Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Met longeren gebruik je praktisch altijd wel een zweep... Ik ken paarden die compleet doorslaan als je een keer met de zweep zwaait, ook al raak je ze niet.

Overigens rij ik ook niet veel met zweep hoor, de Haf dan, omdat die nogal eens kan gaan staan etteren (en gisteren heb ik dat weer duidelijk gemerkt) en nu de uk om bij te tikken als ik geen reactie krijg op mijn been. Met longeren heb ik het ook vooral om aan te wijzen, zo vaak sla ik niet
Ik vind het maar niks, mijn oom betaald de pony en verder is ie van mij, ik moet/mag er wedstrijden mee gaan rijden, en daarom wouden ze dat hij hier ingereden word, omdat ze hem hier ookal aan de teugel en in stelling leren lopen en dan hoef ik hem dat niet meer te leren. Ik sta hier totaal niet achter, maar ik beslis hier niet over. Ik ben benieuwd of ik hem na een tijdje zonder sporen kan rijden, waarschijnlijk niet..
runningkawa schreef:Sporen heb ik nooit gedaan.
Je wilt je paard leren aan de kuit te zijn niet aan de spoor. Sporen zijn voor verfijning. Dus ik ben daar geen voorstander van.
Zweepje wel, maar is bij logisch en normaal gebruik niets op tegen, zelfs alleen maar handig om ze te leren wat je nu wilt