Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
russel schreef:Ach, denk ik altijd maar, je moet je zelf in de spiegel kunnen kijken als je s'morgens op staat.Het is ieders eigen verantwoording.
LiNdA1986 schreef:Dit is natuurlijk extreem, maar ik denk dat het zeker wel een topje van een ijsberg kan zijn. Het zal zeker niet het enige geval zijn, dat weet ik bijna zeker.
fleurbartels schreef:persoonlijk irriteer ik mij erg aan het feit dat dressur als heilig wordt gezien. alles is slecht voor het paard (springen, mennen, races, cross, horseball, polocrosse etc) behalve dressuur. nu zijn de deuren geopend.
Aimee schreef:fleurbartels schreef:persoonlijk irriteer ik mij erg aan het feit dat dressur als heilig wordt gezien. alles is slecht voor het paard (springen, mennen, races, cross, horseball, polocrosse etc) behalve dressuur. nu zijn de deuren geopend.![]()
![]()
Juist niet! Waar binnen de dressuur gruwelijk commentaar op wordt geleverd, is binnen andere disciplines de normaalste zaak van de wereld om zo te trainen. Dan gaat het wel om puur rijtechnisch commentaar en niet om dierenmishandeling.
Aimee schreef:fleurbartels schreef:persoonlijk irriteer ik mij erg aan het feit dat dressur als heilig wordt gezien. alles is slecht voor het paard (springen, mennen, races, cross, horseball, polocrosse etc) behalve dressuur. nu zijn de deuren geopend.![]()
![]()
Juist niet! Waar binnen de dressuur gruwelijk commentaar op wordt geleverd, is binnen andere disciplines de normaalste zaak van de wereld om zo te trainen. Dan gaat het wel om puur rijtechnisch commentaar en niet om dierenmishandeling.
fleurbartels schreef:nee sorry ik ben niet duidelijk geweest. met springen of andere sporten wordt aangenomen dat het "slecht" voor het paard is. met dressuur wordt aangenomen dat het "goed" is.
normaalste zaak om zo te trainen? denk je dat echt? sorry maar waar baseer je dat op? denk je dat een paard ooit bijv. een hindernis overgaat?
Aimee schreef:fleurbartels schreef:nee sorry ik ben niet duidelijk geweest. met springen of andere sporten wordt aangenomen dat het "slecht" voor het paard is. met dressuur wordt aangenomen dat het "goed" is.
normaalste zaak om zo te trainen? denk je dat echt? sorry maar waar baseer je dat op? denk je dat een paard ooit bijv. een hindernis overgaat?
Ik zeg toch; gaat over rijtechnisch commentaar en niet om dierenmishandeling.
Mahitri schreef:het begint al als je als klein meisje of jongetje gaat lessen op de manege. Daar leer je al dat je moet trekken in de mond om de pony de bocht om te krijgen. Hoe vaak zie je niet die kleine kinderen schoppend door de bak heen 'rijden'.
Luistert de pony niet? Dan geef je hem toch een tik met je zweep! Kindertjes krijgen ook standaard op hun verjaardag een cap én een zweepje.
Respect voor paarden moet je (jong) bij brengen anders krijg je dat je inderdaad te ver gaat. Je chagarijnige bui/dag afreageert op je paard.
Christine W is geen op zichzelf staand geval, beslist niet. Als je eenmaal begint met slaan dan worden de grenzen voor jezelf steeds vager en stap je er steeds makkelijker overheen.
Ik geloof niet dat zij meteen zo is begonnen met rijden. Ze is elke keer weer een stap verder gegaan tot dat ze dit als 'normaal' is gaan zien. Hoe kun je jezelf maar vooral je paard nog aankijken als je hem zo behandeld?
Waarom corrigeren ringmeester die ruiters/amazones niet die overmatig hun zweep gebruiken? Waarom is er geen springjury die iemand de baan uittrapt.. Waarom nemen we geen paarden in beslag die op een wedstrijdterrein al verrot worden geslagen? Hoe zij die mensen wel niet als ze thuis zijn??
Nu is de tijd toch wel eens gekomen dat het paard voorop gaan zetten!
superwoman schreef:De populaire zin "jij bent de baas en je paard moet doen wat jij wilt"
wordt nog steeds veelvuldig toegepast en zeker bij jonge ruiters.
Ik zou liever horen "jij bent de leider en je moet zorgen dat het paard voor jou wil werken"
russel schreef:Tja rendalin, mijn opmerking was bedoelt voor daniella74. Zij vond dat ik mij geen zorgen hoefde te maken. Dan vind ik altijd nog, als je je geweten kan laten spreken, hoef ik mij daar idd geen zorgen over te maken.
Mahitri schreef:het begint al als je als klein meisje of jongetje gaat lessen op de manege. Daar leer je al dat je moet trekken in de mond om de pony de bocht om te krijgen. Hoe vaak zie je niet die kleine kinderen schoppend door de bak heen 'rijden'.
Luistert de pony niet? Dan geef je hem toch een tik met je zweep! Kindertjes krijgen ook standaard op hun verjaardag een cap én een zweepje.
Respect voor paarden moet je (jong) bij brengen anders krijg je dat je inderdaad te ver gaat. Je chagarijnige bui/dag afreageert op je paard.
Christine W is geen op zichzelf staand geval, beslist niet. Als je eenmaal begint met slaan dan worden de grenzen voor jezelf steeds vager en stap je er steeds makkelijker overheen.
Ik geloof niet dat zij meteen zo is begonnen met rijden. Ze is elke keer weer een stap verder gegaan tot dat ze dit als 'normaal' is gaan zien. Hoe kun je jezelf maar vooral je paard nog aankijken als je hem zo behandeld?
Waarom corrigeren ringmeester die ruiters/amazones niet die overmatig hun zweep gebruiken? Waarom is er geen springjury die iemand de baan uittrapt.. Waarom nemen we geen paarden in beslag die op een wedstrijdterrein al verrot worden geslagen? Hoe zij die mensen wel niet als ze thuis zijn??
Nu is de tijd toch wel eens gekomen dat het paard voorop gaan zetten!
daniella74 schreef:Zoals ik eerder al zei is bij grote wedstrijden wel toezicht en dan doe je het dus gewoon niet.
Overigens ga ik als schrijfster vaak mee met een B/L jury en je hebt maar heel weinig mogelijkheden een ruiter aan te pakken die haar paard in elkaar trimt. Eerst moetje het nog zien en dan moet je de auto uit (moet ook maar kunnen). Wij zouden met enige regelmaat wel in willen grijpen maar hoe???? Veel meer dan er wat van zeggen kun je niet en denk niet dat het indruk maakt op deze mensen.
fleurbartels schreef:mmm denk het ook... zie altijd bij races paarden met de zweep op de hoofd worden geslagen. bij horseball rammen ze met de bal op het hoofd van het paard wat vastgebonden zit met een één of ander bijzetteugel.... en dat is rijtechnische commentaar.... .. sure......
fleurbartels schreef:daniella74 schreef:Zoals ik eerder al zei is bij grote wedstrijden wel toezicht en dan doe je het dus gewoon niet.
Overigens ga ik als schrijfster vaak mee met een B/L jury en je hebt maar heel weinig mogelijkheden een ruiter aan te pakken die haar paard in elkaar trimt. Eerst moetje het nog zien en dan moet je de auto uit (moet ook maar kunnen). Wij zouden met enige regelmaat wel in willen grijpen maar hoe???? Veel meer dan er wat van zeggen kun je niet en denk niet dat het indruk maakt op deze mensen.
kan je dan niet als jury dit op het formulier zetten en slechte punten geven? kan je ook niet iemand daarom diskwalificeren?
of gaat dat niet zo makkelijk?
Urielle schreef:Bij veel grote namen wordt er achter gesloten deuren getraind. Of 's morgen heeeeeel erg vroeg.Ik denk eerlijk gezegd dat er in de basis veel meer 'mishandeld' wordt. Bij de 'grote namen' komt ook ontzettend veel volk over de vloer natuurlijk, maar wie corrigeert dat meisje op de manege die haar paard afslaat?
daniella74 schreef:Zoals ik eerder al zei is bij grote wedstrijden wel toezicht en dan doe je het dus gewoon niet.