wat? Hij doet wat hem gevraagt wordt. Dat is de eerste stap. daarna kun je tempo gaan bepalen. dat doe je niet met sporen of iets derelijks. Hij moet leren te reageren op lichte druk van het been.

Als hij daar niet op reageerd dan moet je veen terug denken. Welke hulpen geef je namelijk als je met hem loopt en hem harder wil laten lopen en welke hulpen geef je met longeren? Juist ja, je gebruikt veel stem commando's. Dat moet je met rijden dus ook doen. En wat doe je als je stem niet genoeg is? Dan gebruik je eventueel beheerst de zweep. dat is dus stap 2. reageert hij nog niet? dan heb je iets fout gedaan in de basis vanaf de grond. Daar hoef je het paard dus niet voor te straffen door nog meer dwangmiddelen te gebruiken. Kijk eens goed naar zijn houding; Is hij hier wel al aan toe?

Zoals je kunt lezen ben ik het dus absoluut niet eens met wat deze mensen doen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat ze beweren een jong paard met inrijden al aan de teugel te kunnen laten lopen.

Ik zou je paard daar maar weg proberen te krijgen en iemand te vinden die het wel op zijn tempo wil doen. ga ook vooral voor je hem naar een ander brengt eerst daar kijken als ze een ander paard inrijden. Doen ze het naar je zin? Kunnen ze achteraf uitleg geven waarom ze bepaalde dingen deden? Breng hem alleen ergens heen waar jij een goed gevoel bij hebt. Lastig dat je oom zo veel te zeggen heeft. Maar probeer hem duidelijk te maken dat dit echt niet is zoals het hoort en dat dit dus niet goed is voor het paardje. Misschien kun je hem ook uit leggen dat dit absoluut niet positief is voor de eventuele wedstrijden die je gaat rijden. Daar moet hij namelijk op je been reageren en niet op je sporen of een zweep.

henriekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:23

Je gaat een paard inrijden, dat wil dus zeggen dat hij nog blanco is qua hulpen, ik zou het zo lang mogelijk proberen zonder hulpmiddellen, en pas als je zeker weet dat er iets nodig is, rustig aan beginne met óf spoortje óf zweepje. Let goed op wat ze nog met je paardje gaan doen!

x_kelsey_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:51

Hij moet nog veel leren dus ik zou blijven proberen en niet opgeven. Sporen kan altijd nog.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:41

Ik zou daar nooit een paard laten rijden...een paard aan de teugel leren lopen...met zweep en sporen.... das een paard aan de teugel trappen en meppen...heeft niets maar dan ook helemaal niets met inrijden temaken.
Das iets van heel heel vroeger zo deden de boeren dat.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:29

Ik vind het echt heel fout om direct in het begin zoiets te gaan gebruiken, ik ben nu ook met een jong paard bezig. Hij is ook nog sloom voor het been. Maar dat komt al verbetering in, door zodra ik been geef iemand er naast te hebben die hem aan het touw heeft en hem naar voren neemt. En tegelijk gebruik ik mijn stem en zeg dan b.v. stap.

Groetjes Mandy

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:37

Ik heb die van mij zonder sporen en zweep ingereden maar ze reageerd wel heel goed op stem. Ze is nu 1,5 maand onder het zadel en ik heb er nu een een zweepje bij met name voor de galop.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:05

In[rinciepe denk ik dat het beter is om je paard in te rijden zonder zweep of sporen,, want stel je vergeet het is een keer dan reageert je paard veel minder goed op je,, en als het na een tijd niet gaat ofzo dan zou k dr gewoon een klein zweepje bij nemen maar meer dan ook niet:)

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:29

Ik probeer altijd niets te gebruiken maar soms kan een klein spoortje wel eens helpen, maar verder ga ik eigenlijk nooit.