Christine W. : op zich zichzelf staand geval of symptoom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Christine W. : op zich zichzelf staand geval of symptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:52

Ach, denk ik altijd maar, je moet je zelf in de spiegel kunnen kijken als je s'morgens op staat. Knipoog Het is ieders eigen verantwoording.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:02

Ik denk dat dit een extreem geval is maar toch ook het topje van de ijsberg ben ik bang.
En niet alleen in de top, ook bij de 'basis' Scheve mond

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 14:12

russel schreef:
Ach, denk ik altijd maar, je moet je zelf in de spiegel kunnen kijken als je s'morgens op staat. Knipoog Het is ieders eigen verantwoording.

Aangezien het hier gaat om een wezen dat zelf weinig tot niets kan doen om zijn omstandigheden te verbeteren, vind ik dat te kort door de bocht, russel.

Het gaat erom of van ruiters die een hogere positie in de sport hebben, en een methode uitdragen die niet zo fair is, maar wel scoort, geen aanzuigende werking uitgaat.

Ik kan in mijn omgeving zo al een paar ruiters opnoemen, die niet bepaald diervriendelijk rijden, met veel grof handgebruik, beengebruik en hulpmiddelen, en de algemene instelling dat ie het maar heeft te doen, spierpijn of geen spierpijn.
Ze rijden landelijk wel op het hoogste niveau, hebben lesklanten, rijden paarden van anderen...
(Gelukkig rijden in mijn omgeving de meeste mensen echter met gevoel voor het paard.)

Niet dat ik zelf altijd lief ben: maar het gaat hier om systeem van rijden, niet hoe hard die ene tik is.

In het geval van Wells: hoe op zichzelf staand is het eigenlijk?

pensionklanten, klanten die hun paarden erheen brengen, ook al is ze al eens veroordeeld: ze opereerde niet bepaald achter de gesloten deur, deze mevrouw.
Ze moet toch ook leermeesters gehad hebben, voorbeelden?
Zou ze ook lesgegeven hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:15

Tja rendalin, mijn opmerking was bedoelt voor daniella74. Zij vond dat ik mij geen zorgen hoefde te maken. Dan vind ik altijd nog, als je je geweten kan laten spreken, hoef ik mij daar idd geen zorgen over te maken. Clown

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:23

Helaas zijn er genoeg (grote) stallen waar de trainingen er vaak ook alles behalve paardvriendelijk aan toe gaan. Sommige verhalen zijn gewoon te erg voor woorden, maar Chistine Wels bijft denk ik toch wel heeft meest extreme geval.

In de springsport komt het best vaak voor dat een ruiter met een bepaald paard één of twee jaar lang de sterren van de hemel rijdt ..en daarna lijkt het paard ineens van de aardbodem verdwenen te zijn..

Gelukkig zijn er ook mensen die het welzijn van hun paarden wel belangrijk vinden.. een paard dat bijv. aangeeft niet lekker in zijn vel te zitten gaat niet mee naar concours. Als een (jong) paard voor het eerst een zware proef (goed) gesprongen heeft krijgt het eerst een tijdje vakantie in plaats van het weekend daarna weer op concours te moeten (omdat het zo mooi ging). Deze paarden worden beloond voor de goede dingen die ze laten zijn in plaats van zwaar te straffen of dwang gebruiken als er iets een keer wat minder gaat.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:30

Ik weet haast wel zeker dat dit het topje is van de IJsberg, en hoop dat door dit geval er meer gecontroleerd word hierop.
Er gebeurt nog teveel achter gesloten deuren.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:53

LiNdA1986 schreef:
Dit is natuurlijk extreem, maar ik denk dat het zeker wel een topje van een ijsberg kan zijn. Het zal zeker niet het enige geval zijn, dat weet ik bijna zeker.

ik zou heel hard willen dat het een extreem geval is, maar ben bang dat het een topje van de ijsberg is. ook al wat je ziet op "amateur" nivo. zoals ik ook in die andere topic beschreven heb, ken ik een goed voorbeeld van mijn stal die alles op kracht en geweld doen. en dat paard pikt alles maar. ALTIJD met stang en trens rijden of sloof "trek zn kiezen eruit". gisteren gingen die gekken springen met slof en de hindernissen stonden zo belachelijk kort. het ergste is dat iedereen van stal hun al "goed"aanzien. want ze rijden z2. en ik als non-wedstrijd ruiter heb nergens verstand van, maar zie oa wel dat het paardje zo scheef als een hoepel loopt.
alleen heeft het paard uitstraling, enorm veel talent en goede afstamming...

persoonlijk irriteer ik mij erg aan het feit dat dressur als heilig wordt gezien. alles is slecht voor het paard (springen, mennen, races, cross, horseball, polocrosse etc) behalve dressuur. nu zijn de deuren geopend.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:58

het begint al als je als klein meisje of jongetje gaat lessen op de manege. Daar leer je al dat je moet trekken in de mond om de pony de bocht om te krijgen. Hoe vaak zie je niet die kleine kinderen schoppend door de bak heen 'rijden'.
Luistert de pony niet? Dan geef je hem toch een tik met je zweep! Kindertjes krijgen ook standaard op hun verjaardag een cap én een zweepje.
Respect voor paarden moet je (jong) bij brengen anders krijg je dat je inderdaad te ver gaat. Je chagarijnige bui/dag afreageert op je paard.
Christine W is geen op zichzelf staand geval, beslist niet. Als je eenmaal begint met slaan dan worden de grenzen voor jezelf steeds vager en stap je er steeds makkelijker overheen.
Ik geloof niet dat zij meteen zo is begonnen met rijden. Ze is elke keer weer een stap verder gegaan tot dat ze dit als 'normaal' is gaan zien. Hoe kun je jezelf maar vooral je paard nog aankijken als je hem zo behandeld?
Waarom corrigeren ringmeester die ruiters/amazones niet die overmatig hun zweep gebruiken? Waarom is er geen springjury die iemand de baan uittrapt.. Waarom nemen we geen paarden in beslag die op een wedstrijdterrein al verrot worden geslagen? Hoe zij die mensen wel niet als ze thuis zijn??
Nu is de tijd toch wel eens gekomen dat het paard voorop gaan zetten!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:58

fleurbartels schreef:
persoonlijk irriteer ik mij erg aan het feit dat dressur als heilig wordt gezien. alles is slecht voor het paard (springen, mennen, races, cross, horseball, polocrosse etc) behalve dressuur. nu zijn de deuren geopend.

Verward Verward Verward

Juist niet! Waar binnen de dressuur gruwelijk commentaar op wordt geleverd, is binnen andere disciplines de normaalste zaak van de wereld om zo te trainen. Dan gaat het wel om puur rijtechnisch commentaar en niet om dierenmishandeling.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:11

Aimee schreef:
fleurbartels schreef:

Verward Verward Verward

Juist niet! Waar binnen de dressuur gruwelijk commentaar op wordt geleverd, is binnen andere disciplines de normaalste zaak van de wereld om zo te trainen. Dan gaat het wel om puur rijtechnisch commentaar en niet om dierenmishandeling.

nee sorry ik ben niet duidelijk geweest. met springen of andere sporten wordt aangenomen dat het "slecht" voor het paard is. met dressuur wordt aangenomen dat het "goed" is.
normaalste zaak om zo te trainen? denk je dat echt? sorry maar waar baseer je dat op? denk je dat een paard ooit bijv. een hindernis overgaat?

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:13

Aimee schreef:
fleurbartels schreef:

Verward Verward Verward

oh by the way, schiet me ineens te binnen. heb je dat andere onderwerp over die eventing ruiter gezien? staat ook bij de nieuws/ home forum. toch best wel een groot verschil tussen beide....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:21

fleurbartels schreef:
nee sorry ik ben niet duidelijk geweest. met springen of andere sporten wordt aangenomen dat het "slecht" voor het paard is. met dressuur wordt aangenomen dat het "goed" is.
normaalste zaak om zo te trainen? denk je dat echt? sorry maar waar baseer je dat op? denk je dat een paard ooit bijv. een hindernis overgaat?

Ik zeg toch; gaat over rijtechnisch commentaar en niet om dierenmishandeling.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:34

Aimee schreef:
fleurbartels schreef:

Ik zeg toch; gaat over rijtechnisch commentaar en niet om dierenmishandeling.

mmm denk het ook... zie altijd bij races paarden met de zweep op de hoofd worden geslagen. bij horseball rammen ze met de bal op het hoofd van het paard wat vastgebonden zit met een één of ander bijzetteugel.... en dat is rijtechnische commentaar.... .. sure......

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:36

Mahitri schreef:
het begint al als je als klein meisje of jongetje gaat lessen op de manege. Daar leer je al dat je moet trekken in de mond om de pony de bocht om te krijgen. Hoe vaak zie je niet die kleine kinderen schoppend door de bak heen 'rijden'.
Luistert de pony niet? Dan geef je hem toch een tik met je zweep! Kindertjes krijgen ook standaard op hun verjaardag een cap én een zweepje.
Respect voor paarden moet je (jong) bij brengen anders krijg je dat je inderdaad te ver gaat. Je chagarijnige bui/dag afreageert op je paard.
Christine W is geen op zichzelf staand geval, beslist niet. Als je eenmaal begint met slaan dan worden de grenzen voor jezelf steeds vager en stap je er steeds makkelijker overheen.
Ik geloof niet dat zij meteen zo is begonnen met rijden. Ze is elke keer weer een stap verder gegaan tot dat ze dit als 'normaal' is gaan zien. Hoe kun je jezelf maar vooral je paard nog aankijken als je hem zo behandeld?
Waarom corrigeren ringmeester die ruiters/amazones niet die overmatig hun zweep gebruiken? Waarom is er geen springjury die iemand de baan uittrapt.. Waarom nemen we geen paarden in beslag die op een wedstrijdterrein al verrot worden geslagen? Hoe zij die mensen wel niet als ze thuis zijn??

Hier ben ik het zeker mee eens.
De populaire zin "jij bent de baas en je paard moet doen wat jij wilt"
wordt nog steeds veelvuldig toegepast en zeker bij jonge ruiters.
Ik zou liever horen "jij bent de leider en je moet zorgen dat het paard voor jou wil werken" Haha!

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:42

superwoman schreef:
De populaire zin "jij bent de baas en je paard moet doen wat jij wilt"
wordt nog steeds veelvuldig toegepast en zeker bij jonge ruiters.
Ik zou liever horen "jij bent de leider en je moet zorgen dat het paard voor jou wil werken" Haha!

petje af, heel mooi gezegd. zo werkt het ook in een kudde met paarden; een leider en niet een baas

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:49

russel schreef:
Tja rendalin, mijn opmerking was bedoelt voor daniella74. Zij vond dat ik mij geen zorgen hoefde te maken. Dan vind ik altijd nog, als je je geweten kan laten spreken, hoef ik mij daar idd geen zorgen over te maken. Clown

Je hoeft je geen zorgen om mij te maken bedoelde ik. En ik kan heel goed in de spiegel kijken elke ochtend en avond, ook als ik net heb gereden.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:57

Mahitri schreef:

Zoals ik eerder al zei is bij grote wedstrijden wel toezicht en dan doe je het dus gewoon niet.
Overigens ga ik als schrijfster vaak mee met een B/L jury en je hebt maar heel weinig mogelijkheden een ruiter aan te pakken die haar paard in elkaar trimt. Eerst moetje het nog zien en dan moet je de auto uit (moet ook maar kunnen). Wij zouden met enige regelmaat wel in willen grijpen maar hoe???? Veel meer dan er wat van zeggen kun je niet en denk niet dat het indruk maakt op deze mensen.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:05

daniella74 schreef:
Zoals ik eerder al zei is bij grote wedstrijden wel toezicht en dan doe je het dus gewoon niet.
Overigens ga ik als schrijfster vaak mee met een B/L jury en je hebt maar heel weinig mogelijkheden een ruiter aan te pakken die haar paard in elkaar trimt. Eerst moetje het nog zien en dan moet je de auto uit (moet ook maar kunnen). Wij zouden met enige regelmaat wel in willen grijpen maar hoe???? Veel meer dan er wat van zeggen kun je niet en denk niet dat het indruk maakt op deze mensen.

kan je dan niet als jury dit op het formulier zetten en slechte punten geven? kan je ook niet iemand daarom diskwalificeren?
of gaat dat niet zo makkelijk?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:05

fleurbartels schreef:
mmm denk het ook... zie altijd bij races paarden met de zweep op de hoofd worden geslagen. bij horseball rammen ze met de bal op het hoofd van het paard wat vastgebonden zit met een één of ander bijzetteugel.... en dat is rijtechnische commentaar.... .. sure......

Ga gewoon eens naar een groot concours en bij de losrijbanen kijken.....
Vergeet vooral niet bij dressuur én springen te kijken....

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:15

fleurbartels schreef:
daniella74 schreef:

kan je dan niet als jury dit op het formulier zetten en slechte punten geven? kan je ook niet iemand daarom diskwalificeren?
of gaat dat niet zo makkelijk?

Het is een hele moeilijke situatie. Je weet zelf hoe het er op een wedstrijd aan toe gaat. We houden soms een combi even wat langer in het oog bij het verlaten van de baan als je al het gevoel krijgt dat iemand slecht rijdt en weleens verhaal kan gaan halen bij zijn paard. In het meest makkelijke geval is de baan naast de losrijbaan en kun je e.e.a. direct zien maar je zit al met een volgende combi die je benadeelt als je halverwege onderdeel 5 je auto uitrent. Je kan niet zomaar cijfers aan passen, alleen zeggen ergens onderaan wat je er van vindt. De jury mag officieel niet zijn mening geven dus daar moet je ook mee oppassen, het is tegenwoordig altijd al oppassen. Als je om commentaar geeft, p valt over bui.sch, beter begrenzen ziet de KNHS dat als lesgeven en krijg je als jury al gedonder dus wat moet je met dit soort situaties aan. Je kan hooguit als het onder de proef is de proef stilleggen en waarschuwen. Denk dat een hoop juryleden dit echt niet durven of zullen doen. Bovendien moet je je acties nog eens gaan verdedigen tegenover de KNHS, en geloof me daar zit je als jury ook niet op te wachten. Het is trouwens vaak niet te controleren als op een ander deel van het terrein wordt losgereden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:27

Urielle schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat er in de basis veel meer 'mishandeld' wordt. Bij de 'grote namen' komt ook ontzettend veel volk over de vloer natuurlijk, maar wie corrigeert dat meisje op de manege die haar paard afslaat?
Bij veel grote namen wordt er achter gesloten deuren getraind. Of 's morgen heeeeeel erg vroeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:46

En toch heb ik meegemaakt dat onder de proef een jurylid uit de auto stapte en een meisje de ring uit stuurde. Was ook geen gezicht, echt heel erg en nog vloeken erbij. Beestje was zoooo bang.

Toen hij hoorde dat ze hem wel achter het terrein zal afwerken, riep hij dat hij haar niet meer in zijn proeven wilde tegen komen Nagelbijten / Gniffelen hij was heel erg boos. Heel erg terecht.

Iemand anders is toen het beestje gaan rijden en heeft een tijdje moeten rijden eer het dier ontspande en heel erg leuk begon te lopen. Dat verwende rot kind is gewoon geen paard waard en dan hoop ik maar dat ze haar cap in de wilgen hangt omdat ze tot de conclusie komt dat ze het niet kan.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:23

Is dit gedrag niet het prototype van willen en niet (meer) kunnen, oonmacht dus ? ik hoop
van wel want als dit bewust gebeurd vind ik dit nog vele malen erger dan het nu al is.
Het feit dat ze ooit ergens in de subtop meegedraaid heeft en nu over de "hill" is ? Ik zou wel graag willen weten of iemand zich haar "jonge jaren" kan herinneren en hoe zij haar paarden toen
trainde.
Ik schreef al eerder in het andere topic dat ik hoop dat ze levenslang geschorst wordt én dat
haar de omgang met dieren verboden wordt, ben echter bang dat via "stromannen/vrouwen"
de mishandeling op dezelfde voet voortgezet wordt, want het draait bij dit volk toch alleen maar
om de pegels.

Dit zijn geen alleenstaande gevallen, kijk maar eens goed rond op een landelijk concours wat zich
soms tussen de trailers afspeelt, een simpel voorbeeld is dat iedereen weet dat je niet met slof
(zeker niet bij een B-paard) los mag rijden. Ik stond naast de regiovertegenwoordiger en zei er wat
van........geen reactie, daar begint het toch al mee ?

Bijna 30 jaar geleden ben ik met een stel vrienden bij een stalhouder over de vloer geweest en heb
toen tot mijn grote spijt een deur opengetrokken omdat ik kabaal hoorde, door de kier zag ik een
paard vastgebonden aan een paal en 2 mannen met een ijzeren stang die hem voor de kop
sloegen.....
Ik was er zo ziek dat ik accuut naar huis ben gegaan, heb geprobeerd er werk van te maken en ben
toen niet zo zuinig bedreigd. Helaas was ik toen nog op een leeftijd waar de bedreiging nogal indruk
op mij gemaakt heeft, nu niet meer.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:37

daniella74 schreef:

of gaat dat niet zo makkelijk?[/quote]

Het is een hele moeilijke situatie. Je weet zelf hoe het er op een wedstrijd aan toe gaat. We houden soms een combi even wat langer in het oog bij het verlaten van de baan als je al het gevoel krijgt dat iemand slecht rijdt en weleens verhaal kan gaan halen bij zijn paard. In het meest makkelijke geval is de baan naast de losrijbaan en kun je e.e.a. direct zien maar je zit al met een volgende combi die je benadeelt als je halverwege onderdeel 5 je auto uitrent. Je kan niet zomaar cijfers aan passen, alleen zeggen ergens onderaan wat je er van vindt. De jury mag officieel niet zijn mening geven dus daar moet je ook mee oppassen, het is tegenwoordig altijd al oppassen. Als je om commentaar geeft, p valt over bui.sch, beter begrenzen ziet de KNHS dat als lesgeven en krijg je als jury al gedonder dus wat moet je met dit soort situaties aan. Je kan hooguit als het onder de proef is de proef stilleggen en waarschuwen. Denk dat een hoop juryleden dit echt niet durven of zullen doen. Bovendien moet je je acties nog eens gaan verdedigen tegenover de KNHS, en geloof me daar zit je als jury ook niet op te wachten. Het is trouwens vaak niet te controleren als op een ander deel van het terrein wordt losgereden.[/quote]
------------------------------------------------------------------------------

Pardon? Als ik als jury iemand zie die voldoet aan bovengestelde feiten staan ze per direct op rapport! Kunnen ze zich verantwoorden voor de tuchtcommissie!! En of ze op dat moment wel of niet onder de indruk zijn boeit me voor geen meter, zijn ze onbeschoft neem ik ook dat mee in de rappotage.
En ik ben het eens dat het wel eens lastig is omdat er onvoldoende toezicht op het losrijterrein is, maar hoor ik zulke dingen stap ik tussen twee combinaties uit en ga polshoogte nemen.
Daarnaast, je opmerking over "meer begrenzen"enzo, idd, wij zitten niet op de stoel van instructie maar op de stoel van waarnemers, en daar moet ons commentaar ook op gebaseerd worden.

Edit, quote en Femiaans, wij vinden elkaar niet zo leuk Bloos

Nog een keer edit, was even een misverstand, ik bedoel hiermee niet de persoon die ik gequote heb, maar de quote op zich, krijg het nooit voor elkaar om een stukje van een bericht eruit te halen Clown

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:49

Dit is niet op zich zelf staand. In de basis gebeurt ook, misschien niet zo extreem,m ara hoe extreem moet worden voordat het als ''fout'' wordt gezien. Bij mij ga je al ver als je het dier in de ropt of onterecht afstraft door tegenstrijden hulpen te geven. In de basis weten veel mensen niet dat ze fout bezig zijn. Op de grond is het dikke liefde en onder het zadel 1 en al frustatie. Dat vertaalt zich in rop en schop werk. Wel is waar niet zo extreem als hier, maar nogmaals hoe extreem moet je worden.